Asansör Simülatörünün Ürettiği Sonuçlar Üzerinde Yapılan K-means++ Kümeleme Çalışması ile Trafik Türünün Tahmini M. Fatih ADAK Bilgisayar Mühendisliği.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uygun Hipotezin Kurulması, Tip I Hata ve Tip II Hata
Advertisements

GRAFİK VE HARİTA YARATMA
Unsupervised Learning (Kümeleme)
Mobit Bilişim Elektronik ve Kontrol Sistemleri Dış Tic. A.Ş.
XML’in ZAMAN ve YER ETKİNLİĞİ AÇISINDAN İNCELENMESİ
ZAMAN SERİLERİ MADENCİLİĞİ KULLANILARAK NÜFUS ARTIŞI TAHMİN UYGULAMASI
Finansal Eğitim Merkezi ve Eğitim Teknolojileri 2012 – 2013 Dönemi Değerlendirmesi Mesleki Gelişim ve Kurumsal İletişim Grup Başkanlığı Temmuz 2013.
Araştırma Geliştirme Şube Müdürlüğü
CWIZ CALL CENTER.
KLİMALI OTOMOBİL SÜRÜCÜ KOLTUĞU
Ruminant Hayvanlarda Karma Yem Programı Mustafa BOĞA1, Kürşat ÇEVİK2
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
X IŞINI FLORESAN SPEKTROSKOPİSİ
İhalelerde Uygun Teklif Bedelinin Grafikler ve Regresyon Analizi Yardımı ile Belirlenmesi.
ANOVA.
Doğrusal Ayrık Dinamik Sistemler
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİNDE BDÖ YAZILIMI KULLANMA VE UYGULAMA SONUÇLARINA YÖNELİK BİR ÇALIŞMA Okut. Halit KARALAR (Muğla Üniv.Enf.Bölümü) Dr. Yaşar.
8. SAYISAL TÜREV ve İNTEGRAL
Dağıtık Simülasyon Sistemlerinde Sanal Global Zaman Hesaplamaları
CLUSTERING USING REPRESENTATIVES Hazırlayan: Arzu ÇOLAK
Tapu Müdürlüklerindeki havale işlemlerine ilişkin çalışmalar incelendiğinde standart bir sistemin olmadığı görülmüş ve buna ilişkin bazı düzenlemelerin.
SOME-Bus Mimarisi Üzerinde Mesaj Geçişi Protokolünün Başarımını Artırmaya Yönelik Bir Algoritma Çiğdem İNAN, M. Fatih AKAY Çukurova Üniversitesi Bilgisayar.
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 4. Ders Modelleme yaklaşımları
NESNELER ARASINDAKİ UZAYSAL İLİŞKİLER ÜZERİNE BİR UYGULAMA
Bora GÜRSEL CBÜ BAUM Proje Yöneticisi
SİMÜLASYON VE BULANIK KÜME YAKLAŞIMI İLE PROJE RİSK DEĞERLEMESİ
Celal Bayar Üniversitesi Hasan Ferdi Turgutlu Teknoloji Fakültesi
SAYAÇ İZLEME VE DENETLEME SİSTEMLERİ.
Dr. Ahmet KÜÇÜKER Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi
Formül Hazırlama ve Kullanma
Karayolu Ulaşım Güvenliğinde
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
TEST – 1.
Hesaplanan Parametrelerin Hassasiyeti ve Güvenirlik Bölgesi
Görsel Programlama Dr. Muhammet Balcılar
Nesneye Dayalı Programlama
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar 12.Görsel Araçlar: Grafikler.
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi (Microsoft Powerpoint)
3. Üretim Sistemi Geliştirme Planı ve Üretim Planının Hazırlanması
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
Dr. Ahmet KÜÇÜKER Sakarya Üniversitesi Mühendislik Fakültesi
Temel Bilgisayar Bilimleri Dersi
VERİLERİN DERLENMESİ VE SUNUMU
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİNİN OLASILIK YOĞUNLUK FONKSİYONLARI
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
Programlama Ortamı ve Araçlar
Ders: ZYS 426 SULAMA SİSTEMLERİNİN TASARIMI Konu: 3
İÇERİK(2.HAFTA) Veri Toplama Hedef Kitlenin Belirlenmesi
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ Kalite Yönetim Sistemi Eğitim Sistem Mühendisliği …….. Süreci …… Bürosu …… Şubesi Süreç İyileştirme.
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Raporlama Menüleri Emine TUNÇEL Kırklareli Üniversitesi, Pınarhisar Meslek Yüksekokulu.
Bölüm 03 Sayısal Tanımlama Teknikleri
Bulanık Mantık Tabanlı Uçak Modeli Tespiti
Yapay Zeka Desteği ile Parfüm Öneri Sistemi
ELEKTRONİK TABLOLAMA PROGRAMI: EXCEL
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Araş. Gör. Ahmet ARDAHANLI Kafkas Üniversitesi Mühendislik Fakültesi.
OTOMOTİV YAN SANAYİ FİRMASINDA İYİLEŞTİRME
Kümeleme Modeli (Clustering)
OTOMOTİV YAN SANAYİ FİRMASINDA İYİLEŞTİRME
OTOMOTİV YAN SANAYİ FİRMASINDA İYİLEŞTİRME
Servet ÖZMEN Karabük Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü,
Fırat Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Elektrik-Elektronik Müh.
Yıldıray YALMAN Doç. Dr. İsmail ERTÜRK
AES S Kutusuna Benzer S Kutuları Üreten Simulatör
Amazon Web Servisleri ve Javascript Dilinin Birlikte Kullanımı
ENM 316 Arena Uygulama Dersi 3
Mehmet Fatih KARACA Yrd. Doç. Dr. Salih GÖRGÜNOĞLU
ÖĞRENCİ AD SOYAD, ÖĞRENCİ AD SOYAD, ÖĞRENCİ AD SOYAD
Mehmet Fatih KARACA Mustafa GÜNEL Akif Alkan TAŞTAN
Sunum transkripti:

Asansör Simülatörünün Ürettiği Sonuçlar Üzerinde Yapılan K-means++ Kümeleme Çalışması ile Trafik Türünün Tahmini M. Fatih ADAK Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Sakarya Üniversitesi fatihadak@sakarya.edu.tr Nevcihan DURU, H. Tarık DURU  Mühendislik Fakültesi Kocaeli Üniversitesi nduru@kocaeli.edu.tr, tduru@kocaeli.edu.tr Giriş Binalardaki asansörlerin hizmet kalitesi ölçümünde iki kriterin önemi büyüktür bunlar; bekleme ve transfer süreleridir. Bu süreleri etkileyen, kapasite, asansör sayısı gibi birçok etken bulunmaktadır. Bu etkenlerin yanında trafik türünün ne olduğunun da önemi büyüktür. Hizmet kalitesinin belirlenmesi simülasyon yardımı ile kolaylıkla yapılabilir. Simülasyonlar sayesinde gerçek sistemler daha iyi ve daha doğru bir şekilde inşa edilebilir ve var olan sistemler üzerinde iyileştirmeler yapılabilir [1]. Geliştirilen simülatör ile bir binadaki asansörlerin hizmet kalitesinin ölçümü yapılabilmektedir. Simülatör çalışıp sonlandıktan sonra analiz yapılacak sonuçları üretmektedir. Bu sonuçlar arasında yolcuların hangi katlarda asansöre bindikleri ve indikleri bulunmaktadır. Bu çalışmada bu veriyi kullanarak, veri madenciliği kapsamında K-means++ kümeleme algoritması ile trafik türünün tahmini yapılmıştır. Her binada farklı türde asansör trafiği olabilir. Trafik türleri, yukarı yoğun, aşağı yoğun, iki yönlü ve dengeli katlar arası trafik olarak listelenebilir. Fakat yapılmış olan çalışmalarda en sık rastlanan trafik türünün yukarı yoğun ve bu trafik türünün asansör trafiği açısından en kötü durum olduğu belirtilmektedir [2]. Oluşabilecek Durumlar Kümeleme sonucunda üç farklı durum oluşabilir. Bu farklı durumlar Şekil 5’te görüldüğü üzere, I numaralı kümenin merkezinin y değeri daha büyük olduğu için yukarı yoğun, II numaralı kümenin merkezinin x değeri daha büyük olduğu için aşağı yoğun, III numaralı kümenin x ve y değerleri birbirine yakın olduğu için iki yönlü bir trafikten söz etmek mümkündür. Şekil 5: Kümeleme sonucunda oluşabilecek durumlar. Çizelge 1: K-means ile K-means++ kümeleme algoritmalarının karşılaştırılması [3] Bir Okul Örneği Simülatör üzerinde bir okul örneği senaryosu uygulanmış ve sonuçları kaydedilmiştir. Okul sabah saat 9:00’da başlayıp 15:00’da bittiği ve öğlen arasının 12:00 ile 13:00 arası olduğu varsayılmıştır. Simülatöre Çizelge 2’deki gibi trafik türleri ve yolcu dağılımları girilmiştir. Çizelge 2: Saat dilimlerine göre trafik türleri ve yolcu dağılımları Geliştirilen Asansör Simülatörü Saat Dilimi Trafik Türü Dağılımdaki Yolcu Sayısı 8:00 – 9:00 Yukarı Yoğun 20 9:00 – 10:00 1 10:00 – 11:00 Yok - 11:00 – 12:00 12:00 – 13:00 İki Yönlü Trafik 12 13:00 – 14:00 14:00 – 15:00 15:00 – 16:00 Aşağı Yoğun 16:00 – 17:00 Şekil 1: Simülatörün ana ekranı. Şekil 2: Simülasyon ekranı. Asansör simülatörü, Microsoft Visual Studio ile C# programlama dili kullanılarak geliştirilmiştir. Geliştirilen simülatör üzerinde bir binanın asansör trafiğinin simülasyonu yapılmak istendiğinde, bina ile ilgili veriler seçenekler ve ilk bilgiler ekranı yardımı ile simülatöre girildikten sonra simülasyon başlatılabilir. Simülatör anlık olarak göstereceği ve üreteceği sonuçlar arasında, ortalama bekleme ve transfer süreleri, sisteme giren ve hizmet gören kişi sayısı, katlardaki ortalama kuyruk uzunluğu gibi hizmet kalitesi açısından verileri tutmaktadır. Bunun yanında sisteme giren kişilerin bindikleri ve indikleri katlar, yapılan çağrılar tablo olarak tutulduğu için bu veriler üzerine veri madenciliği çalışması yapılabilir.    Kullanılan Yöntem Giriş katında asansöre giren ve çıkan yolcular 5 dakikalık zaman aralıkları ile sayılmış ve veri seti bu şekilde oluşturulmuştur. [2]’deki çalışmada da bahsedildiği gibi en sık rastlanan trafik türü yukarı yoğun daha sonrada aşağı yoğun olduğu için ara katlardaki trafik dikkate alınmamıştır. Sayma işlemi geliştirilen ek bir program yardımıyla yapılmakta olup bu işlemi simülatörün sonuç dosyasını okuyarak yapmaktadır. Simülatörde kaydedilmiş sonuç dosyasındaki kişiler tablosu okunmaktadır. Örnek olarak hizmet gören kişiler Şekil 3’te görülmektedir. Şekil 6: Okulun asansör trafiği için kümeleme sonucu Şekil 6’daki grafikten görüldüğü üzere beklenildiği gibi ve bariz bir şekilde 3 farklı küme oluşmuş ve bu kümelerden I numaralı küme yukarı yoğun trafiği, II numaralı küme iki yönlü trafiği ve III numaralı küme ise aşağı yoğun trafiği işaret etmektedir. Sonuçlar Geliştirilen simülatörün ürettiği sonuç verisi üzerinde yapılan K-means++ kümeleme algoritması ile trafik türünün tahmini başarıyla yapılmıştır. Yapılan bu tahminler ve kullanılan yöntem gün içinde asansörün sonraki durak katını belirlemesi açısından yapılacak çalışmalarda büyük fayda sağlayacaktır. Trafik türünün değiştiğinin tespit edilmesi ile asansörün hangi kata öncelik vermesi gerektiği belirlenecek ve gün içinde hizmet kalitesi artırılabilecektir. Şekil 3: Simülatörün ürettiği hizmet gören kişiler verisi örneği. Ek A Beş dakikalık zaman aralıklarında oluşan noktaların x koordinatını asansörden çıkan, y koordinatını asansöre giren yolcuların sayısı oluşturmaktadır. Bu şekilde simülasyon süresi boyunca hesaplanan noktalar bir veri setini oluşturacaktır. Bu veri seti üzerinde yapılan K-means++ kümeleme algoritması ile küme merkezleri elde edilebilecektir. Bu küme merkezlerinin y değeri daha büyük ise yukarı yoğun trafik, x değeri daha büyük ise aşağı yoğun trafiğin olduğundan söz edilebilir. Geliştirilen Ek Program Simülatörün sonuçlarını okuyabilen ve kümeleme algoritmasını okuduğu veri üzerine uygulayıp sonucu grafiksel olarak oluşturan ek bir program geliştirilmiştir. Bu programın ana ekranı Şekil 4’te görülmektedir. Şekil 4: Kümeleme algoritmasını sonuçlar üzerine uygulayan program.