ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 5 Örneklem ve Örneklem Dağılımları
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
GİRİŞ BÖLÜM:1-2 VERİ ANALİZİ YL.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Değişkenler ve bellek Değişkenler
DOĞAL SAYILAR.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
İstatistik Tahmin ve Güven aralıkları
Farklı örnek büyüklükleri ( n ) ve farklı populasyonlar için ’nın örnekleme dağılışı.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
ÇÖZÜM SÜRECİNE TOPLUMSAL BAKIŞ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Sıvı Ölçüleri Değerlendirme.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Soruya geri dön
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
MÜRŞİT BEKTAŞ 1-A SINIFI
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
TOPLAMA İŞLEMİNDE VERİLMEYEN TOPLANANI BULMA
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
Dördüncü Grup İkinci Harf B sesi sunumu Mürşit BEKTAŞ.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
USLE R FAKTÖRÜ DR. GÜNAY ERPUL.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
MATRİSLER ve DETERMİNANTLAR
Merkezi Eğilim (Yığılma) Ölçüleri
TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ ÖRNEKLEME DAĞILIMI
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
İKİ BASAMAKLI DOĞAL SAYILARIN
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Prof. Dr. Hüseyin BAŞLIGİL
Değişkenlik Ölçüleri.
RUHU ŞAD OLSUN.
4 X x X X X
Mukavemet II Strength of Materials II
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
ÖRNEKLEME TEORİSİ VE TAHMİN TEORİSİ
1 FİNANSBANK A.Ş Sinan Şahinbaş Finansbank Genel Müdürü
Bir bölme işleminde bölen 8,Bölüm 7, kalan 1ise bölünen Kaçtır?
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİNİN OLASILIK YOĞUNLUK FONKSİYONLARI
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Diferansiyel Denklemler
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
Proje Konuları.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME TEORİSİ VE TAHMİN TEORİSİ
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİ
1 İ STATİSTİK II Tahminler ve Güven Aralıkları - 1.
İSTATİSTİK II Örnekleme Dağılışları & Tahminleyicilerin Özellikleri.
Sunum transkripti:

ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ Doç. Dr. Ali Kemal ŞEHİRLİOĞLU

TEMEL KAVRAMLAR PARAMETRE: Populasyonun sayısal açıklayıcı bir ölçüsüdür ve anakütledeki tüm elemanlar dikkate alınarak hesaplanabilir. Ana kütledeki tek bir eleman dahi işlemin dışında kalır ise elde edilen sonuç parametre olarak kabul edilemez. ÖRNEK İSTATİSTİĞİ (PARAMETRE TAHMİNLEYİCİSİ): Bir örneğin sayısal betimsel ölçüsüdür ve örnekteki gözlemlerden hesaplanır. Diğer bir deyişle bilinmeyen bir parametrenin sayısal değerini bulabilmek (tahminlemek) için kullanılır.

PARAMETRE VE ÖRNEK İSTATİSTİKLERİ İÇİN ÖRNEKLER Anakütle ortalaması  Anakütle Medyan M Anakütle Varyansı 2 Anakütle Standart sapması  Anakütle Oranı P Örnek istatistiği Örnek ortalaması Örnek Medyanı m Örnek Varyansı s2 Örnek Standart sapması s Örnek Oranı p

Bir Populasyon Parametresi Hakkında En Geniş Bilgiyi Hangi Örnek İstatistiğinin İçerdiğine Nasıl Karar Verilecek? Örneğin anakütle ortalaması  için Aritmetik ortalama Geometrik ortalama Harmonik ortalama Medyan vb. örnek istatistiklerinden hangisi tercih edilmelidir.

Örnek 1 a Bir zar atılışında x üst yüzdeki sayıyı göstersin. E(x)= anakütle parametresini (anakütle ortalamasını) bulunuz. x 1 2 3 4 5 6 P(x) 1/6 xP(x) 2/6 3/6 4/6 5/6 6/6

Örnek 1b Ancak bu  değerinin bir an için bilinmediği ve bunu tahmin etmek için populasyondan 3 örnek alındığını varsayılsın.

Zar 3 kez atılsın ve örnek sonuçları; x1=2, x2=2, x3=6 elde edilsin. ve m=2 hesaplanabilir. değeri  değerine daha yakındır. SONUÇ:

Zar 3 kez daha atılsın ve örnek sonuçları; x1=3, x2=4, x3=6 elde edilsin. ve m=4 SONUÇ: m değeri  değerine daha yakındır.

Örnek İçin Yorum 1. Örnekten hesaplanan örnek istatistikleri (tahminleyiciler) birer şans değişkenidir. 2. Ne örnek aritmetik ortalaması Ne de örnek medyanı (m) , populasyon ortalamasına daima daha yakındır denilemez. Sonuçların genellenebilmesi için örnek istatistiklerinin dağılışına gerek duyulmaktadır.

ÖRNEKLEME DAĞILIMLARI

ÖRNEKLEME DAĞILIMLARI

ÖRNEKLEME DAĞILIMLARI

ÖRNEK İSTATİSTİKLERİNİN-TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ

SAPMASIZLIK

ÖRNEK 3 Sapmasızlık Anakütle ortalaması için aritmetik ortalama sapmasız fakat medyan sapmalı bir tahminleyicidir. Sapmasız Sapmalı = m

MİNİMUM VARYANS

ÖRNEK: MİNİMUM VARYANS

ÖRNEK: ETKİN TAHMİNLEYİCİ

ÖRNEK: ETKİN TAHMİNLEYİCİ Ortalamanınörnekleme dağılışı Medyanın örnekleme dağılışı 

Örnek Hacmi büyüdükçe tahminleyicinin varyansı küçülür. ÖRNEKLEME DAĞILIMI ÖRNEK HACMİNİN BİR FONKSİYONUDUR Örnek Hacmi büyüdükçe tahminleyicinin varyansı küçülür. Büyük örnek hacimli durum Küçük örnek hacimli durum 

ÖRNEK :

ÖRNEK :

ÖRNEK 3:

ÖRNEK :

ÖRNEK 3:

ÖRNEK :

ÖRNEK 3

ÖRNEK 3

ÖRNEK 3

BEKLENEN DEĞER VE VARYANS OPERATÖRLERİNİN ÖZELLİKLERİ

BEKLENEN DEĞER VE VARYANS OPERATÖRLERİNİN ÖZELLİKLERİ

MERKEZİ LİMİT TEOREMİ

Şans Değişkenlerinin Standartlaştırılması Standart değişkenler genellikle z ile gösterilir. ortalaması sıfır, E(z)=0 Varyansı bir, V(Z)=1.

BİR DAĞILIMIN BELİRLENMESİ Dağılışın tipinin belirlenmesi, (Normal, Üstel, Poisson vb.) Dağılımın parametrelerinin belirlenmesi

DAĞILIMIN TİPİ Merkezi limit teoremine göre aritmetik ortalamanın dağılımı yaklaşık olarak normal dağılıma sahiptir. Normal dağılımın parametreleri: Anakütle ortalaması Anakütle varyansı

Dağılımın Parametreleri: Aritmetik Ortalama için Anakütle Ortalaması

Dağılımın Parametreleri: Aritmetik Ortalama için Anakütle Varyansı

Aritmetik Ortalamanın Standartlaştırılması

Normal olmayan dağılışlardan örnekleme Merkezi eğilim Yayılma Yerine koyarak örnekleme Anakütle dağılışı Örnekleme dağılışı n = 4 X = 5 n =30 X = 1.8

Normal dağılış gösteren bir anakütleden örnekleme Merkezi eğilim Yayılma Yerine konularak örnekleme Anakütle dağılışı Örnekleme dağılışı n = 4 X = 5 n =16 X = 2.5

Merkezi limit teoremi Örnekleme dağılışı hemen hemen normal olur. Örnek hacmi yeterince büyükse (n  30) ... Örnekleme dağılışı hemen hemen normal olur.

ÖRNEK 3 Telekom’da çalışan bir uzman, uzun zaman yaptığı gözlemlerden, telefon konuşma sürelerinin (x),  = 8 dk. &  = 2 dk. olan normal dağılış gösterdiğini belirlemiştir. 25 görüşme rasgele seçilirse, örnek ortalamasının 7.8 & 8.2 dakika arasında çıkması olasılığı nedir? © 1984-1994 T/Maker Co.

Standart Normal Dağılış Çözüm Örnekleme dağılışı Standart Normal Dağılış .3830 .1915 .1915

DAĞILIMIN TİPİ Merkezi limit teoremine göre örnek oranının dağılımı eğer n örnek hacmi yeterince büyük ise yaklaşık olarak normal dağılıma sahiptir. Bunun temel sebebi örnek oranının, n adet denemede ortaya çıkan ortalama başarı sayısını temsil etmesidir. Normal dağılımın parametreleri: Anakütle ortalaması Anakütle varyansı

Dağılımın Parametreleri: Örnek Oranı için Anakütle Ortalaması

Dağılımın Parametreleri: Örnek oranı için Anakütle Varyansı

Örnek Oranının Standartlaştırılması

Örnek Hacminin Örnek Oranı Üzerindeki Etkisi

ÖRNEK 4

ÖRNEK 4

ÖRNEK 4

ÖRNEK 5

ÖRNEK 5

ÖRNEK 5

Ki-Kare Dağılışı = 2 2 = anakütle varyansı (n - 1) s 2 n = örnek miktarı s 2 = örnek varyansı 2 = anakütle varyansı df = serbestlik derecesi = n – 1=v 2 One place where students tend to make errors with this formula is switching the values for s and . Careful reading of the problem should eliminate this difficulty. page 343 of text

Ki-Kare Dağılışı

Ki-Kare Dağılışı

Ki-Kare Dağılışı

Ki-kare istatistiğinin dağılışının özellikleri ki-kare dağılışı simetrik değildir Serbestlik derecesi arttıkça, dağılış daha simetrik hale gelir (normale yaklaşır) df = 10 Simetrik değil df = 20 Different degrees of freedom produce different chi-square distributions. x2 5 10 15 20 25 30 35 40 45 Tüm değerler sıfır veya pozitif

ÖRNEK VARYANSININ ÖRNEKLEME DAĞILIMI

ÖRNEK VARYANSININ ÖRNEKLEME DAĞILIMI

ÖRNEK VARYANSININ ÖRNEKLEME DAĞILIMI

ÖRNEK VARYANSININ ÖRNEKLEME DAĞILIMI