NOKTALAMA İŞARETLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DİKMEN TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ
Advertisements

Fuat ŞURGUN Dr.Refik Saydam İlköğretim Okulu Bahçelievler/İstanbul
Noktalama İşaretleri.
GRUP GÜNEŞ SUNAR.
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
YAZIŞMA KURALLARI Genel Evrak ve Arşiv Müdürlüğü.
NOKTALAMA İMLERİ.
VURGU CÜMLEDE VURGU.
NOKTALAMA VE YAZIM KURALLARI
ŞEYMA ÖZÇELİK 8-A 541 ÖZEL SEVGİ KOLEJİ SELMA ERASLAN
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ İKİNCİ ÖĞRETİM İKİNCİ SINIF
Okulu: 75.Yıl M. Akif Ersoy İlköğr. Okulu Süre:40 dakika Ders:Türkçe
Noktalama işaretleri ( NOKTA , virgül , noktalı virgül )
YAZIM KURALLARI Bir dilin sözcüklerinin yazıya doğru olarak aktarılmasını sağlayan kurallara yazım(imla) kuralları denir. Yazım, bir dilin belirlenmiş.
HAZIRLAYAN :Arda UZUNOĞLU
 Aşağıdaki cümlelerden hangisinin sonuna nokta konulmalıdır?  A)Ah, keşke oraya gitmeseydim  B)Ağzından şu kelimeler döküldü  C)Bahçeye mi çıkmış.
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
İÇERİK KONU ANLATIMI DEĞERLENDİRME KAYNAKLAR ÇIKIŞ.
Noktalama işaretleri hazırlayan: Gülay Girgin
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU İLKOKULU.
1.soru Aşağıdaki cümlelerin hangisinin sonuna nokta konmalıdır ?
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
CÜMLENİN YARDIMCI ÖGELERİ
Yazım Yanlışı Ve Noktalama İşaretleri
TÜRKÇE / Noktalama İşaretleri
Evet ( ) haklı. Sence de öyle değil mi( )
HAZIRLAYAN:ZEHRA ŞAHİN TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ KONU:NOKTALAMA İŞARETLERİ(tırnak işareti,ünlem,kısa çizgi)
NOKTALAMA İŞARETLERİ Tırnak İşareti (“ ”) Ünlem İşareti ( ! )
YÜKLEMİN YERİNE GÖRE CÜMLELER (ÖGELERİN DİZİLİŞİNE GÖRE CÜMLELER)
NOKTALAMA İŞARETLERİ Eğik Çizgi ( / ) Yay Ayraç ( )
.Korkuyla ( ) “Bana niçin kızdın ( )”diye sordu ( ) Yukarıdaki cümlede parantez içindeki yerlere, aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangileri getirilmelidir?
SEMRA KUŞOĞLU
NOKTALAMA İŞARETLARİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLIGI(İ.Ö)
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
Kaynak: NOKTALAMA İŞARETLERİ Kaynak:
NOKTALAMA İŞARETLERİ NOKTALI VİRGÜL (;).
TÜRKÇE / Noktalama İşaretleri
1. Müzik( ) sanatların en zevklisidir( ) ama bir şey öğretmez( ) Buna karşılık şiir( ) hem ruhun gıdası hem de iyi bir öğretmendir. Yukarıdaki cümlede.
TÜRKÇE / CÜMLE TÜRLERİ CÜMLE TÜRLERİ.
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
1-)BASİT 2-)BİRLEŞİK 3-)SIRALI 4-)BAĞLI
CÜMLENİN YAPISI.
SÖYLEYİŞ ( TELAFFUZ).
O’ nun adı Noktaydı. Üzgündü. Ağlayarak yolda giderken öğretmenle karşılaştı. Öğretmen ona neden üzüldüğünü sordu. Noktada öğrencilerin onu unuttuğunu.
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
O’ nun adı Noktaydı. Üzgündü. Ağlayarak yolda giderken öğretmenle karşılaştı. Öğretmen ona neden üzüldüğünü sordu. Noktada öğrencilerin onu unuttuğunu.
4 /B SINIFI TÜRKÇE NOKTALAMA İŞARETLERİ MERHABA 
Noktalama işaretleri.
Bir kelimenin cümlede diğerlerine göre daha baskılı okunmasına vurgu denir.
NOKTALAMA İŞARETLERİ 1) Nokta 2) Virgül 3) Noktalı Virgül 4) İki Nokta
Tümce (Cümle) Bilgisi Bir duyguyu, bir düşünceyi, bir haberi, bir isteği tam olarak anlatan sözcük veya sözcük dizisine tümce (cümle) denir. Soru: “Okuma.
NOKTALAMA İŞARETLERİ:Yazıda ” karışıklıkların önüne geçmek, yanlış okumayı önlemek, okumayı ve anlamayı kolaylaştırmak, cümlenin yapısını ve duraklama.
NOKTALAMA İŞARETLLERİ
NOKTALAMA İŞARETLERİ 1) Nokta 2) Virgül 3) Noktalı Virgül 4) İki Nokta
NOKTA(.): o Nokta cümlenin sonuna konur. o Türk Dil Kurumu,1932 yılında kurulmuştur. o Cümle değeri taşıyan anlatımların sonuna konur. o Bazı kısaltmaların.
SÖZ DİZİMİ İLE İLGİLİ İŞARETLER
NOKTALAMA İŞARETLERİNİ TANIYALIM
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelime ve kelime gruplarının arasına konur Fırtınadan, soğuktan, karanlıktan ve biraz da korkudan sonra bu sıcak,
Noktalama işaretleri.
NOKTA Tamamlanmış cümle sonlarında kullanılır. Örnek: Ali yemek yedi .
HAZIRLAYAN:ZEHRA ŞAHİN TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ KONU:NOKTALAMA İŞARETLERİ(tırnak işareti,ünlem,kısa çizgi)
KONU:NOKTALAMA İŞARETLERİ SUNUSU
NOKTALAMA İŞARETLARİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLIGI(İ.Ö)
YAZIM KURALLARI VE NOKTALAMA İŞARETLERİ
Sunum transkripti:

NOKTALAMA İŞARETLERİ

Duygu ve düşünceleri daha açık ifade etmek, cümlenin yapısını ve duraklama noktalarını belirlemek, okumayı ve anlamayı kolaylaştırmak, sözün vurgu ve ton gibi özelliklerini belirtmek üzere kullanılan işaretlere noktalama işaretleri denir.

a)Tamamlanmış cümle sonlarında kullanılır: Beni sevmiyordun, bilirdim. Nokta ( . ) a)Tamamlanmış cümle sonlarında kullanılır: Beni sevmiyordun, bilirdim. Gözlerin gözlerime değince; Felaketim olurdu ,ağlardım..

b)Kısaltmalardan sonra kullanılır: vb.          Prof.          Dr.    Cad.       Alm.        Ar.     İng.

c)Sıra gösteren rakamlardan sonra “-inci” eki yerine kullanılır. Senin çocuk 1. sınıfta mı okuyor. Dün 25. yaşıma bastım.  

d)Tarihlerin yazılışında gün, ay ve yılı gösteren sayıları birbirinden ayırmak için konur: 21.03.1978 20. 05.1987               

e)Saat ve dakika gösteren sayıları birbirinden ayırmak için konur: Yarın 08.45’te gideceğim.  

VİRGÜL (,):     a)Yazıda sıralanan eş görevli sözcükler ya da söz gruplarını ayırmada kullanılır: O kitabı aradım , buldum. Fırat, Dicle önemli nehirlerimizdendir. Çalıkuşu’nu , Huzur’u , İntibah’ı okudun mu?

b)Anlama güç katmak için tekrarlanan sözler arasına konur: Oğlunu , kadersiz oğlunu bir daha göğsüne bastı. Akşam,yine akşam ,yine akşam

c)Hitaplardan sonra kullanılır: Sevgili Kızım,    Değerli Öğretmenim,      

d)Yüklemden uzak kalmış özneden sonra konur: Ahmet Haşim, şiirde anlamın kapalı olmasına ve musikiye önem vermiş bir şairimizdir.

e)Cümlede vurgulanmak istenen öğelerden sonra konur. Yarın, buraya geleceksin ve bu işi çabucak bitireceksin.

Genç, adama ters ters baktı. f)Anlam karışıklığına meydan vermemek için adlaşmış sıfatlardan sonra kullanılır: Genç, adama ters ters baktı.

NOKTALI VİRGÜL(;):   a)Birbirine bağlı olmakla birlikte her biri kendi içinde bağımsız cümlelerin arasında kullanılır. Bu tip cümleler birbirini açıklayan, güçlendiren , biri diğerine örnek olan cümlelerdir. Bu kullanım özellikle atasözlerinde görülür.

b)Virgülle ayrılmış sözleri ya da söz gruplarını  farklı sözlerden ya da söz gruplarından  ayırmak için konur. Sayısal derslerden matematiği,fiziği; sözel derslerden Türkçeyi, coğrafyayı çok seviyorum Ahmet Haşim,Cenap Şahabettin sembolist; Tevfik Fikret ,Yahya Kemal parnasyen şairlerdendir.

c)Öğeleri arasına virgül konmuş sıralı cümleleri ayırmada kullanılır: Sevinçten, heyecandan içim içime sığmıyor ; bağırmak, kahkahalar atmak , ağlamak istiyorum. At ölür, meydan kalır; yiğit ölür, şan kalır.

d)Önceki cümleye “fakat, oysa, lakin, ancak, çünkü…” gibi bağlaçlarla bağlanan cümlelerde bağlaçlardan önce kullanılır: Bu romanı inceledim ; fakat pek beğendiğimi söyleyemem. Köye sen git; ancak orada çok fazla kalma.

e)Öğeler arasında anlam karışıklığını önlemek için kullanılır: Murat; Hasan , Ali ve Osman’dan daha çalışkanmış. Elma; armut, muz ve üzümden yararlıdır. f)Özneden sonra virgüllerle ayrılan eş görevli sözcükler varsa, özne noktalı virgülle ayrılır.

İKİ  NOKTA(:) :

b)Alıntı cümlelerden önce kullanılır. Hacı Bektaşi Veli:“Eline,beline,diline sahip ol.” demiş.

c)Öykü ve romanlarda konuşma çizgisinden önce kullanılır: Süleyman Çavuş: ---- Bırak açma o bahsi, dedi . Kooperatif katibi kaşlarını çattı: ---- Yoo, böyle deme Süleyman Çavuş.

Not:İki noktadan sonra yapılacak açıklama bir cümle niteliğinde değilse küçük harfle başlar. En çok sevdiğim meyvelerden bazıları şunlardır:muz,elma,portakal…