Telekomünikasyon sektöründe düzenleme, rekabet ve yatırım ortamı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Elektronik Haberleşme Sektöründe Kişisel Verilerin Korunması
Advertisements

BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Bankacılık Etik İlkeleri
Türkiye’yi İnternete Taşımada Rekabetin Rolü
Rekabet ve Düzenleme Politikaları
Serbestleşmeye doğru Türkiye’de Telekomünikasyon
İKTİSAT FAKÜLTESİ İKTİSAT BÖLÜMÜ Para Teorisi ve Politikası
Tek Pazar Çoklu faaliyet rekabeti
Fiber İnternet ve Düzenleyici Yaklaşımlar M. Bilal ÜNVER Bilişim Zirvesi – TELKODER Her Eve Herkese Çok Hızlı İnternet 13 Eylül 2012.
Elektrik Piyasası Kanunu
Rekabet Politikası ve Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi KURUMSAL VE HUKUKİ ÇERÇEVE Yrd.Doç.Dr. Gamze ÖZ G.Öz/TOBB/RK/WB.
AB Müktesebatı dahilinde Şirketler Kesimi Muhasebe ve Denetimi
Ayhan TOZER Telekomünikasyon Uzmanı Telekomünikasyon Sektöründe Hizmet Seviyesi Taahhütleri; AB ve Türkiye Uygulamaları Habtekus 2008, Yıldız Teknik Üniversitesi,
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
1 Etik Değerler ve İş Ahlakı Bülent Şenver
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ŞEBEKE DÜZENLEMELERİ VE DENGELEME PİYASALARI
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Türkiye’nin Rekabet Gücü Üzerine Gözlemler
Türkiye’de Yolsuzlukla Mücadele Güven SAK Ankara, 7 Temmuz 2005.
Doç. Dr. A.R Zafer SAYAR 18 Eylül 2014, Ankara
YAMAN ENERJİ TÜRKİYE ULUSAL ENERJİ FORUMU 2005 Elektrik Sektörü Altyapı Yatırımları Yaman AKAR Ekim 2005 İstanbul
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
UZLAŞMAZLIKLAR ve ÇÖZÜM YAKLAŞIMLARI
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Telekomünikasyon Sektörü ve Vergi Düzenlemelerinin Etkileri Turkcell İletişim Hizmetleri A.Ş. 30 Ekim 2007 Gazi Üniversitesi İİBF Ankara.
1 UFRS ve Basel 2 Ian Michael Muhasebe ve Denetim Politikası Dairesi Finansal Hizmetler Kurumu Contact:
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
«Akıllı Şebeke: Tercih Değil; Zorunluluk»
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
Bölgesel Kalkınma: Türkiye’de olmayan nedir? Güven Sak Ankara, 8 Eylül, 2006.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Türkiye Telekomünikasyon Sektöründeki Gelişmeler Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu 9 Nisan 2009, İstanbul Galip ZEREY Kurul II. Başkanı.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
KDEP Kapsamında Tamamlanan ve Planlanan Çalışmalarımız Dr. Faruk CÖMERT Kurul II. Başkanı.
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenleme Programı
Kamu Yararına Sunulan Hizmetlerin Özelleştirilmesi ve Serbestleştirilmesi Michael Schmidt ICCR Viyana 5 Eylül 2007 Türkiye’ye Köprü Projesi 4. Atölye Çalışması.
İleri Muhasebe ve Denetim Düzenlemesi Programı– Modül 28 Emeklilik Fonları Richard Berr Direktör, Değerleme ve Raporlama 20 Haziran 2006.
Telekomünikasyon Sektöründe Serbestleşme (Düzenleme ve Yetkilendirmeler) Dr. Tayfun ACARER Kurul Başkanı Telekomünikasyon Kurumu.
Bülent Şenver Liderlik Oyunları Kalıcı ve her durumda geçerli olan bir yaklaşım var mı? Etik Liderlik.
YASED Yabancı Yatırımcıların Yeni Gözdesi Fırsatlar Ülkesi Türkiye Türkiye’nin Sektörel Değerlendirmeleri: Telekom Nurtaç Ziyal Avea Genel Müdür Danışmanı.
İLETİŞİM ÇÖZÜMLERİNDE ENTEGRASYON
HABTEKUS’08 Telekomünikasyon ve Radyo-TV Yayıncılığı Sektörleri Arasındaki Yakınsamanın Getirdiği Düzenleyici Sorunlar Yunus Ş. Kibar Telekomünikasyon.
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 Oturum 4 DEA Moldova Kurumsal Çerçeve.
1 SERBESTLEŞMEDE BEKLEME SALONUNDAYIZ Dr. Mehmet Çelebiler Telekomünikasyon Teknolojileri Konferansı 6-7 Mayıs, 2004.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
Ayhan TÖZERMüberra GÜNGÖR Genişbant İnternet Hizmetlerinin Yeni Ekonomideki Rolü ve Ülkemizdeki Durum Habtekus 2009, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
YENİ NESİL PROTOKOL IPv6’YA GEÇİŞ Ayşegül BOLAT, T. Uzmanı HABTEKUS Ekim 2008 Telekomünikasyon Kurumu.
1 YASED BAROMETRE II 16 EYLÜL 2008 İSTANBUL ULUSLARARASI YATIRIMCILAR DERNEĞİ.
Dağıtım Şirketleri ARGE Öncelikleri ve İşbirliği Beklentileri
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
Enerji Piyasalarını Anlamak
2014 YILI SEKTÖR DÜZENLEMELERİNE YÖNELİK DEĞERLENDİRMELER TELKODER
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
TELEKOMÜNİKASYON SEKTÖRÜ
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
Muhammed Emin ALTINTAŞ
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
Projeye ilişkin Regülasyon değerlendirmesi: İlk Bulgular
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nükleer Güvenlik ve Mevzuat
Sunum transkripti:

Telekomünikasyon sektöründe düzenleme, rekabet ve yatırım ortamı İzak Atiyas Sabancı Üniversitesi Rekabet Politikası ve Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Konferansı, 4 Mart 2005, Ankara

Ana başlıklar Telekomünikasyon sektörünün evrimi (rekabet açısından) Türkiye’de düzenleyici ortam, yasal ve kurumsal çerçeve Sabit hat telefon hizmetlerinde rekabet sorunları İnternet/geniş-bant hizmetlerinde rekabet sorunları Mobil telefon hizmetlerinde rekabet Kablo TV Özelleştirme Değerlendirme

Telekomünikasyon ve Büyüme Waverman & Röller (2003) OECD ülkelerinde telekomünikasyon sektörüne yapılan yatırım ortalama büyüme oranının yaklaşık üçte birini açıklıyor. Penetrasyon oranı %40’ı geçen ülkelerde bu etki diğerlerinin yaklaşık iki katı Fink, Mattoo, Rathindran (2002) Rekabet politikası özelleştirmeden sonra uygulanırsa penetrasyon oranındaki artış daha düşük oluyor

Sektörün evrimi Şebeke sanayisi: Ölçek, kapsam ve yoğunluk ekonomileri => dikey bütünleşik kamusal tekeller Son yirmi yılda teknolojik gelişme, daha ucuz ve daha akıllı şebekeler kurmak mümkün; ölçek ve kapsam ekonomileri azaldı; yeni ürünler; yakınsama Sektörü rekabete açmak mümkün hale geldi

Düzenleyici çerçevenin önemi Şebeke dışsallıkları=>Rekabetin refah yaratması için erişim ve arabağlantı gerekli; yerleşik işletmecilerin bu hizmeti sunmayarak rekabetin gelişmesini engelleme dürtüleri çok güçlü Bir başka ifade ile: Rekabetin gelişmesi, yerleşik işletmecilerin aktif katılımına ve işbirliğine bağlı (tesise dayalı rekabet durumunda bile arabağlantı gerekli) Yerleşik işletmecinin bu işbirliğini gösterme dürtüsü çok zayıf İşletmeci değiştirmenin maliyetleri Düzenleyici ortam çok önemli =>Ex-ante düzenlemeler ve ex-post rekabet hukuku uygulaması

Rekabet ve yatırım ortamı Yatırımların en yüksek refahı yaratması için rekabet gerekli Rekabet ortamı, girişlerin serbest olması yeni hizmet olanaklarının artması yatırımları yükseltecektir Rekabet ortamında yatırımcı için önemli olan: düzenleyici kuralların saydam, adil ve öngörülebilir olması, rekabeti engelleyecek davranışların önlenebilmesi

Değerlendirme (1) Ex-ante düzenlemelerin etkin bir biçimde uygulanması rekabetin gelişmesi için kaçınılmaz Düzenleyici gecikme Nedenleri Özelleştirme Kurumsal: Düzenleyici kuruluşun genç olması, beşeri sermaye kısıtlamaları, ihale kanununun etkileri Giriş etkinliği konusunda endişeler: Hızlı ve denetimsiz serbestleşmenin doğurabileceği sorunlar; aşırı giriş ve aşırı yatırım; muhtemel iflas ve konsolidasyonlar, “kalitesiz” giriş; geri dönüşülememezlik Muhtemel refah maliyeti a) piyasa gücünün sürmesi, b) gecikme daha fazla potansiyel abonenin yerleşik işletmecilerde “hapis olmasına” neden olur, ileride giriş daha maliyetli olur, c) yatırımcılar gözünde “düzenleyici risk” artar, bu da ileride yatırım ve giriş maliyetini yükseltir

Değerlendirme (2) Saydamlık ve hesap verebilirlik Yasal zorluklar Kurul kararları, görüşler, kurumlar arası görüş alışverişi Yasal zorluklar Ulusal dolaşım, kiralık hatlar, veri akışı deneyimleri Çerçeve ve vizyon Telekomünikasyon Kurumu ile Rekabet Kurumu arasındaki ilişkiler Denetimli serbestleşme kaygısı ile mevcut durum arasındaki tezat AB yeni çerçeveye geçiş konusunda çekingen davranmamak gerekli

Türkiye’de Düzenleyici Ortam Ex-ante düzenlemeler Yetkilendirme/lisanslama Etkin Piyasa Gücü’ne (EPG) sahip işletmelerin belirlenmesi Erişim/arabağlantı Tarife denetimi Ex-post rekabet politikası uygulaması

Yetkilendirme Avrupa Birliği’ndeki uygulama Türkiye’de mevcut uygulama Mümkün olan en basit yetkilendirme biçimleri Kıt kaynak (radyo frekansı) kullanılan alanlarda “kullanım hakkı” Kıt kaynak kullanılmayan alanlarda (bildirime dayalı) genel yetkilendirme Türkiye’de mevcut uygulama 5 ana tür yetkilendirme Bunlardan “2. tip telekomünikasyon ruhsatı”nın şimdi 10 alt- biçimi var (farklı hizmetler için) Bu alt biçimlerden UMTH lisansının 3 tipi var

Yetkilendirme Bu durum yeni girişleri yavaşlatıyor, yasal çerçeveyi gereksiz yere (belki de yerleşik işletmecinin lehine) karmaşıklaştırıyor; düzenleyici çerçevenin her türlü olasılığı önceden göz önüne almasını gerektiriyor Elektronik haberleşme yasa taslağı: Avrupa’ya yakın

Yetkilendirme ve piyasaya giriş Yerel erişim için yetkilendirme daha yeni çıktı (kablo platformu hizmetleri) UMTH lisansları Mayıs 2004’de verildi UMTH’nde arabağlantı ve kiralık hat sorunları henüz çözümlenmiş değil 40 şirket lisans aldı, 5-6 tanesi faaliyete geçebildi Süreç yavaş ve gecikmeli

Erişim-Arabağlantı rejimi Yükümlülük belirlemede TK’nın AB’ye göre daha geniş yetkileri var İşletmeciler arası anlaşma sağlanamaması halinde TK’nın “ara bulucu” rolü TT ve EPG işletmecilerin referans tarife yayınlama zorunluluğu Maliyet esaslı tarife sorunu İşlerlik: UMTH’nde arabağlantı sorunları çözümlenmiş değil TK’nın “yeterince” yükümlülük yükleme yetkisi yok (Telsim, Aycell çağrı sonlandırma piyasası örneği)

Sabit telefon hizmetlerinde yatırım ortamı ve rekabet Lisans Mayıs 2005 Arabağlantı henüz tamamlanmadı Sabit hat anlaşmazlığı Lisanslamada ayrıntılaştırıcı yaklaşımın bir olumsuz sonucu Serbestleşmeden 1 yıl sonra ciddi bir rekabet yok

İnternet ve geniş-bant piyasasında rekabet sorunları RK’nun İSS kararı Piyasaları “kapamak”, fiyat makası ADSL piyasası iki yıl önce açılabilirdi, bir fırsat kaçmış oldu Veri akışı kararı, mevcut durum

Mobil telefon hizmetleri Rekabete esas olarak 1998’te açılmış Roaming olayı Yükümlülük 4502’de tanımlandı TK önce usul ve esaslar sonra yönetmelik yayınlandı Buna rağmen bu politika hayata geçemedi

Kablo TV Sabit hatta muhtemel rakip Mevcut durum: gelir sözleşmeleri Kablo modem gelişimi sınırlı Özelleştirme kapsamında Kablo TV, Rekabet Kurul kararı

Özelleştirme Özelleştirmenin hedefi: gelir mi, uzun dönemde rekabetin gelişmesi mi Özelleştirmenin en önemli muhtemel sonucu: Özelleştirme sürecinin rekabet üzerindeki menfi etkisinin ortadan kalkması