ETKİN SUNUM YÖNTEMLERİ Dr. Göksel KITER Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları Anabilim Dalı
Bulursun bir bilmediğini Bulurum bir bilmediğimi Dinle beni Bulursun bir bilmediğini Konuş benimle Bulurum bir bilmediğimi Göksel Kıter
ta ki bir topluluk önünde konuşmamız gerekene dek… İnsan beyni harika bir organ; doğduğumuz anda çalışmaya başlar ve asla durmaz, ta ki bir topluluk önünde konuşmamız gerekene dek… Roscoe Drummond
İletişim becerileri kodlama Kodu açma MESAJ Sözlü Sözsüz Dış uyaranlar Mesajı alan Sözsüz İletişim becerileri kodlama Kodu açma Sözlü MESAJ Geri bildirim Mesajı veren Dış uyaranlar kişilik özellikleri Dış uyaranlar kişilik özellikleri
SUNUMU YAPAN Hevesle yaklaşmalı Konuya hakim olmalı Bilgileri yenilemeli İyi bir düzenleme yapmalı İyi hazırlanmalı Sunumu yapanın amaçları: Anlatmak, sorun çözmek, etkilemek, bilgi vermek, ikna etmek, farklı görüşleri açmak, değiştirmek, yön vermek, karşı koymak, paylaşmak vs
SUNUM PLANI Amacım ne? Dinleyicilerim kimler? Niye beni dinlesinler? Sunum akış şeması
“Nereye gittiğini bilmiyorsan hangi yoldan gideceğinin bir önemi yoktur. ” Carroll Lewis, Alice Harikalar Diyarında
Akış şeması Neden-sonuç Zamansal sıralama Farklı başlıkların benzerlikleri Sorun-Çözüm İki yönlü tartışmalı Sıralamalı ........
Sunum becerileri Olumlu ilk izlenim Göz teması Beden dili Konuşma biçimi Rahatlık
Resim 1. Dinleyicinin katılmasını ve paylaşmasını kolaylaştıran, ona olumlu duygular yaşatan beden duruşu Resim 2. Katılımı zorlaştıran, dinleyicide direnç doğuran ve olumsuz duygular yaşatan beden duruşu
Güven ve etkinlik için Kendini vurgulamak Neden ben seçildim ? Konu beni nasıl heveslendiriyor ? Neleri, neden paylaşmak istiyorum ? Olumlu yaklaşım
SUNMA (MESAJ) Etkili bir giriş Söz edilecekleri önceden belirtmek Bilgilerin kullanım alanlarına vurgu Basit ve net bir sunum Sorular ve katkılar Aralar Özet(ler) Konuşmanın sonunda yanıtlanacak bir soru Konuyla ilgili tarihsel veya güncel bir sorun Konuyla ilgili bir anı, fıkra, karikatür Dinleyenlerin ilgi alanıyla ilişkiler Konuşma içeriğini ana başlıkları
Önbilgi
Görsel-işitsel araçlar Kara-beyaz tahta Tepegöz Slayt göstericisi Kağıt tahtası Video bantlar
Görsel-işitsel araçlarda Açıklık Uygunluk Çekicilik Görünürlük ve okunurluk Kalite Akılda kalıcılık
Sunumda mizah Üretkenlik İlgi Güven Çeşitli düşünme Gerginlik Sıkılma Öğrenme üzerine olumlu-olumsuz etki?
Süreye uymak için
“ İyi bir dinleyici olmak sanıldığı kadar kolay değildir; uzun bir süre ilgilenmiş görünmek kaşları yorar” Jane Goodsell
DİNLEYEN Dinleyenin amaçları: Anlamak Tartışmak Değerlendirmek Öğrenmek İşbirliği yapmak Paylaşmak vs. Dinleyenin amaçları: Anlamak, tartışmak, değerlendirmek, öğrenmek, işbirliği yapmak, paylaşmak vs.
GERİ BİLDİRİM Özgün bir soru sormak Soruları olup olmadığını sormak Çözümü anlatılanlarla bulunacak bir sorun tanımlamak Sözsüz işaretleri gözden geçirmek
Teşekkürler!!
%10
İyi bir sunum için 10 öneri Ron Miller Hedef belirleyin Basitleştirin Söyleşi havasında konuşun, göz temasını koruyun Yeni başlangıçlar yapın
İyi bir sunum için 10 öneri Ron Miller Katılımı destekleyin Eğlenin-eğlendirin İlgi ve merak uyandırın İlginizi gösterin
İyi bir sunum için 10 öneri Ron Miller Dinleyicilerinizi dinleyin Özetleyin ve sorulara zaman bırakın
TEŞEKKÜRLER