ETKİLİ ÖĞRENME VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ ULUBEY ORTAKULU ETKİLİ ÖĞRENME VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ REHBERLİK SERVİSİ
DAVRANIŞLARIMIZDA KALICI VE İSTENİLEN DEĞİŞİKLİKLERİN OLUŞMASIDIR ÖĞRENME; DAVRANIŞLARIMIZDA KALICI VE İSTENİLEN DEĞİŞİKLİKLERİN OLUŞMASIDIR
Öğrenmenin sınırı yok, kişinin öğrenme sınırı vardır. Beyin öğrenmekle yıpranmaz ve yorulmaz. Kişi bedenen veya duygusal olarak yorulur ve yıpranır. DAVRANIŞLARIMIZIN YERLEŞMESİ VE YENİDEN KULLANILABİLMESİ İÇİN ÖĞRENMENİN GERÇEKLEŞMESİ GEREKİR.
ÖĞRENMENİN GERÇEKLEŞMESİ İÇİN : ÖĞRENMEYİ ÖĞRENMEKLE İŞE BAŞLANMALIDIR
ETKİLİ ÖĞRENMENİN BİLEŞENLERİ Ders çalışma alışkanlığının tanımlanması ve planlama Çevre faktörlerinin kontrolü ve motivasyon Aktif katılım ve dinleme davranışı Etkin ve süratli okuma Derste not tutma Tekrar etme Alışkanlık haline getirme ve genelleme
DERS ÇALIŞMA BECERİSİ
BAŞARISIZLIĞA DÜŞMÜŞ ÖĞRENCİ Öğrenmesi gerekenlere karşı yaklaşımı, ilgisi, planı, ilke ve yöntemleri eksiktir veya yoktur. Düzensiz çalışmaktan dolayı başarısızlığı ve iticilik duygusunu yaşamaktadır. Dersler ona ceza gibi gelmektedir. Vakit ve ortam kontrolünü yitirmiştir. Ne yapacağını bilememektedir. Mazeret, erteleme.mantık oyunları, şimdilik küçük ama giderek büyüyen kandırmacalar…
ETKİN ÖĞRENME YÖNTEMLERİNİ İNCELEYELİM
Çalışma alışkanlığını tanıma ve planlama İlk adım iyi planlamadır Neyi ne zaman yapacağına karar verme ( ders dışı uğraşlar,evdeki rutin işler, eğlenme,spor vs….) Kararın uygulanması Nasıl öğrendiğini gözleme Hangi dersleri önce hangilerini sonra? Ne kadar zamanda yapabilirim?
DERS ÇALIŞMA İSTEĞİNİN ARTIRILMASI İsteksiz Plansız ve programsız Zamanlama yok Bir türlü başlayamaz Yeri yoktur Angarya gibi görür Huzursuzdur Panik içindedir Anlaşılmaz davranır Hep mazeretleri vardır ……… İstekli Planlı ve programlı Zamanlama yapmış Başlayabiliyor Yeri belli Yük olarak görmez Rahat ve huzurlu Zevkli bir uğraş olarak benimser
PROGRAMLI ÇALIŞIRKEN ŞUNLARA DİKKAT EDİN Çalışma amacınızı saptayın Çalışmak için karar verin Kendinize güvenerek başlayın ( yapabileceğime inanıyorum …) Öğrenmeler arası bütünlüğe dikkat edin Çalışma çeşitliği oluşturun ( yaz,anlat,düşün,resmet, ilkeleştir, sırala vs…) Öğrenmeler arası dinlenmeyi ihmal etmeyin Tekrar etmeden kalkmayan
PROGRAMLI ÇALIŞIRKEN ŞUNLARA DİKKAT EDİN Size zor geleni sürekli çalışın Çalışacağınız kısmı belirleyin Belli bir yeriniz olsun Çalışacağınız ders için bir süre koyun Engelleyici düşünceler ile boğuşmayın Çalışma yerinizden sürekli kalkmayın Çalışırken acele etmeyin Dikkat bozucu şeylerden uzak durun veya uzaklaştırın
İZLEME SOR OKU ANLAT TEKRARLAMA HIZLI VE ETKİN OKUMA İZLEME SOR OKU ANLAT TEKRARLAMA
AKTİF DİNLEME DERS DERSTE ÖĞRENİLİR İYİ NOT TUTABİLMEK İÇİN AKTİF DİNLEMEK GEREKİR AKTİF DİNLEYEBİLMEK İÇİN: Hazırlıklı olma Okurken olduğu gibi zihin süreçlerini işe koşma Sadece duyma değil karşılaştırma sürecini işletme Önce söylenilenlerden sonrakileri kestirmeye çalışma …………
KÖTÜ DİNLEYİCİ Konuyu sıkıcı bulur Konuşmacıyı eleştirir Konuşmaya aşırı tepki gösterir Sadece olaylarla ilgilenir Dikkati yapmacıktır Farklı şeylerle meşgul olma Kolaycılık yapma ve kaçma Duygusal tepki verme, sözcükleri abartma Düşünce hızını boşa harcama
DÜZENLİ NOT TUTMUŞ BİR ÖĞRENCİNİN İŞİ YARI YARIYA KOLAYLAŞIR DERSTE NOT TUTMA DÜZENLİ NOT TUTMUŞ BİR ÖĞRENCİNİN İŞİ YARI YARIYA KOLAYLAŞIR Notlarınız aktif dinlemenin sonucu olmalıdır.. Not tutarken konunun ayırıcı alt başlıklarını iyi belirleyin ( zihinsel katılım ve dikkatli izleme ) Derece sırası gözetin ( her şeyi değil …) İlaveler ve düzeltmeler için notlarınızı sonradan gözden geçirin ( %20,%40,% 6o ) Notlarınız anlaşılır,açık ve konuyu özetleyici içerikte olmalıdır
İNSAN; Okuduklarının % 10’ unu İşittiklerinin % 20’ sini Gördüklerinin % 30’ unu Hem görüp Hem işittiklerinin % 50’ sini Söylediklerinin % 70’ ini Yazıp, söylediklerini % 90’ını HATIRLAR.
ÖĞRENİLENLERİN SAKLANMASI Çalışma seansları 30-40 dakika çalışma ve 10 dakika tekrar Çalışma aralarına 10 dakika dinlemme Problemi çözmeden kalkmamayı dene Uzun listeyi çalışmak yerine parçalara böl Zihni meşgul eden istekleri dinlenme aralarına bırak Öğrenme - unutma ; gece -gündüz gibidir. unutmayı önlemenin yolu düzenli tekrardır
TEKRAR YÖNTEMİ Sık ve kısa aralıklarla yapılan TEKRAR, topluca yapılandan daha verimlidir( 1,2,3,4.zaman) Tekrarı mutlaka ders çalıştığınız ortamda yapınız Tekrarı yüksek sesle yapın Çalıştıklarınızı özetle bir bütünlük içine getiriniz : ne,neden,ne zaman,niçin,nasıl ve yaptığınız çalışma amacına ulaştı mı ? Yarı uykulu çalışmayınız işinizi uykunuz gelmeden önce bitiriniz. Kalktığınızda ilk hatırlayacağınız şey son öğrendiklerinizdir
Bu aynı zamanda sınav provası olacaktır GENEL TEKRAR Öğrenmenin kalıcılığını ve öğrenme düzeyimizi zaman zaman ( ayda bir ) genel tekrarlar ve küçük sınavlarla kontrol etmemiz başarımızı artıracaktır. Bu aynı zamanda sınav provası olacaktır
İLKELERİMİZİ HATIRLAYALIM Yeteneklerim ve gücüm kendime göre; BEN bunları geliştirebilirim Çok ve büyük hedeflerin altında ezileceğime ULAŞILABİLİR ve HEDEFLERİM olmalı İstekli olmalıyım, amacım ve programım olmalı Endişe ve panik başarımı düşürebilir.Sistemli ve tedbirli olmalıyım. Zamanımı etkin ve planlı kullanmalıyım.
Bölümlere ayırarak daha kolay öğrenirim Bölümlere ayırarak daha kolay öğrenirim. Tekrarlarken de buna dikkat etmeliyim. Öğrenmekte zorlandığım konuyu zamana bırakmalıyım ve bu konuya her gün belli bir süre ayırmalıyım. Kendime niçin öğrendiğimi ve ne kadar öğrendiğimi sormalıyım. Hedefime ulaşmak için sabırlı olmalıyım. Hata yapmadan geçirdiğimiz çok az zaman vardır. Hatalarla öğrenme gerçekleşir. Küçük hatalarımızla uzlaşabiliriz. Şimdi ve hemen başlarsam…….. Hep aynı yerde ve zamanlamaya uygun olarak sözümü tutup masanın başında olmalıyım.
Yapabileceğinize inanın, Vazgeçmeyin, Ertelemeyin, Yapabileceğinize inanın, Kendiniz gibi yaşayın, Kendinizi sevin.