BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

CÜMLE ÖĞELERİ Cümle, bir duyguyu, düşünceyi, veya olayı anlatan sözcükler topluluğudur. Cümlede her sözcüğün bir görevi vardır. Bu görevli sözcüklere öğe.
KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
EDATLAR E Ü BAĞLAÇLAR ÜNLEMLER B.
Cümlede , fiillerin anlamını etkileyen kelimelere ne ad verilir?
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Ders:Türkçe Konu: BAĞLAÇLAR
A) Zilin çalmasıyla yarışma başladı.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
BAĞLAÇLAR.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
BAĞLAÇLAR.
BAĞLAÇLAR
VURGU CÜMLEDE VURGU.
ZIT ANLAMLI SÖZCÜKLER.
(BELİRTEÇ) ZARF.
1/10 Zamir A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde zamir olan kelime, nesne görevindedir? Bahçede hepimiz oturuyorduk. Sınıfta kimseyi bulamadı. Hayatı.
Hazırlayan: Zeynep Adsoy Türkçe Öğretmenliği/2 No:
CÜMLENİN ÖGELERİ.
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ İKİNCİ ÖĞRETİM İKİNCİ SINIF
TÜRKÇE / CÜMLE TÜRLERİ CÜMLE TÜRLERİ.
İlgeçler ve bağlaçlar İlgeç:farklı tür ve görevdeki sözcükler ve kavramlar arasında anlam ilgisi kurmaya sözcüklere ilgeç (edat)denir.ilgeçlerin tek başlarına.
ERCİYES ÜNİVERSİTESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2 AYŞE DARICI
1/20 Zarf – Edat – Bağlaç - Ünlem A B C D Aşağıdaki dizelerin hangisinde “böyle” sözcüğü ötekilerden farklı bir görevde kullanılmıştır? Böyle ferman etti.
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
CÜMLENİN ÖĞELERİ Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
9. Sınıf Dil ve Anlatım NİSAN
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
Kİ BAĞLACININ YAZIMI Ki bağlacı anlam bakımından iki cümleyi birbirine bağlar. Ki sözcüğü iki cümleyi birbirine bağlıyorsa ayrı yazılır. Not: Cümleden.
BAĞLAÇLAR Edatlar gibi tek başlarına anlamları olmayan cümle içinde, aynı görevli sözcükleri, söz guruplarını, cümleleri hem biçimce hem de anlamca.
YAPI BİLGİSİ.
SORULAR.
Yazım kuralları konusunun önemli bölümlerinden birisi de –de ve –ki eklerinin yazımıdır. Bu belgede konu ayrıntılı olarak işlenmiştir. ADI: AYDIN SOYADI:
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
CÜMLENİN ÖĞELERİ Evlerin bölümleri odalardır; cümlenin bölümleri de öğelerdir. Cümle öğeleri, cümlenin parçaları demektir. Evin bölümleri odalar, salon,
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
1.Soru Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bağlaç olan ''de'' yanlış yazılmıştır? A) Bence annen de haksızdı, sen de haksızdın. B) Bıçak ta, kaşık ta ikisi.
KELİME TÜRLERİ 1. İSİM ( AD ) 7. ÜNLEM 2. SIFAT 8. FİİL
YÜKLEMİN YERİNE GÖRE CÜMLELER (ÖGELERİN DİZİLİŞİNE GÖRE CÜMLELER)
‘’de’’nin Yazımı.
Yazım Bilgisi Soru Eki mi’nin Yazılışı Bağlaç Olan ki’nin Yazılışı
1.soru Aşağıdaki cümlelerin soru anlamı zamirle sağlanmıştır ?
CÜMLEDE ANLAM 1.SORU: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde küçümseme anlamı vardır? A.Bütün gün uğraştım ,ödevlerimi hala bitiremedim B.İnsanlara zor zamanlarında.
BAĞLAÇ.
CÜMLEDE DE ’NİN YAZIMI.
=>YAZIM KURALLARI<=
SÖZCÜK TÜRLERİ İSİM ZAMİR SIFAT ZARF EDAT BAĞLAÇ ÜNLEM FİİL FİİLİMSİ.
YAPISINA GÖRE CÜMLE ÇEŞİTLERİ
YAZIM KURALLARI.
E D A T BAĞLAÇ Ü N L E M.
EDAT GRUBU ve BAĞLAMA GRUBU
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
İbrahim hakkı i.ö.o. Hazırlayan:abdulkadir otlaca.
ZARFLAR(BELİRTEÇLER) ► Pikniğe birlikte gidelim. fiil fiil Düğüne akşam gideceğiz. fiil fiil Deniz masmavi gözüküyor. Çocuklar dışarı çıktı. Bugünlerde.
ANLAMINA GÖRE CÜMLELER
‘’-Kİ’’ EKİ VE ‘’Kİ’’ SÖZCÜĞÜNÜN (BAĞLACININ) YAZIMI
Bir kelimenin cümlede diğerlerine göre daha baskılı okunmasına vurgu denir.
Çocuklar gibi sevindi kadıncağız. (durum zarfı) Nermin gibi güzel bir kızım var benim de. (sıfatın zarfı) Küçük kızım dün hasta gibiydi. (yüklem) Senin.
Mustafa DİNÇ Türkçe Öğretmeni
GENEL TEKRAR - 6 CÜMLE ÖĞELERİ - VURGU – ARASÖZ FEM DERSHANELERİ
CÜMLENİN ÖGELERİ TEMEL ÖGELER YARDIMCI ÖGELER NESNE YER TAMLAYICISI
GENEL TEKRAR - 7 CÜMLE ÇEŞİTLERİ FEM DERSHANELERİ
KELİME TÜRLERİ BAĞLAÇ EDAT.
BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR.
Bağlaç Olan da, de’nin Yazımı
BAĞLAÇLAR Eş görevli sözcükleri, söz öbeklerini, cümleleri birbirine bağlayan ya da çeşitli anlam ilgileri kuran sözcük veya söz öbekleridir. İLE , VE 
EDATLAR (İLGEÇLER) GİBİ EDATI Aslan gibi bir genç.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
Sunum transkripti:

BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR BAĞLAÇLAR

Bağlaçlar Tek başına anlamı olmayan, anlamca birbiriyle ilgili cümleleri veya cümlede görevdeş sözcük ve söz öbeklerini bağlamaya yarayan kelimelere bağlaç denir.

Bağlaçlar cümleden çıkarılınca anlam bozulmaz, ama daralabilir Bağlaçlar cümleden çıkarılınca anlam bozulmaz, ama daralabilir. Bağlaçlar (ile hariç) önceki ve sonraki kelimeden ayrı yazılır. Bitişik yazılanlar bağlaç değil, ektir. Eve gittim, fakat onu bulamadım.    (bağlaç) Konuşmak üzere ayağa kalktı.         (edat) Sözlüden yine zayıf almış.                (zarf) Ben de seninle geleceğim.               (bağlaç) Evde rahat çalışamadı.                    (çekim eki) Sözde Ermeni soy kırımı                  (yapım eki) Sen ki hep çalışmamı isterdin...        (bağlaç) Seninki de lâf işte...                         (çekim eki) Evdeki hesap                                   (yapım eki)

BAĞLAÇ ÇEŞİTLERİ

‘Ve’ Bağlacı Cümleleri, anlam ve görev bakımından benzer veya aynı olan kelimeleri, sözleri ve öğeleri birbirine bağlar. Duygu ve düşünce bir olmalıdır. Özneleri bağlamıştır. Köyünü, yaşlı dedesini ve ninesini özlemişti. Nesneleri bağlamıştır. Şiir ve roman okuma alışkanlığı edinin. Nesneleri bağlamıştır. Bana baktı ve güldü. Cümleleri bağlamıştır. Anlatılanları dinliyor ve çocuğa hak veriyordu. Cümleleri bağlamıştır. Binlerce yerli ve yabancı turist geldi. Sıfatları bağlamıştır.

‘İle’ Bağlacı ‘Ve’ ile görevleri aynı olmasına rağmen her zaman birbirinin yerine kullanılamazlar. ‘İle’nin kullanım alanı daha dardır. ‘İle’ cümleleri birbirine bağlamaz; sadece aynı görevdeki kelimeleri bağlar. Duygu ile düşünce bir olmalıdır. Yaşlı dedesi ile ninesini özlemişti. Edebiyatımızda en çok eser verilen türler şiir ile romandır.

ÖNEMLİ: Edat olarak kullanılan ve zarf yapan ‘İle’den farklıdır ÖNEMLİ: Edat olarak kullanılan ve zarf yapan ‘İle’den farklıdır. Mehmet ile Ali sinemaya gittiler. (bağlaç) Mehmet, Ali'yle sinemaya gitti. (edat) Mehmet heyecanla yerinden kalktı. (edat)

‘Ya da, Veya, Yahut Bağlaçları ’ Aynı değerde olup da birinin tercih edilmesi gereken iki seçenek arasında kullanılırlar. Biriniz gideceksiniz: Sen ya da kardeşin. Bisiklet veya motosiklet alacağım. Sen, ben veya başkası... Sen olmasan yahut seni görmesem dayanamam.

‘Ya…..ya Bağlacı’ İki seçenek sunulduğunda kullanılır. Bunlar birbirinin zıttı olabilir, biri yapılmadığında diğerinin yapılması gerekebilir. Ya beni de götür ya sen de gitme. Ya gel ya gelme. Ya bu deveyi güdeceksin, ya bu diyardan gideceksin

‘Hem…..hem Bağlacı’ Her ikisi de geçerli olan iki durumu anlatır. Hem çalışmıyor hem yakınıyorsun. Hem kitap okuyor hem müzik dinliyor. Hem kızıyor hem seviyordu.

‘Ne…..ne Bağlacı’ Aynı görevdeki kelimeleri, kelime gruplarını ve öğeleri birbirine bağlar. Ne şiş yansın ne kebap. Özneleri bağlamıştır. Gönül ne kahve ister ne kahvehane. Nesneleri bağlamıştır. Ne İzmir'e gitmiş ve Bursa'ya. Dolaylı tümleçleri bağlamıştır.

Cümleleri de birbirine bağlar: Üç yıldır ne bir telefon açtı, ne de bir mektup yazdı. Onu ne gördüm ne de tanıdım. Ne aradı ne sordu. Ne kızı verir, ne de dünürü küstürür. Ne doğan güne hükmüm geçer, Ne halden anlayan bulunur.

Cümleleri yapı bakımından olumlu oldukları hâlde- olumsuz yapar Cümleleri yapı bakımından olumlu oldukları hâlde- olumsuz yapar. Yüklem olumlu durumdadır. Ne kendi rahatsız oldu ne de halkı huzursuz etti. (kendisi rahatsız olmadı, halkı da huzursuz etmedi) Yüklem olumsuz çekimlenirse anlatım bozukluğu meydana gelir. Ne çay ne kahve içmedi.---> "Ne çay içti ne kahve" olmalıydı.

‘De....de, Gerek...gerek, Olsun.....olsun, Kâh......kâh, Ha......ha Bağlaçları’ Öğeleri ya da cümleleri birbirine bağlarlar. Annesini de babasına da özlemişti.           Nesneleri bağlamış. Tatil boyunca dinlenmiş de gezmiş de.        Yüklemleri bağlamış. İzmir'e de Aydın'a da uğrayacağız.       Dolaylı tümleçleri bağlamış. Fizikten de anlamam kimyadan da. Gerek sen gerek o, güzel çalıştınız. Gerek baba gerek anne tarafından bir akrabalıkları yok. Ali olsun, Ahmet olsun, ikisi de çalışkan ve zekidirler. Kâh yıkılıyor, kâh kalkıyor, ama yılmıyor. Ha Ali ha Veli, ne fark eder?

‘Ama, Fakat, Lâkin, Yalnız, Ancak, Ne var ki, Ne yazık ki Bağlaçları’ ‘ama, fakat, lâkin, yalnız, ancak, ne var ki, ne yazık ki’ bağlaçları, aralarında zıtlık bulunan iki ayrı ifadeyi, cümleyi birbirine bağlar. Çok tembeldi, ama başarılı oldu. Yemek az, ama doyurucu. Yerinde ve zamanında konuşmaya dikkat ediyorum, ama bazen yanlış anlaşılıyorum. Hızlı yürüdü, ancak yetişemedi. Bu işe başlıyorum, ancak bugün bitiremem. Hava nemliydi, fakat yağmur yağmıyordu. Altmış yaşında, kır saçlı; fakat dinç bir adam bağırdı. Bunları götür, yalnız diğerlerini getirmeyi unutma.

‘ne yazık ki’ bağlacı çok kötü ve acı sonları bildirir ‘ne yazık ki’ bağlacı çok kötü ve acı sonları bildirir. İnsanlara hep vefa gösterdi; ne yazık ki kendisi onlardan vefa görmedi. ‘ne var ki’ bağlacı çaresizlik ifade eder. En yüce duyguların tohumları ekildi; ne var ki dünya, insanları kendisine benzetmişti. ‘ama, fakat, lâkin, yalnız, ancak’ neden, şart, uyarma bildirir Arkadaşının kalbini kırdı, ama çok pişman oldu. Bizimle gelmene izin veririz, ama yolda fazla soru sormayacaksın. Sadece ‘ama’ bağlacı pekiştirme anlamı katar. Güzel, ama çok güzel eserler bırakmış atalarımız. Yine sadece ‘ama’ cümle sonunda, dikkat çekmek için kullanılır. Bak kızarım ama! Böyle söylersen darılırım ama!

‘Oysa, Oysaki, Hâlbuki Bağlaçları’ Aralarında zıtlık, aykırılık bulunan iki cümleyi ‘tersine olarak’ anlamıyla birbirine bağlar. Onu özledim, oysa gideli çok olmadı. Gelemeyeceğini söyledi, hâlbuki vakti vardı. ÖNEMLİ: Bu bağlaçlar anlam bakımından zıt olmayan cümleler arasında kullanılırsa anlatım bozukluğuna yol açar. Her zaman birinciydi, oysa çok çalışırdı. (anlatım bozuk)

‘Çünkü Bağlacı’ "Şundan dolayı, şu sebeple" anlamlarına gelir.Neden bildirir. Eve gittim, çünkü babam çağırmıştı. Otobüse yetişemedik; çünkü evden geç çıkmıştık.

‘Mademki, Zira, Yoksa Bağlaçları’ Madem gelecektin, haber verseydin. Zira ‘çünkü’ anlamında kullanılır. Zira yumuşak huylu atın çiftesi pektir. Ver diyorum, yoksa yersin dayağı.

‘Ki Bağlacı’ Anlam bakımından birbiriyle ilgili cümleleri birbirine bağlar. Bir şey biliyor ki konuşuyor. (neden-sonuç) Baktım ki gitmiş. (şaşkınlık) Ancak ne yazık ki böyle olmadı. Birinden alıntı yapılacağı zaman kullanılır. Atatürk diyor ki: ... (açıklama)

Özneyle veya tümleçlerle ilgili açıklama yapılacağı zaman kullanılır Özneyle veya tümleçlerle ilgili açıklama yapılacağı zaman kullanılır. Bazen ‘ki’ ile başlayan bu açıklama iki kısa çizgi arasında verilir. Ben ki hep sizin için çalıştım. (pekiştirme) Siz ki beni tanırsınız, neden böyle düşünüyorsunuz? O yerden -ki herkes kaçar- sen de kaç. ‘Ki’ kullanılan bazı cümlelerin ‘ki’ den sonraki kısmı söylenmez. Sınavı kazanabilir miyim ki... (kuşku) Bu adama güvenilmez ki! (yakınma) Acaba çocuğa kızarlar mı ki? (endişe) Tekrar edilen kelimeler arasında kullanılır. Adam belâ ki ne belâ... Abartma anlamı katar. Bugün öyle yorgunum ki... Bu bağlaç birkaç örnekte kalıplaşarak bitişik yazılmaktadır. Belki, çünkü (ünlü uyumuna girmiş), hâlbuki, mademki, meğerki, oysaki, sanki.

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "ne - ne" bağlacı nesneleri birbirine bağlamaktadır? A) Yaşıtlarına göre boyu ne uzun, ne kısa. B) Ne şapkasını aldı, ne şemsiyesini. C) Bu olaydan ne kendinin, ne kardeşinin ha­beri vardı. D) Ne evden dışarı çıkıyor, ne bir kitap okuyor. E) Ne arkadaşlarına soruyor, ne başkasına. (1989-ÖSS)

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, de (da) bağlacı nesneleri birbirine bağlamaktadır? A) O konuyu ben de arkadaşım da biliyoruz. B) Şiiri de, matematiği de çok severdi. C) Salı günü de çarşamba günü de uğradım, yerinde yoktu. D) Onu o günden sonra görmedim de arama­dım da. E) Bu işi eskiden de sevmiyordum bugün de sevmiyorum. (1991-ÖSS)

"ile" sözcüğü aşağıdakilerin hangisinde bağlaç olarak kullanılmamıştır "ile" sözcüğü aşağıdakilerin hangisinde bağlaç olarak kullanılmamıştır? A) Doğduğu kentle yaşadığı kent arasında, yıllarca gidip geldi. B) Bir romanıyla bir öyküsü filme alındı. C) Elindeki uzun saplı fırçayla tavanı boyadı. D) Kitaplarıyla defterlerini aynı çantaya yerleş­tirdi. E) Şapkasıyla kahverengi paltosu uyum için­deydi. (1998-ÖSS)

Aşağıdakilerin hangisinde "ve" sözcüğü nesneleri bağlama göreviyle kullanılmıştır? A) Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak Ve bir zaman bakacaksın semaya ağlayarak B) Gözlerin, dişlerin ve ak pak gerdanınla Ne güzel komşumuzdun sen Fahriye Abla C) Su sesi ve kanat şakırtısından Billur bir avize Bursa'da zaman D) öfkenin homurtusu geliyor dipten Ve kadın İskilip'ten ya da Nizip'ten E) Geceyi ve seni düşünüyorum Duyuluyor uğursuz uzaklığı seslerin (1992-ÖSS)

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ama bağ­lacı, koşul anlamında kullanılmıştır? A) Bir şeyler söyledi ama anlayamadım. B) Okula gideceksin ama otobüsle. C) Biraz pahalı ama çok güzel. D) Eşyaları eski ama tertemiz. E) Belki doğru söylüyorsun ama inanamıyo­rum. (1981-ÖYS)

Televizyon reklamları radyo ile yapılanlardan daha etkili oluyor Televizyon reklamları radyo ile yapılanlardan daha etkili oluyor." "İle" sözcüğü, aşağıdaki kullanımlardan hangisinde bu cümledekiyle aynı görev ve anlamdadır? A) Bugün radyo ile televizyonun hayatımızda­ki yeri ve önemi yadsınamaz. B) Ona göre ahlak, düşündüğü ile yaptığı ara­sındaki benzerliktir. C) O, deyimleri ve tekerlemeleri ile İstanbul Türkçesinin güzelliğini yansıtmıştır. D) Sinekli Bakkal ile Tatarcık, Halide Edip'in toplumsal konulu romanlarıdır. E) Onu en çok ilgilendiren, gazetenin gülmece sayfası ile spor haberleridir. (1982-ÖYS)

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, "ama" sözcüğü, pekiştirme görevinde kullanılmış­tır? A) Çok zorladım; ama yararı olmadı. B) Bir zamanlar burada eski ama sağlam bir ev vardı. C) Bir derdin var senin; ama bana söylemek istemiyorsun. D) Yine gelecekmiş; ama çok kalmayacakmış- E) O günden sonra onu hiç ama hiç görme­dim. (1990-ÖYS)

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ile bağlaç olarak kullanılmıştır Aşağıdaki cümlelerin hangisinde ile bağlaç olarak kullanılmıştır? A) Kapıyı kendi anahtarımla açtım. B) Bursa'ya otobüsle gitmişler. C) Konuşmalarıyla herkesi üzdü. D) Mektubu bu kalemle yazmasan iyi olur. E) Ona gazeteyle dergi götürdüm. (1995-ÖYS)

Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "yalnız" sözcüğü farklı bir görevde kullanılmıştır? A) Böyle bir evde yalnız oturman sakıncalıdır. B) Böylesine temiz bir havayı yalnız burada bulabilirsin. C) Bu toplantıda yalnız kalacağını biliyordun. D) Bu görüşü senin yalnız savunman daha et­kili olurdu. E) Bu sorunu yalnız çözmek istemen yerinde bir karardı. (1978-ÜSS)

İrem Cana Ceran 127 8/A