DOSTLAR BENİ HATIRLASIN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KUMDA AYAK İZLERİ
Advertisements

AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
HAZIRLANA: MERVE KOMAZ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ (İÖ)
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN HAYATI
ŞİİRDE TEMA.
ÂŞIK BAHŞİ 16.yüzyılın başlarında yaşayan bu şair, adını bildiğimiz en eski saz şairidir. Hayatı hakkında hiçbir bilgi yoktur. Yavuz Sultan Selim’in.
HAYATI ESERLERİNDEN SEÇMELER FOTOĞRAFLARI
Şiir ve Gelenek.
Beni görmek demek yüzümü görmek değildir. Benim fikirlerimi anlıyor ve hissediyorsanız bu yeterlidir.
ŞİİR BİLGİSİ ZEHRA YOLCU 6-A.
KAFİYE VE REDİF ÖRNEKLERİ
CAHİT KÜLEBİ Hayatı Sanatı Eserleri Seçme Şiirleri.
Kazanım 6. Kültürümüzün sözlü ve yazılı öğelerinden yola çıkarak doğal afetlerin toplum hayatı üzerine etkilerini örneklendirir.
Ziya Gökalp (23 Mart Ekim 1924).
ŞİİRDE ŞEKİL.
YURDUMUZUN TANINMIŞ MÜZİKÇİLERİ
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
GÖZLER GÖRMEZSE GÖNÜL NASIL GÖRÜR ?
Cahit Sıtkı Tarancı.
BİLMECELER.
HALK EDEBİYATI.
GÖZLER GÖRMEZSE GÖNÜL NASIL GÖRÜR ?
Ay Dostlar Ben giderim adım kalır Dostlar beni hatırlasın Dügün olur
40 Yaşımda ben….
HAYATIN ANLAMI.
İBRETLİK BİR HİKAYE.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
DENBEJLİK GELENEĞİ.
HALK ŞAİRLERİ.
Hazırlayanın: Adı:Tuğçe Soyadı:KRANDA Sınıfı:6/A Numarası:31
Türkçe Sözlü Anlatım Sunumu
Aşık Erzurumlu Emrah (Erzurum)?-(Nİksar) yy Aşık Edebiyatı.
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
Sözlükte“iyi,cömert,iyilik,cömertlik,af,bağış” anlamlarına gelen KEREM dini bir kavram olarak ihsan,lütuf,kolay ve rahat bir şekilde mali yardımda bulunma,karşılıksız.
HAZIRLAYAN:KÜBRA MEDİK 10\C 416
AŞIK VEYSEL ŞATIROĞLU
Osmanlı Devleti 17. yüzyıldan itibaren toprak kaybetmeye başlamıştır
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.

Türk Halk Şiirinin Son Devi
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
Servet-İ fünun edebİyatI
Keloğlan ve Kuyu Bir varmış, bir yokmuş. Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde, bir Keloğlan’la ninesi varmış. Bunlar çok yoksul insanlarmış. Keloğlan’ın.
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
SILA ŞULE TAŞDEMİR NAZİK HAZAL KILIÇ SEVGİ AKBAŞ 7-B.
Aşık Veysel Şatıroğlu. Ben giderim adım kalır Dostlar beni hatırlasın Düğün olur bayram gelir Dostlar beni hatırlasın Can bedenden ayrılacak Tütmez baca,
Ahmet Kutsi Tecer.
EDEB İ YAT PERFORMANS ÖDEV İ. AYNALAR ŞİİRİNİN İNCELENMESİ NAZIM BİÇİMİ: Serbest şiir NAZIM BİRİMİ: Dörtlük BİRİM SAYISI: Beş dörtlükten oluşmuştur.
DERDİYOK İLE ZÜLFÜSİYAH HİKAYESİ Horasan hükümdarı İsmail Şah, kendisine yardım etmeyen Mahmut ve Mehmet adlı iki tüccarı öldürtür, mallarına da el koyar.
VEYSEL ŞATIROĞLU (AŞIK VEYSEL)
10.SINIF KONU:AŞIK VEYSEL HAZIRLAYAN:Enes İnal
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
CUMHURİYET DÖNEMİ HALK ŞİİRİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI ÖLÇÜ HECE ÖLÇÜSÜ
Pir Sultan Abdal.
KARACOĞLAN.  17'nci yüzyılda yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen obalarında yetişti. Asıl adının İsmail, Halil ya da Hasan olduğu yolunda görüşler var.
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ
Aşık Veysel ( ).
ZIYA GÖKALP (23 MART EKIM 1924). Ziya Gökalp, özellikle Milliyetçilik ve Türkçülük üzerine kaleme aldı ğ ı eserleri ile ünlenmiştir. 18 yaşında.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
Cumhuriyetimizin Kurucusu… Mustafa Kemal ATATÜRK.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
 Aşık Veysel Şatıroğlu, 1894 yılında Sivas'ın Şarkışla ilçesine bağlı Sivrialan köyünde dünyaya geldi. Annesi Gülizar, babası "Karaca" lakaplı Ahmet.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
Aşık Veysel Şatıroğlu.
KARACAOĞLAN
Sunum transkripti:

DOSTLAR BENİ HATIRLASIN Ben giderim adım kalır Dostlar beni hatırlasın. Düğün olur bayram gelir Dostlar beni hatırlasın. Can kafeste durmaz uçar Dünya bir han, konan göçer Ay dolanır yıllar geçer Dostlar beni hatırlasın.

Aşık Veysel’e ait bu şiirde şair; ölümün bir gün gelip kapısını çalacağını ama dünya döndükçe yaptıklarıyla hatırlanmak istediğini anlatmak istemiştir. Dolayısıyla Veysel; ölümsüzlüğü istemiştir. Bu şiirde de gördüğümüz gibi Aşık Veysel şiirlerinde akıcı,sade ve anlaşılır bir dil kullanmıştır.

Ben giderim adım kalır Dostlar beni hatırlasın   Ben giderim adım kalır  Dostlar beni hatırlasın.  Düğün olur bayram gelir  Dostlar beni hatırlasın. Ben ͜͜͜ gi ͜͜͜ de ͜͜͜ rim ͜͜͜ a ͜͜͜ dım ͜͜͜ ka ͜͜͜ lır Dost ͜͜͜ lar ͜͜͜ be ͜͜͜ ni ͜͜͜ ha ͜͜͜ tır ͜͜͜ la ͜͜͜ sın Ölçü:8’li Durak: 4+4 Nazım Biçimi:Türkü Nazım Birimi: Dörtlük

Ben giderim adım kalır Dostlar beni hatırlasın Ben giderim adım kalır  Dostlar beni hatırlasın.  Düğün olur bayram gelir  Dostlar beni hatırlasın. … kalır  a … hatırlasın.  b … gelir  a … hatırlasın. b şeklinde kafiyelenmiştir.

Ben giderim adım kalır Dostlar beni hatırlasın Ben giderim adım kalır  Dostlar beni hatırlasın.  Düğün olur bayram gelir  Dostlar beni hatırlasın. gel- kal- l: Yarım kafiye ır:Redif

1894 yılında Sivas Şarkışla’nın Sivrialan Köyü’nde doğan Aşık Veysel’in yaşadığı dönem Kurtuluş Savaşı yıllarıdır. Cumhuriyetin korunmasında ve ulus bütünlüğünün sağlanmasında şiiri bir araç gibi görür. Kardeşi cepheye gitmiştir. Ama Veysel’in iki gözü de görmediği için gidememiştir. Bu duruma çok üzülen şair yaşadığı yıllara ışık tutan şu dizelerle duygularını dile getirmiştir: “Ne yazık ki bana olmadı kısmet Düşmanı denize dökerken millet Felek kırdı kolumu, vermedi nöbet Kılıç vurmak için düşman başına.’’

Okuması yazması olmayan Veysel, cehalete karşıdır Okuması yazması olmayan Veysel, cehalete karşıdır. O, bunun eksikliğini kendi nefsinde tatmış, zorluklarını yaşamıştır. Her türlü kötülüğün cahillikten kaynaklandığını bilen şair cehaleti önlemek için sosyal temalı şu dörtlüğü söylemiştir: ‘’Aldanma cahilin kuru lafına Kültürsüz adamın külü yalandır Hükmetse dünyanın her tarafına Arzusu, hedefi, yolu yalandır.’’

Aşık Veysel doğaya aşık bir ozandı Aşık Veysel doğaya aşık bir ozandı.Bu düşüncesi ve gözlemci yönü birleşince Anadolu tabiatını anlatan pek çok şiir kaleme almıştır: ‘’Tarlam sana üç yüz fidan aşlasam Tarla coşar fidan coşar Gücüm yetse hemen işe başlasam Kazma coşar kürek coşar bel coşar.’’

Aşık Veysel’de Aşık Edebiyatı’nda gördüğümüz bade içme kavramı görülmemiştir. Badesiz aşıktır. Pir elinden dolu içmek gibi bir durum söz konusu olmamıştır. Aşık Veysel’de Aşık Edebiyatı’nda gördüğümüz esaslardan biri olan hikaye anlatma da yoktur. Aşık karşılaması olan atışma, muamma gibi durumlar onda pek görülmez.  

Ahmet Kutsi Tecer’in katkılarıyla Köy Enstitüleri’nde saz öğretmenliği yapar. Bu okullarda Türkiye’nin kültür yaşamına damgasını vurmuş birçok aydın sanatçıyla tanışma olanağı bulur, şiirini iyiden iyiye geliştirir. Aşık Veysel’in yaşamında, kişiliğinin ve sanatının oluşumunda en büyük etken hiç kuşku yok ki; Köy Enstitüleri’nde saz öğretmenliği yaptığı dönemdir.

Eserleri

Esma’dan Veysel’le ilgili Bir Anı… Aşık Veysel ilk hanımı Esma ile sekiz sene kadar evli kalır. Esma, komşularından Hüseyin isimli bir delikanlı ile kaçar. Hüseyin’le kaçtıklarında Bafra’ya ulaşırlar. Çeşmenin başında çoraplarını çıkartıp serinlemek isterler. Çorabın ucundan Esma’yı rahatsız eden bir şeyler vardır. Elini sokup baktığında Hüseyin ve Esma’ya bir ay yetecek kadar para çıkar. Bunu Veysel koymuştur.

Uzun İnce Bir Yoldayım…

21 Mart 1973 günü, Sivrialan’da, şimdi adına müze olarak düzenlenen evde vefat etmiştir.  

KAYNAKÇA GÖKYAY Orhan Şaik ; Türk Folklor Araştırması 15 ÖZ Gülağ; Anı,Makale ve Röportajlarla Aşık Veysel Antolojisi