Araç Dinamiği- 14 Geçici Rejim+ Kararlılık Analizi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EĞİM EĞİM-1 :Bir dik üçgende dikey (dik) uzunluğun yatay uzunluğa oranına (bölümüne) eğim denir. Eğim “m” harfi ile gösterilir. [AB] doğrusu X ekseninin.
Advertisements

Deprem Muhendisliği Yrd. Doç. Dr. AHMET UTKU YAZGAN
Araç Dinamiği- 13 Basit Taşıt Modeli
Baz Değişimi Bir sorun için uygun olan bir baz, bir diğeri için uygun olmayabilir, bu nedenle bir bazdan diğerine değişim için vektör uzayları ile çalışmak.
17. MEKANİKSEL SİSTEMLER VE TRANSFER FONKSİYONLARI
FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
Lineer Sistemlerin Deprem Davranışı
Çoklu Denklem Sistemleri
Mekanizmalarda Konum Analizi
Mekanizmalarda Hız ve İvme Analizi II Dr. Sadettin KAPUCU
Devre ve Sistem Analizi Projesi
HİDROLİK 6. HAFTA MOMENTUM VE SIVI AKIŞLARINDA DİNAMİK KUVVETLER.
RİJİT CİSİMLERİN DÜZLEMSEL KİNETİĞİ
Projemizin İçeriği: Anahtarlanmış Doğrusal Sistemler
Mekanizmalarda Hız ve İvme Analizi
Bölüm6:Diferansiyel Denklemler: Başlangıç Değer Problemleri
Bölüm 5 HAREKET KANUNLARI
RAYLEIGH YÖNTEMİ : EFEKTİF KÜTLE
DEVRE ve SİSTEM ANALİZİ PROJE PLANI
Bölüm 7 BOYUT ANALİZİ VE MODELLEME
JANBU ŞEV STABİLİTE ANALİZİ
Skaler Büyüklükler ve Vektörlerin Sınıflandırılması
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
10-14 ŞUBAT Ünite kuvvet ve hareket Sürtünme kuvveti
Bölüm 7: Matrisler Fizikte birçok problemin çözümü matris denklemleriyle ifade edilir. En çok karşılaşılan problem türleri iki başlıkta toplanabilir. Cebirsel.
PARÇACIĞIN KİNEMATİĞİ Düzlemde Eğrisel Hareket
TEK FONKSİYON-ÇİFT FONKSİYON
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
MEKANİK SİSTEMLERİNİN TEMEL ELEMANLARI
UZAYDA EĞRİSEL HAREKET
ÇEMBERİN ANALİTİK İNCELENMESİ
3- Ana-tali yol kavşağı TRAFİK KURALLARI.
RİJİT CİSİMLERİN DÜZLEMSEL KİNETİĞİ
Normal ve Teğetsel Koordinatlar (n-t)
ÖLÇME VE ENSTRÜMANTASYON
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
Lineer Denklem Sistemlerinin
TAŞIYICI SİSTEMLER VE İÇ KUVVETLER
MKM 311 Sistem Dinamiği ve Kontrol
YAPI DİNAMİĞİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ
MKM 311 Sistem Dinamiği ve Kontrol
4.1 Kararlılık ) s ( R D(s): Kapalı sistemin paydası
BÖLÜM 14 TAŞIT KULLANIM KARAKTERİSTİKLERİ VE DİREKSİYON SİSTEMİ.
Spring 2002Equilibrium of a Particle1 Bölüm 3 - Parçacık Dengesi.
BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ. BÖLÜM 8 TAŞIT AERODİNAMİĞİ.
Spring 2002Equilibrium of a Particle1 Bölüm 3- Parçacığın Dengesi.
Hatırlatma: Durum Denklemleri
BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 15 SÜRÜŞ KARAKTERİSTİKLERİ.
Bölüm 5 - Rijit Cismin Dengesi
Tanım: (Lyapunov anlamında kararlılık)
ISIS IRIR ITIT Z=10e -j45, 3-fazlı ve kaynak 220 V. I R, I S, I T akımları ile her empedansa ilişkin akımları belirleyin.
Eşdeğer Noktasal Kütleler Teorisi Yrd.Doç.Dr. Aysun Eğrisöğüt Tiryaki
BÖLÜM 2 ARAÇ SINIFLANDIRMA
Thevenin (1883) ve Norton (1926) Teoremleri
AKIŞKANLARIN STATİĞİ (HİDROSTATİK)
Sabit eksen üzerinde dönen katı cisimler
F=hA BATMIŞ YÜZEYLERE GELEN HİDROSTATİK KUVVETLER
Özdeğerler, Sıfırlar ve Kutuplar
Geçen hafta ne yapmıştık
Sistem Özellikleri: Yönetilebilirlik, Gözlenebilirlik ve Kararlılık
Polar (Kutupsal) Koordinatlar
Ör 1:. Ör 1: Ör 2: Ör 3: Soru 1: Yoğunluğu r, kesit alanı A olan l uzunluğundaki Çubuğun y eksenine göre kütle atalet momentini bulunuz. ( den )
KUVVET, MOMENT ve DENGE 2.1. Kuvvet
MİMARLIK BÖLÜMÜ STATİK DERSİ
KİRİŞLER 3.1. Tanım Kirişler uçlarından mesnetlenmiş, tek eksenli genellikle boylamasına (eksenine) dik yük taşıyan elemanlardır. Döşemeden aldığı yükü.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİFERANSİYEL DENKLEM TAKIMLARI
ÖSS GEOMETRİ Analitik.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Araç Dinamiği- 14 Geçici Rejim+ Kararlılık Analizi Dr S. Çağlar Başlamışlı

Basit Taşıt Modeli r b a

İvmeler Taşıt üzerine fikslenmiş koordinat sisteminde ivme bileşenlerinin bulunması

Hareket Denklemleri Sabit boylamasına hız kabulü sonucu elde edilen hareket denklemleri: Fy = m(V + Ur) = Fyf + Fyr Mz = Iz r = Fyf a - Fyr b o o b a

Lineer Lastik Modeli Fyf = C f f Fyr = C r r r b a Lastik merkezinin hız bileşenleri Lastik yanal kayma açısı  vx V vy 

Lastik Yanal Kayma Açıları b a

Düzlemsel Bisiklet Modeli

Hareket Denklemleri

Koordinat Değişimi Gövde sabit koordinat sisteminden dünya sabit koordinat sistemine geçiş Dünya Sabit Gövde sabit earth fixed  Ub body fixed Vb

Kararlılık Analizi Kütle-yay-sönümleyici sistemi: x1 = x x2 = x  A

Kararlılık Analizi A matrisinin özdeğerleri sistemin kararlılığını belirlemektedir Karakteristik denklem Özdeğerler

Kararlılık Analizi kritik sönümleme aşırı sönümleme az sönümleme x x x

Özdeğerlere göre sistem cevabı

Bisiklet Modelinin Kararlılığı A matrisinin özdeğerleri bisiklet modelinin kararlılığı (geçici rejimde vereceği tepkileri niteliği) hakkında bize bilgi verecektir

Bisiklet Modelinin Kararlılığı Karakteristik denklem:

Bisiklet Modelinin Kararlılığı Sistemin kararlı olabilmesi için tüm polinom katsayılarının pozitif olması şarttır:

Bisiklet Modelinin Kararlılığı Negatif olabilecek terim sadece son terim. Denklem yeniden düzenlendiğinde son terim:

Bisiklet Modelinin Kararlılığı Negatif olabilecek terim sadece son terim. Denklem yeniden düzenlendiğinde son terim:

Bisiklet Modelinin Kararlılığı Understeer. Sistem Hızdan bağımsız olarak hep kararlıdır Oversteer. Sistem kararlılığı hıza bağımlıdır

Açısal Hız Kazancı speed U critical speed neutral steer oversteer 1/L understeer equal characteristic speed speed U

Yanal İvme Kazancı Lateral acceleration gain speed U critical speed characteristic understeer neutral steer (quadratic) Lateral acceleration gain (Uchar)2/L oversteer

İleri kararlılık analizi Römorkun traktör kararlılığı üzerine etkisi? Devrilme kipinin kararlılık analizine dahil edilmesi?

Römorkun traktör kararlılığı üzerine etkisi articulation angle y trailer tractor

Basit Traktör + Römork Modeli yt 2Iz  x2 _ yr 5th wheel 1Iz , m1 yf b1 x1 a1 L 

Steady State Analizi Steady state dönme:  sabit yanal ivme 2Yp  U Fyt 1Yp  Yanal lastik kuvvetleri Fyr Fyf

Steady State Analizi 5. tekere göre moment dengesi: Trailer kuvvet dengesinden: Trailer eksenine dik 5. teker üzerine binen kuvvet

Steady State Analizi 5. tekerin traktör üzerine etki ettirdiği kuuvet 1Yp = - 2Yp cos  Moment dengesinden Traktör arka aks yanal kuvveti

Steady State Analizi Kuvvet Dengesinden, traktör ön aks yanal kuvveti Her bir lastiğin yanal kayma açısı: = Yt, Yf, or Yr

Articulated Vehicles-SS Turning  : traktör gövdesinin kayma açısı (V/U) Traktör arka lastik yanal kayma açısı Traktör ön lastik yanal kayma açısı Trailer arka lastik yanal kayma açısı

Steady State Analizi Bisiklet modeliyle analoji kurulursa Traktör: Trailer: b1 L  2   3 1 b2

Steady State Analizi ay = yanal ivme Traktör-trailer kararlılığını K = rad/g. ay = yanal ivme Traktör-trailer kararlılığını Etkileyen önemli bir etken: 5. Teker açısı kararlılığı

Tractor – Trailer Understeer Analizi K and KT nin değişik durumları kararlılık analizi yapılabilir 1. K > 0, KT > 0 K > 0, KT > 0 U U

Tractor Understeer– Trailer Oversteer Analysis 2. K > 0, KT < 0 K > 0, KT < 0 UC U

Tractor oversteer – Trailer Understeer Analysis K < 0 , KT > 0 Uc U

Tractor – Trailer Understeer Analysis K < 0, KT < 0 olması durumunda jacknifing tipi kararsızlık oluşur. K < 0, KT < 0 Uc U

Tractor – Trailer Understeer Analysis K < 0, KT < 0 olması durumunda trailer swing tipi kararsızlık oluşur. K < 0, KT < 0 Uc U

Devrilme Kipi: 10 serbest dereceli model

Devrilme Kipi: 3 serbest dereceli model

Traktör Kararlılığı Traktör ya da traktör + römork sisteminin otoban şartlarında understeer oversteer ve devrilme analizleri bu yansılardaki modellerle yapılabilir; Traktörün tarla/arazi şartlarında çok düşük hızlarda yana devrilmesi, şahlanması, yokuş aşağı kayması/devrilmesi gibi durumlar çözümlü problemler dosyasından incelenebilir.