SUNUM
CEP TELEFONU İLE KONUŞMANIN ADABI
Toplum olarak cep telefonu ile çok hızlı tanıştık Toplum olarak cep telefonu ile çok hızlı tanıştık. Hayatımızda öyle bir yer edindi ki, en önemli ihtiyaçlar listesinin baş sıralarına oturdu. Evde unuttuğumuzda bile eksikliğini hissedip, yoldan geri dönüp aldığımız bile oluyor.
Cep telefonu faydalı, hatta hayat kurtarıcıdır Cep telefonu faydalı, hatta hayat kurtarıcıdır. Yolda arabamız bozulduğunda, aile fertlerimizle iletişim kurmada, sağlığımız ile ilgili konularda, iş hayatımızda, sosyal ilişkilerimizde doğru kullandığımız takdirde çok faydalı bir iletişim aracıdır. Ancak sorun, cep telefonumuzu kullanırken yapılan yanlışlıklardır. Cep telefonu abone sayısı ülkemizde neredeyse nüfusumuzun iki katını aşmış durumda. Bu hızlı artışla birlikte onu kullanma kültürümüzün de artması ve bazı nezaket kurallarına dikkat etmemiz gerekmektedir.
Adab-ı muaşeret dediğimiz görgü kuralları gibi cep telefonu kullanımının da bir adabı ve kuralı, daha geniş anlatımıyla bir kültürü olması gerekiyor. Bu sağlanabilirse, kulağımızı tırmalayan melodilerin gelişigüzel yerde çalmasına, hiç tanımadığımız insanların yanımızda bağıra bağıra konuşmasına engel olunabilir ya da böyle durumlarla daha az karşılaşabiliriz. EDEP, lügatta “güzel huy” anlamına gelmektedir. Cep telefonu ile konuşurken “Bu insan ne edepli insanmış” dedirtmek için nelere dikkat etmeliyiz?
Birincisi saygıyla ilgili konulardır. Kim olursak olalım, görüşmelerimizi bangır bangır bağırarak değil, normal bir ses tonuyla yapmalıyız. Çünkü bu telefonların mikrofonları sesi belli bir seviyeye kadar iletir. Fazla bağırarak fazla bir ses elde edemeyiz. Sinir bozucu müzikler yerine küçük, kısa, hoş müzikle sınırlayıp, çevremizdekileri mümkün olduğunca az rahatsız etmeliyiz. Birisini aradığımızda mutlaka önce kendimizi tanıtalım ve aradığımız kişinin müsait olup olmadığını soralım.
İzin almadan birisinin cep telefon numarasını başka bir kişiye vermeyelim. Yemek yerken telefon görüşmesi yapmayalım. Kalabalık bir yerde cep telefonuyla konuştuğumuz takdirde, konuşmalarımızın tüm detaylarının çevremizdekiler tarafından dinlendiğini aklımızdan çıkarmayalım. Bir toplantıda isek ve telefonumuzu kapatmayı unutmuşsak, telefon çaldığında cevap vermeden telefonu kapatmak en doğru davranıştır. Önemli bir mesaj bekliyorsak, telefonu sessiz titreşime alarak bekleyebiliriz.
İkincisi emniyetle ilgili konulardır. Hastane, yoğun bakım üniteleri gibi yerlerde Uçakta Benzin istasyonlarında Cami ve ibadet yerlerinde Cenazelerde Direksiyon başında kullanmayalım. Çok aranan kişiysek, telefonumuzu hayati önem taşıyan yerlerin dışında kullanalım.
Günlük yaşamımızda modern iletişimin bize sağladığı tüm konfora rağmen, şartlara göre daha özenli davranmamız gerektiğini unutmayalım. Sonuç olarak: Saygılı, nazik ve kibar olursak saygı ve nezaket görürüz. Saygılarımızla
TEŞEKKÜR EDERİZ İSTESOB EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Müdürü: Metin İÇTEM Eğitim Müd. Asistanı: Ahmet Z. GÜNDOĞDU