DIPLOMA SUPPLEMENT(DS) Prof. Dr. Zerrin SÖYLEMEZ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
University of Pennsylvania English Language Programs English Language Programs.
Advertisements

DE NASIL VERİLİR ? DİPLOMA EKİ ÇALIŞTAYI
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ABET TOPLANTISI, 27 Ocak 2014 MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ABET BÖLÜM TEMSİLCİLERİ TOPLANTISI 27 Ocak 2014.
Fatih ve Eğitimde Teknoloji Kullanımı
THE PROJECT SPORT AND US “Non-OLYMPIC GAMES”. OPEN THE DOOR, HEAD MERCHANT.
BOLOGNA SÜRECİ - DİPLOMA EKİ- DE ATILIM ÜNİVERSİTESİ.
INTRODUCTION TO LIGHT Describing a Light's Characteristics
Bu proje, AB’nin Kıbrıs Türk Toplumuna Yardım Programı tarafından finanse edilmekte ve WYG Türkiye, WYG International Ltd., SAC Commercial Ltd. Konsorsiyumu.
Ek 3. Ek 4a:Ankara Magazin, Ekim 2006 Ek 4 Reçete Gazetetsi.
Hüsamettin Ataman – Mimar - Denizli
Copyright © 2014, Anadolu Sigorta. Tüm hakları saklıdır. Profitability Challange in Casco – Putting Demand into Work İstanbul,
Gerekli olduğunda insanlara ulaşın Yer Uzantıları Reach prospective customers at important moment with location extensions. Location Extentions.
1 2 HE in General …………… EM…………… EM Projects …………….. VenueVenue MEU KYK Info on EM in General Yüksek Lisans ve Doktora Programları İçin Hareketlilik.
Alakalı müşterileri hedefleyin. Google ile Yeniden Pazarlama Remarketing with Google. Target customers who are already showing interest in your business.
A FIX BY TWO BEARINGS ON DIFFERENT OBJECTS AT THE SAME TIME
ERASMUS Intensive Programme 1-30 June 2009 : Transcultural Competences in Primary Health Care IP course: Nijmegen University Radboud UMC,
History of Banking Law.
SALES OF PERSONAL PROPERTY. Commercial sales Installment sales Sales by sample DOMESTIC LAW TURKISH CODE OF OBLIGATIONS, 6098 (Swiss Law) TURKISH COMMERCIAL.
AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANI FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Tanınma / AKTS ve DE 7 Mayıs 2012 Prof. Dr. Lerzan.
VTYS 2012 Mehmet Emin KORKUSUZ Ders - 06.
ETKİN OKUMA. ETKİN NOT ÇIKARMA KAYNAK Trakya Çevre Düzeni Planı Raporu, İstanbul: ….., ALINTI – NOT OSB’nin toplam kapasitesinin %...’ı boş. Sf.28.
Google Display Network Targeting options.
Twinning Project TR 08 IB EN 03 Project over view & activities Integrated Permitting and Inspection in Turkey Cesar Seoanez – Resident Twinning Advisor.
O VER S EAS COLLEGE COUNSELLING OFFICE YURTDI Ş I ÜN İ VERS İ TE DANI Ş MANLI Ğ I OF İ S İ Grade 9 Students & Parents Presentation 9. Sınıf Öğrencilerine.
İstanbul Teknik Üniversitesi
talebe Turkish Lessons for Foreigners  Introduction talebe is a beginner-level Turkish language course for young and adult learners.
Anar Otomotiv San. Tic. Ltd. Şti.
University Entrance System in Turkey/Türkiye’de Üniversiteye Giriş Sistemi Prepared by Yasin Tunç A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning Wisconsin.
The Science of the Smallest and the Largest
Some Turkish Proverbs December, Ankara. Aç ayı oynamaz ( The hungry bear doesn’t dance) : When someone is hungry, h/she is unwilling to do anything.
ERASMUS GÜZ TOPLANTISI Diploma Eki Çalıştayı Prof. Dr. Süheyda Atalay 5 Kasım 2010 ERZURUM.
VTYS 2012 Mehmet Emin KORKUSUZ Ders - 04.
Bilkent University Computer and Instructional Technology Teacher Education Department SUMMER TRAINING 2012 I N F O R M A T I V E.
Regulations & Activities in the Context of Higher Education Qualifications Framework Istanbul, 15 June 2011.
Bu proje, Avrupa Birliği’nin Kıbrıs Türk toplumuna Yardım Programı kapsamında finanse edilmekte olup WYG Türkiye, WYG International Ltd., SAC Commercial.
Copyright © AKAMPUS Kampüs Bilişim Sistemleri ve Danışmanlık A.Ş. Copyright © İDTM A.Ş. İstanbul Dünya Ticaret Merkezi A.Ş.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN Akdeniz KARPAZ Üniversitesi A person establishes his/her own life with his abilities and willpower! To Our Dear.
İNGİLİZCE GRAMER THERE IS /THERE ARE (SAHİP OLMA) KALIPLARI
ETCF is funded by the European Union Turkish Chamber’s Logo This project is implemented by Turkish chamber (name) and EU chamber(name) TOBB SİİRT INSTITUTIONAL.
GOALS  To ensure that all students in the upper High School have the experience of an IB education  To embed IB principles of teaching and learning.
Factoring agreement is the agreement which includes any or all of the following functions: The collection, the keeping of the borrower and customer records.
Müşterilerle Beraber Değer Yaratmak M. Tolga Akçura Kurucu Ortak.
IE478 - Production Systems Design-Practice
The attitude of the new attending and smoking students of Sakarya University on the subject of smoking cessation Pınar Pazarlı Sakarya University Tobacco.
Member of Consortium This project is co-financed by the European Union and the Republic of Turkey Düşük Sıcaklık Güç Üretimi Section 14.
U LUSLARARASI Ö ĞRENCI DEĞIŞIM VE UYGULAMALI SEKTÖR EĞİTİMİ P ROGRAMLAR I.
FUTURE PERFECT TENSE.
Diploma Eki (DE) Diploma Supplement (DS)
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu DİPLOMA EKİ PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (KAZANIMLARI) DİPLOMA EKİ EĞİTİM SEMİNERİ Dönemi Bologna Sürecinin Türkiye’de.
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Building Mutual Trust Between the Labour Market and Education Panel Session.
AKTS ve DE Etiketleri Müracaatları için Program Bazında Yapılacak Çalışmalar Hazırlayanlar:Dr. Ali Osman KURT Dr. Nesrin KENAR Uluslararası İlişkiler Koordinatörlüğü.
COMPANY Veritabanı Örneği (Gereksinimler)
Bu proje Avrupa Birliği ve Tu ̈ rkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Technical Assistance for Increasing Primary School Attendance Rate of.
Database for APED Büşra Bilgili | Emirhan Aydoğan | Meryem Şentürk | M. Arda Aydın COMPE 341.
ULUBATLI HASAN PRIMARY SCHOOL (ULUBATLI HASAN İLKÖĞRETİM OKULU) BERGAMA, İZMİR TURKEY.
ERASMUS BÖLÜM KOORDİNATÖRLERİ TOPLANTISI
Bologna Süreci Koordinatörlüğü
FINLAND EDUCATION SYSTEM I am talking about the Finnish education system today.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Imagine that you are a teacher and you are taking your 20 students to England for the summer school.
802.1CBdb draft text contribution
CÜNEYT ÇAKIR Birth Place: Istanbul / Turkey Date of Birth:
Un locking School Self Evaluation Policies, Practices and Supports
THE PROTECTION OF CHILDREN FROM SEXUAL OFFENCES ACT,2012
JIFSAN International Food Safety Training Laboratory (IFSTL)
Core Competencies Communication - Critical Thinking - Creative Thinking - Positive Personal & Cultural Identity - Personal Awareness & Responsibility.
Cover Letter-1st Section
Sunum transkripti:

DIPLOMA SUPPLEMENT(DS) Prof. Dr. Zerrin SÖYLEMEZ DİPLOMA EKİ (DE)   DIPLOMA SUPPLEMENT(DS) Prof. Dr. Zerrin SÖYLEMEZ AKTS/DE Kurum Koordinatörü, Gaziantep Üniversitesi ECTS/DS Institutional Coordinator, University of Gaziantep www.gantep.edu.tr/~erasmus soylemez@gantep.edu.tr ab_ofisi@gantep.edu.tr

DİPLOMA EKİ NEDİR? DİPLOMA EKİ ETİKETİ KRİTERLERİ DİPLOMA EKİ İÇERİĞİ DİL, ŞEKİL, KALİTE BÜTÜNLÜĞÜ DİPLOMA EKİ İÇERİĞİ (İNGİLİZCE) NE YAPMALI? LİSANSÜSTÜ YAPISAL ŞEMA

DİPLOMA EKİ NEDİR? Diploma Eki, Yükseköğretim Kurumları tarafından diplomanın yanı sıra verilen tamamlayıcı bir belgedir. Diploma ekinde alınan derece ile ilgili bilgiler, derecenin düzeyi, içeriği ve kullanım alanları, ilave olarak, ulusal eğitim sistemi ve üniversitenin eğitim ve değerlendirme esasları gibi bilgilere yer verilir. Diploma ekinin bilgi formatı, Avrupa Komisyonu, Avrupa Konseyi ve UNESCO/CEPES tarafından belirlenmiştir.

Diploma Eki Uluslararası şeffaflık ve akademik/mesleki tanınırlık sağlamada önemli bir araçtır. Ancak tek başına tanınırlığı temin etmez. Diploma Eki, mezuniyeti takiben her öğrenciye ücretsiz olarak verilir. Türkçe eğitim yapmakta olan yükseköğretim kurumlarında Diploma Eki dili İngilizce’dir. Yükseköğretim Kurumları, Diploma Ekinin amaç ve içeriğini kendi öğrencilerine, yerel kurumlara, işverenlere ve diğer ilgililere yaygın bir şekilde duyurmakla yükümlüdür.

DİPLOMA EKİ ETİKETİ KRİTERLERİ Diploma Eki Etiketini çok konuşulan bir Avrupa Birliği dilinde, ücretsiz olarak diploma ile birlikte her bir öğrencisine kusursuz veren yükseköğretim kurumlarına Avrupa Komisyonu tarafından Diploma Eki Etiketi verilir. Bologna kararlarına imza koyan her ülkeden yükseköğretim kurumları, DE Etiketi için Avrupa Komisyonuna başvuruda bulunabilir.

DE Etiketi başvurularında kurumların, başvuru formu ile birlikte, -doldurulmuş DE örneklerini, -kamu oyuna ve öğrencilerine tanıtım amaçlı hazırladıkları broşürü, -yine tanıtım amaçlı duyurularını içeren web bölgesi adreslerini vermeleri, -diploma ekini tüm öğrencilerine çok konuşulan bir AB dilinde ücretsiz verdiklerini teyit etmeleri gerekmektedir. DE Etiketi başvurusu her yıl 1 Kasım tarihine kadar doğrudan Avrupa Komisyonu’na yapılır. DE Etiketi 1 Kasım 2004 tarihinde başvuruda bulunan ve kabul edilen yükseköğretim kurumları için üç yıl süre ile geçerlidir.

DİPLOMA EKİ İÇERİĞİ Diploma Eki sekiz kısımdan oluşur. Bu konuda Avrupa Komisyonunun orijinal belgesi aşağıdaki web adresinden temin edilebilir: http://europa.eu.int/comm/education/policies/rec_qual/recognition/ds_en.pdf 1. DİPLOMAYA SAHİP OLAN KİŞİ İLE İLGİLİ BİLGİLER 1.1 Soyadı: 1.2 Adı: 1.3 Doğum yeri ve tarihi (Şehir, Ülke;gün/ay/yıl): 1.4 Öğrenci numarası:

22. ALINAN DERECE İLE İLGİLİ BİLGİLER 2.1 Derecenin adı varsa ve varsa verilen unvan (Türkçe) 2.2 Alınan derecenin ana alanı: 2.3 Dereceyi veren kurumun adı ve statüsü: (Türkçe) 2.4 Eğer 2.3’ten farklı ise programı yürüten kurumun adı ve statüsü 2.5 Öğretim dili:

3. ALINAN DERECENİN DÜZEYİ İLE İLGİLİ BİLGİLER 3.2 Programın normal süresi: 3.3 Programa kabul edilme koşulları:

4. PROGRAMIN İÇERİĞİ İLE İLGİLİ BİLGİLER 4.1 Programın türü: 4.2 Program hakkında detaylı bilgi: 4.3 Alınan dersler/notlar/krediler: 4.4 Notlandırma sistemi hakkında bilgi: 4.5 Alınan derecenin sınıflandırılması (Türkçe):

5. ELDE EDİLEN DERECENİN KULLANIM ALANLARI 5.1 Bir üst dereceye başlama imkanı: 5.2 Meslek icra etme hakkı (eğer varsa):

66. EK BİLGİLER 6.1 Ek bilgi 6.2 Bilgi elde edilebilecek başka kaynaklar:

7. DİPLOMA EKİ’NİN ONAYLANMASI 7.1 Tarih: 7.2 İmza: 7.3 İmzalayanın unvanı: 7.4 Soğuk Damga/Resmi mühür:

88. ULUSAL YÜKSEKÖĞRETİM SİSTEMİ HAKKINDA BİLGİ UUlusal yükseköğretim sistemimizi açıklayan bilgi ve şema Yükseköğretim Kurulu tarafından hazırlanmıştır ve her yıl değişiklik olması halinde kurum tarafından güncellenecektir. YÖK ülkemizde DE çalışmalarında şekil, dil ve bilgi bütünlüğünü sağlamak üzere tanıtım ve rehberlik yapmaktadır. Daha fazla bilgi için: www.yok.gov.tr/avrupabir/DiplomaEki.doc YYÖK, 2003-2004 eğitim-öğretim yılında mezun durumundaki isteyen öğrencilere DE verilmesini hedeflemiştir.

Diploma Ekinde ayrıca aşağıdaki bilgi notuna yer verilir:   Diploma Ekinde ayrıca aşağıdaki bilgi notuna yer verilir: This Diploma Supplement follows the model developed by the European Commission, Council of Europe and UNESCO/CEPES. The purpose of the supplement is to provide sufficient independent data to improve the international “transparency” and fair academic and professional recognition of qualifications (diplomas, degrees, certificates etc.). It is designed to provide a description of the nature, level, context, content and status of the studies that were pursued and successfully completed by the individual named on the original qualification to which this supplement is appended. It should be free from any value-judgements, equivalence statements or suggestions about recognition. Information in all eight sections should be provided. Where information is not provided, an explanation should give the reason why.

DİL, ŞEKİL, KALİTE BÜTÜNLÜĞÜ 1. Üniversite amblemi sol üst köşede bulunmalı, ayrıca fakülte amblemi kullanılmamalı, 2. DE A3 kağıda basılarak, A4 olarak ikiye katlanmalı, 3. AKTS kredileri için sütun eklenmeli, ancak şu aşamada kredilerin yazımı zorunlu değildir. 4. DE’yi Öğrenci İşleri Daire Başkanı imzalamalı 5. DE’de bazı bölümler Türkçe doldurulacaktır. 2.1, 2.3, gibi 6. İfade bütünlüğünün sağlanması için Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının 07.05.2004 tarihli duyurusu esas alınmalıdır. Üniversite içi ifade bütünlüğünü Üniversitenin kuracağı Diploma Eki Komitesi sağlar. www.yok.gov.tr/avrupabir/DiplomaEki.doc

DİPLOMA EKİ İÇERİĞİ (İNGİLİZCE) ÖRNEKTİR INFORMATION IDENTIFYING THE HOLDER OF THE QUALIFICATION 1.1. Family name(s):XXXXXX 1.2. Given name(s):XXXX 1.3. Place and date of birth: Gaziantep,Turkey; 18.02.1983 1.4. Student identification number or code: XXXXXXX

2. INFORMATION IDENTIFYING THE QUALIFICATION 2.1. Name of the qualification: Mühendislik, Lisans Title conferred: Mühendis (B.Sc. in Engineering) 2.2. Main field(s) of study for qualification: Food Engineering 2.3. Name and status of awarding institution: Gaziantep Üniversitesi, devlet üniversitesi University of Gaziantep, a state university 2.4. Name and type of institution administering studies: Same as 2.3 2.5. Language(s) of instruction/examination: English

33. INFORMATION ON THE LEVEL OF THE QUALIFICATION 33.1. Level of qualification: Bachelor’s degree 33.2. Official length of program: 4 4 years, 2 semesters per year, 16 weeks per semester, two summer practices each of which 30 working days 3.3. Access requirement(s): High school diploma, placement through a centralised national university placement examination, Certificate of English Proficiency (TOEFL score of 500 or equivalent)

4. INFORMATION ON THE CONTENTS AND RESULTS GAINED 4.1. Mode of study: full-time 4.2. Programme requirements: Requirements: A student is required to have a minimum CGPA of 2.00/4.00 and no failing grades including summer practice. Objectives: ▪ To prepare the students……………… ▪ To train the sudents…………………………… ▪ To develop the students…………………………….

4.3. Program details and the Individual grade/marks obtained: Code Course Name Course Category Credits Grade ECTS First Semester 36151 Calculus I Required 4 BB 6 30105 General Physics I Required 4 DC 6 73105 General Chemistry I Required 4 DC 5 39101 Freshman English I Required 4 CB 5 69101 Engineering Graphics Required 4 DD 5 22100 Turkish Required 2 CC 2

4.4. Grading scheme, grade translation and grade distribution guidance: A student's academic success is calculated by the Registrar's Office by taking into consideration the semester final grade and cumulative grade point average (CGPA) and this grade is recorded in the student's personal file. For each course taken, the student is assigned one of the following grades by the course teacher. The letter grades below are given in all faculties excluding the Faculty of Medicine where grades are assigned and calculated out of 100.

The letter grades, the quality point equivalants are: AA 4.0 BB 3.0 CC 2.0 DD 1.0 BA 3.5 CB 2.5 DC 1.5 FD 0.5 FF 0.0 I-Incomplete, S-Satisfactory Completion, U-Unsatisfactory, NA-Non-attendance, P-in progress

For any diploma or degree, students must obtain at least DD or S from each course and have a CGPA of not less than 2.00 out of 4.00 and have completed all the courses and summer practices in the program. Students who obtain a CGPA of 3.00-3.49 at the end of a semester are considered Honor Students and those who obtain a CGPA of 3.50-4.00 at the end of a semester are considered High Honor Students and this is recorded in their academic report. For graduate degrees……….. 4.5. Overall classification of the award: 2.24/4.00, Satisfactory, completed the program in 4 years.

5. INFORMATION ON THE FUNCTION OF THE QUALIFICATION 5. 1 5. INFORMATION ON THE FUNCTION OF THE QUALIFICATION 5.1. Access to further study: May apply to master programs 5.2. Professional status conferred: This degree enables the graduates to exercise the profession.

6. ADDITIONAL INFORMATION 6.1. Additional information: Faculty of Engineering website: www.gantep.edu.tr/ab/f/index.php?bolum_ıd=100 Department of Food Engineering web site: www.gantep.edu.tr/ab/b/index.php?bolum_ıd=104 6.2. Further information sources: University web site: www.gantep.edu.tr European Union Office web site:www.gantep.edu.tr/~erasmus The Council of Higher Education web site: www.yok.gov.tr The Turkish ENIC/NARIC web site: www.enic-naric.net/members.asp?country=Turkey

7. CERTIFICATION OF THE SUPPLEMENT 7.1.Date: (Diploma tarihi ile aynı olması zorunlu değildir, verildiği tarihi yazınız) 7.2.Signature: (imza) 7.3. Capacity: Registrar of the University of Gaziantep 7.4. Official stamp or seal: (Diplomayı veren kurumun soğuk damga ve veya mühürü)

8- INFORMATION ON THE NATIONAL HIGHER EDUCATION SYSTEM The basic structure of the Turkish National Education system consists of four main stages as pre-school education, primary education, secondary education and higher education. Pre-school education consists of non-compulsory programs whereas primary education is a compulsory 8 year program for all children beginning from the age of 6. The secondary education system includes "General High Schools" and "Vocational and Technical High Schools". (Devam ediyor)

General Structure of the Turkish Education System   Bu şemada okul öncesi eğitimden doktora eğitimine kadar gösterilmiştir. Diploma sahibi hangi dereceyi aldı ise o dereceye karşılık gelen kutu boyanarak veya kalınlaştırılarak belirgin hale getirilmelidir.

NE YAPILDI Program yazılımı için görevlendirme yapılmıştır. YÖK’ün şekil formatına uygun tasarım yapılmalı. 3. Uygun kağıt satın alınmalı. Örnek çıktılar YÖK’e kontrol için gönderilmeli. Bölümlerden girilecek bilgiler hazırlanmalı, Objectives, v.b.gibi. DE için web bölgesi hazırlandı. DE tanıtımı için broşür bastırıldı. Halen verilmekte olan not belgeleri verilmeye devam edilmeli Diploma Eki Etiketine başvuruda bulunuldu 10. Üniversitede Diploma Eki Komitesi kuruldu Diploma Eki verilmesi için tarih belirlenmesi 12. Derslerin, programların İngilizce isimlerinde varsa yanlışlıklar düzeltilmeli, tercümeler tamamlanmalı

LİSANSÜSTÜ YAPISAL ŞEMA Master’s with Thesis: 2 years, 120 ECTS ECTS First Semester Four graduate courses Required or Elective 8x4 Total 32 Second Semester Three graduate courses Required or Elective 8x3 Graduate Seminar Required 4 Total 28 Third Semester Special Studies Required 4 (M.S.) Research and Thesis (with defence) Required 26 Total 30 Fourth Semester Special Studies Required 4 (M.S.) Research and Thesis (with defence) Required 26

Master’s without Thesis: 1.5 years, 90 ECTS First Semester Four graduate courses Required or Elective 8x4 Total 32 Second Semester Four graduate courses Required or Elective 8x4 Total 32 Third Semester Two graduate courses Required or Elective 8x2 Graduation Project(with defence) Required 10 Total 26

Doctorate Degree: 4 years, 240 ECTS First Semester Four graduate courses Required or Elective 8x4 Total 32 Second Semester Three graduate courses Required or Elective 8x3 *56 521 Development and Learning Required 2 *56 522 Planning and Evaluation in Teaching Required 2 Total 28 *After Qualification Examination two course, EB(56) 521 and EB(56)522 offered by the Department of Educational Sciences. Third to Eighth Semesters Special Topics Required 4 (Ph.D.) Research and Thesis (with defence) Required 26 Total 30