ÇOK AMAÇLI TEDARİKÇİ SEÇİMİ PROBLEMİNDE GENEL İNDİRİM POLİTİKALARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Lojistik Yönetimi Ders – IV
Advertisements

Lojistik Yönetimi Ders – V
ALPER LAÇİN SERDAR TAŞAN
TEMEL LOJİSTİK Doç. Dr. Murat ERDAL muraterdal.com.
MALZEME İHTİYAÇ PLANLAMASI
Strateji Tasarımı İlker acar.
ÜPK FİNAL ÖNCESİ ÇALIŞMA SORULARI
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
Lojistik Yönetiminde Freight Forwarder
GÜNDEM Tedarik Zinciri (TZ) Nedir? Neden TZ? TZ süreci ve Elemanları
Bütünleşik Dökümhane Çözümü
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Erp. Otomatik Uyarı Sistemi Stok Yönetimi Satın AlmaTekstil Üretim Finans & Muhasebe SatışBakım PlanlamaÜretim KaliteMühendislik IKBilgi.
Yeditepe Üniversitesi Hastanesi/ İş Geliştirme Yöneticisi
Çok Etmenli Sistemlerde Yük Dengeleme ve Yük Paylaşımı
Tedarikçi Tarafından Yönetilen Stoklar (TYS)
PROGRAMLAMA DİLLERİNE GİRİŞ Ders 5: Fonksiyonlar
Lojistik Yönetimi Ders – II
Envanter. Envanter Envanter bir Mali Yatırımdır Sonuçları: Talep Tahmininde Hata Planlama Hataları Kayıt Kusurları Kalite, İşgücü, Makine Problemleri.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
GIDA MÜHENDİSLİĞİ NEDİR? GIDA MÜHENDİSLİĞİ, gıdaların üretiminden tüketimine (tarladan sofraya) kadar ki bütün süreçlerde mesleki bilgi ve deneyimleri.
Lojistik Yönetimi Ders – I
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Nesneye Dayalı Programlama
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
TEDARİK (SATINALMA) TEDARİK FONKSİYONU:
Endüstri Mühendisliğinde Karar Alanları ve Proses Tasarımı
Havayolu Gelir Yönetimi: Akademi Pratiğin Neresinde?
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
Eskişehir Şubesi Cevdet ÜRENCİK CMF.
Karar Bilimi 1. Bölüm.
İşletmelerde Üretim Faaliyetleri Copyright S.K.Mirze1.
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Lojistik Bilgi Sistemleri Lojistik Organizasyonu
Tedarik Zinciri Yönetimi
2.BÖLÜM NİHAİ Tüketici, Örgütsel Tüketici, Tüketici Satınalma Karar Süreci ve Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler Nihai pazarlar ve Nihai tüketici.
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
STOK YÖNETİMİ Mba Operasyon yönetimi
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)

Manufacturing Planning and Control – İmalat/Üretim Planlama ve Kontrol
T.C BEYKENT ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ A.B.D Optimizasyon Teknikleri – Yrd.Doç.Dr Ümit Terzi Solar Panel Üretimi Yapan.
TEDARİK ZİNCİRİ TASARIMI
AHUM Destekleri: İHRACAT UYGULAMASI
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarik Zinciri – Temel Kavramlar
Tedarik Zinciri Performans Ölçümü
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
LOJİSTİK MALİYETLERİN YÖNETİMİ
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
ÜRETİM ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Kalite ile ilgili kavramlar
MM-Malzeme Yönetimi Genel Sunumu
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Optimizasyon Teknikleri
SATINALMA YÖNETİMİ ve TEKNİKLERİ Eğitimi
M. Aykut Yiğitel, Tolga Tolgay ve Cem Ersoy
ENDÜSTRİYEL PAZARLAR ve ENDÜSTRİYEL SATIN ALMA DAVRANIŞI
Sunum transkripti:

ÇOK AMAÇLI TEDARİKÇİ SEÇİMİ PROBLEMİNDE GENEL İNDİRİM POLİTİKALARI Behzad SANAEI ve Doç. Dr. Nureddin KIRKAVAK Endüstri Mühendisliği Bölümü DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ Gazi Magosa, Kuzey Kıbrıs Turk Cumhuriyeti 1 Temmuz 2010 YA/EM’2010 Sabancı Üniversitesi, İstanbul

SUNUNUN ANA HATLARI Giriş: Tedarikçi Seçimi Problemi Kaynak Taraması: Benzer Çalışmaların İncelenmesi Genel İndirim Politikaları Problemin Tanımı Çok Amaçlı Karar Modeli Sonuçlar İleri Çalışma Önerileri

GİRİŞ: TEDARİKÇİ SEÇİMİ PROBLEMİ Aissaoui ve arkadaşları (2006), işletmelerde satınalma fonksiyonunu altı temel adımla tanımlamıştır: “Üret ya da satın al kararı” (kendi kendine veya fason üretim), Tedarikçi seçimi, Sözleşme pazarlıkları, İşbirliğinin oluşturulması, Satın alma, Kaynak çözümlemesi.

Son 60 yılda, ‘Tedarikçi Seçimi Problemi’ çok önemli değişikliklerden geçmiştir: küreselleşme, yükselen kalite standartları, gelişen bilgisayar iletişimi, artan teknolojik imkanlar, rekabetçi pazarda oluşan gelişmeler.

Kim (2000), çalışmasında geliştirdiği matematiksel programlama modeli ile imalatçı bir firma ile tedarikçileri arasında uzun süreli ilişkinin önemini gösterdi. Weber ve arkadaşlarının 1993 tarihli bir çalışmalarına göre otomobil üreticileri gelirlerinin %50’sinden fazlasını tedarikçilerden satın aldıkları hammadde ve yarı mamul parçalar için harcıyorlar. Satın alma ve tedarikçi seçimi problemlerinin çözümünde kullanılan bilgi gereksinimleri çoğunlukla tam ve kesin olarak bilinememektedir. Bu nedenle de genellikle: Bulanık Mantık, Olaylara Dayalı Akıl Yürütme (Case Based Reasoning), Çözümsel Sıradüzen Süreci (Analytical Hierarchy Process), Çözümsel Ağ Süreci (Analytical Network Process), Genetik Algoritmalar gibi yöntemler kullanılmaktadır.

Aslında ‘Tedarikçi Seçimi Kararı’ biribiri ile çatışan birçok etmenden etkilenen çok amaçlı bir karar verme problemidir. Bu etmenlerden bazılar aşağıdaki bibi sıralanabilir: fiyatlandırma güvenilirlik tedarik kalitesi tedarik esnekliği yerine koyma süresi teslimat sıklığı / enküçük kafile büyüklüğü taşıma masrafları bilgi koordinasyon yetenekleri tasarım işbirliği yetenekleri döviz kurları, vergi ve gümrük mevzuatı tedarikçi davranışları

KAYNAK TARAMASI Wind ve Robinson (1968) Benton (1991) “Doğrusal ağırlıklı amaçlar yaklaşımı” Benton (1991) “Miktar indirimi ve ekonomik sipariş miktarı kavramlarını birleştiren dogrusal olmayan bir model” Buffa ve Jackson (1983) “Hedef Programlama Modeli: fiyat, kalite ve teslimat kriteriterleri” Hong ve Hayya (1992) “Tam Zamanında Üretim ortamlarında çoklu kaynak modeli, satınalma ve envanter tutma maliyetlerini düşürüyor” Chaudhry ve arkadaşları (1993) “Genel indirim politikalarını göz önüne alarak maliyetleri en aza indirirken teslim performansı ve kaliteyi artıran Doğrusal ve 0/1 Tamsayılı Programlama Modelleri “ Bulanık Modeller: Zarandi ve arkadaşları (2007), Amid ve arkadaşları (2009)

PROBLEMİN GENEL ÖZELLİKLERİ Tek dönemden oluşan planlama periyodu, Tüm tedarikçiler tek bir ürün için teklif verirler, Tedarikçileri değerlendirirken kullanılan amaçlar eş ağırlıklı kabul edilmiştir, Teklif vermenin sabit maliyetleri göz önüne alınmamıştır, Bir tedarikçinin iki ayrı indirim politikasına göre iki ayrı teklifi olabilir, Başlangıçta tüm verilerin tam ve kesin olarak bilindiği ancak, sonrasında talep ve tüm maliyet bileşenlerinin bulanık değerler olarak modellenerek çözüm elde edilmesi öngörülmektedir.

PROBLEME ÇOK AMAÇLI YAKLAŞIM ÇOK AMAÇLI MODEL: Toplam satınalma maliyetini en aza indirmek, Geri çevrilen ürün sayısını en aza indirerek, ürün kalitesini en çoklamak, Geç teslim edilen ürün sayılarını en aza indirerek, tedarikçi performansını en çoklamak.

GENEL İNDİRİM POLİTİKALARI: tüm ürünlere uygulanan

GENEL İNDİRİM POLİTİKALARI: ARTIMLI OLARAK ÜRÜNLERE UYGULANAN

ÇOK AMAÇLI DOĞRUSAL PROGRAMLAMA MODELİ . Weber ve Current (1993) S.t. GELİŞTİRDİĞİMİZ MODEL: Amid ve arkadaşları (2006), Chaudhry ve arkadaşları (1991) ve Stadtler (2007) çalışmaları üzerine geliştirilmiştir.

AMAÇ FONKSİYONU: Amaçlar arasındaki boyut farklılıklarını ortadan kaldırıp anlamlı hale getirmek amacıyla: Doğrusal olarak uyarlanmış Wierzbicki (1980) formülü

GELİŞTİRİLEN MODEL

GELİŞTİRİLEN MODEL S.t.

SONUÇ Bu çalışmada en iyi tedarik planının bulunmasına yönelik çok amaçlı bir model geliştirildi. Çözülen nümerik örneklerden edinilen tecrübe ile ileriye yönelik çalışmalar planlandı. Günlük hayatta karşılaşılacak büyüklükteki problemlerin çözümü için çok uzun bilgisayar çalışma süreleri gerekmediği gözlendi.

İLERİ ÇALIŞMALAR Bulanık talep, Bulanık maliyet bileşenleri, Çok periyodlu, dinamik talepli, ekonomik envanter modelleri, Farklı amaçlar, farklı fonksiyonlar, Gerçek veri üzerine çeşitli uygulamalar,

TEŞEKKÜRLER! SORULARINIZ?