Post-kolonyalizm Ali Balcı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Post-yapısalcılık Hakan Övünç Ongur
Advertisements

D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Ortadoğu’da Neo-kolonyalizm: Arkeoloji, Bilgi ve İktidar
21. Yüzyılda Yeni Güvenlik Anlayışları ve Yaklaşımları
30 Ekim-2 Kasım 2014 ANTALYA, TÜRKIYE
KİMLİK Bahar Rumelili Uluslararası İlişkilere Giriş: Tarih, Teori, Kavram, Konu, Der. Şaban Kardaş ve Ali Balcı, [İstanbul: Küre Yayınları, 2014]
Çevre Sorunları ve Küresel İklim Değişikliği Vakur Sümer
İDEOLOJİK SAVAŞLAR DÖNEMİ. İhtilal Dönemi ( ) İhtilal dönemi ulus devletlerin ve milliyetçiliğin oluşumunu belirleyen zaman olarak kabul edilmektedir.
Karşılaştırmalı Siyasette Araştırma Gelenekleri ve Kuram
Siyaset Bilimine Giriş
İşbirliği Bezen Balamir Coşkun
ANI Öykü Özfırat 11D.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
KSB: Geçmiş ve Bugün Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Althusser ve İdeoloji Haz: Özgür ŞAHİN.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Gelişimi FarklI Olan Çocuklar
OLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN EDEBİ ESERLERDE YAPI
Erken Çocukluk Dönemine Yönelik
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
PROJE BAŞLIĞI ENDÜSTRİYEL DANIŞMANAKADEMİK DANIŞMAN STAJYER Firma Logosu ‘’PTS Proje Posteri’’ Powerpoint şeklinde adresine.
Mantığın Temel Kavramları
SOSYOLOJİ NEDİR?.
05.Hafta Devlet Yrd.Doç.Dr.Yıldırım TURAN.
06.Hafta Kimlik Yrd.Doç.Dr.Yıldırım TURAN.
KÜRESELLEŞME NEDİR?.
YENİ SOSYOLOJİ KURAMLARI
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Marksizm.
GİRİŞ.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 1: Giriş ve Kültürel Miras Arş. Gör. Tolga Çakmak.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ULUSLARARASI EKONOMİ POLİTİK
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
Sağlık ve Kültür Doç.Dr.Melike Kaplan.
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
İŞLEVSELCİLİK ÇOK ANLAMCILIK.
Pozitivizm A. Comte.
Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulamalar
İNSAN HAKLARI DEMOKRASİ
TURİZM PAZARLAMASINDA GÜNCEL YALAŞIMLAR
OLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN EDEBİ ESERLERDE YAPI
ETNİK KİMLİKLER VE MEDYADA SUNUMU: SURİYELİ SIĞINMACILAR ÖRNEĞİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ Hukuk Fakültesi İKTİSAT - I.DÖNEM
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
Amerika’nın beyazlarının siyahlara bakışı oldukça acımasızdı.Beyazlar siyahları tembel, şiddet düşkünü, kadın düşmanı olarak görüyorlardı ve bu yüzden.
KALKINMA EKONOMİSİNİN DOĞUŞU- BUGÜNÜ- GELECEĞİ
FİZİK-1DERSİ UYGULAMA PROJE SUNUSU
İŞLETME YÖNETİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
ULUSLARI İLİŞKİLER TEORİLERİ VE ÖRGÜTLER
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uluslararası İlişkiler Disiplininin Kuramsal Gelişimi
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
AHLAK KANITI -Bu kanıtın çeşitli türleri vardır.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
MEDYA OKUR YAZARLIĞI ve Temel İlkeler
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
İNŞACILIK(CONSTRUCTIVISM)
SOS407 – Kadın Çalışmaları
ETNİSİTE, ULUS VE IRK SOSYOLOJİ II.
Sunum transkripti:

Post-kolonyalizm Ali Balcı Uluslararası İlişkilere Giriş: Tarih, Teori, Kavram, Konu, Der. Şaban Kardaş ve Ali Balcı, [İstanbul: Küre Yayınları, 2014]

Özet / İçindekiler GİRİŞ TANIM POST-KOLONYAL TEORİNİN DOĞUŞU POST-KOLONYAL TEORİNİN GELİŞİMİ ULUSLARARASI İLİŞKİLERDE POST-KOLONYAL TEORİ ÖRNEK OLAY SORULAR

Giriş / Tanım Post-kolonyalizm bir teorik yaklaşım olarak Uluslararası İlişkiler disiplinine 1990’larda dâhil olmuştur. Uluslararası İlişkiler teorilerinde yaşanan eleştirel kırılma ile birlikte disipline dahil olan bir teoridir. Post-yapısalcı ve feminist teoriler ile yakın bir çizgi izler ve geleneksel uluslararası ilişkiler teorilerine yönelik eleştirel bir bakış sunar. Temelde Batı’da ortaya çıkan ve dünyanın geri kalanını açıklama iddiasındaki teorilere (meta anlatılara) karşı çıkar. Batı-merkezli teori ve analizlerin Batı’nın dünyanın geri kalanı üzerindeki mevcut iktidar ilişkilerini sürdürmede ne işe yaradıklarını göstermeye çalışır.

Post-kolonyal Teorinin Doğuşu Sömürgecilik çağının sona erdiği 1950’li yıllardan sonra ağırlıklı olarak bir düşünce hareketi olarak doğmuştur. Temelde Batı’nın sömürgeci söylemini hedef tahtasına koyarak ortaya çıkan Post-kolonyal teorinin öncül metinleri şunlardır: 1. Franz Fanon’un Siyah Deri, Beyaz Maskeler (1952) ve Yeryüzünün Lanetlileri (1961) başlıklı iki eseri 2. Edward W. Said’in Şarkiyatçılık (1978) başlıklı çalışması.

Post-kolonyal Teorinin Gelişimi Post-kolonyalizm, Gayatri Chakravorty Spivak, Homi K. Bhabha ve Dipesh Chakrabarty gibi düşünürlerle popülarite kazanmıştır. Subaltern (madun) çalışmaları Post-kolonyal teorinin içinden çıkan en önemli alt çalışma alanı olmuştur. Madun çalışmaları, sömürgeci, milliyetçi ve Marksist tarih çalışmalarında Batı-dışı toplumun elitlerine yapılan vurguya bir itiraz olarak ortaya çıkmıştır. Madun çalışmaları, sömürge toplumlarında sürekli ihmal edilen alt sınıflar (madun) üzerinden yeni bir tarih yazmaya odaklanmıştır.

Gayatri Chakravorty Spivak Spivak’ın, post-kolonyal teoriye yaptığı en önemli katkı “Madun konuşabilir mi?” (1988) başlıklı makalesi olmuştur. Ona göre, madunu konuşturmaya girişen her akademik çaba aslında onu susturan ve ortadan kaldıran bir çabadır. Resim; Mehdy Kavousi, Hollanda’dan sınırdışı edilme kararını protesto etmek için gözkapaklarını ve dudaklarını dikip açlık grevine başladı. Eylem 44 gün sürdü.

Çok Etniklik Post-kolonyalizm Batı’nın Batı dışı dünyayı temsil ve tasvir etme biçiminin eleştirisi olduğu gibi aynı zamanda eski sömürgelerin Batı’ya yerleşmesi ile ortaya çıkan melez kimlikleri de ele alır. Bu konuda önde gelen isimler Homi K. Bhabha ve Paul Gilroy’dur. Gilroy Batı’nın etnik ve ırksal olarak homojen bir yapı olmadığını savunur ve onu Batı yapan şeyler arasındaki en temel unsurların sömürge dünyasından gelip Batı’ya dahil olan siyahlar olduğunu ileri sürer. Net bir ayrıma giderek Doğulu ve Batılı özne tanımları yapılamaz, bugün için var olan melez kimliklerdir.

Uluslararası İlişkilerde Post-kolonyal Teori 1990’lı yıllarda Üçüncü Dünya ülkelerinde, diğer bir ifadeyle madun toplumlarda, güvenlik algısının Batı’daki güvenlikten nasıl farklılaştığı konusuna odaklanan Mohammed Ayoob Batı’da üretilen teorik kavram ve tespitlerle Batı dışı toplumların anlaşılamayacağını savunmuştur. 1990’lı yıllarda bir başka önemli çalışma Roxanne Lynn Doty’nin Kuzey-Güney ilişkilerine odaklandığı ve Amerika’nın eski sömürge ülkeleri üzerinde nasıl yeniden bir sömürü ilişkisi kurduğunu analiz ettiği çalışmasıdır. 11 Eylül terör saldırılarının ardından Batı ve Doğu arasındaki asimetrik ilişkide kültür ve ideolojinin etkisi gündeme gelince postkolonyal çalışmalara uluslararası ilişkiler disiplini içinde ilgi daha da artmıştır.

Uluslararası İlişkilerde Post-kolonyal Teori (Dev.) 2000’li yıllarda post-kolonyalizm etiketi altında yapılan çalışmalar daha çok temsil, ırk ve cinsiyet gibi kavramlara odaklanmıştır. Temsil, ırk ve cinsiyet analizleri yaparken post-kolonyal teorinin sürekli hatırda tuttuğu şey ise, Batı ve Batı dışı dünyanın arasındaki asimetrik ilişki olmuştur. Post-kolonyal uluslararası ilişkiler teorisi yeni sömürgeciliği ve onun ekonomik temellerini yapılacak analizlerin merkezine taşır.

Örnek Olay

Örnek Olay (Dev.) Bir önceki sayfada yer alan fotoğraf Amerika’da yayın yapan The Washington Post’un 3 Ocak 2004 tarihli bir haberinden alınmıştır. Fotoğrafı aşağıdaki sorular etrafında tartışınız? 1. Yazının başlığı [El-Kaide bağlantılı güçler Irak’ta artan şiddet ortamında Felluce’yi ele geçirdiler] ile yazıda kullanılan fotoğraf arasında nasıl bir ilişki vardır? 2. Bu ilişki ile Doğulu özne Batılı izleyiciye nasıl sunulmaktadır? 3. Bu fotoğraf Batı’nın Doğu üzerindeki iktidarı hakkında neler söyler?

Teşekkürler…..