1.  Hızla yaşlanan toplumlar  Yaşlanan Türkiye  TC 2000’ de % 5.5, 2025’ te %9 2.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Zinde İSG Etiği DRUZ.
“Doğruyu yalnız bırakma acizliğinden,
Bankacılık Etik İlkeleri
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Prof. Dr. Gülçimen YURTSEVER Yaşar Üniversitesi İşletme Bölümü
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
1 Etik Değerler ve İş Ahlakı Bülent Şenver
Nüfusun Yaşlanması Çalışma Grubu
Engellilerin Haklarına İlişkin BM Sözleşmesi
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
AB ÜYELİĞİNİN TÜRK VATANDAŞLARINA FAYDALARI
4 Kare Problemi 4 Kare Problemi Hazır mısın? B A Bu şekle iyi bak
HASTA HAKLARI.
30 Ekim-2 Kasım 2014 ANTALYA, TÜRKIYE
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
MURATPAŞA İLÇESİ AİLE SAĞLIĞI MERKEZLERİ SAĞLIK ÇALIŞANLARININ HASTA HAKLARI GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE ARAŞTIRMA Dr. Latif Serdar ÇELİK.
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Yarbaşı İlköğretim Yarbaşı İlköğretim.
ENGELLİ OLMAK SUÇ DEĞİL
Yrd. Doç. Dr. İdil Işıl GÜL 9 Kasım 2012, Ayfonkarahisar.
Bülent Şenver Etik Liderlik Bülent Şenver
HASTANE ETİK KURULLARI
SAATLER Zamanı ölçmek için kullanılan ölçme aracı SAATTİR.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
STANDART SAPMA ARAŞ.GÖR. MURAT TANDOĞAN
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
TÜRKİYE HALK SAĞLIĞI KURUMU BAŞKANLIĞI 0-6 Yaş Çocuğun Psikososyal Gelişimini Destekleme Programı (ÇPGD)
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
Saldırgan/Psikiyatrik Hastada Triyaj
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
TEST – 1.
2 ve 1’in toplamı 3 eder..
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Bülent Şenver Liderlik Oyunları Kalıcı ve her durumda geçerli olan bir yaklaşım var mı? Etik Liderlik.
DEMO-VILLAGE Orda Bir Köy Var Demokrasiyle!
Ek-2 Örnekler.
Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyonda Disiplinler Arası Yaklaşım
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
UZMANLIK EĞİTİMİ “TTB-UDEK DEĞERLENDİRMELERİ” Dr
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
RASYONEL SAYILARLA TOPLAMA ve ÇIKARMA İŞLEMLERİ
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
relativizm görelilik kavramına karşı gelir yani her şeyin ölçütü insandır denilebilir. Kültürel relativizm ise bireyin diğer kültürleri.
Etik Değerler ve İş Ahlakı
ADIYAMAN’DA ÇOCUĞUN PSİKOSOSYAL GELİŞİMİNİ DESTEKLEME PROGRAMI
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
İlkelerin Çatışması.
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
ETİK Davranış ve karakterle ilgili olarak neyin doğru ve iyi olduğunu araştıran sistematik bir çalışmadır ve ’’Ne yapmalıyız?’’,’’Bunu niçin yapmalıyız?’’
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Etik Kavram ve İlkeler Prof. Dr. Ayten DEMİR
1.3 ETİK SORUNLAR ve ETİK KARAR VERME. Etik sorun, sorunun bilinmesine rağmen, çeşitli nedenlerden dolayı çözüm yolunun seçilemediği durumdur. Başka bir.
Sunum transkripti:

1

 Hızla yaşlanan toplumlar  Yaşlanan Türkiye  TC 2000’ de % 5.5, 2025’ te %9 2

Yüz yaşından fazla yaşamış, iki dünya savaşına, Almanya’nın bölünmesine ve tekrar birleşmesine tanıklık etmiş Almanlar’ la yapılan söyleşiler. (Barbara Hardinghaus - Peter Gross, Living a Century - Book on Centenarians; Photographs by Karsten Thormaehlen, Moonblinx Publishing, 2008) 3

 100 yılın üzerinde yaşayanların yüzde 85'i kadın  Sanayileşmiş ülkelerde kadınlar 5 ile 10 yıl daha fazla yaşıyorlar. (Fot o. Karsten Thormaehlen) 4

 Onlara göre 100'lük olmak demek, hayatının yarısına yakınını dul, çeyreğine yakınını da çocuk gibi geçirmek demek. (Fotoğraf, Karsten Thormaehlen) 5

6

 “İyi”- “kötü”, “mutlak iyi”...  İnsan tutum ve davranışlarının iyi ya da kötü yönünden temellendirilmesidir.  Felsefenin alt dalı.  Sorgulayıcı - eleştirel.  Açık uçlu.  “Ahlak kuramı” 7

 Zarar vermemek (Non nocere, nonmaleficence)  Yararlılık (beneficence)  Özerkliğe saygı (respect for autonomy)  Adalet (justice) 8

 Biyolojik yapılar ölümlüdür.  Her hastanın her zaman iyileştirilmesi mümkün olmayabilir.  Bu gerekçelerle, yarar sağlama kaygısından önce zarar vermemek düşünülmelidir.  “Kaş yapayım derken göz çıkarma!” 9

 Tıp, diş hekimliği, veteriner hekimlik, eczacılık... yararcı etkinliklerdir.  Temel görev, hastaya yararlı olmaya çalışmaktır.  Amaç, mümkün olduğu kadar, her durumda hastanın iyileşmesine yarayacak olanı saptamak ve uygulamaya çalışmaktır. 10

Başvurulacak girişimin ve tedavinin yararı ile zararı tartılmalıdır. Bu ancak "olasılık" ve "risk" etkenlerini iyi bilmekle, yetkin olmakla mümkündür. Hiçbir zaman bunun tersi, bir etik ilke olarak savunulamaz. 11

 Kişinin kendi kendine serbestçe karar verebilme hakkıdır.  Sınırlı bir özerkliktir (Toplumsal, kültürel, yaşantısal... )  Tıpta bu ilkenin hayata geçmesi “aydınlatılmış onam”(informed consent) ile olur. 12

Bir hastanın  kendisine uygulanacak  tanı ve tedavi yöntemlerinin  kapsamını, yararlarını, risklerini  varsa seçenek yöntemleri  bilerek bir uygulamayı kabul etmesidir. 13

 Sözsüz onam: Kan vermek için bir hastanın kolunu açıp uzatması,  Yazılı ve imzalı onam: Ameliyatlarda, araştırmalarda...  Ağır zeka gerilikleri, koma, bazı tür ruh hastalıkları...özerkliğin gerçekleşmesini olanaksız kılar. 14

 Sınırlı kaynakların dağıtımı  Denkleştirici adalet: Tarafların eşit görülmesidir. Mutlaktır.  Dağıtıcı adalet: Hak paylaşımında herkesin yeteneğine ve toplumsal durumuna göre paylaşımdır. Görecelidir. 15

1. Eşitlikçi yaklaşım (egalitarian): “İlk gelen hizmeti alır”, piyangocu tavır 2. Yararcı yaklaşım (utilitarian): En fazla sayıda kişiye, en büyük iyiliği sağlamak.. 3. Liyakatçı yaklaşım(meritarian): Bireyin sosyal değeri ( o toplum için o güne kadar yaptıkları ve potansiyeli) dikkate alınmalı... 16

17

 Yaşlı sağlığına ilişkin toplumsal - kültürel algı  Mahremiyet: Kültürel, sosyal ve etik açıdan yaşlı mahremiyeti  Sınırlı kaynakların dağılımı: Toplumların yaşlanması ve sağlık hizmetlerinin pahalılaşmasının sonucu olarak her geçen gün önemi daha da artmaktadır. “Adalet” kavramı da birlikte değerlendirilebilir.  Yaşlı sağlık hizmetleri ve triaj: Sağlık hizmetlerinin sunumunda yaşlıların öncelikleri 18

 Özerklik ve aydınlatılmış onam: Bireyin yaşlılığı ile birlikte değişen yeterliliğindeki azalmanın yansıması olarak özerkliğin korunmaması ve sunulan hizmetlerdeki aydınlatma ve onam ölçütlerinin ihmal edilebilirliği nedeniyle tartışılmalıdır.  Yaşamın sonu: Huzurevi, “hospice” kavramları ve bakım için bu kurumların tercihi, ölüm, yaşayan vasiyet ve ötanazi kavramlarının irdelenebileceği bir başlık 19

 Boşuna tedavi ve “umut tacirliği”.  Sağlıkla ilgili düzenlemelerde yaşlanma/yaşlılık olgusu  Küreselleşme bağlamında yaşlı nüfusun sağlık sorunları  Türkiye'de Sağlıkta Dönüşüm Projesi ve yaşlılık 20

 Yaşlı nüfusun hasta hakları  Yaşlı sağlığında istismar ve ihmal olgusu  Yaşlı sağlığı ve bakımına ilişkin kurumsal görevler (sivil toplum örgütleri, üniversiteler, yargı kurumları..)  Sağlık ve sosyal hizmet politikalarının yaşlılar bağlamında etik açıdan değerlendirilmesi.  Yaşlı hizmetlerinde kültürel öğeler.  Yaşlı hizmetlerinde görevli personelin etik eğitimi. 21

 Sağlığın tıbbileştirilmesi  Yaşa bağlı ayrımcılık yapılması (belirli sağlık hizmetlerinden yararlanmanın engellenmesi..)  Yaşlılık dönemi hastalıklarının tedavileri ile bakım hizmetlerinin ayrılması  “Anti- ageing” sektörü  ….. 22

 Bireyini yerleştirememiş toplumlarda yaşlanmanın felsefi değeri nedir?  Yaşlılar bir tür imgesel iktidar biçimlerine mi dönüştürülmüştür?  Otoriter toplum yapısına meşruiyet kazandırmanın bir yolu mudur? 23

 Yaşlılık erkektir, erildir. Anadolu’ da yaşlanan kadının sözünün dinlenir olması, onun erkekleşmesiyle ilgili midir?  Yaşlı kadına yeni bir kimlik verilirken, o “kadın olduğu halde” mi, yoksa “artık kadın olmadığı için” mi sözü dinlenmektedir? 24

 Yaşlıların bilgi ve deneyimleri sonra gelenlerin hayatını hızlandırmalı, kolaylaştırmalı, zenginleştirmeli.  Bu bilgeleşmekle mümkün olsa gerektir. Sağduyu, dinginlik, gerçekçilik…ile mümkündür.  Bilgi, insanı değiştirip dönüştürebiliyorsa; onu “daha iyi”, “daha olumlu”, “daha bilge” kılıyorsa anlamlıdır. 25

 “ Yaşlılık birdenbire ortaya çıkmaz, yaşam boyu edinilmiş bir üslubun taçlandırılması olsa gerektir” M.Mungan  “... dünyanın pek çok yerinde zor zenaattir. Ama tıpkı gençlik gibi öğrenilebilir. Yeter ki yürek yeni tatlara, yeni renklere kapalı olmasın” I.Özgentürk 26

Dikkatinize teşekkür ederim. 27