DENKLLEMLER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FAİZ HESAPLARI ÖMER ASKERDEN PİRİ MEHMET PAŞA ORTAOKULU
Advertisements

İÇİNDEKİLER - ORAN ORANTI DOĞRU ORANTI TERS ORANTI ARİTMETİK ORTALAMA
MATEMATİKTEN KORKMUYORUM!
EN BÜYÜK ORTAK BÖLEN.
KARMA Ş IK SAYILAR Derse giriş için tıklayın... A. Tanım A. Tanım B. i nin Kuvvetleri B. i nin Kuvvetleri C. İki Karmaşık Sayının Eşitliği C. İki Karmaşık.
Cebirsel İfadeler’ de Toplama İşlemi
MATEMATİK.
EN KÜÇÜK ORTAK KAT.
1/27 GEOMETRİ (Kare) Aşağıdaki şekillerden hangisi karedir? AB C D.
TAM SAYILAR.
EŞİTLİK VE DENKLEMLER.
Birinci Dereceden Denklemler
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
ÖZDEŞLİK 8.Sınıf b x x b a y a y a Aşağı yön tuşu ile ilerleyiniz.
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
Bir eşitliğin her iki yanına aynı sayıyı eklersek eşitlik bozulmaz.
EBOB EKOK.
1/22 GEOMETRİ (Üçgen-Çember-Cisimler) Üç kenarı ve üç köşesi olan kapalı şekillere ne denir? Kare Dikdörtgen Üçgen Çember A B C D.
BİRİNCİ DERECEDEN BİR BİLİNMEYENLİ DENKLEMLER
1/20 ÖLÇÜLER (Uzunluk) 4 metre kaç santimetredir? A B C D.
Karenin Çevre Uzunluğu
KONU KESİRLER BASİT KESİR GJFX BİLEŞİK KESİR.
DERS : MATEMATİK KONU : KESİRLER Kazanım : a) Bütünün verilen kesir kadarını bulma b) Beyin Fırtınası.
1.Dereceden 1 Bilinmeyenli Denklemler
DENKLEM.
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
TARTMA.
BİR BİLİNMEYENLİ DENKLEMLER
ORAN ve ORANTI DOĞRU ORANTI c a x b c . b = a . x.
Eşitsizliklerin Çözüm Kümesi
TAM SAYILAR.
Matematik Dersi üslü sayılar.
CEBİRSEL İFADELER ŞEHİT POLİS İSMAİL ÖZBEK ORTA OKULU BURSA/KESTEL.
Diferansiyel Denklemler
DENKLEMLER. DENKLEMLER ÜNİTE BAŞLIĞI X kimdir neye denir,neden gereksinim duyulmuştur.Bilinmeyeni denklem kurmada kullanırız.Bilinmeyen problemlerde.
Birinci Dereceden Denklemler
BİRİNCİ DERECEDEN BİR BİLİNMEYENLİ DENKLEMLER
ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 2/A SINIFI ÇALIŞMA SAYFASI
Metin’in yaşı kardeşinin yaşının 3 katı kadardır
Teste Başla 4. SINIF MATEMATİK TESTİ Çıkış Teste Devam Et.
Toplama-Çıkarma-Çarpma-Bölme
TAM SAYILARLA İŞLEMLER
SAYI ÖRÜNTÜLERİ ANAHTAR KAVRAMLAR MODELLEME ÖRÜNTÜ SAYI ÖRÜNTÜSÜ ÜS
İLKÖĞRETİM MATEMATİK 7.SINIF
CEBİRSEL İFADELER.
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
KÖKLÜ SAYILAR.
Eşitliklerden denklemlere
Tuğçe ÖZTOP İlköğretim Matematik Öğretmenliği 2. sınıf
KAREKÖKLÜ SAYILAR KAREKÖKLÜ SAYILAR √.
CEBİRSEL İFADELER ALIŞTIRMALAR 6. Sınıf.
1/22 GEOMETRİ (Dikdörtgen) Aşağıdaki şekillerden hangisi dikdörtgendir? AB C D.
Çevre hesaplama Erkan ERBAŞ.
ÜÇGEN Üçgen prizma şeklindeki cisimlerin alt ve üst yüzeyleri üçgensel bölgedir. Üçgensel bölgeyi çevreleyen kapalı şekil ise üçgendir. Üçgen prizma.
MATEMATİK ÖĞRENEBİLİR
KESİRLER Aslında her bir doğal sayı aynı zamanda bir kesir sayısıdır.
EŞİTLİK ve DENKLEM.
EŞİTLİK VE DENKLEM KURMA PROBLEMLERİ
ÖZDEŞLİK b x x b a y a y a 8.Sınıf Aşağı yön tuşu ile ilerleyiniz.
BİRİNCİ DERECEDEN BİR BİLİNMEYENLİ DENKLEMLER
Eşitlik ve denklem.
İLKÖĞRETİM MATEMATİK 6.SINIF
EŞİTLİK ve EŞİTSİZLİK ARASINDAKİ İLİŞKİ
CEBİR CEBİRSEL İFADELER Cebirsel ifadelerde toplama ve çıkarma işlemi
HAZIRLAYAN:İMRAN AKDAĞ NO:
DÖRT İŞLEM PROBLEMLERİ
Problemler10 Biri diğerinden 4 yaş büyük olan iki kişinin yaşları toplamı 22’dir.Küçüğü kaç yaşındadır? A- 9 B- 10 C- 11.
..Denklemler..
Sunum transkripti:

DENKLLEMLER

DENKLEMLER Birinci dereceden denklemler Denklem kurma

DENKLEMLER Boyu 150 cm olan Ayhan,duvarın Üzerindeki çiçeği sulamak istiyor. Bunun için önce 2 iskemle,sonra da 3 iskemle ile denemeler yapıyor.İlk durumda 20 cm ye daha ihtiyacı kalırken,ikinci durumda duvarı 20 cm geçiyor.Burada iskemle ve duvarın yükseklikleri bulunabilir mi?Beraberce inceleyelim.

Önce geçtiğimiz yıl öğrendiklerimizi hatırlayalım: Matematiksel günlük cümleleri cebirsel ifadelere dönüştürdük: Bir sayının 2 fazlası: x+2 Bir sayının 4 katı : 4x gibi. Basit denklemler kurup çözdük: 3 katı 12 olan sayı kaçtır? 3x=12 3x/3=12/3 x=4 tür

=3x2+3x(-2)+4x+x2 =3x2-6x+4x+x2 =4x2_2x Hangi sayının yarısının 2 fazlası 12 eder? x/2 + 2=12 x/2 +2- 2=12- 2(Eşitliğin her iki tarafından 2 çıkaralım.) x/2=10(İçler- dışlar çarpımı yapalım.) x=20 Bir önceki dersimizde ise; Cebirsel ifadeleri topladık,çıkardık ve çarptık. 3x(x-2)+4x+x2 =3x2+3x(-2)+4x+x2 =3x2-6x+4x+x2 =4x2_2x

Şimdi Ayhan’ın problemi çözmek için hangi bilgiler kullanabileceğimize bir bakalım. İskemlenin boyunu X cm kabul edelim. 1.durumda: Duvar boyu: [2x(iki iskemle) + 150(Ayhan) + 20(duvar daha yüksek)]cm

2. durumda; Duvarın boyu: [3x (3iskemle)+150(Ayhan)-20(duvar daha alçak)]cm elde edilir. Her iki durumda da aynı duvar söz konusu olduğu için 2x+150+20=3x+150-20 denklemi çözülürse, x(iskemlenin boyu) bulunur

NOT:Denklem çözülürken ; Eşitliğin her iki tarafına aynı sayı eklenip çıkarılabilir. Eşitliğin her iki tarafı sıfır dan farklı bir sayı ile çarpılıp bölünebilir. Eşitliğin her iki tarafına aynı cebirsel ifade eklenip çıkarılabilir. Bu durumda ; 2x+150+20=3x+150-20 2x+170=3x+130

(-130)+2x+170=3x+130-130 2x+40=3x (-2x)+2x+40=3x-2x x=40(iskemlenin boyu 40cm olarak bulunur.) NOT:Denklem çözülürken; Eşitliğin bir tarafındaki herhangi bir terim, diğer tarafa geçirilebilir.Bu işlem sırasında terimin işareti değiştirilebilir. (+2x,-2x olacak) (+130,-130 olacak) 2x+170=3x+130 170-130=3x-2x ise x=40

Birinci Dereceden Bir Bilinmeyenli Denklemler Bilinmeyen içeren eşitliklere denklem denir. 3x-5=7+x x= bilinmeyen,derecesi( x1)1. Bu denklemin çözümünü modelleyerek yapalım: =x =-x

- - - - - = --- + + + + + + + + 3x-5=x+7 Sol tarafa pulları yok etmek için her iki tarafa pullar,sağ tarafta da ü yok etmek için her iki tarafa ekleyelim. --- +

= - - - - - 3x+5+(5-x)=x+7+(5-x) + + + + + + + + + + + + + + + + + Eklemeler her iki tarafa da yapıldığı için eşitlik bozulmayacaktır.

+ + + + + + + = + + + + + + Her mavi kareye 6 pul düştü,yani; x=6 Şimdi leri pullarla eşleyelim. + + + + + + + = + + + + + + Her mavi kareye 6 pul düştü,yani; x=6 Bilinmeyeni x=6 olarak bulduk.Bu sonuç denklemin çözümü veya kökü olarak isimlendirilir. Bulduğumuz çözümü, Ç={6} Şeklinde çözüm kümesi ile de gösterebiliriz.

1 2 Terazinin sol kefesindeki iki elmayı da ortadan ikiye bölelim. 500 100 250 250 Her iki kefeden birer parça yarım elma ve 250 gramlık ağırlıkları alalım.Her iki kefeden de eşit miktarda azaltma yapıldığı için DENGE bozulmaz.son durumda kefeler aşağıdaki duruma gelir. 2 500 100 250 250

3) 4)3 parça yarım elma, 500+100=600 gramdır. 6)1 bütün elma,2.200=400 gram olur. Yaptığımız işlemi denklemle adım adım gösterelim: =x =x/2 diyelim. 1)2x +250=x/2 + 500+200+100 2)x/2 +x/2 + x/2 +x/2 +250=x/2+500+250 +100 3) x/2 +x/2 + x/2 +x/2 + (-x/2)+250+(-250)= x/2 + (-x/2)+500+250+(-250)+100 4) x/2 +x/2 + x/2 =500+100 5)x/2=200 6)x=2.200 ise x=400 gram bulunur.

Annesi Nurşen’in15 katı yaşındadır.5 Denklem Kurma Annesi Nurşen’in15 katı yaşındadır.5 yıl sonra annesinin yaşı, Nurşen’in yaşının 5 katı olacağına göre,ikisinin de bugünkü yaşlarını bulalım. Nurşen’in yaşına x diyelim: Nurşen Anne Bugün 5 yıl sonra x 15x X+5 15x+5

5 yıl sonra annesinin yaşı Nurşen’in yaşının 5 katı olacağına göre 15x + 5=5(x+5) 15x + 5= 5x + 25 10x=20 x=2(Nurşen’in bugünkü yaşı) Annesinin yaşını bulalım: Annesi Nurşen’in15 katı olduğuna göre, Annenin yaşı=15.2=30 bulunur. SONUÇ: Denklem kurarken problemin içerdiği en basit ve temel bilinmeyene x denilir.işlemi kolaylaştırır.

X km Örnek: Bir araç Rize’den Trabzon’a git mektedir.Yolun 2/5 sine geldiğinde mola veren bu araç 170 km sonra yolun 7/9 Sinde benzin almak için duruyor.Rize-Trabzon arası kaç km dir? ( x.2/5) 170 km Rize Trabzon ( x.7/9) km X km

Yolun tamamına x km diyelim: Aracımız; Önce x.2/5=2x/5 km Sonra 170 km gitmiştir. toplamda ise; x.7/9=7x/9 km gitmiştir. O halde; 2x/5 + 170=7x/9 170=7x/9 -2x/5(payda eşitle) 170=35x-18x/45 Rize-Trabzon x=450 km dir.

1) Bulmacada TÜRKÇE karakterleri kullanmayalım. ETKİNLİK 2: NOT: 1) Bulmacada TÜRKÇE karakterleri kullanmayalım. 2)Bulmacanın sorularının cevaplarını aşağıdaki kutucuklarda uygun gelen rengi seçip bulmacaya yerleştiriniz.

SOLDAN SAĞA: 3)Zeynep’in yaşı kardeşi Gül’ün yaşının iki katından 7 eksiktir.Gül 10 yaşında olduğuna göre Zeynep‘in yaşı kaçtır? 5)Bir sınıftaki öğrenciler sıralara ikişer ikişer otururlarsa 4 sıra boş kalıyor.Bu sınıfta 32 kişi olduğuna göre sıra sayısını veren denklemi bulunuz. 8)Bir ağacın boy uzunluğu bir yıl içerisinde 10cm uzayarak 224cm olmuştur. Bu ağacın bir yıl önceki boy uzunluğu ‘‘x’’ ile gösterirsek x nın değerini veren denklemi bulunuz. 10)Bir dikdörtgenin kısa kenarı 12cm,uzun kenarı (4x+4)cm dir.Dikdörtgenin çevre uzunluğu 64cm olduğuna göre x’in değeri kaçtır? 11)Bir sayının 12 fazlası 27 ise bu sayı kaçtır? 14)Cafer’in kütlesi Görkem’in kütlesinin 2 katından 5kg eksiktir.Cafer 45kg olduğuna göre Görkem kaç kg dir? 15)8 tanesinin fiyatı x lira olan kalemlerin bir tanesinin fiyatı 4 lira ise x’in değeri nedir?

AŞAĞIDAN YUKARI: 1)Ahmet ile kardeşinin paraları toplamı 28 lira dır.Ahmet’in parası kardeşinin parasının yarısı kadar olduğuna göre Ahmet’in parasını veren denklemi bulunuz. 2)Bir eşkenar üçgenin kenar uzunlukları dokuzar cm arttırılırsa çevre uzunluğu 36cm oluyor.Bu üçgenin bir kenar uzunluğunu bulmak için hangi denklemi kurmalıyız. 4)Bir miktar kömür 25kg lık 16 çuvala doldurulduğunda 18 kg kömür artıyor.Başlangıçtaki kömür miktarını veren ifadeyi bulunuz. 6)Açılış ücreti 3TL ve her km de 70 kuruş ücret alan bir taksiyle evinden okula giden Talha okula vardığında 10TL ücret ödemiştir.Buna göre Talha nın evi ile okulu arasındaki mesafe kaç km dir?

7)Bir sınıftaki gözlüksüz öğrencilerin sayısı gözlüklü öğrencilerin sayısından 8 fazladır.Sınıfta 22 tane gözlüksüz öğrenci olduğuna göre gözlüklü öğrenci sayısını bulunuz. 9)Suat’ın parası kardeşinin parasının 5 katından 20 TL eksiktir.Suat’ın 220 TL parası olduğuna göre ,Suat’ın kardeşinin parası nedir? 12)Bir sayının 3 fazlasının 4 katının yarısı 14 tür.Bu bilinmeyeni bulunuz. 13)Bir karenin kenar uzunlukları dörder cm artırılırsa çevre uzunluğu 64 cm oluyor.Buna göre bu karenin başlangıçtaki çevre uzunluğu kaç cm dir?

KIRMIZI MAVİ SARI YEŞİL GRİ DENİZ MAVİSİ KAHVERENGİ ZEYTİN YEŞİLİ 15 4 40 (x-18)/25=16 20 3(x+9)=36 48 SİYAH BEYAZ TURKUAZ PEMBE AÇIK YEŞİL MOR BEJ 13 x+x/2=28 32 2(x-4)=32 X+10=224 10 14

Konu:DENKLEMLER Sınıf:7. sınıflar KAZANIMLAR Denklem Çözme; 1)Birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemleri çözer. Denklem kurma; 2)Denklemi problem çözmede kullanır. KAYNAKÇA 1)7. sınıf konu anlatımlı yardımcı kitaplar 2)İnternet

HAZIRLAYAN: İCLAL DUĞAN 2/A GÜNDÜZ İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ 110403057