ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Temel Devre Elemanları:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
EVAPORATİF KONDENSER ÖN SOĞUTMA
INVERTER NEDİR? NASIL ÇALIŞIR?
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
NEDEN İNVERTERLİ KOMPRESÖR?
Klima Nedir?.
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
BASİT MAKİNELER.
TEKNOLOJİNİN BİLİMSEL İLKELERİ
TEKNOLOJİNİN BİLİMSEL İLKELERİ
DIGITAL SCROLL VE DC INVERTER KOMPRESÖRLER ARASINDAKİ FARKLAR
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
H&BC Products OTOMATİK KONTROL VANA ve MOTOR SEÇİMİ.
PNÖMATİK TEMEL SEVİYE TP101 UYGULAMALAR.
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Doç. Dr. Gültekin KAVUŞAN
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ARALARINDA ASAL SAYILAR
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
RÜZGAR TÜRBİNLERİNİN SINIFLANDIRILMASI
Yoğuşturucular Kaynaklar
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
HAZIRLAYAN : SAKİNE SEVGİL KESİCİLER.
Multitronik Şanzıman.
Doç. Dr. Derya Burcu ÖZKAN Yıldız Teknik Üniversitesi
Endüstriyel Otomasyon Mekatronik Mühendisliği Bölümü
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
Elektrik Enerjisi Üretimi
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
Ders Sorumlusu: Yrd. Doç. Dr. Mustafa TURAN
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
Uçak Piston Motorları.
TAN I M LAR Kap : İçine akışkan doldurmak için
KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
KOMPRESÖRLERDE ARIZA BULMA
BÖLÜM-4 GENLEŞME CİHAZLARI VE BORU HATLARINDA ARIZA BULMA
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
BÖLÜM-5.2 ISI POMPALARI VE UYGULAMALARI
5.BÖLÜM KOMPRESÖRLER.
ISI POMPASI HAZIRLAYAN : Birkan KÖK.
- BASİT MAKİNELER -   Hamza Solak.
Pompalar Bir sitemde, akışkanın akmasını sağlayan mekanik düzeneklerdir.Sürtünmeden dolayı meydana gelen kayıplara karşı koyabilmek ve yer çekimi kuvvetine.
BÖLÜM-3.1 KONDENSERLER.
İKLİMLENDİRME SOĞUTMA EĞİTİM DANIŞMA VE ARAŞTIRMA DERNEĞİ
BUHAR SIKIŞTIRMALI SOĞUTMA ÇEVRİMİ
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
POMPALAR, FANLAR VE KOMPRESÖRLER
BÖLÜM-3.3 EVAPORATÖRLER.
KLİMA SİSTEMLERİ 42&pt=Turgutreis+Oto+Klima+Gaz+D olum+Servisi
Isı Pompaları ve Uygulamaları
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
Isı Pompaları ve Uygulamaları
GAZ TÜRBİNLERİ TERMODİNAMİĞİ
Isı Pompaları ve Uygulamaları
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
HİDROLİK SUNUM 7 KAVİTASYON.
Sunum transkripti:

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Temel Devre Elemanları: 1- Kompresör 2- Kondenser 3- Genleşme Elemanı 4- Evaporatör

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Kompresörler: Burada, evaporatörde buharlaşırken ısı emen gaz haldeki soğutucu akışkan sıkıştırarak, yüksek sıcaklık ve basınç altında kondensere gönderilir.

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Açık Tip pistonlu kompresörler: Hareket kaynağı olarak kullanılan motoru gövde içinde yer almayan kayış-kasnak veya aküple bağlkantılı olarak kullanılan kompresör tipidir. Yarı açık (semi-hermetik) kompresörler: Elektrik motoru ve sıkıştırma mekaniği aynı gövde içinde bulunan ve ihtiyaç halinde açılabilen flanşlı bağlantıya sahip, yekpare gövdeli kompresör tipidir. Hermetik kompresörler: Elektrik motoru ve mekaniği kaynakla birleştirilmiş gövde içinde bulunan tamiri mümkün olmayan kompresör tipidir.

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Kompresörler: Devre Elemanları Sıkıştırmasına Mekaniğine göre sınıflandırma Yapısına göre sınıflandırma Kullanım Alanı Pistonlu tip Açık Tip Klima ve Soğutma Yarı Hermetik Hermetik Dönel (Rotatif-Rotary) Tip VidalıTip Açık Turbo (Santrifüj) Tip Salyangoz ( scroll ) Tip

Kompresörlerin yapılarına göre tipleri: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Kompresörlerin yapılarına göre tipleri: Açık tip Yarı Hermetik tip Hermetik tip

Pistonlu kompresörler: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Pistonlu kompresörler: Piston ve silindir mekanizmalarını kullanarak sıkıştırma işlemini sağlayan kompresördür. Piyasadaki kompresörlerin yaklaşık %90’ı pistonlu tiplerden oluşur. Çok geniş bir kapasite kullanım aralığına sahiptir (0-1400 kW). Açık, kapalı (hermetik) ve yarı hermetik tipleri bulunmaktadır. Sıkıştırma işlemi krank biyel mekanizması ile sağlandığından çok yüksek devirlere çıkılamaz, yan atalet kuvvetleri nedeniyle aşınma ve kayıplar artar. Ancak bakım ve tamirleri kolay ve ucuz oldukları için çok fazla tercih edilmektedirler.

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Paletli (dönel) kompresörler: Devre Elemanları Paletli (dönel) kompresörler: Bu kompresör bir rotora sahip silindirik gövdeden oluşur. Rotor üzerinde gövde içine temas eden hareketli kanatçıklar mevcuttur. Rotor gövde içine eksenden kaçık yerleştirildiğinden dönme hareketi sonucunda soğutucu akışkan buharı genişleyen hacimden emilir, daralan hacimden sıkıştırılır. Motor çıkış güçleri 0.6-200 kW arasındadır. Büyük kompresörler ondan fazla kanata sahiptir. Bu kompresörler büyük tesisler için (booster) ve küçük ev tipi soğutucu ve klima uygulamalarında kullanılmaktadır. Dönel kompresörlerin bir değişik biçimi sabit tek kanatlı tipler olup standart vakum pompalarında kullanılır.

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Pistonlu tip Dönel (paletli) tip

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Vidalı (helisel) kompresörler: Devre Elemanları Vidalı (helisel) kompresörler: Bu tip kompresörler vida dişine benzeyen ikiz çalışan helisel rotor grubuna sahiptir. Vidalardan biri loblara (diş çıkıntısı), diğeri ise lob boşluklarına sahiptir. Rotorlar gövde içine hassas olarak yerleştirilmiştir. Rotorlardan biri motora bağlı olup diğerini de hareketlendirir. Soğutucu akışkan buharı rotorlar üzerindeki lob boşluklarından taşınarak sıkıştırılmış olur. Eskiden bu tip kompresörlerin büyük tesisler için yalnızca açık ve yarı hermetik tipleri mevcuttu. Günümüzde küçük ticari sistemler için hermetik tipleri de geliştirilmiştir

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Santrifüj kompresörler: Devre Elemanları Santrifüj kompresörler: Bu tip kompresör genellikle büyük klima santrallerinde kullanılır. Açık ve yarı hermetik tipleri mevcuttur ve soğuk su üretirler. Buhar yüksek devirde dönen çarkın merkezinden emilir ve merkezkaç kuvvet ile çıkış tarafına atılır. Çarkın dışında salyangoz biçimindeki zarf yardımıyla buhar basınçlı olarak basma tarafına yönlendirilir. Bu kompresörlerin sıkıştırma oranı yüksek değildir ancak buhar debisi yüksektir.

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Vidalı (helisel) tip Santrifüj tip Devre Elemanları Vidalı (helisel) tip Santrifüj tip

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Scroll kompresörler: Devre Elemanları Scroll kompresörler: Bu oldukça yeni bir kompresör tipi olup daha çok küçük tip split iklimlendirme cihazlarında kullanılır. Her biri spiral (scroll) şeklinde olan iki metal levhadan oluşur. Levhanın biri sabit diğeri ise dönme hareketi yapar. İki spiral alın alına dönerken buhar spiralin merkezine doğru sıkıştırılır.

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Mobil sistemlerde kullanılan kompresörler: Araçlarda çoğunlukla klima için tasarlanmış küçük kütleli akışkanlarla çalışmaya uyumlu alüminyum gövdeden imal edilmiş çoğunlukla pistonlu tip kompresörler kullanılır. Dairesel hareketi doğrusala çevirmek için çalkantı plakası kullanılmıştır. Gelişen teknolojiyle birlikte günümüzde mobil klima uygulamalarında, pistonlu araç kompresörleri yerini paletli ve scroll tip araç klima kompresörlerine bırakmaktadır.

Çalkantı plakalı (yalpalı) pistonlu klima kompresörü: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Çalkantı plakalı (yalpalı) pistonlu klima kompresörü:

Paletli tip araç klima kompresörü: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Paletli tip araç klima kompresörü:

Sliding vane tip araç klima kompresörü: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Sliding vane tip araç klima kompresörü:

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Scroll tip araç klima kompresörü : Devre Elemanları Scroll tip araç klima kompresörü :

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Manyetik kavrama: Devre Elemanları Manyetik kavrama: Araç klima sistemleri hareketini motor kank milinden alır.Klima çalışmadığı zamanlarda kompresörü devre dışı bırakmak için manyetik kavrama sistemleri geliştirilmiştir. Açık kavrama Kapalı kavrama

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları kangal Çalışma boğluğu Kavrama diski Kavrama diski Rulman Rulman Bağlantı M12 Bağlantı M12 Rondela M16 Rondela M16 Kompresör krank mili Kompresör krank mili Kompresör flanşı Kasnak Kompresör flanşı Kasnak/Rotor Rotor

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Kondenserler: Devre Elemanları Kondenserler: Kompresör tarafından gönderilen yüksek basınçlı gaz haldeki soğutucu akışkanın, sıvı hale geçebilmesi için çevreye ısı vererek soğutulması gerekir. Bu soğuma sonucunda soğutucu akışkan sıvı hale geçer.

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Soğutma çevriminde yüksek sıcaklık ve yüsek basınçtaki soğutucu akışkanın enerji vererek gaz fazdan sıvı faza geçtiği ısı değiştirgecidir. Kondenser Tipleri: Çift Boru Tipi Su Soğutmalı Kondenser Zarf Boru Tipi Kanatlı Boru Tipi Hava Soğutmalı Kondenser Kanat Boru Tipi 08/2005

Çift boru tipi su soğutmalı kondenser: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Çift boru tipi su soğutmalı kondenser: Su Çıkış Su Giriş Soğutucu Giriş Soğutucu Çıkış Soğutucu Su Dış Boru İç Boru

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları R 134a Kızdırma zonunun sonu = +70°C, 15 bar 2 Kızdırma zonunun sonu t c = +58°C, 15 bar +25°C Soğutucu madde sıcaklığı Sıvılaştırıcı zonunun sonu t c = +58°C, 15 bar c t Alt soğutma zonunun sonu = +50°C, 15 bar R 134a

Zarf boru tipi su soğutmalı kondenser: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Zarf boru tipi su soğutmalı kondenser: Soğutucu girişi Soğutucu Giriş Su Çıkış Su çıkışı Su Giriş Su girişi Soğutucu çıkışı Soğutucu Çıkış

Cebri hava soğutmalı kanatlı borulu kondenser: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Cebri hava soğutmalı kanatlı borulu kondenser:

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları 1 2 3 1 Alüminyum hava lamelleri 2 Mekanik boru bağlantısı 3 Ses ötesi lehimleme

Cebri hava sürkilasyonlu kanat borulu kondenser: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Cebri hava sürkilasyonlu kanat borulu kondenser:

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Genleşme elemanı : Devre Elemanları Genleşme elemanı fonsiyonları: 1- Soğutma çerimindeki akışı düzenlemek. 2-Soğutucu akışkanın evaporatörde istenen düşük basınçta buharlaşmasını ve ayni zamanda kondenserde yüksek basınçta yoğuşmasını sağlamak için, sistemin alçak ve yüksek basınç tarafları arasındaki basınç farkını korumak.

Genleşme elemanı çeşitleri: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Genleşme elemanı çeşitleri: 1- Kılcal boru (kapilari) 2-Otomatic genleşme valfi 3-Elektronik genleşme valfi 4-Termoelektrik genleşme valfi 5-Termostatik genleşme valfi 6-Alçak basınç flotörü 7-Yüksek basınç flotörü

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Kılcal boru Otomatik genleşme valfi Devre Elemanları Kılcal boru Otomatik genleşme valfi

Otomobil klimalarında kullanılan otomatik genleşme valfi ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Otomobil klimalarında kullanılan otomatik genleşme valfi

Elektronik genleşme valfi: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Elektronik genleşme valfi: Su geçirmez kılıf Puls Motor Evaporatör Kondenser Ana Gövde Dişli Valf Çalışırken : 0 ~ 2000puls (tam açık) Kapalı iken: 0 puls (tam kapalı)

Termoelektrik Genleşme Valfleri: ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Termoelektrik Genleşme Valfleri:

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Termostatik Genleşme Valfi : Otomatik genleşme valfleri evaporatörde sabit basınç elde etmek için kullanılılırken, termostatik genleşme valfleri ise evaporatör çıkışında sabit bir aşırı ısınma miktarı elde etmek için kullanılır. İki tip termostatik genleşme vanası vardır: 1- İçten dengeli tip 2- Dıştan dengeli tip 1- Kılcal kuyruk 2- dıştan genge hattı 3- sıvı girişi 4- sıvı-gaz çıkışı

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ İçten Dengeli Termostatik Genleşme Valfi Devre Elemanları İçten Dengeli Termostatik Genleşme Valfi Yükteki değişimlere bağlı olarak açma oranı otomatik olarak değişir ve geçen akışkan miktarı ayarlanır. Böylece kompresöre akışkanın likit / kızgın girmemesi sağlanır. Valfin açıklık oranı aşağıdaki üç kuvvetin dengesiyle belirlenir. P1- Hissedici tüpteki gaz basıncı P2- Evaporatör buharlaşma basıncı P3- Superheat ayar yayı kuvveti P1=P2+P3 olduğuğu durumda, valf akışı dengeli durumda kontrol eder. Yük artarsa hissedici içindeki akışkan sıcaklığı artar ve P1>P2+P3 olur. Böylece diyafram aşağıya doğru hareket ederek valfin daha çok açılmasını sağlar. Yük azalırsa hissedicideki basınç düşer, P1<P2+P3, valf kısılır ve daha az akışkan geçer. P1 P3 P2 Genleşme elemanı olarak kılcal boru kullanılan sistemlerde kullanılmaz. Çünki kompresör durduğunda sıvı akışkan kılcal boru dan geçerek evaporatöre gelir ve tekrardan kompresör devreye girdiğinde kompresörün sıvı emme tehlikesi vardır. Evaporatör Kondenserden

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Dıştan Dengeli Termostatik Genleşme Valfi Devre Elemanları Dıştan Dengeli Termostatik Genleşme Valfi Akışkan evaporatörden geçerken bir miktar basınç düşümü olur. İçten dengeli temostatik genleşme vanası olması durumunda evaporatördeki basınç düşümü büyük olursa cıkıştaki super heat miktarı artar ve kompresöre aşırı kızgın soğutucu gelir. Evaporatördeki basınç düşümünü telafi etmek için dıştan dengeli termostatik genleşme valfi kullanılır. Bu valfte dahili dengeleme açıklığı kaldırılmıştır ve diyafram altındaki basınç, P2, evaporatör çıkışından alınmıştır. Klima soğutma sistemlerinde en çok kullanılan tiptir. P1 P3 P2 Genleşme elemanı olarak kılcal boru kullanılan sistemlerde kullanılmaz. Çünki kompresör durduğunda sıvı akışkan kılcal boru dan geçerek evaporatöre gelir ve tekrardan kompresör devreye girdiğinde kompresörün sıvı emme tehlikesi vardır. Evaporatör Kondenserden 08/2005

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Uygun Bulb Montajı : Devre Elemanları Genleşme elemanı olarak kılcal boru kullanılan sistemlerde kullanılmaz. Çünki kompresör durduğunda sıvı akışkan kılcal boru dan geçerek evaporatöre gelir ve tekrardan kompresör devreye girdiğinde kompresörün sıvı emme tehlikesi vardır. 08/2005

Otomobillerde kullanılan Termostatik Genleşme Valfi ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Otomobillerde kullanılan Termostatik Genleşme Valfi

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Evaporatörler: Devre Elemanları Evaporatörler: Soğutma çevriminde düşük sıcaklık ve düşük basınçtaki soğutucu akışkanın enerji alarak sıvı fazdan gaz fazına geçtiği ısı değiştirgecidir. Evaporatör çeşitleri: Boru- Boru Tipi Su Soğutan Evaporatör Kuru Expansion Zarf Boru Tipi Zarf Boru Tipi Evaporatif Zarf Boru Tipi Hava Soğutan Evaporatör Kanatlı Boru Tipi

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları 2 bar - 0°C Buharlaştırma zonunun başlangıcı Kısma elemanı Sıvı soğutma maddesi + 45° Buharlaştırıcı sonu 2 bar + 4° Buhar biçiminde kızdırılmış soğutucu madde - 0°C Buharlaştırma zonunun sonu Kızdırma zonunun başlangıcı

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Boru – boru tipi evaporatör Devre Elemanları Su Çıkış Su Giriş Soğutucu Giriş Soğutucu Çıkış Su Dış Boru İç Boru

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Zarf – boru tipi Evaporatörler Devre Elemanları Su Çıkış Su Giriş Soğutucu Giriş Soğutucu Çıkış Dış Boru İç Boru

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Evaporatif zarf tipi Evaporatör Devre Elemanları Su Soğutucu Giriş Soğutucu Çıkış

ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Kanatlı Borulu Evaporatör

Yardımcı Devre Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Sıvı deposu: Kondenser ve genleşme elmanı arasında kullanılır. Genleşme elemanına yalnızca sıvı gönderir. Ayrıca fazla gazı depolamak için de kullanılır. Sistemde dolaşan gaz miktarı aşağıdaki faktörlere bağlı olarak değişir: 1- İç ve dış ünite arasındaki boru boyu 2- Çalışma sıcaklıkları Genleşme elemanı olarak kılcal boru kullanılan sistemlerde kullanılmaz.

Yardımcı Devre Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Pislik Tutucu (Filtre) Kurutucular: Pislik tutucu ve kurutucu normalde kondenser ile kılcal boru veya termostatik genleşme vanası arasına yerleştirilmiştir. Üretim ya da montaj esnasında soğutma çevrimine giren nem, toz gibi pislikleri tutmaya yarar. Kılcal borunun veya termostatik genleşme vanasının çıkışındaki düşük sıcaklık bölümünde, sisteme kaçan nem, donma eğilimi gösterir ve soğutucu akışkanın düzenli akışını engelleyerek hidrolize veya elektrik arızasına neden olur. Toz ise kılcal borunun ve termostatik genleşme vanalarının tıkanmasına neden olur. Adsorbsiyon yoluyla nemi ve asidi tutan maddelerin en çok tercih edilenleri: Aktif Alumunia (Alüminyumoksit) moleküler süzgeç Aktif Karbon moleküler süzgeç Silikajel, moleküler süzgeç

Yardımcı Devre Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Soğutucu sistemde kullanılan kurutucu maddeler temiz olmalı, kırılıp küçük parçalara ayrılmayacak bir sertliğe sahip olmalı ve geniş bir zaman dilimi içinde yeterince su emme yeteneği olmalıdır. Filtre – kurutucuların rutubet emme kapasiteleri kurucu iç hacmi ile belirlenir.Kurutucular sisteme bağlanıncaya dek ağızları kapalı tutulmalıdır. Şayet kurutucu yeni ancak, uçları uzun süre açık kalmışsa 200-250ºC sıcaklıkta 2 saat ısıtılarak uçları kapatılır ve soğuması sağlanır.Böylelikle yeniden kullanılabilir. Kapasite Kcal/h Kurutucu hacmi Cm3 250 17 500 50 650 67 1000 100 2000 200 3000 300 6000 10000 800

Yardımcı Devre Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Silika Jel Moleküler kurutucular Yapısı SiO2Nh2O Sentetik Zeorit Görünüş Kurutma öncesi Yarı – saydam Saf kristal Kurutma sonrası Durumunda değişiklik yok Zehirlilik, yanıcılık teh. derecesi Yok Yeniden kullanılabilirlik 150 - 200C’ de 1 veya 2 saat ısıtılarak yeniden kullanılabilir. Özelliklerinde herhangi bir değişme söz konusu olmaz. 200 – 250C’ ye kadar ısıtılarak yeniden kullanılabilir hale getirilebilir. Kullanım ömrü Yarı - Kalıcı

Sıvı hattı sabit filtre - kurutucular ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Sıvı hattı sabit filtre - kurutucular

Değişebilir elemanlı Filtre- kurutucu ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Değişebilir elemanlı Filtre- kurutucu

Yardımcı Devre Elemanları Emme hattı filtre - kurutucuları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Emme hattı filtre - kurutucuları

Yardımcı Devre Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Şekilde araç uygulamalarında emme hattında kullanılan bir filtre – kurutucu görülmektedir. Otomobil uygulamalarında sıvı hattında kullanılan bu elemanlar, sıvı soğutucu akışkanı depo ederler. TGV kullanan klima sistemlerinde TGV’nin evaporatör kapasitesini düşürmesi ile fazla olan soğutucu akışkan bu eleman dibinde birikir. Sistemde ayrıca sıvı tankı kullanılabileceği gibi bu şekilde depolama daha ekonomik olmaktadır.

Yardımcı Devre Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Gözetleme Camı Bir soğutucu devresinde akış ile ilgili hızlı ve güvenli bilgi elde etmek için kullanılır. Sıvı fazdaki akışkanın durumu ve nem içeriğini gösterir. Nem Göstergeleri bu sistemin bir parçasıdır.Nem miktarı arttıkça renk değişimi gözlenir.( Yeşil,dry= kuru - Sarı,wet = nemli )

Yardımcı Devre Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Selenoid Vana Soğutma devresini tam açmak veya kapamak için kullanılan vanadır. Elektrik bobinine enerji verilerek veya verilen enerji kesilerek kontro edilir. İki yollu ve üç yollu selenoidler(defrost kontrolünde),dört yollu selenoidler (ısı pompalarında ) sıkça kullanılmaktadır. Bobin Hareketli göbek Giriş Borusu Çıkış Borusu

Yardımcı Devre Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Servis valfi Sistemin daimi bir parçasıdır. Üç pozisyonu mevcuttur: -Normal çalışma için geri set -Servis ve basınç kontrolü için aralıklı hali -Kapama ve aşağı pompalama için ileri set Dikkat: Basma hattı servis valfini kompresör çalışırken asla ileri konuma getirmeyin. Ara konum İleri konum Geri konum

Yardımcı Devre Elemanları Evaporatör basınç regülatörü : ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Evaporatör basınç regülatörü : Evaporatör basıncının belli bir basıncın altına düşmesini engellemek amacıyla kullanılır. Ayrıca farklı sıcaklıklara sahip evaporatörlü sistemlerdede kullanılır. Kondenser basınç regülatörü : Kış aylarında çevre sıcaklığı aşırı düştüğünde kondenser basıncının belirli bir seviyede kalmasını sağlamak amacıyla kullanılır.

Yardımcı Devre Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Yardımcı Devre Elemanları Kartel basınç regülatörü : Defrost dönemi sonu yada ilk çalıştırma anında ısı yükünden dolayı oluşucak aşırı kompresör zorlanmalarına karşı emme hattını kısarak koruma sağlar. Kapasite regülatörü : Kompresörün basma hattındaki gazın bir kısmını emme hattına by-pas ederek kapasite ayarı yapar.

Güvenlik ve Kontrol Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Güvenlik ve Kontrol Elemanları Yüksek basınç otomatiği: Kondenser kısmındaki boşaltma basıncı anormal bir şekilde artarsa yüksek basınç anahtarı çalışmayı durdurur. Böylece yüksek basınçtan oluşacak arızaların önü kesilmiş olur Diyafram Bağlantı rekoru Bağlantı kabloları Hareketli pim Hareketli terminal Sabit terminal

Güvenlik ve Kontrol Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Güvenlik ve Kontrol Elemanları Safkar cihazlarında kullanılan Yüksek basınç (presyon) otomatikleri : R 134 A Soğutucu akışkanla çalışan cihazlarda : Markası Kapama değeri Açma değeri DANFOOS 24 Bar 16.5 Bar SENTRİON 24.5 Bar 16.6 Bar WILSTEC 24 Bar 16.5 Bar R 404 A Soğutucu akışkanla çalışan cihazlarda : Markası Kapama değeri Açma değeri DANFOOS 29 Bar 21 Bar SENTRİON 28.5 Bar 20.7 Bar WILSTEC 29 Bar 21 Bar

Güvenlik ve Kontrol Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Güvenlik ve Kontrol Elemanları Fan hız konrtol otomatiği Yüksek basınç otomatiği

Güvenlik ve Kontrol Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Güvenlik ve Kontrol Elemanları Safkar cihazlarında kullanılan fan kontrol otomatikleri : R 134 A Soğutucu akışkanla çalışan cihazlarda kullanılmaktadır Markası Kapama değeri Açma değeri DANFOOS 9.3 Bar 12.4 Bar SENTRİON 9.2 Bar 12.2 Bar WILSTEC 9.3 Bar 12.4 Bar Değerler ( +- ) 0.3 Bar toleranslıdır

Güvenlik ve Kontrol Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Güvenlik ve Kontrol Elemanları Alçak basınç otomatiği: Evaporatör kısmındaki emme basıncı anormal bir şekilde düşerse alçak basınç anahtarı çalışmayı durdurur.Böylece vakumdan dolayı oluşacak arızaların önü kesilmiş olur. Diyafram Bağlantı rekoru Bağlantı kabloları Hareketli pim Hareketli terminal Sabit terminal

Güvenlik ve Kontrol Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Güvenlik ve Kontrol Elemanları Safkar cihazlarında kullanılan Alçak basınç (Vakum) otomatikleri : Markası Kapama değeri Açma değeri DANFOOS -0.4 Bar 0.3 Bar SENTRİON -0.75 Bar 0.27 Bar WILSTEC -0.4 Bar 0.3 Bar Değerler ( +- ) 0.3 Bar toleranslıdır

Güvenlik ve Kontrol Elemanları ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Güvenlik ve Kontrol Elemanları Yağ basınç otomatiği : Cebri yağlamalı (pompalı) soğutma sistemlerinde kompresörün yağ basıncını kontrol ederek sürekli yağlama yapmasını sağlar.Kartel basıncı ve pompa basıncını birlikte (kompresör devreye girdikten 45 sn sonra) değerlendirerek ölçüm yapar. Elektrik devresi Bimetal Kompresör için manyeti bobin Emme borusuna Basma borusuna Isıtıcı