Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Pazarlama ve İletişim Dünyasında Sosyal Medya Trendleri Araştırması
Advertisements

E-TÜRKİYE : NASIL BİR EYLEM PLANI Mustafa AKGÜL
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Türkiye.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
-Demografik- Nüfus Analizi
İNTERNET VE SOSYAL AĞLAR.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
Mustafa Akgül İnternet Kurulu/Bilkent Ü. akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu.
Mustafa Akgül Linux Kullanıcılar Derneği LINUX, E-DEVLET VE BİLGİ TOPLUMU.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr Blog.akgul.web.tr inetd.org.tr bilkent.edu.tr BT, Eğitim ve Fatih Projesi.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Açık Kaynak ve BÖTE.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu: Türkiye ve Dünyadan Görüntüler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Universiteler.
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Dünya’da ve Türkiye’de İnternet Mustafa Akgül İstanbul Üniversitesi 30 Ekim 2003.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
HAKKIMIZDA. İstatistiki Veriler Özgeçmiş Sayısı: Kurumsal Üye Sayısı: Günlük Tekil Ziyaretçi Sayısı: Aylık Tekil Ziyaretçi Sayısı:
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD blog.akgul.web.tr Bilgi Toplumu ve Bilişim Bilgi Toplumu ve Bilişim.
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Türkiye.
GÖK-AY Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
STK’lar için: İletişim Aracı Olarak İnternet Mustafa Akgül
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
CBÜ HAFSA SULTAN HASTANESİ ENFEKSİYON KONTROL KOMİTESİ 2011 OCAK-ARALIK 2012 OCAK- MART VERİLERİ.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
Mustafa Akgül. 27 Kasım 2014 Inet-tr'1ı 2 Tarihçe Kasım 1995 Dış bağlantı 64K Yurt içi: 9.6K, 19.2K - 2M Planlar - tarafları buluşturmak.
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Açık Kaynak ve Bilgisayar Öğretmeninin Geleceği.
Mustafa Akgül İnternet ve Bilgi Toplumu.
4 X x X X X
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Günümüzde internet, en çok kullanılan haber kaynağı Gazetecilerin % 97’si haber yazmadan önce mutlaka Google’da ve sosyal medyada araştırma yapıyor.
Mustafa Akgül BİLGİ TOPLUMU NEDİR? NE DEĞİLDİR?
İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
Mustafa Akgül E-Türkiye: Nedir? Neresindeyiz? Neresindeyiz? Ne Yapmalı?
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül İnternet ve E-türkiye: Nasıl Algılanmalı? Neresindeyiz? Ne Yapmalı?
Bilgi Toplumu Nedir? Ne Değildir? İnternet ve Bilgi Toplumu
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
Proje Konuları.
Mustafa Akgül BT STK/INETD/Bilkent Ü. akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Toplumsal.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD/LKD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Topumu ve Türkiye.
Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/, akgul.bilkent.edu.tr blog.akgul.web.tr İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler.
İnternet ve Bilgi Toplumu
İnternet, Bilgi Toplumu ve e-devlet
Mustafa Akgül.
Mustafa Akgül.
Mustafa Akgül.
Sunum transkripti:

Mustafa Akgül Bilkent Ü./INETD akgul.web.tr/yazilar/ İnternet, Bilgi Toplumu ve Üniversiteler

15/05/2007 Bursa Uludag Bilişim Toplulugu 2 Özet •İnterneti Nasıl Algılamalı ? •Bilgi Ekonomisi ve Bilgi Toplumu •Yatay Sektör Olarak Bilişim •Dikey Sektör olarak Bilişim •Katılım, Demokrasi ve İnternet •İndeksler ve Türkiye

İnternet’in tarihçesi • ’larda hayal edildi • lab’te başladı •1983 saha deneyleri (NSF, Junet, Janet) •1990’lar wais, Gopher, web •1993 Mosaic, NCSA •1995 Java, ticarileşme •2000 dot.com balonu,... internet2,. web2

İnternet Nedir ? •Bilim adamları için başladı •E-kütüphane olarak öne çıktı •Etkileşim, zaman ve mekanın önemi azaldı •Bireysel gelişim olanakları artı •Matbaa, gazete, radyo, tv, eglence • reklam ortamı ticaret ortamı, çalışma ortamı, yaşamın her boyutu •“ambiant sweden”

5 İnterneti Nasıl Algılamalı? •Ağların Ağı: 1.73 milyar insan, 730 M makina, 242M/70 web, 192M alan adı, 100+M video, 130M blog, 127 milyar sayfa • devrimsel bir gelişme, •bilim teknoji ile sarmal ilişki •örgütsel yapı değişiyor •ağ etkisi, ağ ekonomisi, ağ toplumu •Birey öne çıkıyor: üretici ve tüketici •Rakipler işbirligi yapıyor: rekabirlik

6 İnterneti Nasıl Algılamalı-II •Sanayi devrimi: kol gücünün çoklanması Bilgi Devrimi: beyin gücünün çoklanması •Bilgi/enformasyonun: üretilmesi, saklanması, işlenmesi, yayılması Katılım, saydamlık ortamı, tüm yaşamı değiş.; süreç •Face: 400, twitter: 100, linkedin: 60, wp: 10M •web2: soysal ağlar, sıradan insan söz sahibi • •web3: nesnelerin interneti; wiki, rss •semantic web!

7 Sosyal Ağlar -sayılar •Günde 250B e-posta, yılda 90 trilyon •Kadinlar önde: %85 •Twitter: 4.25 M → 1 ; günde 25M tweet •Flicker da 4 milyar resim var •Facebookta 500 bin uygulama var • Youtube da günde 1 milyar video izleniyor, %40 •Youtube 1 dk = 20 saatlik video yukleniyor

8 Sosyal Ağlar -sayılar II • XING: 8, XANGA: 27, flixstar: 63 •Windows Live: 120, Vkonta?(Rusca): 70, 60 •Stambleupon: 9, Tagged: 70 •studioVZ(alman): 15, ispanyol: 5 •Qzone (cince): 200, skyrock(fr): 22 • Orkut: 180, Open Diary: 5, Plaxo: 15 •Myspace: 130, netlog: 60, hi5: 80 •Mylife: 51, myheritage: 30, mixi: 25 •last.fm: 30, macar: 6, pol: 6

9 Bilgi Ekonomisi ve Toplumu •Information soc., knowledge, knowledge based, knowledge driven, knowledge econ •Bilgi üretim faktörü, zenginlik kaynağı •Bilgi: bilimsel, teknoloji, ar-ge, patent, know how, inovasyon, örtük (tacit), enformasyon •Bilgi işcisi: beyin işcileri, araştırmacı, eğitimli insanlar

10 Bilgi Ekonomisi/Toplumu-II •Bilgiye erişebilen, kullanan, işleyen ve Bilgi Üreten! •Emek ve dogal kaynak yoğundan: Bilgi yoğun ekonomi ve topluma.. •Kültür : bağımsız, sorgulayan, yaratıcı, girişimci bireyler •Kurumlar ve Ortam gerekir •Bilgi'nin özel konumu (açlık, DEC!)

Bilgi Ekonomisi: Tekstil örneği •Pamuk’a gen düzeyinde müdahele •Üretim düzeyi: toprak, sulama •Kumaşa nanoteknoloji... •Kumaşın tasarımı •Markalaşmak •Moda, tasarım (zara ) •Pazarlama, dağıtım, üretim

12 Bilgi Eko./Toplumu İndexleri •Pek çok göstergenin ağırlıklı ortalaması •Ar-ge GDP, ar-ge calışanı, patent, yayın, •Eğitim seviyesi, üniversite, lise bitirme oranı, gazete, kitap sayısı, •Telefon, TV, Radyo, Kablo, fax •Bilgisayar, internet yaygınlık, derinlik •Özgürlükler, örgütlenme; • kurumsal yapı (girişim, buluş, ar-ge, inov.)

13 Türkiye - I •26-30 milyon kull., 6 M ADSL, 3.1 M bilgisayar •Alan adı: •%27 düzenli, %67 hiç, %25? hiç duymamış? •Kullanmayan: %80, kırsal %90 •Evlerin %80'inde internet yok •Serbestleşme sorunlu: pazar payları, yabancı serm • Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı

14 Türkiye - II •Uluslarasi indeksler: 40/55, /192 •Gender gap: 120+, insani gelişmede: •UN e-gov: 59, 76, 69 • ITU - 57( ), 56(2007, 3.63) •ITU- pricebasket: 62, 2.39 (09); sabit 1.77%, GSM 3.07%, adsl 2.34%, 9340 US$ •GITR: sira: (07,08,09): 55, 61, 69 • Indeks: 3.96, 3.91, 3.68

15 GITR- Bilgi Toplumu Indeksi •3 kategori, 9 altkategori, 68 temel gösterge •Çevresel(ç), Hazırolma(H), Kullanım(K) •Ç: pazar (14), siyasal/düzen.(9), altayapı(7) •H: birey(9), iş dünyası(10), devlet(4) •K: birey(5), iş dünyası(5), devlet(5) •Türkiye: 61 < • Ç: 56; 66, 56, 62 • H: 69; 64, 63, 87 •K: 54; 61, 48, 60

16 Bilişim Sektörü için: •Yatay rolu çok önemli •Yatay için de gelişmesi gerekir •Tutarlı politikalar gerekli-sistem yaklaşımı •Bilişim-internet olmazsa olmaz koşuldur •Ama, Tek başına yetmez: tutarlı ulusal... •Kendi özel konumuza uygun politikalar gerekli: açık kaynak gibi

17 •Katılım, Demokrasi ve İnternet •Anti-global hareket interneti çok etkin... •Dağıtık, küçük gruplar haberleşme... •Bilgilenme, alternatif oluşturma, karar... •Kitleleri harekete geçirme (ventura, oba..) •Yolsuzlugu önleme, yönetime katılma... •Strateji oluşturma, yayma ve ikna... •“Long Tail !” - herkese erişim!!

İnternet, Bilişim ve Bilgi Toplumu18 E-democracy •Extremedemocracy.com •E-democracy.org •Akgul.bilkent.edu.tr •Berkman center, harvard law school •Oxford Internet Instıtute oii.oxford.ca.uk? •Cambridge, berkeley, harvard berkman

19 E-avrupa •Web.eu de çıktı, 94'te hızlı başladılar •!97 girdik dediler, 98'te sayısal uçurum •99'da e-avrupa “en dinamik ve rekabetçi” •2002'de biten eylem p, “herkes için bilgi T” •2001'de, e-avrupa+, e2005 •İ2010: growth and inclusion • ABD, jp ve korenin gerisindeler

20 E-türkiye, e-devlet •Ülkenin yeniden yapılanması: e-türkiye •Devletin yeniden yapılanması: e-devlet •E-devlet, e-türkiye için öncü güç •Bilgisayarlaşma, internet olmazsa olmaz! •Ama, felsefe, insan, organizasyon önemlidir •Bu bir süreçtir •Bilgi toplumu bir tercih meselesi değildir!

Sansür yasası!: donkişot, devekuşu ve harakiri •8 konu: cocuk, porno,kumar,saglik intihar, ilac, müstehcen, Atatürk + bahis •Erişimi engelleme •Sansür dairesi: 93 • URL filtreleme

22 Ara Özet: •Bilişim ve İnternet tercih meselesi değil •Bilgi Toplumu hedefi doğru hedef •Sistemik ve uyumlu politikalar gerekli •Açık kaynak öncelikli, ama tek değil •Katılımcı, saydam, Demokratik yapılar •Kendi somut planlarımızı biz geliştirmeliyiz •Tek başına bilişim değil, ama bilişim şart

23 e-öğrenme... •işin başındayız: ne kadar hazırız? •paradigma değişikliği: aktif öğrenme •zenginleştirici ---> degree program • dinazor, göçmen, native •“mass...”, lab, öğrenme, katılım • virtual classroom, atutor, moodle •opencourseware, acik-ders malzeme

Türkiye Ne durumda ? •Dünya ortalaması civarında •AB aday ülkelerin sonunda •40/55, 50/110 •E-devlet hizmet türü/kalitesinde iyi, yaygınlıkta •%33, %24 kadın, %19 kırsal K • M alan adı, 2,6 M bilgisayar •9M Blog/web, 26 MSN

GITR -II •bürokrasi 104 •vergi (k)123, 78 •adalet bagim 64 •egitim sist k 77 •okulda inet 55 •firma arge 73 •e-katilim 70 •egitim harca 90 •basin özgür 106 •adaletin etkin 82 •ict önceligi 101 •y.tekno alımı 106 •vizyonda ict 85 •edevlet haz. 70 •dev ict teşvik 96 •iş çalışan egit 90

Universiteler •internet araçlarını yoğun kullanamlı •wiki, blog, rss, chat, liste, forum •liberal/önder: öğrenci, eleman, özgür • e-öğrenme; deney, destek, karma • Açık erişim, acik ders malzemeleri •Topluma önderlik: stk, ticaret •yaratıcı, girişimci, araştırma, inovasyon kültürü •sanayi işbirliği, toplumun sorun.

Universiteler •opencourse consorsium •academicearth.org •best video lectures •acik kaynak yazilimlar: 250K • gnu.org, directoruy.fsf.org •sf.net, freshmeat.net •acik-kaynak.org.tr

28 Alan Adı Kendi Alan adınız olsun Adsoyad.com.tr Com.tr biz.tr info.tr – sirketler için Gen.tr web.tr herkes, org.tr STK Gov.tr bel.tr pol.tr k12.tr Name.tr tel.tr Av.tr dr.tr (not.tr ecz.tr muhasebe.tr).tv.tr.fm.tr medya.tr

29 web önerileri: •Enformasyon/hizmet önemlidir ! •Flash, büyük resim, animasyondan uzak dur •Platform bagımsız! Her tarayıcı, görme özü. •Ana bilgi text, html olmalıdır (pdf, word.) •Navigasyon... •Kurumsal bütünlük •İletisim bilgileri, stil üzerine okuyun, düşünün

Tarama motorları •Google, scholar.google, maps.google, print.. •Acik-erisim, creative commons •Meta search, A9, de.li.cious, •Firefox Search tools •Wikipedia, free dictionary, webmaster, yahooligans •Wikipedia, yahooligans, netscout

Bazı Web adresleri •Wikipedia, tr.wikipedia.org •Yahooligans – k12 •Netscout •Dizin servisleri: directory.yahoo.com •Directory.google.com, opendirectory •E-posta listeleri •Wiki, blog, rss!

32 Sorular •Teşekkür ederim •akgul.web.tr/yazilar/ •akgul.bilkent.edu.tr •Akgul-duyuru, k12, edu-net

Bilişim... •Bilgisayarlar her yerde: gömülü, cep, masa, süper, santral,... •Üretim aracı •Kişisel/kurumsal verimlilik aracı •Kişisel haberleşme, gelişme, eğlence, kültür aracı •Yeni ilaç, malzeme, oto, uçak, güvenlik, bilim •Elektrik gibi temel •Bilgi sistemi kurmak zordur, ekip işi, insanı ikna •Süreçtir, iş birliği ister

Yatay Sektör Olarak Bilişim •İnternet ve Bilgisayar: “Her eve lazım!” •Elektrik ve Telefon gibi! (sorgulamayın!) •Verimlilik aracı: OECD doğruladı (Arrow) •Tarım, KOBI, turizm, için gerekli •Bilişim'in, işletme/iş nosyonları gerekli •Mühendislik, inovasyon, ar-ge, pazarlama •e-ticaret, e-pazaryerleri •Bilgiye erişim yurttaşlık hk. Sayısal böl.

35 Dikey Sektör Olarak Bilişim •Kendi içinde: yazılım, gömülü, Call center •Elektronik, Telekom ile bütün - ICT •Telekom -Media-eğlence – Internet yakın. •Yatırım göreceli düşük: egitim gerek •İhracat: yazılım, hizmet, müteathitlik •İnsan gücü planlaması: meslek (lise, YO, U) •Üniversiteleri yeniden yapılandırmak gerek

İ 36 Bilişim, Verimlik, tetikleyicilik •Arrow'un itirazi çözüldü •İ2010: %5 GDP --> 25% büyümeyi tetik. •Verimligin %40'ı sağlıyor, ABD'de %60 •Bilişim ar-ge 1/3 (.us,.jp,.kr), 1/5.eu • Değişimi yönetmek zor, başarısızlık var • Elektrik motorlarında gecikme

• /55 •İnsani gelişme: / 196 •Digital opportunity (05): 1 dk, 2, iceland, 3.se, 4 uk, 5 no, 6, nl, 7, ch, 8 fi, 9, lu, 10 de, 11, estonya, 12slovenya, 16 fr, 22 cy, 26 gr, 31 ro, 32 tr 33 ru (Avrupa) •Dünya: 58 tr, 60 rs, 53 ro, 9 nl, 7 us, us 21,3 dk, 2 jp, 1 kr •Economist 07 e-readiness: 1 dj, 2, us-se, 4 hk, 5ch, 6 sgş 7 uk, 8nl,9 australya, 10 fi, 11 au, 12no, 13 ca, 14 nz, 16 kr, 30 sili, 42 tr, 43 br,44 ar, 45 ro, 48 bg •İnnovation: 46 bg, 53 br, 58 tr, 60 urdun, 54 cin, •Broadband indeks. itif.org (07), 1 kr, 2 jp, 3 iceland, 4 fi, 5 nl, 6 se, 7fr, 8dk,9 no, 10 ca, 12 us, 24 pl, 27 gr, 29 mx, 30 tr •Global comptetition index: (07) 59 tr, 1 ch, 2 fi, 3 se, 4 dk, 5 sg, 6 us, 7 jp, 8 de, 9 nl, 1o uk, 12 no, 26 ma, 66 br

İndeksler II •UN e-goverment readiness 2008: 1 se (.9157), 2 dk, 3 no, 4 us, 5, nl, 6 kr(.8317), 7 a, 8 australya, 9 fr, 10 uk (.7703), 11 jp, 12ch, 13 estonya (.7600), 14 lu, 15 fi, 17 il, 19 ir, 20 es (.7228), 35 cr, 44 gr, 45 br (.5679), 50 urdun, 70 saudi (.4935), tr 76 (.4834), 182 chad (