DENİZYOLU TAŞIMACILIĞI TERMİNOLOJİSİ 03.04.2017 DENİZYOLU TAŞIMACILIĞI TERMİNOLOJİSİ
İçindekiler: 1.Denizyolu taşımacılığı nedir? 2.Denizyolu taşımacılığının avantajları-dezavantajları 3.Denizyolu taşımacılığında kullanılan terimler 4.Denizyolu taşımacılığında kullanılan belgeler 5.Denizyolu taşımacılığı ilgili örgütleri 6.Denizyolu taşımacılığı gemileri 24.10.2012
1. DENİZYOLU TAŞIMACILIĞI NEDİR ? Uluslararası yük taşımacılığında en yaygın kullanılan taşıma türüdür. Taşıma tipleri arasında en düşük maliyetli ve güvenli olanıdır. Çok büyük miktardaki ürünler ile konteynırlanabilen ürünler denizyolu ile taşınır. Havayoluna göre 22, karayoluna göre 7, demiryoluna göre 3.5 kat daha ucuz olmasından dolayı dünyada en çok tercih edilen ulaşım şeklidir. 24.10.2012
1.a) Denizyolu Taşımacılığının Temel Bileşenleri: Taşıma Araçları ve Gemiler Terminal Ve Limanlar Taşınacak Eşya / Yük 24.10.2012
1.b) Taşımacılık türleri Layner Taşımacılığı: Layner taşımacılığı düzenli, sürekli ve "tarifeye dayalı" biçimde hizmet sunan taşımacılık biçimidir. Bu hizmet türünde zamanlama esastır. Gemiler seferlerini ve hizmetlerini belirli bir tarife uyarınca sürdürürler. Hangi limanlara ne zaman uğranacağı sefer programlarında belirtilir. Böylelikle yükleyiciler, taşıtma gereksinimleri konusunda önceden bilgi edinirler. Layner taşımacılığı, taşıma türleri içinde en yüksek maliyetli olanıdır. 24.10.2012
Tramp Taşımacılığı: Tramp taşımacılığı, yük olan limanlar arasında hizmetin yapılması biçiminde gözükür. Laynercilikte hizmet esasken, tramp taşımalarında yük esastır. Mutlaka uyulması gereken bir sefer tarifesi söz konusu değildir. Hizmet, yükün olduğu limanlara kayar; aynı limanda sürekli olarak kalmaz. Bu nedenle taşıtan için tramp hizmetlerinde istikrar yoktur. Trampçılık, ekonomik değeri düşük olan yükleri kapsar. Kömür, maden cevheri, ham petrol, tahıl, şeker, fosfat, gübre, kereste, kopra, çimento, tuz bu türdendir. 24.10.2012
2. DENİZYOLU TAŞIMACILIĞININ AVANTAJLARI-DEZAVANTAJLARI En düşük maliyetli taşıma modelidir. Çıkış-varış limanlari arasında herhangi bir transit geçiş ve gümrük işlemi yoktur. Diğer yöntemlere göre daha az yatırım gerektirir. 24.10.2012
Elleçleme sayısı fazla ve dış kaynak kontrolündedir. Dezavantajları: Elleçleme sayısı fazla ve dış kaynak kontrolündedir. Mal hasar riski yüksektir. Çok yüksek transit zamanları söz konusudur. Hava şartlarından transit zamanı ve mal güvenliği açısından yüksek düzeyde etkilenme yaşanır. Kalkış-varış zamanı esnekliği çok düşüktür. Hizmet verilen destinasyonlar liman ve çevreleriyle sınırlıdır. Kapıdan kapıya teslimlerde çok maliyetlidir. 24.10.2012
3. DENİZYOLU TAŞIMACILIĞINDA KULLANILAN TERİMLER ARMATÖR: Gemi sahibi, taşıyıcı ACENTE: Herhangi bir limanda armatör adına faaliyet gösteren, onun temsilciliğini yapan kuruluş. FORWARDER: Karayolu, havayolu, denizyolu, demiryolu taşımacılığını, gümrükleme ve sigorta hizmetlerinin operasyonunu gerçekleştiren, aktif bir acente ağına sahip olan organizatör firma. 24.10.2012
BILL OF LADING (B/L): Denizyolu konşimentosu CO-LOADER: Diğer forwarderların yüklerini kendi yükü ile konsolide ederek taşımacılık yapan kişi. BILL OF LADING (B/L): Denizyolu konşimentosu a. Master B/L (Ana konşimento) b. House B/L (Ara konşimento) CHARTER PARTY: Taşımacı ile armatör arasında yapılan sözleşmeye verilen isimdir. 24.10.2012
Yükleme Boşaltma Terimleri FREE IN (FI): Limandaki yükleme masrafı FREE OUT (FO): Limandaki boşaltma masrafı LINER IN (LI): Yükleme masrafının armatöre ait olması LINER OUT(LO): Boşaltma masrafının armatöre ait olması 24.10.2012
STUFFING: İstifleme, yükü konteynere yerleştirme UNSTUFFING: Konteynerin içini boşaltma STEVEDORING: Gemiyi yükleme ve boşaltma hizmeti 24.10.2012
Liman Terimleri STORAGE: Limanda depolama / ardiye DEMURAJ: Geminin kendisine tanınan yükleme ve boşaltma süresini aşması yada konteyner içinde bekleyen yükün tanınan süreden önce gümrükten çekilip boşaltılmaması. FREE TIME: Serbest süre. Yükün demuraja girmeden bekleyebileceği süre. Süre aşımında demuraj uygulanır. 24.10.2012
Terminal Handling FEE (THC): Limandaki elleçleme ücreti GEÇİCİ KABUL: Türkiye’deki gümrük mevzuatı gereği konteynerler gümrüğe tabi mal statüsündedirler. Bu nedenle bir konteynerin limandaki gümrüklü sahadan çıkarılması veya tekrar limana getirilmesi halinde ortaya çıkan gümrükleme masrafıdır. 24.10.2012
4. DENİZYOLU TAŞIMACILIĞINDA KULLANILAN BELGELER 1. DENİZ KONŞİMENTOSU (Bill of Lading): Deniz taşımacılığında en önemli olan belge konşimentodur. Bir gemi şirketinin veya onun yetkili acentesinin veya yükleme limanında acentesi yoksa gemi kaptanının malı yükletene verdiği, malların teslim alındığını ve kararlaştırılan limana kadar taşınacağını gösteren bir belgedir. 24.10.2012
24.10.2012
24.10.2012
24.10.2012
Tesellüm Konşimentosu - Received for Shipment B/L Yükleme Konşimentosu - On Board B/L Tek Konşimento Kombine Nakliyat Konşimentosu Konteynır Konşimentosu Düzgün Hat Konşimentosu Kısa Konşimento Özellikli konşimentolar Tanker Konşimentosu Ciro Edilemez Konşimento Charter Party Bill of Lading Kaptan Makbuzu 24.10.2012
5. DENİZYOLU TAŞIMACILIĞI İLGİLİ ÖRGÜTLER Hükümet Tarafından Kurulan Örgütler IMO OECD ILO UNCTAD WTO 24.10.2012
Diğer Kuruluşlarca Kurulan Örgütler 03.04.2017 Diğer Kuruluşlarca Kurulan Örgütler ICS Gemi ile ilgili kuruluşların BIMCO kurduğu örgütler INTERTANKO INTERCARGO IMPA Gemi hizmet sektöründeki kuruluşların IAPH-ITF kurduğu örgütler GREENPEACE CMI-ICC REMPEC ECO Bölgesel faaliyet gösteren örgütler BSEC 24.10.2012
6. DENİZYOLU TAŞIMACILIĞI GEMİLERİ Yük gemileri: Handysize (10.000-40.000 dwt) Handymax (40.000-60.000 dwt) Kuru dökme yük Panamax (60.000-80.000 dwt) taşıyıcıları Capesize (80.000-üstü dwt) 24.10.2012
HANDYSIZE 10000-35000 dwt 24.10.2012
HANDYMAX 50000 dwt 24.10.2012
CAPESIZE 120000 dwt 24.10.2012
Post panamax (>3000 TEU) Feeder-Feedermax (<1000 TEU) Tanker taşıyıcıları: Handysize Handymax Panamax Suezmax (120.000-200.000 dwt) Konteyner gemileri: Post panamax (>3000 TEU) Feeder-Feedermax (<1000 TEU) 24.10.2012
KAYNAKÇA www.forumdas.net www.armenshipping.com www.hgtrans.com www.ihracat112.com 24.10.2012
TEŞEKKÜRLER… 24.10.2012