Ayse Bener1 SANAL DÜNYADA BANKALARA YER VAR MI? Dr. AYŞE BAŞAR BENER Boğaziçi Üniversitesi Uluslararası Ticaret Bölümü 2-3 Haziran 2000
Ayse Bener2 DÜNYA DEĞİŞİYOR •“Radyo çılgınlığı günün birinde yok olup gidecek” Thomas Edison, 1922 •“TV pek yakında cazibesini yitirecek” R. Lambert, Listener Dergisi Editörü, 1936 •“İnsanların evlerine bilgisayar almaları için hiçbir sebep göremiyorum” K. Olsen, Deck’in Başkanı, 1977
Ayse Bener3 BANKACILIK DEĞİŞİYOR •“Bankacılık ekonomi için gerekli ama bankalar değil” JR. Fredericks, Montgomery Securities •“Bence elektronik ticaret değişim için çok yararlı bir araç…Yeni dünyada yaşayabilen şirketler bu değişime çok çabuk ayak uydurabilenler olacaktır.” Sir John Harvey-Jones
Ayse Bener4 DEĞİŞİM •ARZ DEĞİŞİMİ –düşük maliyet –marka imajı •TALEP DEĞİŞİMİ –bir tık, 1km, 1 telefon –her zaman, her yerde
Ayse Bener5 şube ATM Tel müşteri PC ATM Kiosk Yeni kanallar müşteriye daha yakın olmak için mi yoksa karı artırmak için mi? Internet
Ayse Bener6 •Zaman çok kısa •1 WEB YILI = 30 GÜN
Ayse Bener7 İNTERNET BANKACILIĞI •Web sitesi (internet şubesi) •Yeni internet markası •Ayrı internet markası
Ayse Bener8 İNTERNET BANKACILIĞI •Web sitesi – –maliyet –eski müşteri kitlesi –eski ürün yeni kanalda
Ayse Bener9
10
Ayse Bener11
Ayse Bener12 İNTERNET BANKACILIĞI •Yeni İnternet Markası –ayrı birim –mevcut şube ağı –maliyet –belki yeni müşteri
Ayse Bener13
Ayse Bener14
Ayse Bener15
Ayse Bener16 İNTERNET BANKACILIĞI •Ayrı İnternet Bankası –bağımsız –tamamen sanal •amaç yeni müşteri
Ayse Bener17
Ayse Bener18
Ayse Bener19
Ayse Bener20
Ayse Bener21
Ayse Bener22
Ayse Bener23
Ayse Bener24
Ayse Bener25
Ayse Bener26 MÜŞTERİLER NE BEKLİYOR? •Müşteriler kendileri ile ilişki kurulmasını bekliyorlar –tanımak –kolaylık –kişiye özel hizmet
Ayse Bener27 GELECEK KİMLERİN OLACAK? •Perakendeciler –daha sempatik –haftanın 7 günü, akşam geç saatlere kadar açık –müşterilerine uygun ürünler satıyorlar
Ayse Bener28 GELECEK KİMLERİN OLACAK? •Perakendeciler –Artık tüketiciler “50 yıllık banka” aramıyorlar –İyi tanınan bir marka yeterli. –En büyük risk markaları
Ayse Bener29
Ayse Bener30 GELECEK KİMLERİN OLACAK? •Teknoloji şirketleri –Internet servis sağlayıcılar portaller: Turk.net, Superonline, AOL, Kangurum –Yazılım şirketleri: Microsoft, LBS –Telekomünikasyon şirketleri: Türktelekom, Turkcell
Ayse Bener31 GELECEK KİMLERİN OLACAK? •Global endüstriler –Hava yolu şirketleri (BA, THY, Lufthansa) –Otomotiv (Ford, BMW, Toyota) –Tüketici ürünleri (Nike, Levi’s)
Ayse Bener32 GELECEK KİMLERİN OLACAK?
Ayse Bener33 SANAL DÜNYADA FARKLILIK YARATMAK •Özellikler: güvenlik, hız •Çeşit •Marka kişiliği •Servis düzeyi •İşlem zamanı –1/3 saniyede işlem tamam –“bir tıkta zafer”
Ayse Bener34 Ürün Kanal Müşteri Toptan satış Rafta hazır Direkt satış Stratejik ortaklar Mektup Telefon Elektronik Karışık dağıtımMikro-segmentasyon “ Herkese özel” Direkt satış
Ayse Bener35 İNTERNET BANKACILIĞI •Yeni müşteri kazanmak ve onu elde tutmak AMA…. •En zoru ayrı internet bankası ÇÜNKÜ….
Ayse Bener36 ALT YAPI VE TEKNOLOJİ TV INTER- NET ATM BANKA ALT YAPISI TEL • Telefon. • Internet Bankacılığı •ATM. • TV •CEP TELEFONU
Ayse Bener37 MALİYETLER •İnternet en ucuz kanal olarak gösteriliyor... •Kanal İşlem başına maliyet •Internet $0.01 •Telefon $0.54 •Şube $1.07 Soucre: ABA, BA&H Internet Banking Survey, Industry Interviews
ORTAKALTYAPIORTAKALTYAPI PC TV ATM ŞUBE CEP TELEFONU KABLOLU TV MAĞAZA ISP ALT YAPI VE TEKNOLOJİ
Ayse Bener39 •Büyük yatırımı kimler yapabilecek? •“Bir gün bankacılık bir satırlık yazılım programı kodundan ibaret olacaktır…” John Reed, Citigroup eski eşbaşkanı, 1985