Hazırlayanlar Hatice Turgut Soner Kaya Barış Kalebek Budizm’de Etik Hazırlayanlar Hatice Turgut Soner Kaya Barış Kalebek
Budizm Siddhartha Gautama Buddha, Nepal yöresinde doğmuş (M.Ö. 5 veya 6. y.y.) ruhani ve felsefi bir liderdir ve onun öğretileri Budizm’i oluşturur. 29 yaşında kraliyet sarayını terk eden Siddharta tarafından ortaya konan Budizm, acı çekmeden özgürleşmeye doğru iyi bilinen bir etiksel yol, bir hayat yolu, bir pratik mesele olarak etikle ilgilidir.
Budist felsefe Budizm de hedef; bireysel mutluluk değil tüm yaşama (bios) karşı olan sorumluluktur. Temel öğretisi, dünyasal ve bedensel zevklerden kurtulup mutlu olmak olarak belirlenen Budizm, zevklerden arınılan aşamayı nirvanaya ulaşmak olarak tanımlamaktadır.
Nirvana’ya ulaşmamış bir beden için yeniden dünyaya gelmek zahmetli ve acı veren bir durumdur. Bu yüzden acıdan kurtulmanın yolu, erdem, adalet, hak ve hukuk gibi prensiplere bağlılıktır. Bir başka deyişle, iyi olanı yapmak ve kötü olan veya başkalarını incitmeye yol açacak herşeyden uzak durmak gerekmektedir.
Budist etik Budist etiğinde, analiz ve argümanın rasyonel bir anlaşması, bir hayat yolu ve yönetimin yasal bir tavsiyesi ve sosyal bir ifade tarzı olarak etiğin entegrasyonu vardır. Budha doktrini özünde, insan cefasının, fiziksel acının ve hastalığın, psikolojik çatışmanın merkezinde dukka nosyonu vardır. Bir “birey” veya “ben” olarak isimlendirilen şey, Budha’ya göre sürekli değişimde olan fiziksel ve psikolojik faktörlerin birleşimidir.
Evrensel dinler arasında kendini kabul ettirmek ve yayılmak için savasmamıs olan tek din olan Budizm’de insanın kurtulusu kendisine aittir, Tanrısına degil.
Dört Yüce Gerçek, ve Sekiz Aşamalı Asil Yol bütün Budist okullarında itibar edilen öğretilerdendir. Budist yazmalarda kaydedildiğine göre, Dört Yüce Gerçek Gautama Buddha tarafından, aydınlanmaya ulaştıktan sonra verdiği ilk vaazda öğretilmiştir. [10] Dhammacakkappavattana Sutta icin bkn: Thera, Piyadassi, The Book of Protection, Buddhist Publication, 1999. www.accesstoinsight.org (http:/ / www. accesstoinsight. org/ tipitaka/ sn/ sn56/ sn56. 011. piya. html) Buda Orta Yol, Sekiz katlı asil yol ve Dort yuce geroek konularında olan ilk vaazını (Dhammacakkappavattana Sutta) bir sure yanlarında yaşadığı beş cileci dervişe vermiştir.
Dört Yüce Gerçek 1. gerçek, Dukkha: acı hayatın ve varoluşun bir parcasıdır. 2. gerçek, Samudaya: acıların kaynağı arzu ve isteklerdir. 3. gerçek, Nirodha: istek ve arzular bırakılırsa acılar sona erdirilebilir. 4. gerçek, Magga: acıların sona erdirilmesinin yolu Sekiz Aşamalı Asil Yoldan gecer..
Buddha’nın önermis oldugu yöntem ne asırı çile, perhiz yoludur, ne de asırı nefse, nefis hazlarına düskünlük yoludur. Bu yol ikisinin ortasındaki orta yoldur. Yani sekiz basamaklı yüce yoldur. Uyanmak, aydınlanmak, Nirvana’ya ulasmak, Buddha olmak ancak bu sekiz dilimli yol ile mümkündür.
Sekiz dilimli yolun basamakları 1- Doğru görüş 2- Doğru anlayış 3- Doğru sözlülük 4- Doğru davranış 5- Doğru yaşam biçimi 6- Doğru çaba, doğru uygulama 7- Doğru bilinçlilik 8-Tam uyanıklık.
Buddha’ya göre ahlak; dünyadaki bütün arzu ve isteklerden kurtulmaktır Buddha’ya göre ahlak; dünyadaki bütün arzu ve isteklerden kurtulmaktır. Aslında bu husus, Budizm’in temel hedefidir. Ahlak için ise şunlar gereklidir: -“Canlı varlıkları öldürmemek, -Başkalarının malını almamak, -Cinsel arzulardan vazgeçmek, -Yalan söylememek, -Sarhoş edici içecekler içmemek.” (Ömer Hilmi Budda, Dinler Tarihi, stanbul 1935, s. 303; Gerald L. Berry, age, P.47)
Budizm’in bu yasaklara karsı dört temel emri vardır: -Sabır ve tahammül -Sebat ve metanet -Akıl ve hikmet -Ataya iyi davranmak
Ayrıca Buddhizm'de başkalarını bağışlamanın büyük önemi vardır. Buddha bu ödevi çok heyecan verici bir formülle ifade etmiştir; "Hınca hınçla cevap verilirse, hınç ortadan kalkar mı?"
Bu dinde canlıları öldürmeme fikri oldugu için, Budistler et yemez,kasaplık yapmazlar. İçki yasak olduğu için meyhanecilik yapmazlar. Ayrıca silah,zehir ve uyusturucu imal etmez, bunları satmaz ve satın almazlar. İyi bir Budist ava çıkmaz, balık tutmaz, ateş etmez ve kanlı sporlara girişmez.
İyi bir Budist, aynı zamanda cömert ve eli açık olmalıdır İyi bir Budist, aynı zamanda cömert ve eli açık olmalıdır. Zira cömertlik, Budizm’in maddi şeylere bağlanmama tavsiyesinden hareketle bir zorunluluk teşkil etmektedir. Yeni bir Pagoda (Budist manastırı) yaptırmak, yardımda bulunmak,rahip adaylarına kefil olmak,manastıra su saglamak, rahiplere yiyecek yardımında bulunmak ve misafirperverlik ise en büyük faziletler arasındadır.
Bizi dinlediğiniz için teşekkürler