Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Arz ve Talep Esnekliği ve Eğrileri
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Kısa Vadede Toplam Çıktı
Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır?
Arz, Talep ve Hükümet Politikaları
Birkaç Anahtar Kavram Maliye Politikası
Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bölüm 23 Faiz Oranı ve Parasal Aktarım (Monetary Transmission)
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
TÜKETİCİ TEORİSİ fig.
Bölüm 28 Döviz Kurları ve Ödemeler Dengesi (Bilançosu)
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
Bölüm 1 İktisat ve İktisat Bilimi
Bölüm 30 İktisadi Büyüme David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Makroiktisat... Bir bütün olarak ekonomiyle ilgilenir
ECON 101 İKTİSADA GİRİŞ Prof. Dr. Nejat Erk.
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Bu bölümde Sabit kur rejiminde fiyat ve çıktının dengeye nasıl geldiğini, Sabit kur rejiminde para ve maliye politikalarının etkisini, Dalgalı döviz kurunun.
Bölüm 29 Açık Ekonomi Makroiktisadı
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
ÜRETİM İMKANLARI ÜRETİM FAKTÖRLERİ
Eksik rekabet altındaki bir firma
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır? David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
Toplam Talep ve Toplam Arz.
İşgücü Piyasası.
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 33 Uluslararası Ticaret David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bu bölümde İktisadi büyümenin anlamını,
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Talebin fiyat esnekliği
Mal piyasalarında denge
Bu Bölümde Döviz kuru ve döviz piyasasını,
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
3. BÖLÜM Piyasa Talebi ve Talep Esnekliği
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Mikroiktisat: Teori ve Uygulama Bölüm 2 Arz ve Talep
TALEP (demand).
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
Bölüm 6 Tüketici Tercihi Teorisi
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
3 Talep, Arz ve Piyasa Dengesi BÖLÜM İÇERİĞİ
2. Hafta Talep, arz, ve piyasa
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie and Damian Ward

Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply) alıcı ve satıcıları biraraya getiren, onların bilgi alışverişinde bulunup iş yapmalarını sağlayan bir düzenlemedir. Talep (Demand) Tüketicinin olası fiyatlardan almaya hazır olduğu mal miktarı Arz (Supply) Üreticinin olası fiyatlardan üretip satmaya hazır olduğu mal miktarı Denge Fiyatı (Equilibrium price) Piyasa arzı ile piyasa talebini birbirine eşitleyen fiyat See Sections 3-1 and 3-2 in the main text.

Bazı Kavramlar Bazı mallar arasında belirli yönde bir ilişki bulunabilir. Buna göre mallar ikiye ayrılır: İkame (Benzer) Mallar (Substittutes): aynı ihtiyacı karşılayan ya da aynı görevi yapan, birbirinin yerine kullanılabilen mallar Örnek: Çay ve kahve Tamamlayıcı Mallar (Complementary): Ancak birlikte tüketildiğinde ihtiyacı karşılayabilen mallar Örnek: Çay ve şeker

İkame ve Tamamlayıcı mallar İkame malın fiyatı arttığında (müzik CDsi), i-tunes’dan şarkı indirme talebi artar Tamamlayıcı malın fiyatı arttığında (i-pod), i-tunes’dan indirilen şarkı sayısı da azalır.

Tüketici Geliri ve Mal Talebi Gelirdeki değişimlere verdikleri tepkilere bağlı olarak mallar iki gruba ayrılır: Normal Mallar: Gelirdeki artış karşısında talebi artan mallar Örnek: Araba Düşük ya da Tutulmayan (Inferior) Mallar: Gelirdeki artış karşısında talebi azalan mallar Örnek: Ekmek

Talep doğrusu ve ya eğrisi diğer etkenler sabitken fiyat ile talep edilen miktar arasındaki ilişkiyi gösterir. fiyat “Diğer etkenler” şunlardan oluşur: Bu mala ikame, ve bu malı tamamlayan malların fiyatı Tüketici geliri Tüketici tercihleri Bu etkenlerdeki değişim sonucu talep doğrusu sağa ya da sola kayar. Talep Yasası: Talep edilen miktarla fiyat arasında negatif ilişki vardır. See Sections 3-3 and 3-4 in the main text. D miktar

Arz doğrusu veya eğrisi, diğer etkenler sabitken fiyat ile arz edilen miktar arasındaki ilişkiyi gösterir. “Diğer etkenler” şunlardan oluşur: Üretim teknolojisi Girdi maliyetleri Hükümet düzenlemeleri Diğer malların fiyatları Bu etkenlerdeki değişim arz doğrusunu sağa ya da sola kaydırır. Arz Yasası: Bir malın fiyatıyla arz edilen miktarı arasında pozitif ilişki vardır. S fiyat See Sections 3-3 and 3-6 in the main text. miktar

Piyasa Dengesi (1)  S P0 E0 D0 Q0 Piyasanın dengeye geldiği nokta E0 dır. Bu noktada talep edilen miktarla arz edilen miktar birbirine eşittir. fiyat See Section 3-2 in the main text. Q0 P0 E0  Denge fiyatı P0 ve denge miktarı Q0 miktar

Piyasa dengesi ve dengesizliği (disequilibrium) Fiyat P0 dan düşükse, talep fazlası (arz yetersizliği) ortaya çıkar. Tüketiciler üreticilerin arz ettiğinden daha fazla miktarda mal talep ederler. S P1  Arz fazlası D fiyat See Section 3-3 in the main text. E P0  Fiyat P0 dan yüksekse, arz fazlası (talep yetersizliği) ortaya çıkar. Üreticiler tüketicilerin talep ettiklerinden daha fazla miktarda mal arz ederler. P2  Talep fazlası S D Q0 miktar

Talep doğrusu ne zaman kayar? İkame ürünün fiyatı düştüğünde... fiyat D0 S Talep doğrusu D0D0 dan D1D1’e kayar. D1 Q1 P1 İncelediğimiz ürünün talebi olası tüm fiyatlarda düşer E0 Q0 P0 See Sections 3-4 and 3-5 in the main text. E1 Dolayısıyla piyasa E1 noktasında yeni dengesine ulaşır. Fiyat P0 da kalsaydı arz fazlası olacaktı S miktar

Talep Doğrusu ne zaman kayar? Diğer Etkenler: Tüketici Geliri: artarsa her fiyattan talep edilen miktar artacağından DD sağa kayar Nüfus: artarsa DD sağa kayar Zevk ve tercihler: ürün lehinde değişirse DD sağa kayar İkame malın fiyatı: artarsa DD sağa, azalırsa sola kayar Tamamlayıcı malın fiyatı artarsa DD sola, azalırsa sağa kayar Bekleyişler: düzelirse DD sağa kayar Dış koşullar: talebi arttırıp azaltabilir Örneğin: Havaların sıcak gitmesi dondurmaya olan talebi arttırır.

Arz Doğrusu ne zaman kayar? Dolayısıyla, arz doğrusu S1S1’e kayacaktır. Hükümetin araçlar için güvenlik standartlarını arttırdığını varsayalım: Bu üreticilerin birim maliyetlerini arttıracaktır. S0 D fiyat Q1 P1 E2 Dolaysıyla piyasa E2 noktasında yeni dengesine ulaşır. See Sections 3-6 and 3-7 in the main text. P0 E0 Fiyat P0 düzeyinde kalsa, talep fazlası ortaya çıkacaktı. D Q0 miktar

Arz Doğrusu ne zaman kayar? Diğer etkenler: Hammadde fiyatı; artarsa SS sola kayar. Vergiler; artarsa SS sola kayar. Teknoloji; ilerlerse SS sağa kayar. Bekleyişler; iyiyse (düzelirse) SS sağa kayar Hükümet düzenlemesi; firmanın maliyetlerini arttırıyorsa, SS sola kayar. Dış koşullar; dış koşullardaki değişmeler arzı arttırabilir ya da azalatabilir Örneğin: kuraklık sonucu tarım üretiminin azalması

Talep iki şekilde artar: (1) fiyat (1) Talep doğrusu üzerinde hareket: Tüketici malın fiyatı düştüğünde daha fazla ürün talep eder. Fiyattaki değişim talep doğrusunu kaydırmaz, doğru üzerinde hareket edilir. See Box 3-2 in the main text. A P0 B P1 Q1 D Q0 miktar

Talep iki şekilde artar: (2) Talep doğrusunun D0’ dan D1’e kayması Malın fiyatı dışındaki “Diğer etkenler” deki değişiklik sonucu talep doğrusu kayar. P0 fiyatında talep edilen miktar Q0 ’ dan Q2 ’ ye artar. fiyat C D1 F Q2 Q3 See Box 3-2 in the main text. P0 A P1 B D0 Q0 Q1 miktar

Piyasada Dengesizlik S D P2 E P0 A B P1 D S QS Q0 QD Kuraklık yüzünden düşük mahsul sonucu arz doğrusunun SS’e kaydığını varsayalım Hükümet fakirleri korumak için tavan fiyat uygulması yapsın ve fiyatın P1’i geçemeyeceğine hükmetsin. Bu fiyat denge fiyatının altındadır. Sonuç talep fazlasıdır. S fiyat D P2 E P0 You may wish to point out that: 1 Supply is actually reduced as a result of this policy; 2 There is a possible long-run effect on resource allocation arising because the incentives for producers are poor with prices held artificially low; 3 A price ceiling at P2 would be ineffective/irrelevant, given that the market could reach its equilibrium level. See Section 3-8 in the main text. A B P1 Talep fazlası D S TAYINLAMA (RATIONING ) : arz kıtlıklarına (ya da talep fazlasına) karşı eldeki malların karne ile ihtiyaç sahiplerine dağıtılmasıdır. QS Q0 QD miktar

Hangi mallar, ne kadar ve kimler için? Piyasa mekanizması: Talep edilen miktarla arz edilen miktarı birbirine eşitleyen fiyatı belirleyerek Ne kadar ürün üretilmesi gerektiğini belirler Kim için üretilecek? Denge fiyatını ödeyebilecek alım gücüne sahip olan tüketiciler için Neyin üretileceğini belirler Öyle ürünler olabilir ki, firmalar arz etmeye hazır oldukları halde toplum tarafından talep olmadığı için üretilemez. Ya da o ürüne ihtiyaç vardır, ancak ihtiyacı olan kesimin yeterli alım gücü olmadığı için üretilememektedir. See Section 3-9 in the main text.