KURAN’IN ANLAMI İLE BULUŞMAK ARAŞTIRMASI Kasım 2007
İÇİNDEKİLER Metodoloji I. Araştırmanın Metodoloji ve Örneklemin Yapısı II. Örneklemin Mezhep Bağlılığı ile İlgili Yapısı III. Dindarlık Algısı IV. Din Eğitimine Dair Bilgileri V. Dini İbadetler VI. Kuran’ı Kerimle İlgili Bilgiler Kuran-ı Kerime Sahiplik Durumu Kuran Okuma Bilgisi Kuran’a Yüklenen Anlam VII. Diğer Analizler
I. METODOLOJİ VE ÖRNEKLEMİN YAPISI
Metodoloji (1) “Kuran’ın Anlamı ile Buluşmak Araştırması”nı bilgilerinize sunuyoruz. Bu araştırma 9-22 Ekim 2007 tarihleri arasında Adana, Ankara, Bursa, Diyarbakır, Erzurum, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kayseri, Malatya, Samsun ve Trabzon il merkezlerinde yaşayan kişilerle yüz yüze görüşmelerde anket uygulanması şeklinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklem büyüklüğü 2224’tür. Araştırmada yaş ve cinsiyet kotaları uygulanmıştır. Araştırma 15 ve 65 yaş arası gruplar ile gerçekleştirilmiştir. Örneklemde ayrıca kadın ve erkek nüfusun dengeli dağıtılmasına özen gösterilmiştir.
II. ÖRNEKLEMİN MEZHEP BAĞLILIĞI İLE İLGİLİ YAPISI
Mezhep Bilgisi
Öğrenim Durumuna Göre Mezhep Bilgisi
III. DİNDARLIK ALGISI
Dindarlık Kavramına Yüklenen Anlam (1) Araştırmaya katılanların büyük çoğunluğunun dinin hayatlarında büyük önemi olduğunu belirtmişlerdir. Din hayatımda önemli bir yer tutar diyenlerin toplam oranı % 92.6’dır. Toplumun büyük çoğunluğunun din olgusuna hayatlarında önemli bir misyon yükledikleri tespit edilmektedir. Araştırmanın tamamı göz önüne alındığında toplumun namaz kılmak, oruç tutmak, zekat vermek vb. gibi gibi bir kısım dini pratikleri yerine getiremese de din konusunda muhafazakar ve hassas bir tutum içinde oldukları gözlenmektedir. Kadınların erkeklere nazaran çok küçük yüzdeyle de (% 3) olsa dinin hayatlarındaki önemi konusunda daha fazla bir hassasiyete sahip oldukları tespit edilmektedir. Yaş’ın artmasına bağlı olarak din konusunda insanların daha muhafazakar bir tavır geliştirdikleri ve dinin hayatlarında daha önemli hale geldiğini ifade etmektedirler. Eğitim seviyesi yükseldikçe dinin kişi hayatındaki öneminin göreceli olarak azaldığı tespit edilmektedir.
Dindarlık Kavramına Yüklenen Anlam (2) Araştırmaya katılan insanların % 79.8’nin kendilerini dindar olarak tanımladıkları görülürken dindar değilim diyenlerin oranı ise sadece % 4.7’dir. Bu veriler, TESEV tarafından 1999 ve 2006 yıllarında yapılan “Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset” araştırmaları bulguları ile örtüşmektedir. (TESEV Raporu 2006: 38) TESEV Raporunda aynı soru farklı biçimde kategorize edilmiş olsa da kendisini dindar olarak tanımlayanların oranı 1999 ve 2006 araştırmaları ile benzer niteliktedir. TESEV raporunda aynı soru şu şekilde sistematize edilmiştir: “Hiç dindar değilim, Pek dindar değilim, dindar sayılırım, oldukça dindar sayılırım ve çok dindarım.” Kadınların erkeklere nazaran daha fazla muhafazakar ve dindar olarak tanımladıkları görülürken; yaşın artmasına bağlı olarak kişilerin kendilerini daha dindar olarak tanımlama eğiliminin arttığı tespit edilmektedir. Eğitim seviyesinin yükselmesine bağlı olarak ise dindarlık eğiliminin azalma seyri gösterdiği görülmektedir. Bunun yanında sosyo-ekonomik statünün yükselmesine bağlı olarak dindarlık tutumunun azalma trendi içine girdiği tespit edilmektedir.
Dinin Kişinin Hayatındaki Önemi
Cinsiyete Göre Dinin Kişilerin Hayatındaki Önemi
Yaşa Göre Dinin Kişilerin Hayatındaki Önemi
Eğitim Durumuna Göre Dinin Kişilerin Hayatındaki Önemi
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Dinin Kişilerin Hayatındaki Önemi
Dindarlık Algısı
Cinsiyete Göre Dindarlık Algısı
Yaşa Göre Dindarlık Algısı
Eğitim Durumuna Göre Dindarlık Algısı
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Dindarlık Algısı
Ailenin Dindarlık Durumu
Çocukların Dindar Olmasını İsteme Durumu
Cinsiyete Göre Çocukların Dindar Olmasını İsteme Durumu
Yaşa Göre Çocukların Dindar Olmasını İsteme Durumu
Eğitime Göre Çocukların Dindar Olmasını İsteme Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Çocukların Dindar Olmasını İsteme Durumu
IV. DİN EĞİTİMİNE DAİR BİLGİLER
İlk Dini Bilgilerin Kimden Öğrenildiği
Cinsiyete Göre İlk Dini Bilgilerin Kimden Öğrenildiği
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre İlk Dini Bilgilerin Kimden Öğrenildiği
Yaşa Göre İlk Dini Bilgilerin Kimden Öğrenildiği
Eğitim Durumuna Göre İlk Dini Bilgilerin Kimden Öğrenildiği
Dini Eğitimin Nereden Alındığı
Cinsiyete Göre Dini Eğitimin Nereden Alındığı
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Dini Eğitimin Nereden Alındığı
Yaşa Göre Dini Eğitimin Nereden Alındığı
Eğitim Durumuna Göre Dini Eğitimin Nereden Alındığı
Dini Konular Hakkında Hangi Kaynaklara Başvurulduğu
Cinsiyete Göre Dini Konular Hakkında Hangi Kaynaklara Başvurulduğu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Dini Konular Hakkında Hangi Kaynaklara Başvurulduğu
Yaşa Göre Dini Konular Hakkında Hangi Kaynaklara Başvurulduğu
Eğitim Durumuna Göre Dini Konular Hakkında Hangi Kaynaklara Başvurulduğu
V. DİNİ İBADETLER
Cinsiyete Göre Ramazanda Oruç Tutma Durumu
Yaşa Göre Ramazanda Oruç Tutma Durumu
Eğitim Durumuna Göre Ramazanda Oruç Tutma Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Ramazanda Oruç Tutma Durumu
Cinsiyete Göre Vakit Namazlarını Kılma Durumu
Yaşa Göre Vakit Namazlarını Kılma Durumu
Eğitim Durumuna Göre Vakit Namazlarını Kılma Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Vakit Namazlarını Kılma Durumu
Yaşa Göre Cuma Namazını Kılma Durumu
Eğitim Durumuna Göre Cuma Namazını Kılma Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Cuma Namazını Kılma Durumu
Bayram Namazını Kılma Durumu
Yaşa Göre Bayram Namazını Kılma Durumu
Eğitim Durumuna Göre Bayram Namazını Kılma Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Bayram Namazını Kılma Durumu
Teravih Namazını Kılma Durumu
Cinsiyete Göre Teravih Namazını Kılma Durumu
Yaşa Göre Teravih Namazını Kılma Durumu
Eğitim Durumuna Göre Teravih Namazını Kılma Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Teravih Namazını Kılma Durumu
Cinsiyete Göre Hacca ve Umreye Gitme Durumu
Cinsiyete Göre Hacca ve Umreye İlerde Gitme Durumu
Yaşa Göre Hacca ve Umreye Gitme Durumu
Yaşa Göre Hacca ve Umreye İlerde Gitme Durumu
Eğitim Durumuna Göre Hacca ve Umreye Gitme Durumu
Eğitim Durumuna Göre Hacca ve Umreye İlerde Gitme Durumu
Eğitim Durumuna Göre Hacca ve Umreye Gitme Durumu
Eğitim Durumuna Göre Hacca ve Umreye İlerde Gitme Durumu
Zekat Verme Durumu
Yaşa Göre Zekat Verme Durumu
Eğitim Durumuna Göre Zekat Verme Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Zekat Verme Durumu
Fitre Verme Durumu
Yaşa Göre Fitre Verme Durumu
Eğitim Durumuna Göre Fitre Verme Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Fitre Verme Durumu
Kurban Kesme Durumu
Yaşa Göre Kurban Kesme Durumu
Eğitim Durumuna Göre Kurban Kesme Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Kurban Kesme Durumu
VI. KURANI KERİMLE İLGİLİ BİLGİLER
Eğitim Durumuna Göre Evde Kuran Olup-Olmadığı
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Evde Kuran Olup-Olmadığı
Eğitim Durumuna Göre Evde Türkçe Kuran Meali Olup-Olmadığı
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Evde Türkçe Kuran Meali Olup-Olmadığı
Cinsiyete Göre Evde Kuran’ın Arapça Okunma Durumu
Yaşa Göre Evde Kuran’ın Arapça Okunma Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Evde Kuran’ın Arapça Okunma Durumu
Eğitim Durumuna Göre Evde Kuran’ın Arapça Okunma Durumu
Cinsiyete Göre Kuran’ı Arapça Olarak Okumayı Öğrenme Yaşı
Yaşa Göre Kuran’ı Arapça Olarak Okumayı Öğrenme Yaşı
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Kuran’ı Arapça Olarak Okumayı Öğrenme Yaşı
Eğitim Durumuna Göre Kuran’ı Arapça Olarak Okumayı Öğrenme Yaşı
Cinsiyete Göre Kuran’ın Arapça Olarak Okumanın Nereden Öğrenildiği
Yaşa Göre Kuran’ın Arapça Olarak Okumanın Nereden Öğrenildiği
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Kuran’ın Arapça Olarak Okumanın Nereden Öğrenildiği
Eğitim Durumuna Göre Kuran’ın Arapça Olarak Okumanın Nereden Öğrenildiği
Cinsiyete Göre Kuran’ı Hatim Etme Durumu
Yaşa Göre Kuran’ı Hatim Etme Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Kuran’ı Hatim Etme Durumu
Eğitim Durumuna Göre Kuran’ı Hatim Etme Durumu
Yaşa Göre Kuran’ın Hangi Zamanlarda Okunduğu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Kuran’ın Hangi Zamanlarda Okunduğu
Eğitim Durumuna Göre Kuran’ın Hangi Zamanlarda Okunduğu
Cinsiyete Göre Kuran’ın Neden Arapça Okunduğu
Yaşa Göre Kuran’ın Neden Arapça Okunduğu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Kuran’ın Neden Arapça Okunduğu
Eğitim Durumuna Göre Kuran’ın Neden Arapça Okunduğu
Cinsiyete Göre Bugüne Kadar Kuran’ın Türkçe Mealden Okunma Durumu
Yaşa Göre Bugüne Kadar Kuran’ın Türkçe Mealden Okunma Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Bugüne Kadar Kuran’ın Türkçe Mealden Okunma Durumu
Eğitim Durumuna Göre Bugüne Kadar Kuran’ın Türkçe Mealden Okunma Durumu
Cinsiyete Göre Bugüne Kadar Kuran’ın Türkçe Mealden Tamamının Okunma Durumu
Yaşa Göre Bugüne Kadar Kuran’ın Türkçe Mealden Tamamının Okunma Durumu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Bugüne Kadar Kuran’ın Türkçe Mealden Tamamının Okunma Durumu
Eğitim Durumuna Göre Bugüne Kadar Kuran’ın Türkçe Mealden Tamamının Okunma Durumu
Kuran’ın Türkçe Mealden Hangi Zamanlarda Okunduğu
Cinsiyete Göre Kuran’ın Türkçe Mealden Hangi Zamanlarda Okunduğu
Yaşa Göre Kuran’ın Türkçe Mealden Hangi Zamanlarda Okunduğu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Kuran’ın Türkçe Mealden Hangi Zamanlarda Okunduğu
Eğitim Durumuna Göre Kuran’ın Türkçe Mealden Hangi Zamanlarda Okunduğu
Kuran’ın Türkçe Mealden Hangi Amaçla Okunduğu
Cinsiyete Göre Kuran’ın Türkçe Mealden Hangi Amaçla Okunduğu
Yaşa Göre Kuran’ın Türkçe Mealden Hangi Amaçla Okunduğu
Eğitim Durumuna Göre Kuran’ın Türkçe Mealden Hangi Amaçla Okunduğu
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Kuran’ın Türkçe Mealden Hangi Amaçla Okunduğu
Cinsiyete Göre Kuran’da Geçen Konuların Kişilerin Sosyal Hayatındaki Anlamı
Yaşa Göre Kuran’da Geçen Konuların Kişilerin Sosyal Hayatındaki Anlamı
Eğitim Durumuna Göre Kuran’da Geçen Konuların Kişilerin Sosyal Hayatındaki Anlamı
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Kuran’da Geçen Konuların Kişilerin Sosyal Hayatındaki Anlamı
Kuran’a Yüklenen Anlam
Cinsiyete Göre Kuran’a Yüklenen Anlam
Yaşa Göre Kuran’a Yüklenen Anlam
Eğitim Durumuna Göre Kuran’a Yüklenen Anlam
Sosyo-Ekonomik Statüye Göre Göre Kuran’a Yüklenen Anlam
Diğer Analizler
Dinin Kişinin Hayatındaki Önemine Göre Çocukların Dindar Olmasını İsteme Durumu
Dinin Kişinin Hayatındaki Önemine Göre Dindarlık Algısı
Dinin Kişinin Hayatındaki Önemine Göre Ramazanda Oruç Tutma Durumu
Dinin Kişinin Hayatındaki Önemine Göre Vakit Namazlarını Kılma Durumu
Dinin Kişinin Hayatındaki Önemine Göre Evde Kuran-ı Kerim Olup Olmadığı
Dinin Kişinin Hayatındaki Önemine Göre Evde Türkçe Kuran Meali Olup Olmadığı
Dinin Kişinin Hayatındaki Önemine Göre Kuran’ın Arapça Okunup Okunamadığı Durumu
Dindarlık Algısına Göre Ramazan’da Oruç Tutulup Tutulmadığı
Dindarlık Algısına Göre Vakit Namazlarının Kılınıp Kılınmadığı
Dindarlık Algısına Göre Hanede Kuran-ı Kerim Sahipliği
Dindarlık Algısına Göre Hanede Türkçe Kuran Meali Olup Olmadığı
Dindarlık Algısına Göre Arapça Kuran Okuma Durumu
Mezhebe Göre Hanede Kuran-ı Kerim Sahipliği
Mezhebe Göre Hanede Türkçe Kuran-ı Kerim Meali Sahipliği
ANAR Ankara Sosyal Araştırmalar Merkezi Kuşkondu Sok. 7/4 A ANAR Ankara Sosyal Araştırmalar Merkezi Kuşkondu Sok. 7/4 A. Ayrancı, Ankara Tel: 0312 442 36 70 (6 Hat) Faks: 0312 442 36 78 e-mail: anar@anararastirma.com.tr www.anararastirma.com.tr