PLANLAMA 2 / CENK HAMAMCIOĞLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PLANLAMAYA ETKİ EDEN ETMENLER
Advertisements

ANKARA VE ÇAĞDAŞ KENTLERİN KISA BİR KARŞILAŞTIRMASI
ANKARA VE DÜNYA KENTLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
Sorular ve Cevaplar.
Pln 1124 şehİr coğrafyasI Konut ve yakIn çevresİnde radburn sİstemİ
KONUYA GİRİŞ Yeryüzünün tamamının yada bir bölümünün kuş bakışı görünümünü belli bir oranda küçültülerek düzleme aktarılmasına HARİTA denir.
ULAŞIMDA ENERJİ VERİMLİLİĞİ
KUVVET ve HAREKET Seda Erbil
Üçgenleri açı ölçülerine göre sınıflandırır
HARİTA ÜZERİNDE HESAPLAMALAR
ARAZİ TESVİYESİ.
HARİTA PROBLEMLERİ.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ TOPLUMSAL DUYARLILIK PROJESİ
PLN MESLEKİ UYGULAMA ESASLARI
TARIMSAL YAPILARDA HAVALANDIRMA SİSTEMLERİ
Pasif Sistemler Uyarı Hattı Sistemleri
Silme Sil 12 Tek dönüş.
BÜYÜK BİNALARIN APLİKASYONU
Üçgenleri açı ölçülerine göre sınıflandırır
Aksaray Metro İstasyonu ile Valide Sultan Camii Arası
KARAYOLU ELEMANLARI İLE İLGİLİ GENEL TANIMLAMALAR
Hazırlayan: Nazmi Nizamoğlu
TRAFİKTEYİM.
A-TAŞITLAR Taşıtlar, insan, hayvan ve yük taşımada kullanılan araçlardır. Bisiklet, otobüs, tren, uçak bunlardan birkaçıdır. Taşıtlarla bir yerden bir.
Yağmursuyu Ağızlıkları
KENTSEL MEKAN ANALİZLERİ
Cadde kanallarının güzergahı
ŞEHİR PLANLAMA –İMAR HUKUKU
DİYARBAKIR BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
Uzunluk ölçüleri Uzunluğu ölçtüğümüz araç metredir.
TRAFİK İŞARETLERİ Trafik Görevlisinin İşaretleri
Saygıdeğer Öğretmenim ve Sevgili Arkadaşlar
Mayıs 2012.
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ). İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ) Belediye meclisimizin muhtelif oturumlarında gündeme alınarak komisyonumuza havale.
Taşıt Nedir? İnsanı veya eşyayı bir yerden bir yere taşıyan motorlu ve motorsuz araçlara denir.
Yol Geometrik Standartlarının Seçimi
FONKSİYONLARIN GRAFİKLERİ
rojelendirme esasları
HARİTACILIK TEMEL BİLGİSİ
ÖLÇME BİLGİSİ KAPSAM ÖLÇME ÇEŞİTLERİ TANIM Prof. Dr. M. Belgin ÇAKMAK
TRAFİK KURALLARI KARAYOLLARINDA TRAFİĞİN AKIŞI VE KARAYOLUNUN KULLANILMASI KURALLARI DÖNÜŞLER DOĞRULTU DEĞİŞTİRME ARAÇLARIN MANEVRALARINA DAİR KURALLAR.
Y.Doç.Dr. Ertan ARSLANKAYA Doç. Dr. Eyüp DEBİK
TRAFİK İŞARETLERİ VE LEVHALARI-1
HARİTALARDA UZUNLUK HESAPLARI
USLE P FAKTÖRÜ DR. GÜNAY ERPUL.
NİVELMAN ÇEŞİTLERİ BOYUNA PROFİL NİVELMANI ENİNE PROFİL NİVELMANI
Kent merkezi planlama ve tasarım ilkeleri
NİVELMAN ÇEŞİTLERİ PROFİL NİVELMANI.
Konu : Karayolu Yapısı ve Trafik İşaretleri

Prof. Dr. Ferit Kemal Sönmez
Konu : Geçiş Hakkı – Geçiş Kolaylığı – Geçiş Üstünlüğü
1-) Uyuşturucu ve keyif verici maddeleri alarak araç kullandıkları tespit edilenler için aşağıdakilerden hangisinin yapılması yanlıştır? A) Eylemin gerektirdiği.
Konu : Öndeki Aracı Geçme – Geçilen Araç Sürücüsünün Uyacağı Kurallar
HAYAT BİLGİSİ DEĞERLENDİRME SORULARI HAYAT BİLGİSİ DEĞERLENDİRME SORULARI.
TRAFİK SEMİNERİNE HOŞ GELDİNİZ Zeynel BAYŞEKER Trafik Eğitimcisi BÖLGE TRAFİK DENETLEME ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ.
Trafik Polisi Nedir? Trafik Polisi, trafiği yöneten veya trafik kurallarının uygulanmasını sağlayan polis memuru.trafiğipolis memuru.
TRAFİK VE ÇEVRE DERS NOTLARI
DURMA DURAKLAM VE PARK ETME KURALLARI DURMA: Görevli kişilerce verilen dur emrinde, sesli, işaretli dur emrinde, kırmızı ışıkta,işaret.
KONUT ALANLARINDA TASARIMA GİRİŞ
GEREKSİZ YERE YAVAŞ SÜRME VE YAVAŞLAMA YASAĞI
Aracı Şehirler MEWA Bölgesel Forumu 22/09/2017 Nevşehir
Lojistik Merkez Yer Seçimi
Taşıt Yolundan Karşıdan Karşıya Nerelerden ve Nasıl Geçmeliyiz ?
Temel planlama elemanları
TRAFİK İŞARET LEVHALARI VE GÖREVLERİ
KARA YOLLARINDA UYULMASI GEREKEN KURALLAR KARA YOLUNDA ŞERİT TAKİP KURALLARI Gidişe ayrılan yol bölümünün en sol şeridini sürekli işgal etmemek Geçme,dönme,durakla.
PLANLAMADA YOGUNLUK Kent bilimleri terimleri sözlüğüne göre,
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
Sunum transkripti:

PLANLAMA 2 / 02.04.2008 CENK HAMAMCIOĞLU ULAŞIM KENTİÇİ – MAHALLE ÖLÇEĞİNDE

Belirli amaçlar doğrultusunda motorlu veya motorsuz araçların veya yayaların belirli yüzeyler üzerinde gidip gelme eylemidir. KONUT ÇALIŞMA ULAŞIM SOSYAL HİZMETLER REKREASYON

Unkapanı Köprüsü

Bahçeşehir

Ulaştırma Arazi kullanım Sosyo-ekonomik yapı Arazi yüzeyinin yapısı-topoğrafya Arazinin Jeolojik yapısı Hangi miktar ve özellikteki insan ve yüklerin? Hangi zamanda ve koşullarda? Nereden nereye? Hangi türde ulaşım sistemleri?

KENTSEL ULAŞIM

Ulaşım Alanları, Ulaşım Ağı ve Ulaştırma Sistemleri Odak-Toplanma-Dağılma-Aktarma-Düğüm-Yön Değiştirme-Giriş Çıkış Noktaları (Nodes) Durak Kavşak Terminal-Otogar-İstasyon Liman-İskele Havalimanı Bağlantı-Güzergâh (Links) Karayolu Demiryolu-Raylı Sistemler Havayolu (rota) Denizyolu (rota) Yaya ve Bisiklet Yolu Trafiğin Durağan Olduğu Alanlar Otopark-Araç Depolama Toplu Taşıma Sistemlerine ait Plankton ve Garaj Alanları Akaryakıt-Muayene-Servis İstasyonları

TAŞIT YOLLARI

Ulaşım Yüzeylerinde ve Alanlarında Kullanıcı-Araç İlişkisi ve Boyutlandırma Taşıt Ölçülendirmesi: taşıt boyutları (en-boy) Yol Genişlikleri: Yolu kullanan taşıtların veya yayaların yoğunluğu – talep Taşıt genişlikleri Taşıt hızı (yolun amacına göre) Kavşak-Yol Kesişim Düzenlemeleri Görülebilirlik Algılanabilirlik Açıklık Geçmeye ve dönüşe elverişlilik Taşıtın Dönüş Kabiliyeti

Yolun Yapımını ve Düzenini Etkileyen Hususlar. Eğim (%7’yi geçmemesi) Yolun Yapımını ve Düzenini Etkileyen Hususlar Eğim (%7’yi geçmemesi) Maliyet (yol uzunluğu, dolgu, yarma)

Kentiçi Yollar Ana Yol (major arter) Toplu Taşıma Sistemleri, Otomobil, Motosiklet b. II. Derece Yol (minor arter) Toplu Taşıma Sistemleri, Otomobil, Motosiklet c. Toplayıcı Yol (collector road) Otomobil, Motosiklet d. Mahalli Yol-Erişim-Servis Yolu Otomobil, Motosiklet (local streets) e. Bisiklet ve Yaya Yolları Bisiklet, Yaya

Türk Standartları Enstitüsü Şehiriçi Yol Sınıflandırması (Kapasitelerine Göre)-1993 Çevre Yolu (1. derece) Çevre Yolu Şehiriçi Bölge Bağlantı Yolu (2. derece) Ekspres Yol Şehiriçi Bölge Toplayıcı Yolu Ana Yol ve Alt Arter Yollar Şehir Bölge İçi Yolu Toplayıcı Yol Servis Yolu Mahalli-Erişim-Servis Yolu

KAMULAŞTIRMA GENİŞLİKLERİ (m.) (Gür, 2003) min. max. Otoyollar 50 120 Ekspres Yollar 30 50 Ana Arterler 24 35 Alt Arterler 16 22 Toplayıcı Yollar 12 20 Servis Yolları 10 18

ANA ARTER: Şehir içinde yüksek hacimde trafik taşıyan, temelde transit trafik taşıyan, bir ölçüde de bitişiğindeki parsellere erişim sağlayan yoldur. Bu bazen bölünmüş bazen de bölünmemiş karşılıklı iki yönlü veya tek istikâmete hizmet veren yol olabilir. Şerit genişlikleri 3.25 m. – 3.50 m. arasında alınabilir. Kalabalık nüfuslu kentlerde toplam 6 şeritli tasarlanması uygundur. Ana Arterler toplu taşıma sistemlerinin işlediği güzergâhlardır. Karşılıklı olarak birer şerit toplu taşıma sistemlerine ayrılması gerekir. Taşıt hızı 60-80 km/saat alınabilir. Otopark düzenlemeleri kaldırım kenarında veya orta bölme (röfüj) alanda yaratılmamalıdır. Tehlike yaratır. Kaldırım genişlikleri min. 2.0 m. den 15.0 m. ye kadar çıkabilir. Yol ortasındaki bölme adaları dönüş noktasındaki araçlara sığınma cebi yaratabilecek şekilde min. 3.0 m. olmalıdır. Ana yollar üzerinde yeralan kavşaklar arası mesafeler 1.000-2.000 m. arasında değişebilir. Kavşak noktaları hemzemin sinyalizasyonla çözümlenir. Zorunlu koşullarda katlı veya köprülü kavşak çözümleri getirilebilir.

Bağdat Caddesi bölünmemiş ve tek istikamette çalışan bir ana arterdir. Örnek: Bağdat Caddesi bölünmemiş ve tek istikamette çalışan bir ana arterdir. Millet ve Vatan Caddesi ile Tarlabaşı ve Barbaros Bulvarı ise bölünmüş ana arterlerdir. Barbaros Bulvarı Bağdat Caddesi

ALT ARTER YOL – II. DERECE ARTER: Ana arterler arasında yerel toplu taşımacılığın yapıldığı yollardır. Şerit genişliği 3.25 m. – 3.50 m. arasında değişir. Taşıt hızı 50-60 km/saat olarak alınabilir. Örneğin: 2x3.25 m. şerit genişliği + 2x0.5 m. sakınma uzaklıkları + 2x2.0 m. kaldırımlar = 12 m. (min.)

Toplayıcı Yol Mahalli Yollar, Servis Yolları Alt Arter - II. Derece Arter MAHALLE

Toplayıcı Yol Servis Yolu

YOL ENKESİT ELEMANLARI (TSE, 1993) orta ayrıcı (röfüj), taşıt yolu- trafik şeridi, toplu taşıma şeridi, banket, trafik şeritlerine ve yola yaklaşım mesafeleri, su toplama bandı, park-durak şeridi, yeşil bant, bisiklet yolu, yaya yolu-kaldırımı

yeşil bant Su depolama bandı röfüj banket yaya yolu-bisiklet yolu taşıt yolu, trafik şeridi sol güvenlik izi

Komşulukta Araçlar İçin Uygun Çıkmaz Sokak Düzenleri B X A C

Stockholm

KAVŞAKLAR

Yolların Ara Uzaklıkları – Kavşak Aralıkları Kavşak çözümlerinde trafiğin hacmi, yoğunluğu ve hangi yönlere talep olduğu ölçümlerle belirlenir. Ana Yollar 800 m. – 2 km. II. Derece Yollar 800 m. – 2 km. Toplayıcı Yollar 100 m. – 800 m. (min 800 m.) Sinyalizasyon gerekli Servis Yolları 40 m. – 100 m. (min. 75 m.) Sinyalizasyon olmadan geçiş önceliğine göre, Küçük yarıçaplı (10-20 m.) sinyalizasyonsuz döner kavşak

Paderborn

OTOPARK ALANLARI

Büyüklüklerine Göre Otopark Türleri OTOPARK ALANLARI Büyüklüklerine Göre Otopark Türleri Küçük Otoparklar: Kullanım alanı 100 m²’den küçük otoparklardır. Orta büyüklükte otoparklar: Kullanım alanı 100 m² ile 1000 m² arasında olan otoparklardır. Büyük otoparklar: Kullanım alanı 1000 m²’den büyük otoparklardır. Park Etme Yerine Göre Otoparklar Yol üzeri Otoparklar (on-street parking): Yol üzeri park etmeler paralel ve açılı park etme olarak ikiye ayrılmaktadır. Bunlar yol üzerinde tek sıralı veya çift sıralı olabilmektedir. Açılı park etmeler: genel olarak 30 derecelik, 45 derecelik, 60 derecelik ve 90 derecelik park etmeler şeklinde sıralanabilir.

Yol kenarına park etmede dikkat edilmesi gerekenler: Genişliği 6.00 m’den az olan yollarda yol içi parkına izin verilmemeli. Zorunlu ise paralel parka izin verilmeli. Genişliği 6.00-7.00 m tek yönlü trafik akımının olduğu yollarda bir kenarda olmak üzere paralel parka izin verilebilir. Genişliği 7.50-10.00 m olan yollarda iki yönlü trafik akımı varsa bir kenarda, tek yönlü trafik akımı halinde ve trafiği tek şerit yeterli ise iki yanda paralel ya da bir yanda açılı (eğik) parka izin verilebilir. Genişliği 10.00 m’den fazla olan yollarla bölünmüş yollarda, trafik yoğunluğunun ihtiyaç gösterdiği şerit sayısı her iki yön için tespit edilerek artan genişlik için tek ya da iki yanda parka izin verilebilir. Toplu taşıma araçlarının da kullandığı yoğun trafikli ve kentin ana arterlerini oluşturan yollarda yol içi parkına izin verilmemelidir. Kurb civarında görüşü kapayan yerlere, yaya geçitlerine park yeri yapılmamalıdır .

Yol Kenarına Park Etme Açıları Yola paralel park etme :N = L / 6.7 = 100/6.7 = 15 araç 30 derece ile park etme :N = (L – 0.9)/5 = (100-0.9) / 5= 20 araç

45 derece ile park etme :N= (L-2) / 3.7=(100-2) / 3.7=26 araç

Yola İki Sıra Halinde Park Etme 30 derecelik simetrik park hali 45 derecelik simetrik park hali

60 derecelik simetrik park hali

Yol dışı Otoparklar (off-street parking): Yol dışı park etme ikiye ayrılmaktadır: 1. Açık alan parkları – zemin tesisler 2. Çok katlı otoparklar - Rampalı otoparklar - Yer altı otoparkları - Mekanik sistemli otoparklar * Otomasyonlu otoparklar * Otomatik otoparklar: a.Dik olarak kaldırılan ve platformun döndürülmesiyle araçların depolandığı sistem b. Araçların kaldırılarak katlara taşındığı ve yatayda kaydırılarak raf modeline yerleştirildiği sistemler

Komşuluk ve Komşuluk Grubu Alanlarında Ada Ortası Kullanımı ÇOCUK OYUN ALANI OTOPARK

Komşulukta Mekan ÇIKMAZ SOKAK BİTİŞLERİ İŞLEVSEL ve GÜVENLİ OLMALI

Commery-Nancy

Commery-Nancy

Commery-Nancy

YAYA YOLLARI

Kaldırım-Yaya Yolu Düzenleme İlkeleri Yaya Yolu Genişlikleri: Kullanıcı-yaya yoğunluğu Konut alanları içinde en az 1.5 m. olmalı Yayaların kullandığı iz üzerinde bitki, ağaç veya aydınlatma elemanı, çöp kutusu gibi herhangi bir engel olmaması Yaya yolunun taşıt yolundan yüksekliği 10 cm.’i geçmemesi Kavşak-Yol Kesişim Düzenlemeleri Hemzemin yaya yolu geçişleri taşıt yolu eksenine dik yerleştirilmesi Hemzemin yaya yolunun taşıt yoluyla çakıştığı kavşak geçişlerde engelliler ve bisiklet sürücüleri için eğimli yüzeylerin tasarlanması

Bahçeşehir

Stockholm

Paris

Paderborn

Dusseldorf

Stockholm

BİSİKLET YOLLARI

Lausanne Ortalama hız 10 dak. gidilen mesafe Hizmet alanı   Ortalama hız 10 dak. gidilen mesafe Hizmet alanı Sadece yürüme 5 km/ saat 0.8 km 2 km2 Bisiklet 20 km/ saat 3.2 km 32 km2   Lausanne

Stockholm

Viyana