YAEM 2010 Tolga Bektaş, Southampton University

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüseyin ELDEM Erkan ÜLKER
Advertisements

Hazırlayanlar: M. Hakan AKYÜZ, İ. Kuban ALTINEL ve Temel ÖNCAN
Karmaşıklık Giriş.
U.Mahir YILDIRIM Bülent ÇATAY
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Konferans Çizelgeleme Problemi için Bir Tabu Araması Algoritması Pınar Mızrak Özfırat, Celal Bayar Üniversitesi, Emrah B. Edis,
DOĞRUNUN YOLCULUĞU.
MIT503 Veri Yapıları ve algoritmalar Algoritma Oluşturma – Açgözlü algoritmalar ve buluşsallar Y. Doç. Yuriy Mishchenko.
Oyun Programlama (Grafiklere Giriş)
Dr. Burçin Bozkaya Seda Uğurlu Dr. Ronan deKervenoael.
Diyafram. Diyafram Diyafram nedir Objektifin içinden geçen ışığın miktarını ayarlayan kontrol mekanizmasına diyafram diyoruz.
Bir Hazır Giyim Perakende Zincirinde Rassal Talep Altında Kalıcı İndirim Politikalarının Belirlenmesi Özlem Coşgun1, Ufuk Kula2, Ayhan Demiriz2 1 İstanbul.
Baz Değişimi Bir sorun için uygun olan bir baz, bir diğeri için uygun olmayabilir, bu nedenle bir bazdan diğerine değişim için vektör uzayları ile çalışmak.
MATEMATİKSEL PROGRAMLAMA
Bölüm 4 İşlevlerve Modüler Programlama. 1 / 8 İşlev Tanımı /* İşlev açıklama satırı */ ( ) { }
Asansör Simülatörünün Ürettiği Sonuçlar Üzerinde Yapılan K-means++ Kümeleme Çalışması ile Trafik Türünün Tahmini M. Fatih ADAK Bilgisayar Mühendisliği.
8. SAYISAL TÜREV ve İNTEGRAL
En Küçük Maksimal Eşlemeler Zorluk ve Yaklaşıklama
KULLANILMIŞ ÜRÜNLERİN BAYİLERDEN TOPLANMASI İÇİN BÜTÜNLEŞİK YER SEÇİMİ, FİYAT BELİRLEME VE ARAÇ ROTALAMA PROBLEMİ Necati Aras Mehmet Tuğrul Tekin Boğaziçi.
Support Vector Machines
Bölüm 8: EĞRİ UYDURMA Fizikte laboratuarda yapılan deneysel ölçümlerin ne kadar hata payı içerdiğini, veya belli teorik modellere ne kadar uyduğunu bilmek.
MATEMATİKSEL PROGRAMLAMA
Prof. Dr. Halil İbrahim Karakaş
END 503 Doğrusal Programlama
Algoritmalar DERS 3 Böl ve Fethet(Divide and Conquer) İkili arama
Doktora Öğrencilerine Araştırma ile İlgili Tavsiyeler
END 503 Doğrusal Programlama
SAFNWC/MSG BULUT TÜRÜ/YÜKSEKLİĞİ ÜRÜNÜNÜN SİS VE ALÇAK BULUTLAR İÇİN KULLANILMASI *G LEAU AND DERR I EN, 2011 Çeviren: Celil Kaplan Meteoroloji Genel Müdürlüğü.
Prof. Dr. Emin Zeki BAŞKENT Yrd. Doç. Dr. Ali İhsan KADIOĞULLARI
ESKİŞEHİR TAPU VE KADASTRO XVII.BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ
Kaynakların Dağılımı.
ÖRNEK-1 F=180 kN ‘luk kuvvet etkisi altında kalacak olan b=140mm ve s=12mm boyutlarındaki St50 levhalar, St 44 malzemeden 22 mm çapındaki perçinler ile.
FİZ363 KLASİK MEKANİK (4-0-4)
GEOMETRİK PROGRAMLAMA
ENM 509 ÜRETİM SİSTEMLERİ PLANLAMASI
GENELLEŞTİRİLMİŞ GEZGİN SATICI PROBLEMİNİN TAMSAYILI KARAR MODELİ
DOĞAL SAYILAR VE TAM SAYILAR
2007 / 2008 ÖĞRETİM YILI I. DÖNEM LİSE 10 FEN SINIFI FİZİK DERSİ 1. YAZILI SINAVI (1) Ad: Soyadı: Okul no: Tarih: Sınav notu: x-x +y -y F1F1 F3F3.
Mustafa Kösem Özkan Karabacak
YMT 222 SAYISAL ANALİZ (Bölüm 5)
FIZ 172 BİLGİSAYARA GİRİŞ II
Başkent Üniversitesi Mühendislik Fakültesi
KOORDİNAT GEOMETRİYE GİRİŞ
Tamsayılı Programlama
Bölüm 6: Kütle Merkezi ve Cisimlerin Dengesi
ASİMETRİK ŞİFRELEME ALGORİTMALARINDA ANAHTAR DEĞİŞİM SİSTEMLERİ
Rakam Tanıma İçin KNN ve LDA Algoritmalarının Karşılaştırılması
DOĞRUSAL DENKLEM SİSTEMLERİNİN GRAFİK İLE ÇÖZÜMÜ
SONLU ELEMANLAR YÖNTEMİ
DOĞRUSAL EŞİTSİZLİK SİSTEMLERİ
Çizge Algoritmaları Ders 2.
Şahin BAYZAN Kocaeli Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
Karar Bilimi 1. Bölüm.
DOĞRUSAL EŞİTSİZLİKLER
Lineer Programlama: Model Formulasyonu ve Grafik Çözümü
NÜKLEER MADDE İÇİN YENİ BİR LANDAU PARAMETRE SETİ
DOĞRUSAL PROGRAMLAMA Doğrusal Programlama
SAYISAL ANALİZ Doç. Dr. Cüneyt BAYILMIŞ.
Yapay Sinir Ağları (YSA)
Bulanık Mantık Tabanlı Uçak Modeli Tespiti
KIRPMA (Clipping) Bir grafik veri tabanından bir parçayı çıkarma işlemi olan kırpma bilgisayar grafiğinin temel işlerinden birisidir. Kırpma algoritmaları.
Ege ÜNİVERSİTESİ ULUSLARARASI BİLGİSAYAR ENSTİTÜSÜ AYCAN VARGÜN Prof
END 457 Sezgisel Arama ve Yapay Zeka
Doğrusal Programlama Linear Programming
Bölüm10 İteratif İyileştirme Copyright © 2007 Pearson Addison-Wesley. All rights reserved.
Bu derste ders notundan 57,58,59 ve 67,68,69,70,71 nolu sayfalar kullanılacak.
Dinamik Sistem Dinamik sistem: (T, X, φt ) φt : X X a1) φ0=I
Tamsayılı Doğrusal Programlama Algoritmaları
5.1 POLİNOMİNAL REGRESSİYON
Sunum transkripti:

Genelleştirilmiş Araç Rotalama Problemi için Modeller ve Dal-Kesi Algoritmaları YAEM 2010 02.07.2010 Tolga Bektaş, Southampton University Güneş Erdoğan, Özyeğin Üniversitesi Stefan Røpke, Technical University of Denmark

Sunumun İçeriği Problem tanımı Literatür Tamsayısal Programlama modelleri Önişleme algoritması Geçerli eşitsizlikler Hesapsal deneyler Sonuç

Problem Tanımı Tüm serim G = (V, E) ; V = {0,1,…,n} Nokta kümesinin alt kümeleri : salkımlar V = C0  C1  … Cm Her salkıma ait bir talep miktarı Depodan çıkan Q kapasiteli K araç Her salkımdan bir noktaya uğrayıp, depoya dönüş Amaç : Toplam seyahat mesafesinin enküçüklenmesi

Gösterim : KARP

Gösterim : GARP

Yazın Ghiani ve Improta (2000), GARP’ı Kapasiteli Ark Rotalama Problemine dönüştürerek çözmeyi önerdi ve uyguladı. Kara and Bektaş (2003), GARP için Miller- Tucker-Zemlin kısıtları kullanan polinom boyutlu bir formülasyon önerdi ve uyguladı. Bautista ve diğerleri (2008), GARP’ın özel bir halini Karınca Kolonisi Sezgisel Yöntemini kullanarak çözdü.

Yazın Baldacci, Bartolini ve Laporte (2010), GVRP’nin olası uygulamaları üzerine bir çalışma yaptı. Moccia, Cordeau ve Laporte (2010), zaman kısıtlı GARP için bir tabu araması algoritması önerdi ve uyguladı.

Model 1

Model 2

Model 3

Model 4

Kısıt 27

Kısıt 27

Kısıt 27

Kısıt 27

Teorik Analiz Teorem: F1 modelinin, Doğrusal Programlama alt modelinin bulduğu alt sınırlar, F2 modelinden her zaman daha kuvvetlidir. Deneysel çalışma, F2 modelinin azaltılmış değişken sayısının bazı durumlarda çözüm süresini kısalttığını göstermiştir Teorem: F4 modelinin, Doğrusal Programlama alt modelinin bulduğu alt sınırlar, F3 modelinden her zaman daha kuvvetlidir.

F3 – F4 Karşılaştırması

Önişleme Algoritması Eğer i ve j noktaları, j ∈ C(i), j  i her iki a ve b noktası, a, b ∈ V \ C(i); (a)  (b) için cai + cib ≥ caj +cjb ve q(i) +q(a) +q(b) ≤ Q koşullarını ve c0i ≥ c0j koşulunu sağlıyorsa, j noktası i noktasından üstündür. Bu durumda, i noktasının problem verisinden çıkartılması, en iyi çözümü etkilemez. Naif çözüm karmaşıklığı : O(n4) İyileştirilmiş karmaşıklığı : O(n3)

Geçerli Eşitsizlikler Teorem: Her salkımın tek bir noktaya toparlandığı serimde, Kapasiteli Araç Rotalama Problemi için geçerli olan her kısıt, F1, F2, F3 ve F4 için de geçerlidir. Ayrıştırma algoritması: Modelin Doğrusal Programlama alt modelini çöz Çözümü her salkımı bir noktaya toparlayacak şekilde işle KARP için literatürde var olan kısıtları işlenmiş çözümden ayrıştır ve modele ekle

Hesapsal Deneyler Deneysel veri, Fischetti vd. 1997 yılında Gezgin Satıcı Probleminden, Genelleştirilmiş Gezgin Satıcı Problemi için veri oluşturma yöntemi kullanılarak oluşturuldu. Kullanılan ham veri: http://branchandcut.org/VRP/data/ Salkım sayısı, nokta sayısının yarısı ve üçte biri olarak belirlendi ve her iki durum için hesapsal deneyler yapıldı.

Hesapsal Deneyler CPLEX 10.0 ve 2.4 GHz AMD Opteron 250 CPU kullanıldı Tüm deneylerde F4 hem çözüm süresinde hem de alt sınır kuvveti açısından en yüksek başarımı sergiledi. Nokta sayısı 13-43 arasında iken, iki saatlik hesap süresi sınırı dahilinde, 148 problem enstantanesinin tümünde en iyi çözüm bulundu Nokta sayısı 101-262 arasında iken, altı saatlik hesap süresi sınırı dahilinde, 10 problem enstantanesinin 3 tanesinde en iyi çözüm bulundu

Sonuç GARP için dört Tamsayısal Programlama modeli oluşturuldu Modeller kendi aralarında teorik ve deneysel olarak karşılaştırıldı Önişleme algoritması ile enstantane boyutu küçültüldü Literatürde KARP için var olan kısıtların GARP’a uyarlanabileceği gösterildi Dal-kesi algoritması uygulandı Deneysel olarak 101 nokta ve 51 / 34 salkımlık iki enstantane iki saat içinde çözülebildi

Genelleştirilmiş Araç Rotalama Problemi için Modeller ve Dal-Kesi Algoritmaları YAEM 2010 02.07.2010 Tolga Bektaş, Southampton University Güneş Erdoğan, Özyeğin Üniversitesi Stefan Røpke, Technical University of Denmark