Mal ve Faktör Piyasaları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Advertisements

ders 3 esneklİk Mankiw 2007, BL. 5
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
15 Monopol.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 6
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
ÜRETİM VE FİRMA TEORİSİ
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
9. Bölüm FİYATLANDIRMA.
OLİGOPOL PİYASALAR: OYUN TEORİK YAKLAŞIM
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Klasik ve Keynesçi İktisat
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Devletin Piyasaya Müdahalesi ve Fiyat Kontrolleri
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
AKSAK REKABET PİYASALARI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
III- Dış Çevre Analizi: Fırsat ve Tehditler
TALEP (demand).
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
ARZ Bu bölümde ekonomideki arz kavramı, daha sonra da bu kavramdan hareketle turizm arzına özgü genel özellikler hakkında bilgi verilmekte, firma arz eğrisi,
İkinci Bölüm Fiyat Teorisine Giriş.
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 FARKLI ENDÜSTRİ YAPILARINDA FİRMALAR: OLİGOPOL MODELİ Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
4.ESNEKLİKLER.
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
Sekizinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
FİYAT MEKANİZMASI.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
10.OLİGOPOL PİYASASI.
8. MONOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
8. TAM REKABET PİYASASI.
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
8. MONOPOL PİYASASI.
11.OLİGOPOL PİYASASI.
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
AKSAK REKABET PİYASALARI
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
8. MONOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
Sunum transkripti:

Mal ve Faktör Piyasaları

TAM REKABET PİYASASI Atomizite Koşulu: Alıcı ve satıcıların piyasa fiyatının etkileyemeyecek kadar çok sayıda olması ve her satıcının sattığı, her alıcının ise satın aldığı mal ve hizmet miktarı hacminin çok küçük olması nedeniyle piyasa fiyatını etkileyememeleri durumudur. Mobilite Koşulu: Alıcı ve satıcıların piyasaya giriş ve çıkışlarının serbest olması, yani piyasaya giriş ve çıkışlarını kısıtlayan yasal ve/veya fiziki engellerin olmamasıdır.

TAM REKABET PİYASASI Homojenlik Koşulu: Piyasada bulunan alıcı ve satıcılar tarafından alım satımı yapılan malların özelliklerinin tıpatıp aynı olmasıdır. Bir başka anlatımla, belirli bir piyasada, belirli bir fiyattan satılan mal veya hizmetin herhangi bir zaman ve yerde aynı niteliklere sahip olmasıdır. Açıklık Koşulu: Hem alıcıların hem de satıcıların piyasada üretilen her malın fiyatı ve kalitesi hakkında her şeyi bildiği, daha genel ifadeyle tüm karar birimlerinin piyasada olup bitenlere dair tam bilgiye sahip olduğu piyasadır.

Arz Eğrisi

Monopol Yani, bir mal ve hizmet piyasasında fiyatı bir tek arz edici (satıcı) belirleyebiliyorsa, bu piyasaya monopol veya tekel satıcı piyasası denilmektedir Yakın ikamesi olmayan bazı mal ve hizmetler için piyasada tek bir arz edicinin olması, Arz edicinin fiyatlar üzerinde önemli kontrol gücüne sahip olması, Arz ediciyi rekabetten koruyan, piyasaya girişleri engelleyen (ölçek ekonomileri, patentler, hammaddelerin özel sahipliği, kamu ayrıcalığı ve lisans gibi) düzenlemelerin olmasıdır.

Kâr Maksimazasyonu

Monopson Bu, monopson piyasalarda çok sayıda arz eden karşısında tek bir alıcının piyasadan mal ya da hizmet talep ettiği anlamına gelmektedir. Satıcı tekelinin aksine burada alıcı tekeli söz konusudur.

İki Yanlı Monopol Bir mal ya da hizmetin tek satıcısı ve bu satıcının karşısında tek alıcı var ise, bu piyasaya iki yanlı monopol piyasa denilmektedir. Fiyatı tarafların pazarlık gücü belirler.

Oligopol Birbirine etki edebilecek kadar az sayıda satıcı ile çok sayıda alıcının karşı karşıya geldiği piyasalara oligopol piyasalar denir. Fiyat Önderliği Modeli Lider işletme tarafından fiyat belirlenir Cournot’un Düopol Modeli rekabet, malların fiyatı üzerinden değil de satış miktarları üzerinden gerçekleşmektedir Bertrand Modeli miktar üzerinden değil fiyatlar üzerinden rekabet yürütecekleri esas alınmaktadır.

Oligopol Edgeworth Modeli Chamberlin Modeli Denge oluşamaz Chamberlin Modeli Zaman içerisinde dengeye doğru hareket Sweezy Modeli (Dirsekli Talep Eğrisi Modeli) oligopol bir piyasada bir işletme fiyatlarını indirirse, rakipleri de aynı şekilde fiyatlarını indirirler. Ancak tam tersi durumda yani işletme fiyatlarını yükselttiğinde ise, bu kez rakipleri fiyatları yükselterek tepkide bulunmazlar. Kartel Teorisi

Tekelci Rekabet Birbirinin yerine rahatlıkla ikame edilebilen çok sayıda işletme tarafından üretilen bir grup malın, aslında birbirinden farklı olmamasına rağmen birbirinden farklıymış gibi gösterilerek, her işletmenin piyasada kendisine belirli bir alıcı kitlesi yaratmayı başardığı piyasadır Birbirinden bağımsız olarak hareket eden çok sayıda alıcı ve satıcının olması Farklı satıcıların farklı ürünleri olması Piyasaya giriş-çıkışın nispeten kolay olması Mallar arasındaki ikame ilişkisi ve ürün grubu