ETKİLİ KURUMSAL İLETİŞİM İstanbul Meslek Hastalıkları Hastanesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENCİ VE YAŞAM KOÇLUĞU PROGRAMI
Advertisements

İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ.
Sonra çıkarıp cebinden aynanı Bir selam de kendine ver.
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
ETKİLİ İNSANLARIN TEMEL ALIŞKANLIKLARI
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
İ.Ü.İstanbul Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
İLETİŞİM.
DİNLEME.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İLETİŞİM.
Hasta Memnuniyeti-İletişim
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
İletişim Sanatı 1.
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
ÇATIŞMA ÇÖZME ve İLETİŞİM STRATEJİLERİ
Sözlükte "iletişim" ne demek?
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
İLETİŞİM BECERİLERİ Dr. Fatma Nur Eneç Can.
İletişim ve Empati.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
-İLETİŞİM- SUNUSU.
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ.
ETKİLİ İLETİŞİM.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ.
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
İLETİŞİM VE EMPATİ.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
İLETİŞİM.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ.
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
İLETİŞİM.
İLETİŞİM NEDİR?. İLETİŞİM NEDİR? İLETİŞİM: Duygu,düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı.
Yola çıkınca her sabah, Yola çıkınca her sabah, Bulutlara selam ver. Bulutlara selam ver. Taşlara, kuşlara, Atlara, otlara, İnsanlara selam ver. Ne görürsen.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Gökçe Erinç Büyükşengür
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
İletişim: Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı ; “anlaşılmak”tır.
İLETİŞİMİN TEMEL BECERİLERİ
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

ETKİLİ KURUMSAL İLETİŞİM İstanbul Meslek Hastalıkları Hastanesi SÜRECİ İstanbul Meslek Hastalıkları Hastanesi Sağlık Personeli 10.02.2011 Doç Berat Bir Bayraktar

İletişim Nedir? İletişim; Duygu, düşünce veya bilginin akla gelebilecek her yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı ; “anlaşılmaktır”.

İletişimin Temel Kavramları Kaynak(Kişi/ler) Alıcı Mesaj(İleti) Kanal Araç Hedef Sinyal Geribildirim

Anlaşılmak İstiyorsanız; Doğru Bir Şekilde Anlaşılmak İstiyorsanız; Başlangıç çok önemlidir. İletişim bir bilgi alışverişi değildir. İletişim kişiye değil kişilere yapılır. İletişim, sözlü ve sözsüz iletişim işaretleriyle bir bütündür.

İletişimde Amaca Ulaşmak İçin Ne söylemek istiyorum? Ne zaman söylersem, karşımdaki kişinin iletişim kaynakları açık olur? Nerede hangi ortamda iletişimi başlatmam yerinde olur? Sorularını cevaplandırınız!

İletişim Analizi Hepimizin içinde bir çocuk, bir anne baba ve bir yetişkin benliği vardır. Karşılaştığımız olaylara, zamana ve yere göre bu üç benlikten birini veya ikisini bir arada kullanarak tepki veririz.

Daha İyi Bir İletişim Kurmak İçin; Çevrenizdeki insanların hangi benliği kullandığını bulmayı deneyin. Paralel iletişimler kurmaya çalışın, karşınızdaki kişi ile aynı benlik düzeyinde konuşun.

Daha İyi Bir İletişim Kurmak İçin; Çapraz iletişimlerinizin farkında olun. Örtülü iletişim ile veya aynı anda birden çok benlik hali. Zaman zaman karşınızdaki kişi beklediğiniz tepkinin dışında bir tepki verebilir ve iletişim benlik düzeyleri farklılaşabilir.Siz bunun farkında olursanız kendinizi değişen duruma göre ayarlayabilirsiniz. Örtülü iletişim ile veya aynı anda birden çok benlik halini içeren bir mesaj ile karşılaştığınızda uygun benlik düzeyini kullanabilmek için karşınızdaki kişinin beden dilinden yararlanabilirsiniz

İletişim Analizi İçe dönük/ Dışa Dönük Kişilik Özel/ Genel Kişilik Düşünen/ Hisseden Kişilik Yargılayan/ Algılayan Kişilik

İçe Dönük/ Dışa Dönük Düşünmeyi sever ve grubun düşnmek için kendisine zaman tanımasını ister, Objektif gerçeklerden çok, fikirlere motive edilebilirler, Duygu ve düşüncelerini göstermede yavaştırlar Daha sessiz ortamları tercih ederler, İç dünyalarıyla fazla ilgilenirler, Sosyal ihtiyaçları için gruplara daha az bağlıdırlar, Düşünmenin gerekli olduğu zamanlarda bile hareketi sever, Çoğunlukla konuşurken fikirlerini oluştururlar Duygu ve düşüncelerini göstermede çabuk davranırlar, Enerjik bir yapıları vardır Soruları çabuk sorarlar, Dış dünyayla olan ilgileri, fikirlerin ve teorilerin önemini unutturabilir, Sosyal ihtiyaçları için gruplara daha bağımlıdırlar.

Özel/ Genel Kişilik İhtimallerden çok o anki durum hakkındaki gerçeklerle ilgilenirler Sadece gerçekleri ve sonuçlarını görmek isterler Alışılmış şeyleri severler ve belirlilikten hoşlanırlar Zaman paradır Detayları severler Bazen ağaçlardan ormanı göremezler O anki durum hakkındaki gerçeklerden çok, ihtimallerle ilgilenirler, Sonuca bir çıkarımdan diğerine atlayarak ulaşırlar, Hayal gücünü kullanmayı çok severler, Çeşitliliği severler ve belirsizlikten hoşlanırlar Zaman bir olasılıktır, Detaylarda güçlü değillerdir Bazen ormanı görür ama ağaçları göremezler

Düşünen/ Hisseden Kişilik Adım adım mantıklı bir yöntem izleyerek karara varır, Metotlarda doğruluk ve kesinlik arar Gerçeklere ve geçerli prensiplere göre konuşur İş meselelerine çabucak girmek isterler Olayları iyi analiz ederler Genellikle mantıksal yaklaşımları tercih ederler Karar verme aşamasında tutarlılık ararlar. İçgüdüye ve içden gelen hislere güvenir, İnsan faktörüyle ilgilenir, Prensiplerine göre konuşur, İsteklerini ve duygularını o anki ruh hallerine göre gösterirler, İş meselelerine girmeden önce sosyalleşmeye zaman ayırırlar, Kendi prensiplerini yansıtan teklifleri tercih ederler, Genellikle duygusal yaklaşımları, mantıksal yaklaşımlara tercih ederler, Kararların ilişkiler üzerindeki etkilerine bakarlar.

Yargılayan/ Algılayan Kişilik Çok çabuk karar verme eğilimindedirler, Karar vermeyi sever Bitiş tarhlerine kesinlikle uyar Sonuca varmayı sever Doğru zaman gelmeden harekete geçmeyi sever Temel konularla daha çok ilgilenir Açıklığı ve planlı prosedürleri sever Gerçekleri olduğu gibi görür Tartışmaları sona erdirmeyi sever. Karar vermeyi geciktirme eğilimindedir, Belirsizliğe dayanabilr, Bitiş tarihlerine daha az önem verir Kaçırılmış fırsatlardan nefret eder Sadece çok gerekliyse karar verir Konudan konuya atlar Şartlat gerektirirse açık olmayı sever Araştırmayı sever

“Kötümser insanların karamsarlıklarının sebebi, kendi değersizliklerine olan sarsılmaz inançlarıdır.”

ETKİN İLETİŞİM VE ANLAMA Verilmek istenilen mesajları anlamak, algılamak, yorumlamak Yanlış anlamalardan uzak durmak Anlaşmazlık ortamı yaratmamak Empati göstermek(IQ+EQ+SQ)

ETKİN İLETİŞİM VE DİNLEME

Etkin İletişim ve Dinleme Sağlıklı ve etkin bir iletişimin iyi dinleyiciler ile kendi duygularını samimi ve dürüst ifade eden kişilere ihtiyacı vardır.

(Durumdan Memnun Olmayan Kim?) Sorun kimde! (Durumdan Memnun Olmayan Kim?) Sorun Çözüm SORUN ONDA : Etkin dinleyici olmak, SORUN YOK : SORUN BENDE: Etkin konuşmak, ben mesajını vermek.

(Durumdan Memnun Olmayan Kim?) Sorun kimde! (Durumdan Memnun Olmayan Kim?) Durumun değişmesini isteyen karşımdaki kişi ise; etkin dinleyici olmak, Durumun değişmesini isteyen ben isem; Etkin konuşmak, ben mesajını vermek. Sorun karşıdaki insanlardaysa uygulanacak yöntem;

Etkin Dinleme Dinlerim, Pasif olmayı kabul ederim, Danışman rolünü benimserim, Karşımdakine yardım etmek isterim, Karşımdakinin duygularını ifade etmesini sağlayarak rahatlatmak isterim, Öncelikle karşımdakinin ihtiyaçlarınla ilgilenirim.

Etkin Dinleyicinin Özellikleri Söylenenlere ilgi gösterir. Gerçek sorunun ne olduğunu duyana kadar yargıda bulunmaz. Konuştuğu kişi ile göz teması kurar. Söylenenleri anlayıp anlamadığını kontrol eder. Sırasını bekler, anladığını düşündüğünün hemen üstüne atlamaz.

Etkin Dinleyicinin Özellikleri Daha önemlisi, etkin dinleme sonucu karşımızdaki kişinin yaşayacağı rahatlık, onun bizim vereceğimiz öneriye uyum gösterme ihtimalini arttırır. Bu nedenle sonucu artırmak için;

Etkin Dinleyicinin Özellikleri Karşımızdaki şikayetlerini veya onu huzursuz eden konuları söylerken onun yüzüne bakarak dinlemek, Uygun aralılarla başını sallamak, ve “anlıyorum”, “evet” gibi ilgiyi gösteren kısa geri bildirimlerde bulunmak. Daha uzun boşluklarla karşımızdaki kişinin söylediğinin tekrarlamak.

Etkin Dinleme İle Kazanılan Özellikler Kişiler yargılanmadıkları için başlangıçta söylemeyi düşündüklerinin daha fazlasını söyler, Kendileri ile ilgili temelde yatan esas sorunun farkına varabilir, Kendi sorunlarına çözüm bulabilir, Yaşanmış ve bitmiş bir olay ile ilgili olarak çözümsüzlüğü kabullenir,

Etkin Dinleme İle Kazanılan Özellikler “Anlaşıldım” duygusunu yaşar, Karşısındaki kişiye olumlu duygular besler, Amaçları aşan bir şey söylediklerinde, bunu fark edip kendilerini düzeltebilir, Karşısındaki kişiyi dinlemeye ve anlamaya hazır duruma gelir.

YANLIŞ DİNLEME TÜRLERİ 1.Görünüşte Dinleme 2. Seçerek Dinleme 3. Saplantılı Dinleme 4. Savunucu Dinleme 5. Tuzak Kurucu Dinleme 6. Yüzeysel Dinleme

1.Görünüşte Dinleme En yaygın dinleme türüdür. Kişi dış görünüşüyle dinliyormuş gibi görünür, Ancak; İç dünyası bambaşka bir yerdedir.

Diğer söylenenleri dinlemezler. 2. Seçerek Dinleme Bu tür dinleyenler karşılarında konuşan kişinin söylediklerinden sadece kendilerini ilgilendirilen kısımları duyarlar, Diğer söylenenleri dinlemezler.

Daha çok duygusal yönden saplantılı kişilerin dinleme tarzıdır. 3. Saplantılı Dinleme Daha çok duygusal yönden saplantılı kişilerin dinleme tarzıdır.

4. Savunucu Dinleme Bu kişiler her söyleneni kendilerine yönelmiş bir saldırı sayarlar. Hemen karşı saldırıya veya savunmaya geçerler.

Bu kişiler seslerini hiç çıkarmadan dinleme eğilimindedirler. 5. Tuzak Kurucu Dinleme Bu kişiler seslerini hiç çıkarmadan dinleme eğilimindedirler. Çünkü dinlediklerinden yararlanarak karşılarındakini zor duruma düşürecek fırsatı ararlar.

Bireyler kişinin kullandığı kelimelerin yüzeyinde kalırlar. 6. Yüzeysel Dinleme Bireyler kişinin kullandığı kelimelerin yüzeyinde kalırlar. Kelimelerin sözcük anlamlarında veya kendilerince olan anlamlarında gezinirler.

İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler 1. Susun ; İyi bir dinleyici olmanın temeli “susma” yı becerebilmeye dayanır.

İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler 2. Konuşanı Rahatlatın; Karşınızdaki kişide konuşabileceği duygusunu uyandıran bir atmosfer yaratın.

İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler 3.Dinlemek İstediğinizi Gösterin; İlgi duyduğunuzu gösterin. Karşı çıkmak yerine anlamak için dinleyin.

İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler 4. Dikkat Dağıtıcı Öğeleri Uzaklaştırın; Elinizde anahtarlık sallamak, kağıtları karıştırmak gibi dikkat dağıtıcı davranışlardan kaçının.

İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler 5. Karşınızdaki Kişiye Empati Gösterin; (Duygusunu anlayın ve kabul edin.) Kendinizi karşınızdakinin yerine koyun ve onun ne hissettiğini anlamaya çalışın.

İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler 6. Zaman Tanıyın; Karşınızdakinin sözünü kesmeyin, Kendisini ifade etmesine imkan verin.

İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler 7. Öfke ve Olumsuz Duygularınızı Kontrol edin; Kızgın bir insan çoğunlukla karşısındakini yanlış anlar ve kendini güç durumda bırakacak tepkiler verir. Bu sebeple hemen karşılık vermeyin.

İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler 8. Soru Sorun; Soru sormak konuşan kişiye ilgi duyduğunuzu gösterir ve onu konuşmayı sürdürmek konusunda cesaretlendirir.

İyi Bir Dinleyici Olmak İçin Temel İlkeler 9. Yargılayıcı Olmayın; Eleştirici ve tartışmacı bir tutum, konuşanı savunucu olmaya yöneltir ve öfkelendirir.

İyi Bir Dinleyici Olmak Unutmamak gerekir ki, İki kulağımız, bir ağzımız vardır. Bu da dinlemenin konuşmadan daha önemli olduğunu ortaya koymaktadır.

Etkili İletişim ve Konuşma Şekil açısından sözlü iletişim İçerik açısından sözlü iletişim

Şekil Açısından; Hızlı/Yavaş Konuşma Tonlama Vurgulama Yanlış Telaffuz

İçerik Açısından; Doğru mesaj Bilgi/Veri odaklı mesaj Amaca yönelik Doğru Zaman Geribildirim Kısa/Öz Abartısız/Sade Örneklemeler Kısaltmalar/Formüller Teknik kelimelerin az kullanılması Yabancı kökenli kelimelerin az kullanılması

Etkili İletişim ve Analitik Düşünme Olayları derinlemesine inceleme Neden-Sonuç İlişkisi Problemin Çıkış Noktası/ Yarattığı Problemler

Etkili İletişim ve Geribildirim Etki-Tepki Bilgi Akışı Hedeflerin Tesbiti(SMART)

BEDEN DİLİ

Beden dili insanlık tarihi açısından en eski iletişim aracımızdır. Anlatılan özellikler iletişimin sözlü ve sözsüz elemanlardan oluşan bir bütün olduğunu göstermektedir. Beden dili insanlık tarihi açısından en eski iletişim aracımızdır.

Beden dili duygu ve düşüncelerimizin yansımasıdır. İnsanların yüz yüze kurdukları ilişkide, kelimeler %10, ses tonu %30, beden dili %60 önem taşır.

Beden Dilinin Öğeleri Beden Duruşu Mimikler Başın Kullanımı Oturmak İçin Seçilen Yer Giyim Bakım Ve Makyaj Jestler Göz Teması Ayakların Kullanımı Oturma Biçimi Mesafe Kullanılan Aksesuarlar

Beden Duruşu İlişkide olduğu kişiyi doğrudan karşısına alan ve dik bir beden duruşuna sahip bir kişi, mesajında güvenli bir özellik katmış olacaktır.

“Gözlerin konuştuğu dil her yerde aynıdır.” (Herber) Doğrudan Göz İlişkisi “Gözlerin konuştuğu dil her yerde aynıdır.” (Herber) Bir kişiye konuşurken dikkat edilecek en önemli noktalardan biri, nereye baktığınızdır.

Mesafe ve Bedensel Temas Toplumdan topluma büyük farklılık gösteren konulardan birisi de “mahrem mesafe” konusudur. Mahrem mesafe, herkesin tipik olarak asansörde yaşadığı, tanımadığınız insanlarla yakın olduğunuzda rahatsızlık duyacağınız mesafedir.

Beceri sahibi olmak önemlidir, dahi olmak ise olağanüstüdür Beceri sahibi olmak önemlidir, dahi olmak ise olağanüstüdür. Ancak hepsinden daha değerli olanı doğru ilişki kurmaktır.

Jestler Bu konuda dikkat edilmesi gereken, jestleri konuşmadaki eksik kelimeleri tamamlayacak bir araç olarak kullanmamak, yabancı dile hakim olmayan birinin ifadesini elleriyle tamamlaması gibi bir duruma düşmemektir.

“Bir kurum içerisinde insan ilişkilerinin olumlu olması, çalışanların bütün enerjilerini daha iyi yapmak yönünde kullanmaları sağlar. Aksi takdirde enerji insan ilişkilerinden kaynaklanan sorunları aşmaya yönelir. Böyle bir ortamda yaratıcılıktan söz edilemez.” (J. Sculley )

Güvenli bir ifade, verilen mesajla uyum içindeki ifadedir. Mimikler Güvenli bir ifade, verilen mesajla uyum içindeki ifadedir.

ve Konuşmanın Akıcılığı Ses Tonu, Şiddet ve Konuşmanın Akıcılığı İnsanlar arası ilişkilerde yaşanan en küçük gerginlik, kendini önce ses tonuyla ortaya koyar. Büyük çoğunlukla gündelik ilişlilerde canlı, neşeli, enerjik bir ses tonu, insanlar üzerinde olumlu etki bırakır.

“Etrafımızdaki kişileri oldukları gibi değil, kendi olduğumuz gibi görürüz.” (A. Nin)

“Kötümser yalnız tüneli görür, iyimser tünelin sonundaki ışığı görür, gerçekçi tünelle birlikte hem ışığı hem de gelecek treni görür .” (J. Harris)

İletişimde Yapılmaması Gerekenler Genellemeler Önyargı Algılamada seçicilik Kişiselleştirme Zihin Okuyuculuğu Ben Bilirimcilik Objektiflikten uzak olma

ETKİLİ İNSANLARIN YEDİ TEMEL ALIŞKANLIĞI

ETKİLİ İNSANLARIN 7 TEMEL ALIŞKANLIĞI Proaktif Olmak, Sonunu Görerek İşe Başlamak, Önemli İşlere Öncelik Vermek, Kazan Kazanı Hedeflemek, Önce Anlamaya Çalışmak Sonra Anlaşılmaya, Sinerji Yaratmak, Baltayı Bilemek.

1. ALIŞKANLIK “PROAKTİF OL”

Kişisel Karar Verme Alışkanlığı 1. Proaktif Ol Kişisel Karar Verme Alışkanlığı Temel İlke Bireylerin seçim özgürlüğü vardır ve yaptıkları tercihlerin sorumluluğunu taşırlar. Temel Paradigma Proaktif olmak kişisel özgürlüğü ve etkiyi artırır.

Reaktif İnsan: Bekler, Başına bir şey gelince tepki verir. Sadece güneşli havalarda kendi havası iyidir. Proaktif İnsan: İleriyi düşünür, Başına bir şey gelmeden tepkilerini verir. Her zaman havası iyidir.

PROAKTİF İNSANLARIN DÖRT YETİSİ Özbilinç Hayal Gücü Vicdan Özgür İrade

“SONUNU DÜŞÜNEREK İŞE BAŞLA” 2. ALIŞKANLIK “SONUNU DÜŞÜNEREK İŞE BAŞLA”

2. Sonunu Düşünerek İşe Başla Kişisel Liderlik Alışkanlığı Temel İlke Zihinsel yaratım fiziksel yaratımdan önce gelir. Temel Paradigmalar Geleceği zihnimde canlandırabilirim. İlke merkezli olmalıyım.

ALIŞKANLIĞIN ÖZELLİKLERİ Sonunu düşünerek işe başlamak kişisel liderlik alışkanlığıdır. Etkili olmayan düşünce ve davranışlarımızın yerine etkili olanları geliştirebiliriz. Hepimizin karar ve davranışlarının bir “merkezi” vardır. Merkezimize ilkeleri yerleştirmek güven sağlar, yol gösterir ve güç verir.

KİŞİSEL MİSYONUMUZ YAŞANTIMIZA YÖN VE ANLAM VERİR Varoluş nedenim ne? Bunu hangi ilkelere dayanarak gerçekleştireceğim?

KİŞİSEL MİSYONUN YARARLARI Yaşamınız hakkında derinlemesine düşünmenizi sağlar. En derinde yatan düşünce ve duygularınızı incelemenize yardımcı olur. Sizin için gerçekten neyin en önemli olduğunu açıklığa kavuşturur. Bakış açınızı genişletir.

Sonunu Düşünerek İşe Başla Kişisel Liderlik Alışkanlığı Süreç Temel amaç bildirgesi (misyon) hazırlamak Vizyon oluşturmak Strateji geliştirmek Hedef belirlemek

“ÖNEMLİ İŞLERE ÖNCELİK VER” 3. ALIŞKANLIK “ÖNEMLİ İŞLERE ÖNCELİK VER”

3. Önemli İşlere Öncelik Ver) Kişisel Yönetim Alışkanlığı Temel İlke Etkili olmak için ilişkilerin, rollerin ve faaliyetlerin dengelenmesi gerekir. Temel Paradigma Öncelik aciliyete değil öneme bağlıdır.

ZAMANI NASIL HARCIYORUM? ACİL ACİL DEĞİL V ÖNEMLİ ÖNEMLİ DEĞİL

Önem: Kişinin işinde, ilkelere dayalı değer sistemidir, misyondur. Aciliyet: Çevre tarafından yaratılır, toplumsal değer sistemine baskı yapılır.

ZAMANI NASIL HARCIYORUM? V ACİL ACİL DEĞİL ÖNEMLİ ÖNEMLİ DEĞİL 10 4 85 1 Fortune 500 Yöneticileri ZAMAN %

3. Önemli İşlere Öncelik Ver) Kişisel Yönetim Alışkanlığı Süreç Dört kareye faaliyetleri yazmak İkinci kareye öncelik vermek Üç ve dördüncü karelerdeki işleri yapmamak Haftalık uygulama planı yapmak Altı adımlık süreci uygulamak

“KAZAN / KAZAN’I HEDEFLE” 4. ALIŞKANLIK “KAZAN / KAZAN’I HEDEFLE”

4. Kazan / Kazan’ı Hedefle Kişilerarası Liderlik Alışkanlığı Temel İlke Etkili ve uzun süreli ilişkiler karşılıklı yarar sağlamayı gerektirir. Temel Paradigma Kendi yararı kadar başkasınınkini de gözetmek. İşbirliğini rekabete tercih etmek.

ALIŞKANLIĞIN ÖZELLİKLERİ Kazan/kaybet yaklaşımı sağlıksız kıyaslamalar ve rekabet ile kendini gösterir. Kazan/kazan herkesin kazanmasına olanak tanır. Kazan/kazan senaryosu dışındaki senaryolar etkili değildirler. “Bolluk zihniyetinin” karşıtı “kıtlık zihniyetidir”. Kazan/kazan cesaret ile duyarlılık arasında denge kurmayı gerektirir. Kazan/kazan ilişkileri “üçüncü seçeneğe” inanmayı gerektirir.

KAZAN KAZAN KARAKTERİNİN 3 ÖĞESİ Kişisel Bütünlük Kişisel bütünlüğü olan insanlar duygularına, değerlerine ve sözlerine sadıktırlar. Olgunluk Olgun insanlar kendi duygu ve düşüncelerini ifade ederken cesur ve aynı zamanda başkalarının duygu ve düşüncelerine karşı duyarlıdır. Bolluk Zihniyeti Bolluk zihniyetine sahip insanlar, her şeyin herkese yetecek kadar bol miktarda olduğuna inanırlar.

4. Kazan / Kazan’ı Hedefle Kişilerarası Liderlik Alışkanlığı Süreç Karşılıklı yarar sağlamak için cesaret ve duyarlılığı dengelemek.

“ÖNCE ANLAMAYA ÇALIŞ SONRA ANLAŞILMAYA” 5. ALIŞKANLIK “ÖNCE ANLAMAYA ÇALIŞ SONRA ANLAŞILMAYA”

5. Önce Anlamaya Çalış Sonra Anlaşılmaya Empatik İletişim Alışkanlığı Temel İlke Önce teşhis sonra tedavi Temel Paradigma Anlamak için dinlemek

5.Önce Anlamaya Çalış Sonra Anlaşılmaya Dinleme Düzeyleri İlgilenmeme Dinler Görünme Seçici Dinleme Dikkatli Dinleme Empatik Dinleme

5.Önce Anlamaya Çalış Sonra Anlaşılmaya Empatik Dinlemenin Önem Taşıdığı Durumlar Etkileşimin boyutunun çok duygusal olduğu hallerde İlişkinin gergin ve güvensiz olduğu zamanlarda Anladığımızdan emin olmadığımızda Veriler karmaşık ve yabancı olduğunda Diğer kişinin anlaşılmadığını sandığını anladığımızda

EMPATİNİN ÖZELLİKLERİ Kişisel deneyime dayalı tepkiler,anlamamızı engelleyebilir. Gözümüz, kulağımız ve kalbimizle dinlemek, duyguyu, anlam ve içeriği anlamamıza yardımcı olur. Empati karşımızdakini derinlemesine anlamaktır. Empatik dinleme, karşımızdakilere, ihtiyaç duydukları psikolojik havayı sağlar. Empatik dinleme becerisi, uygulandıkça gelişir. Empatik dinleme her zaman uygun olmayabilir.

6. ALIŞKANLIK “SİNERJİ YARAT”

Yaratıcı İşbirliği Alışkanlığı 6. Sinerji Yarat Yaratıcı İşbirliği Alışkanlığı Temel İlke Bütün, parçaların toplamından büyüktür. Temel Paradigmalar Farklılık iyidir. İşbirliği daha iyi sonuçlar doğurur.

SİNERJİ YARATMAK Farklılıklara değer vermektir, Hoşgörmek ve kabul etmek değildir.

Sinerjinin Özellikleri Farklı düşüncedeki insanları bir araya getiren ilişkiler, sinerji yaratma fırsatlarıdır. Farklılıklardan yarar sağlıyabilmenin ilk koşulu, onlara saygı duymaktır. Önyargılarımız, farklılıklara değer vermemizi engeller. Sinerji yaratma sürecinde, açık iletişim kullanılır.

Yaratıcı İşbirliği Alışkanlığı 6. Sinerji Yarat Yaratıcı İşbirliği Alışkanlığı Süreç Kazan/Kazan’ı hedeflemek Empati ile dinlemek Üçüncü seçeneği yaratmak Alçakgönüllü olmak

7. ALIŞKANLIK “BALTAYI BİLE”

Yenilenme Alışkanlığı 7. Baltayı Bile Yenilenme Alışkanlığı Temel İlke Üretim / üretim yeteneği dengesinin geliştirilmesini gerektirir. Temel Paradigmalar Sürekli iyileştirme. Denge.

BALTAYI BİLEME ALIŞKANLIĞININ ÖZELLİKLERİ Baltayı bilemek, işimizde ve diğer alanlarda istediklerimizi elde etmemize yardımcı olan şeyleri korumak ve geliştirmek demektir. Baltayı bilemek için günden güne aşamalı değişiklikler yapmak gereklidir. Baltayı bilemek için düzenli egzersiz yapılmalıdır. Ruhsal boyuta önem verilmelidir. Özel zafere ulaşmamızı sağlayan sosyal boyut ihmal edilmemelidir.

Yenilenme Alışkanlığı 7. Baltayı Bile Yenilenme Alışkanlığı Süreç Fiziksel, zihinsel, ruhsal ve sosyal / duygusal boyutlarda kendimize yeni hedefler koyarak üretim yeteneği/üretim dengesini geliştirmek. İlke merkezli yaşamak.

Baltayı bileme alışkanlığı, diğer 6 alışkanlığın hepsini yeniler ve geliştirir.

TAKIM ÇALIŞMASI

Takım ve Grup Arasındaki Fark Nedir?

Takımın Oluşmasında 3 Önemli Öğe Vardır; Takımı oluşturan kişi sayısı iki veya daha fazla olmalıdır. Bu kişiler birbirine bağımlı olmalı ve birlikte hareket etmelidir. Takımı oluşturan kişiler belli bir amacı gerçekleştirmek için çalışmalıdır.

Takımların olgunluğa ulaşma evreleri; Kuruluş Evresi (Forming) Karışıklık ve karmaşa Evresi (Storming) Biçimlenme Evresi (Norming) Başarma Evresi (Performing) Dağılma Evresi (Adjourning)

Takımın Oluşmasına Etkili Faktörler Takım üyelerinin birbirini karşılıklı kabul etmesi, Takım üyeleri arasında serbest ve kısıtlamasız iletişim ve karar verme, Takım üyelerinin etkili bir biçimde göreve güdülenmesi ve üretken kılınması, Takım üyelerinin davranışlarını kontrol etmek amacıyla normların oluşması ve otokontrol sisteminin çalışması, Takım olma duygusu.

Etkili Bir Takımın Özellikleri Takım rutin hedeflerin başarılması için değişmez bir yapıdır. Takım, üyelerinin görev dağılımını ve kendi programını oluşturur. Takım hedeflerine ulaştığı zaman, üyeler ödüllendirilir. Takım üyeleri arasında etkin bir haberleşme sistemi kurulur. Takım üyeleri arasında, çatışmadan çok, işbirliği hakimdir. Esneklik önemli hedeflerden biridir. Görüş alışverişi ve uzlaşma, takım etkileşimi için önemli hedeflerden biridir. Takımın periyodik olarak, kendi değerlemesini yapması gerekir. Yöneticilerin rolü, bir danışman, bir örgütleyici ve kolaylaştırıcı gibidir.

Takım Çalışmasının Gerçekleşmesi İçin Gerekli Kurumsal Koşullar Kişisel girişimlere destek verilmesi Teknolojiye uyumla birlikte, insan faktörünün ön planda olması İşgörenin yardım etmeye hazır olması Güvene dayalı ama iç disiplini ön planda tutan bir kurum kültürünün olması Açık bilgi ve haberleşme Birlikte verilen bir karar mekanizması Uzmanlaşma yerine, her işe uyum Değişime açık bir yapı Grup başarısı

Takım Çalışması Nedir? Bir çalışma grubunun etkin ve dengeli bir işbirliği anlayışı içinde, kendisine verilen hedeflere ulaşmak amacıyla, iş bölümü ve dayanışma ilkelerine uyarak yaptığı çalışmadır.

Takım Çalışmasının Özellikleri Farklı becerilerin ortaya konulduğu bir çalışma şeklidir. Hedeflere ulaşmak için herkesin yardımı gerekir. Ödüller bireysel değil, grubun başarısına verilir. Takım görevlerin gerçekleştirildiği yerdir. Karar verme süreçlerine tüm takım üyeleri katılır. Takım üyeleri arasında etkili bir iletişim ve bilgi paylaşımı vardır. Takımın verimi, herbir bireyden ziyade, takımın tümüne aittir.

Bir Takımın Üst Düzeyde İş Görebilmesi İçin Ortak onaya dayalı anlaşma Sağlıklı bir yaratıcılık ve iletişim sistemi Doğru yetkilendirme Liderlik paylaşımı Takım vizyonu paylaşımı Sorumluluk paylaşımı Duyarlılık paylaşımı Kendi kendine oluşan bağlılık

Takım Türleri Amaç ve Misyonlarına Göre; İş takımları Gelişme takımları Otonom Faaliyette Bulunmasına Göre; İş grupları Kendi kendini yöneten takımlar

Kendi Kendini Yöneten Takımların Özellikleri Takım üyelerine günlük işlerini planlamak, yapmak ve değerlendirmek için yetki verilir Hangi işin yapılacağını belirlerler, İşin aşamalarını belirleyip, işi planlarlar. Eğitim, performans değerleme, kalite kontrol, yeni takım üyelerini seçme fonksiyonlarını üstlenirler, Takımın performans sonuçlarından, tüm takım üyeleri sorumlu olurlar,

Takım üyeleri gereğinde, rotasyona tabi tutularak, farklı alanlarda ve işlerde de çalışırlar, Görevlerini tümüyle yerine getirebilmeleri için, ihtiyaç duydukları araç, gereç, bilgi, ekipman gibi her türlü donanımı kullanma yetkisine sahip olurlar. Yönetim kademeleri ve görev tanımlarında yapısal değişiklikler olur ve bir koç a da danışmanın yapacağı bir işi, bu takımlar yapar. Kendi kendini yöneten takımlarda bir takım liderinin belirlenmesi ve bu şekilde hareket etmesi yararlı olur.

"Ne kadar bilirsen bil, anlattıkların karşındakinin anlayabildiği kadardır." Mevlana TEŞEKKÜRLER