M.Azmi Doğan Anadolu Lisesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

İKLİM ELEMANLARINDAN NEMLİLİK VE YAĞIŞ.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Basınç ve Rüzgarlar şubat.
RÜZGARIN BASINCA ETKİSİ
DOĞAL SAYILAR.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
NEMLİLİK VE YAĞIŞ.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
ÇÖZÜM SÜRECİNE TOPLUMSAL BAKIŞ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
TÜRKİYE’DE İKLİM.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
TÜRKİYENİN İKLİM ÖZELLİKLERİ
TÜRKİYENİN İKLİMİ Türkiye'de gerek matematik konumun gerekse özel konumun etkisiyle birden fazla iklim görülür. Ülkemizde dört mevsim belirgin olarak.
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Ağır Ama Hissedemediğimiz Yük: BASINÇ. BASINÇ MİLİBAR Atmosferdeki gazların ağırlığına bağlı olarak yeryüzüne uyguladığı etkiye BASINÇ denir. Basınç Birimi.
Sıvı Ölçüleri Değerlendirme.
EKVATORAL İKLİM.
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
Soruya geri dön
NEMLİLİK.
MAKROKLİMA İKLİM TİPLERİ Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
MÜRŞİT BEKTAŞ 1-A SINIFI
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
Dördüncü Grup İkinci Harf B sesi sunumu Mürşit BEKTAŞ.
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
Prof. Dr. F. Kemal SÖNMEZ KASIM 2005 agri.ankara.edu.tr/~sonmez
1/20 BÖLME İŞLEMİ A B C D : 4 işleminde, bölüm kaçtır?
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
NEM VE YAĞIŞ şubat.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Anadolu Öğretmen Lisesi
RUHU ŞAD OLSUN.
4 X x X X X
Mukavemet II Strength of Materials II
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
1 FİNANSBANK A.Ş Sinan Şahinbaş Finansbank Genel Müdürü
2.ÜNİTE: YERYÜZÜNDE YAŞAM KONU: TÜRKİYE’NİN İKLİMİ
Bir bölme işleminde bölen 8,Bölüm 7, kalan 1ise bölünen Kaçtır?
İklimler Nasıl Oluşur? İklimler; sıcaklık, basınç - rüzgarlar ve nem - yağış özelliklerinin bir araya gelmesiyle belirir. İklimi oluşturan bu elemanlardan.
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
Proje Konuları.
ECHİNODERMATA Kambriyen – Güncel tümüyle denizel Filum
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
 Su, canlıların ihtiyaç duyduğu ve onların yaşamasını sağlayan en önemli maddelerdendir. Havadaki su buharına nem adı verilir. Su, katı, gaz ve sıvı.
İKLİM ELEMANLARI - NEM VE YAĞIŞ -
MUTLAK NEM: 1m³ havada bulunan nemin gram cinsinden ağırlığına denir.(Su+Isınma) Kıyılardan iç kesimlere gidildikçe azalır. En fazla Doğu Karadeniz ve.
Sunum transkripti:

M.Azmi Doğan Anadolu Lisesi Bu Sunu En İyi Ofis 2007 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir NEMİN YAĞIŞA DÖNÜŞÜMÜ Murat ADIGÜZEL M.Azmi Doğan Anadolu Lisesi

Atmosfer içerisindeki subuharına NEM denir. Nem HİGROMETRE adı verilen aletle ölçülür. Havanın nemi gram (gr) olarak ifade edilmektedir.

Buharlaşma miktarını ölçen alete EVAPORİMETRE denir

Nemli toprak ve canlılardır. Nemin kaynağı; Okyanuslar, Denizler, Göller, Akarsular, Kaynaklar, Kar örtüsü, Buzullar, Nemli toprak ve canlılardır.

Atmosferdeki nem şu şekillerde ifade edilmektedir:

Mutlak Nem (var olan nem) 1 m³ havanın içinde o an var olan nem miktarının gram olarak ifadesidir.

Temmuz ayında Antalya, Ankara ve Van'da higrometre ile mutlak nem miktarını ölçtüğünüz taktirde hangisinde nem daha fazla olur? Neden?

Bazı durumlarda sıcaklık arttıkça mutlak nem de artar. O hâlde çöller Ekvatoral bölgeden daha sıcak olmasına rağmen neden nem bakımından Ekvatoral bölgeden daha fakirdir?

Sıcaklıkla maksimum nem arasında doğru orantı vardır. Havanın belli bir sıcaklıkta bulundurabileceği en yüksek nem miktarıdır. Sıcaklıkla maksimum nem arasında doğru orantı vardır.

Bir bardağın belli miktarda su taşıma kapasitesi vardır. Fazlasını koyduğumuzda bardak taşar.

Hava da bu şekildedir. Bulundurabileceğinden fazla nem yüklendiği zaman fazlası yoğuşur ve yağış olarak yeryüzüne düşer.

Bağıl (nispi, oransal) Nem Herhangi bir sıcaklıkta hava içinde bulunan nem miktarının aynı sıcaklıkta o havanın bulundurabileceği nem miktarına oranıdır.

Bağıl nem aşağıdaki formülle bulunur:

ETKİNLİK DERS KİTABI SAYFA 75 Şimdi Nem Kavramlarını Kitabınızdaki etkinlikten yola çıkıp somutlaştıralım

Aşağıdaki benzetmeyi okuyarak soruları cevaplayalım. Sınıfta 15 sıra var. Her sıraya en fazla 2 kişinin oturacağını düşünürsek sınıfın maksimum öğrenci kapasitesi 30 olur. Eğer sınıfın maksimum öğrenci kapasitesini arttırmak istersek sınıfı genişletmemiz gerekir. En çok 30 kişilik kapasitesi olan sınıfta diyelim ki bugün 24 öğrenci var.

O hâlde sınıfın doluluk oranı=(24.100)/30 = % 80’dir. En fazla 30 kişi alabilecek olan sınıfa 33 öğrenci gelirse 3 öğrenci ayakta kalır veya bunların dışarı çıkması gerekir. Yani sınıfın doluluk oranı= (33.100)/30=% 100’ü geçerdi.

Bu örnek olayda anlatılanları nemle ilişkilendirelim. Sınıfın en fazla 30 öğrenci alabilmesi: Sınıfın öğrenci kapasitesini arttırmak için genişletilmesi: Sınıfta bugün var olan 24 öğrenci:

Bu örnek olayda anlatılanları nemle ilişkilendirelim. Sınıfın % 80’lik doluluk oranı: 30 kişilik sınıfa 33 öğrencinin gelmesi sonucu sınıfın doluluk oranının % 100'ün üzerine çıkması: Sınıftaki % 20’lik boş sıra:

Yukarıdaki tabloya bakarak aşağıdaki soruları cevaplandırınız. Sıcaklık (oC) Maksimum Nem (g / m3) Mutlak Nem Bağıl Nem (%) Yoğuşma Miktarı (g) 30 30,40 10 32,89 - 20 17,32 57,73 9,42 100 + 0,58 4,85 5,15 -10 2,35 7,65 -20 1,06 8,94 Sıcaklık ile maksimum nem arasında nasıl bir orantı vardır? Sıcaklık arttıkça bağıl nem neden azalmıştır? Sıcaklık ile yoğuşma miktarı arasında nasıl bir ilişki vardır?

Yoğuşma ve Ürünleri

Hava, bulundurabileceğinden fazla nem içerirse bu miktar katı ve sıvı tanecikler şeklinde yoğuşur. Böylece gözle görülmeyen ve buhar hâlinde bulunan nem, bulutları oluşturarak görülür hâle gelir.

1.Bulut

yüksekliklerine göre bulutlar 3 gruba ayrılır: Yerden yükselerek soğuyan su buharının su zerrecikleri veya ince buz kristalleri şeklinde yoğunlaşmasına BULUT denir. yüksekliklerine göre bulutlar 3 gruba ayrılır:

Alçak Bulutlar (Stratüs): Yerden itibaren 3000 m yükseklikte oluşan kalın, yoğun ve koyu renkli bulutlardır. Yoğuşma, hızlı ve kısa sürede olursa küme şekilli, yoğun yağış bırakan bulutlar oluşur. Eğer yoğuşma yavaş ve uzun sürede olursa tabaka şekilli ve uzun süren çisenti şeklinde yağış bırakan bulutlar oluşur.

Orta Bulutlar (Kümülüs) 3000 - 6000 m arasındaki yükseltilerde yoğuşmalara bağlı olarak oluşan bulutlardır. Genellikle beyaz renktedirler.,

Yüksek Bulutlar (Sirüsler) 6000 m‘ nin üstündeki hava katmanlarında su buharının buz şeklinde yoğuşması ile oluşan bulutlardır. Bu seviyelerdeki su buharı azlığına bağlı olarak bulutların görünüşleri tüy şeklindedir. Bunlara genel olarak sirüs adı verilir.

2. Sis

Kara ve deniz yüzeylerine yakın yerlerde oluşan bulutlara SİS denir. Başlıca sis oluşum şekilleri şunlardır:

Sis; Bulutsuz gecelerde sıcaklığını büyük ölçüde kaybeden yer yüzeyine nemli havanın temas etmesiyle sis oluşur.

Farklı sıcaklıktaki iki hava kütlesinin temasında sıcak havanın daha soğuk bir yüzey üzerinde akmasıyla ya da soğuk havanın sıcak bir hava kütlesinin altına girmesi ile yer yüzeyine doğru meydana gelen sıcaklık kaybıyla sis oluşur.

Eğimli bir arazi üzerinde yükselen nemli havanın sıcaklığının düşmesiyle sis oluşur.

Rüzgarın, ılık denizlerden soğuk karaya esmesiyle sis oluşur.

Rüzgar, sıcak denizlerden soğuk denizlere eserse soğuk sular üzerinde sis oluşur.

Rüzgar, sıcak karalardan soğuk denizlere eserse deniz üzerinde sis oluşur.

Serin denizler üzerinde alçalan hava kütleleri sis oluşumuna neden olur.

3. Çiy İlkbahar veya yaz mevsiminde sabahları cisimlerin üzerinde, bahçedeki bitkilerin yapraklarında su damlacıkları oluşur.

Çiy Bu damlacıklar yağmur damlası değildir, geceleri havanın soğumasıyla havada bulunan su buharının yoğuşarak oluşturduğu damlacıklardır.

4. Kırağı Soğumanın çok şiddetli olduğu yerlerde, havanın temas ettiği yüzeylerde buz kristalleri şeklinde oluşan yoğuşma ürünüdür. Ülkemizde bu olay kış mevsiminin başlarında görülür.

Kırağıdan farkı buz kristallerinin tabakalar oluşturmasıdır. Zeminin aşırı soğumasıyla havadaki su buharının soğuyan zeminler, özellikle elektrik telleri, direkler ve ağaçların dalları üzerinde yoğunlaşarak buz hâlini almasıdır. Kırağıdan farkı buz kristallerinin tabakalar oluşturmasıdır.

Gökyüzündeki Yağış Türleri

Bulut oluşumu atmosferdeki yoğuşmanın ilk aşamasıdır. Yoğuşmanın ilerlemesi ile daha da büyüyen katı ve sıvı tanecikler havada askıda kalamayarak yer çekiminin etkisiyle yeryüzüne düşer.

6. Yağmur Buluttaki su tanecikleri ilk aşamada çok küçük boyutlardadır. Havanın soğumasıyla bu tanecikler birleşir, boyutları büyür ve ağırlaşırlar. Ardından yer çekiminin etkisiyle yere düşerek yağmuru oluştururlar.

7. Kar Havadaki su buharının 0 °C‘ nin altında yoğuşmasıyla ince taneli kristaller oluşur. Bu kristallerin birleşmesiyle de kar taneleri meydana gelir.

8. Dolu Dikey yönlü hava hareketlerinin çok güçlü olduğu bulutlardaki su damlacıklarının 0 °C’nin altında aniden donmasıyla oluşan iri buz taneleridir. Daha çok ilkbahar ve yaz aylarında görülür.

Hava Kütleleri ve Cepheler

Hava Kütlesi Atmosferin sıcaklık ve nem bakımından aynı özelliği gösteren geniş parçalarıdır. Örneğin; Ekvator’dan kutuplara doğru giden hava kütleleri sıcak ve nemli iken kutuplardan Ekvator’a doğru giden hava kütleleri soğuk ve kurudur.

Cephe Sıcak ve soğuk karakterli hava kütlelerinin karşılaşma alanlarına CEPHE adı verilir. Karşılaşma alanları (cepheler) bol yağışlı alanlardır. Yeryüzündeki yağışların önemli bir bölümünü cephe yağışları oluşturur.

Oluşumlarına Göre Yağış Tipleri

1. Yükselim (Konveksiyonel) Yağışları Isınarak yükselen havanın soğuması ile oluşan yağışlardır. Ekvator çevresinde yıl boyunca Orta enlemlerde ilkbahar ve yaz aylarında bu tip yağışlar görülür.

2. Yamaç (Orografik) Yağışları Nemli hava kütlelerinin bir dağ yamacı boyunca yükselip soğumasıyla oluşan yağışlardır. En çok kıyıya paralel uzanan dağların denize dönük yamaçlarında, Güneydoğu Asya kıyıları yazın, Karadeniz kıyılarında yıl boyu görülür.

3. Cephe ( Frontal) Yağışları Sıcak ve soğuk hava kütlelerinin karşılaşma alanlarında oluşan yağışlardır. Yeryüzündeki en yaygın yağış türüdür. Batı Avrupa kıyıları ve okyanusal iklimde yıl boyunca, Akdeniz iklim bölgelerinde kış ve bahar aylarında Orta kuşak karalarında kışın görülür.

YAĞIŞ REJİMİ

Belirli bir yerde yağışın yıl içindeki dağılım düzenine YAĞIŞ REJİMİ denir

Yağış yıl içinde aylara ve mevsimlere dengeli bir şekilde dağılmışsa yağış rejimi DÜZENLİ dir

Bazı mevsimler yağışlı, Bazı mevsimler kurak geçiyorsa yağış rejimi DÜZENSİZ dir.

Tarım ürünlerini etkiler Yağış rejimi; Bitki örtüsünü, Akarsu rejimini Toprak oluşumunu, Tarım ürünlerini etkiler

YAĞIŞIN YERYÜZÜNDEKİ COĞRAFİ DAĞILIŞI

Yağışın Yeryüzündeki Coğrafi Dağılışını; Kara, deniz dağılımı, Hava kütleleri, Rüzgarlar, Basınç sistemleri, Okyanus akıntıları, Yer şekilleri, Yükselti gibi faktörler etkiler

Aynı miktarda yağış alan noktaların birleştirilmesi ile elde edilen eğrilere İZOHYET (Eş Yağış Eğrileri) denir

Yağış miktarını ölçen alete PLUVİOMETRE denir

Aşağıda Dünya yıllık yağış dağılışı haritası verilmiştir Aşağıda Dünya yıllık yağış dağılışı haritası verilmiştir. Soruları harita yardımıyla cevaplandırınız. Dünya’da en fazla yağış alan bölgeler nerelerdir? Bu bölgelerde yağışın fazla olmasını sağlayan coğrafi faktörler nelerdir?

Aşağıda Dünya yıllık yağış dağılışı haritası verilmiştir Aşağıda Dünya yıllık yağış dağılışı haritası verilmiştir. Soruları harita yardımıyla cevaplandırınız. Dünya’da en az yağış alan bölgeler nerelerdir? Bu bölgelerde yağışın az olmasına neden olan coğrafi faktörler nelerdir? Yağış dağılışı ile enlem arasında bir paralellik var mıdır?

EN FAZLA YAĞIŞ ALAN YERLER Ekvator Çevresi (Amazon ve Kongo havzaları, Endonezya Muson Bölgesi (Güney ve Güneydoğu Asya Kıyıları) Orta Kuşak Karalarının Batı Kıyıları (Batı Kanada, Kuzeybatı Avrupa Geri Dön

EN AZ YAĞIŞ ALAN YERLER Dönenceler Çevresi ( Büyük sahra, Arabistan, Batı Avustralya) Orta Kuşak Karalarının İç Kesimleri ( Gobi, Kızılkum, Taklamakan Çölleri) Kutup Bölgeleri ( Antarktika, Grönland) Geri Dön

Kaynaklar Komisyon, Coğrafya 9 MEB Ders Kitabı, İstanbul 2007 M. Köroğlu- S. Köroğlu, 9. Sınıf Coğrafya, Esen Yayınları, Ankara, 2007 Komisyon, ÖSS Coğrafya, Güvender Yayınları, Ankara, 2008 Doğu Ateş, 9. Sınıf Coğrafya, Ekip Yayınları, Ankara, 2008 Cumhur ABAY, ÖSS Coğrafya, Esen yayınları, Ankara 2006 Akademedia 99 Bilgisayar Destekli Eğitim Paketi, Sebit, 1998 Muhtelif İnternet Kaynakları