BİLİŞSEL SÜREÇLER Özlem CİHANGİR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
YAŞAM ALANI Lewin ve Gestalt Selma Çelik
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Pragnanz Yasaları Cemil YAYLAR
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
Eğitim Programı Tasarımı S.47-57
Bilgiyi İşleme Modeli TAHİR BENEK
15. BÖLÜM BİLGİYİ İŞLEME KURAMI
Avrupa’da Yaygın Olan Program Modelleri S.57-64
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Bilişsel Öğrenme Kuramı
KONU: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
BELLEK.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Başlıca Öğrenme Stratejileri
Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
BELLEK VE BELLEK SÜREÇLERİ
Beyin Temelli Öğrenme.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Öğretim Durumlarını Planlama
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler Ferdi Odabaşı
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
SINAV STRATEJİLERİ VE TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
14 - KAVRAM HARİTALARI KAVRAM HARİTALARI.
Öğrenme Öğretme Süreci
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Verimli ders çalışma, amaç ve öncelikleri belirleyerek, uygun teknikleri kullanarak ve zamanı verimli kullanarak yapılan çalışmadır.
SINIF YÖNETİMİ.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
SLAYT GEÇİŞLERİ İÇİN… LÜTFEN TIKLAYINIZ… SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER… Sesli İzleyiniz.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
VERİMLİ VE ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ CUMHURİYET İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Öğrenme ve Öğretme Stratejilerini Tasarlama
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenme Psikoljisi Kuramları: Bilgi İşlemleme Yaklaşımı II
ÖĞRENME.
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Sunum transkripti:

BİLİŞSEL SÜREÇLER Özlem CİHANGİR 289-299 Kaynak II; Eğitim Psikolojisi Yazar;B.YEŞİLYAPRAK Hazırlayan;Özlem CİHANGİR 2005-2006 Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ , 1-Önce Soruları Tıklayın Yanıtlamaya Çalışın. 2-Verdiğiniz Yanıtların Şıklarını Kenara Yazın. 3-Sonra Yanıtlarınızı Kontrol Ediniz. 4-Yanlış Yanıtları Muhakeme Ediniz. 5-Gösteriyi İzleyin Tekrar Aynı İşlemi Yapınız.

BİLİŞSEL SÜREÇLER 1.Dikkat 2.Algılama 3.Tekrar 4.Otomotikleştirme 5.Kodlama 6.Geri getirme (hatırlama) 7.Unutma(Geri getirme başarısızlığı) 8.Bozulma 9.Karışma 10.Yanlış yerleştirme 11.Bilgiyi değiştirme

TEKRAR Tekrar bir bilgi birimini şeklini değiştirmeksizin sesli veya sessiz olarak defalarca söyleme şeklidir.Bilginin kısa süreli bellekte tutulma süresini artırır.Eğer tekrar edilerek , bellekte tutulma süresi artırılmazsa bilgi kısa süreli bellekte 15-20 saniye sonra atılır.Yapılan çalışmalarda 2 tür tekrar ortaya konur. 1.Basit tekrar 2.Anlamlandırıcı tekrar Basit tekrarın fonksiyonu bilginin kısa süreli bellekte daha uzun süre tutulmasını sağlamaktır.Bu tür tekrarda bilgi defalarca tekrar edilir.Bu yola bilginin zayıflaması ve unutulması önlenir.

OTOMATİKLEŞTİRME Bilgiyi işleme şekillerinde bir tanesi de otomatik işlemedir.Hem bilişsel,hem duyusal ve hem de psikomotor öğrenmelerde otomatikleştirme söz konusudur.Otomatikleştirme sıklıkla tekrar edilen öğrenmelerde gerçekleşir.Tanımı konusunda tam bir fikir birliği olmamasına karşın aşağıdaki özellikleri kapsadığı kabul edilir. Otomatik işleme hızlıdır. Otomatik işleme dikkat gerektirmez. Uygun uyarıcı ortaya çıktığı zaman,otomatik işleme daima meydana gelir. Otomatik işlemede bilinçli farkındalık yoktur. Örneğin ;Otomobil kullanma ,basketbol da topu potaya atma

KODLAMA Kodlama bilgiyi uzun süreli belleğe yerleştirme sürecidir.Kodlamanın amacı,bilgiyi anlamlı kılmak ve uzun süreli bellekteki ilişkili bir şemanın içine bağlantılı olarak yerleştirmektir.Anlamlandırma yeni gelen bilgi ile ilişkili önceki bilgi arasında bağ kurma ve ilişkili şemadaki anlam ve bağlantılara dayanarak yeni gelen bilgiyi anlama veya bir anlam yükleme süreci olarak görülebilir.Yeni bilgi ile mevcut şema arasındaki bağ;bir imge,mantıksal bir çıkarım veya yeni bir fikirle önceden öğrenilenleri birleştirmeye hizmet eden başka herhangi bir şeye dayanabilir.

GERİ GETİRME(HATIRLAMA) Uzun süreli bellek kapasitesi sınırsızdır.Her türlü bilgi çeşitli kodlama sistemi kullanılarak burada depolanır.Ancak bu bilgi sabit olarak da kalmaz aktiftir ve ihtiyaç duyulduğu zaman kısa süreli belleğe geri getirildi ve kullanılır.Bilginin uzun süreli bellekten kısa süreli belleğe getirilmesi geri getirme veya hatırlama olarak adlandırılır.Yeni gelen bilgini kısa süreli bellekte anlamlı bir forma dönüştürülmesi için bu bilgiye ihtiyaç vardır.Örneğin:Atatürk ün gençliğe hitabesi

UNUTMA Unutma ile ilgili yanlış bir düşünce vardır.Yeni gelen bilginin depolanabilmesi için mevcut bilgilerden bir kısmının kaybolması ve yeni bilgilere yer açılması gerekir.Elbette bu düşünce doğru değildir.Uzun süreli belleğin kapasitesi sınırsız.Şemaların ve kurulan bağlantıların anlamlılığı geri getirmeyi kolaylaştırır.Bununla birlikte geri getirmeyi zorlaştıran bazı özellikler vardır. Bunlar: 1)Bozulma 2)karışma 3) Yanlış yerleştirme 4)Bilgiyi değiştirme

BOZULMA Bilgi uzun süreli bellekte şemalar içinde depolanır. Şemalar içerisinde ki bilgi birimleri birbiriyle ve şemayla bağlantılar kurularak depolanır.Geri getirmede de bağlantılar önemli rol oynar.Şema veya şema içerisindeki bir birimin hatırlanmasıyla istenilen bilgi birimine bu bağlantılar oldukça güçlenir ve bilgiye ulaşmak hem kolay hem de oldukça hızlı olur.Ancak bilgi kullanılmadığı zaman bu bağlantılar oldukça zayıflar ve istenilen bilgi birimlerine ulaşmak zorlaşır.

KARIŞMA Öğrenilen bir bilgi biriminden önce veya sonra öğrenilen benzer bilgiler bu bilgi birimi ile karışır ve geri getirmede zorluk yaşanır.Bir şema içerisindeki bilgi birimleri bir gurup oluşturmalarına ve birbiriyle bağlantılı olmasına karşın her bir birimi diğerlerinden ayıran özellikler açıkça ortaya konularak karışma önlenmeye ve o birimin doğru kullanılmasına çalışır.Eğer benzer birimler arsındaki farklılıklar ve benzerlikler açık bir şekilde ortaya konularak öğrenme sağlanmazsa bu birimler birbirini yerine kullanılır ve karışma meydana gelir.

YANLIŞ YERLEŞTİRME Bir diğer unutma şekli ise bilginin yanlış bir şemanın içine yerleştirilmesidir.Yanlış algılanan bir bilgi birimi zayıf ilişkili bir şema ile bağlantı kurarak bu şema içerisinde depolanır.Yanlış şema içinde depolandığı için içinde bulunduğu şema ile bağlantı kurma ve geri getirme zorlaşır.

BİLGİYİ DEĞİŞTİRME Bilgi kısa süreli bellekte işlenirken sürekli olarak uzun süreli bellekten gelen bilgiyle karşılaştırılarak depolanmaya gönderilir.Bu karşılaştırmada,sadece yeni bilgi mevcut bilginin etkisiyle anlamlandırılarak ve değişikliğe uğrayarak depolanmaz.Aynı zamanda,yeni bilgi mevcut bilgi üzerinde değişiklikler meydana gelmesine yol açabilir.Bu bilgi depolanırken , değiştirilmiş hali eski bilginin yerine geçer.Bir süre her iki yapıyı koruyan bellek yeni yapının sıklıkla kullanılması sonucu eski yapının yerine geçmesine ve eski yapının bağlantıları zayıflayarak geri getirme zorluğu yaşanmasına yol açar.Bu durumda, değişikliğe uğramış yeni yapı eski yapını yerine geçerek unutulmasına neden olur.Örnek: Yabancı dilde bir kelimenin telaffuzunu yanlış öğrenmiş bir kimse , bir süre o kelimeyi kullanması gerektiğinde her iki şeklini de hatırlar.Fakat yeni öğrendiği doğru telaffuzu daha sık kullandığı için eski halini unutur.

YÜRÜTÜCÜ SÜREÇLER/BİLİŞİ YÖNETME Zihinsel süreçte bilgi akışı kendilinden meydana gelmez.Bu akışı bilinçli olarak yönlendiren süreçler vardır.Bunlara yürütücü süreçler denir.Bu süreçler,hangi bilgiyi işlemek için hangi faaliyetlerin gerektiğini ve işlem öğesinin sistem kaynaklarını nasıl kullandığını belirlemek için işlem akışını kontrol eden bellek sisteminin öğesidir.Bilgiyi işleme sisteminde işlem akışını yürüten süreç ‘bilişi yönetme’ olarak kabul edilmektedir. Çünkü bilişi yönetme, ‘bilişsel süreçler hakkındaki bilgi ve bu süreçleri kontrol etme’ özelliklerini kapsamaktadır.

Bilişi yönetme aşağıdaki becerileri kapsamaktadır: 1-Bilgi depoları bilişsel süreçlerin bilincinde olmak. 2-İşin gerektirdiği öğrenme durumuna göre,bilişsel süreçleri etkin kullanma yolarını belirlemek. 3-İşi planlamak. 4-Plan çerçevesinde bilişsel süreçleri etkin olarak kullanmak. 5-Meydana gelen öğrenme durumunu değerlendirmek

Bilişi yönetme sürecinde kullanılan davranışlar altı basamakta toplanabilir: Sorular sormak Planlamak Uygulamak İzlemek ve kontrol etmek Yenilemek Kendi kendini test etmek Bu davranışların etkin kullanımı süreci yönlendirmede etkilidir.Kendi öğrenmesini yönlendiren bireyler yetiştirmek bir çok eğitim sisteminin temel hedeflerinden biridir.Ancak bu hedefe ulaşmada başarılı oldukları söylenemez.

Bilgiyi işleme modelinin eğitim ortamında uygulamaları Bütün bu bilgileri gerek öğretmen gerekse öğrenci olarak değerlendirdiğimizde öğrenme sürecine nasıl aktarabiliriz? Bu modelin temel ilkelerinden biri, bilgilerin kaydedilmesi yani duysal kayıtın gerçekleşmesi için,öncelikle uyarıcıların fark edilmesi gerektiğidir.Bunu sağlayan süreç ise DİKKAT tir. Dikkati ve uyanıklığı artırmak için sınıf ortamını çekici,uyarıcı,güvenli ve sıcak bir hale getirmek gerekir.Farklı problemlerle uğraşma,ilan tahtalarındaki görüntüleri değiştirme ve farklı ders işlem şekilleri öğrencinin dikkatini çekebilir.Bunun yanında, ortamda çok fazla uyarıcı olması da dikkat kapasitesine fazla yüklenmeye neden olabilir.

Okullarda bazı konularda daha sık tekrar ve alıştırmalar yer verilirse bu konular öğrenciler zihinlerinde otomatiklik kazanabilir.Buna ek olarak aşağıda verilen bazı öneriler de gerçekleştirilebilir: 1-Öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalara sınıflarda daha sık yer verilebilir. 2-Derste anlatılanları öğrencilerin anlamlandırmalarına yardımcı olmak için sık sık anlatılan konuyla günlük yaşam arasında bağlantılar kurulabilir. 3-Öğretmen başta tahta olmak üzere öğretim araç gereçlerini kullanırken mutlaka dikkati ve algılamayı etkileyen etkenleri göz önüne almalıdır. 4-Öğretmen unutmaya neden olan etkenleri göz önünde bulundurmalı ve gerekli önlemleri almalıdır.Örneğin:Ortak yönlerden yada farklılaşan yönlerden bahsetmelidir.