Rekabet hukuku, mal ve hizmet piyasalarında rekabetin korunması amacına yönelik olarak oluşturulan kurallar üzerine inşa edilmiş bir hukuk dalıdır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE’NİN AVRUPA BİRLİĞİ REKABET HUKUKU’NA UYUMU: MEVCUT DURUM VE GELECEKTE YAŞANACAKLAR Prof.Dr.Huriye Kubilay.
Advertisements

TUNCAY SONGÖR Rekabet Kurulu Üyesi İkinci Başkan
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
B-E –K-i-R S- e-R –T-T-a-Ş
Rekabet Hukukunda Haksız Fiil Sorumluğu ve
İŞLETMELERİN BİRLEŞMESİ
Rekabet Politikası ve Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi KURUMSAL VE HUKUKİ ÇERÇEVE Yrd.Doç.Dr. Gamze ÖZ G.Öz/TOBB/RK/WB.
AVRUPA BİRLİĞİ TÜKETİCİ POLİTİKASI
HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR
REKABET HUKUKUNDA YAPTIRIMLAR
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
KAMU HARCAMA SÜRECİ AÇISINDAN SAYIŞTAY VE ROLÜ. Bağımsızlık ve Tarafsızlık Bağımsızlık, Sayıştay ın bir yüksek denetim ve yargı kurumu olarak varlığının.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Burak BÜYÜKKUŞOĞLU* Rekabet Başuzmanı Rekabet Kurumu
DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI
TİCARİ İŞLETMENİN DEVRİ
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
Özel Hukuk Alanındaki Sonuçlar Haksız Fiil Sorumluluğu Geçersizlik
5’nolu Kamu Alımları Faslı Avrupa Birliği Genel Sekreterliği.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA MALLARIN SERBEST DOLAŞIMI
İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
KOMANDİT ŞİRKET Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
SERMAYE PİYASASI HUKUKUNA GİRİŞ
Harcama Yetkilileri.
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
1 SERBESTLEŞMEDE BEKLEME SALONUNDAYIZ Dr. Mehmet Çelebiler Telekomünikasyon Teknolojileri Konferansı 6-7 Mayıs, 2004.
Kopenhag Kriterleri Ümit Boynukalın.
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Bilişim Sektörü 24 Aralık 2014.
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
ETİK SÖZLEŞME.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
(Genel) Vergi Hukuku.
İŞLETMELER ARASI ANLAŞMA VE BİRLEŞMELERİN TÜRLERİ
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DİLEKÇE ve BİLGİ EDİNME HAKKI
Türk Kamu Personel Rejiminin Özellikleri ve İstihdam Biçimleri
İNSAN HAKLARI HUKUKUNUN GENEL İLKELERİ
REKABET HUKUKU: KANUN VE UYGULAMALAR Prof.Dr. Nurettin KALDIRIMCI.
Hazırlayan: Barış EKDİ © 2008 Rekabet Kurumu İş Dünyası Açısından Rekabet Politikası ve Uygulamaları Prof. Dr. Nurettin KALDIRIMCI Rekabet Kurumu Başkanı.
Öğr.Gör. Seda AKIN GÜRDAL
1 İhale Usulleri Arasından Çıkarılan Doğrudan Temin Yönteminin Usulsüzlük ve Yolsuzluk Riskine Etkisi Danışman : Başbakanlık Başmüfettişi R. Bülent TARHAN.
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Çocuk Hakları Konusunda Türkiye'de Yapılan Çalışmalar.
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
REKABET KURUMU TANITIM SUNUMU Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
Devlet Muhasebe Standartları
ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
FİYAT MEKANİZMASI.
BURAK KEMAL TANRISEVER
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
TARİFESİNİN BELİRLENMESİ
ÇOCUK HUKUKU’NUN HUKUK SİSTEMİNDEKİ YERİ VE ÖZEL HUKUKTA ÇOCUK HAKLARI
TEK DÜZEN HESAP PLANI PROF. DR. METİN SABAN YRD. DOÇ. DR. HAKAN VARGÜN
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
REKABET KURULU’NUN BİR KISIM BANKALAR HAKKINDA VERDİĞİ İDARİ PARA CEZASININ ÖZEL HUKUK SORUMLULUĞU ÜZERİNE ETKİLERİ Av.İbrahim Murat Haznedar.
AB’DEVERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
Anlatmacı: Adnan Hadzimusiç
Karşılaştırmalı Eğitim
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
PASSOLİG: SEYİR GÜVENLİĞİNDEN BİR SPOR FİNANSMAN TEKELİNE
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK): 5411 sayılı Bankacılık Kanunu'nun 82. maddesi "Kamu tüzel kişiliğini haiz ve mali özerkliğe sahip Bankacılık.
Başlangıç Hükümleri-8. Hafta
FİKRİ VE SINAİ HAKLAR MAHKEMELERİ
Spor Faaliyetleri Dolayısıyla İşlenen Suçlar
Bağlama Kuralları Gösterici hukuk kurallarıdır
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Rekabet hukuku, mal ve hizmet piyasalarında rekabetin korunması amacına yönelik olarak oluşturulan kurallar üzerine inşa edilmiş bir hukuk dalıdır.

Mal veya hizmet piyasalarında iktisadi faaliyet gösteren teşebbüslerin eylem ve işlemlerini konu alan bu kurallar genel olarak üç başlık altında yer almaktadır

Bu çerçevede rekabet kuralları teşebbüsler arasındaki rekabeti sınırlayan anlaşma, karar ve uyumlu eylemler ile pazarında hâkim durumda olan teşebbüslerin bu durumlarını kötüye kullanmalarını yasaklamakta, belirli eşiklerin üzerindeki birleşme ve devralmaları ise kontrole tabi tutmaktadır.

Rekabet kurallarında öngörülen yasaklama ve kontrol ile temel olarak, mal ve hizmet piyasalarında kartelleşme ve tekelleşmenin önüne geçilmesi hedeflenmektedir.

Nitekim piyasalarda meydana gelecek bu nitelikteki oluşumlardan rekabet kurallarının korumayı hedeflediği toplumsal refahın öncelikli unsuru olan tüketici refahı kaçınılmaz olarak zarar görmektedir.

Diğer taraftan, bazı anlaşmalar rekabeti sınırlayıcı yönü bulunmakla birlikte, bu etkinin ötesinde iktisadi etkinlik/fayda da yaratabilmektedir.

Rekabetin artışı yönünde net etki gösteren bu tür anlaşmaların kurulabilmesini teminen rekabet hukukunda muafiyet rejimi öngörülmekte, doğası gereği bu kapsama girmeyen kartel anlaşmaları dışındaki aynı (yatay) veya farklı (dikey) pazar seviyelerinde bulunan teşebbüsler arasındaki anlaşmalar muafiyet sistemi altında rekabet kurallarında öngörülen yasaktan muaf tutulabilmektedir.

Ülkemizdeki rekabet mevzuatının temelini oluşturan 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un amacı Kanun’un 1. maddesinde, “…mal ve hizmet piyasalarındaki rekabeti engelleyici, bozucu veya kısıtlayıcı anlaşma, karar ve uygulamaları ve piyasaya hâkim olan teşebbüslerin bu güçlerini kötüye kullanmalarını önlemek, bunun için gerekli düzenleme ve denetlemeleri yaparak rekabetin korunmasını sağlamak” olarak ifade edilmektedir.

Bu çerçevede 4054 sayılı Kanun’un  4. maddesi, Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde mal ve hizmet piyasalarında faaliyet gösteren ya da bu piyasaları etkileyen her türlü teşebbüsün aralarında yaptığı rekabeti engelleyici, bozucu ve kısıtlayıcı anlaşma, uygulama ve kararları,

 6. maddesi, piyasada hâkim durumda olan teşebbüslerin bu güçlerini kötüye kullanmasını,  7. maddesi ise hâkim durum yaratmaya veya var olan bir hâkim durumu güçlendirmeye yönelik ve bunun sonucu olarak rekabeti önemli ölçüde azaltacak birleşme veya devralma niteliğindeki her türlü hukuki işlem ve davranışları konu almaktadır.

4054 sayılı Kanun’un esasını teşkil eden, emredici nitelikteki hükümler içeren 4, 6 ve 7’nci maddelerin getirdiği düzenlemeler teşebbüslere yöneliktir.

Kanun’un uygulanmasında teşebbüs, “piyasada mal veya hizmet üreten, pazarlayan, satan gerçek ve tüzel kişilerle, bağımsız karar verebilen ve ekonomik bakımından bir bütün teşkil eden birimler” olarak ele alınmakta, bu çerçevede kamu teşebbüsleri ya da özel teşebbüsler arasında herhangi bir fark gözetilmemektedir.

Bu çerçevede rekabeti sınırlayıcı anlaşma, eylem veya kararların kamu teşebbüslerince gerçekleştirilmesi durumunda, bu teşebbüsler de Kanun hükümlerine muhatap olacaktır.

Bunun yanı sıra 4054 sayılı Kanun’da sektörel bir ayrım da bulunmamakta, tüm mal veya hizmet piyasalarındaki teşebbüs veya teşebbüs birliklerinin rekabeti sınırlayıcı eylem ve işlemleri Kanun kapsamında yer almaktadır.

Hazırlayan : Saadet PEHLİVAN