PSİKOSOSYAL KORUMA VE ÖNLEME ÇALIŞMALARI
PSİKOEĞİTİM PROGRAMININ AMAÇLARI Travmatik olayların normal psikolojik etkileri hakkında öğretmenler, ana-babalar ve çocukları bilgilendirmek ve onların bu konuya ilişkin anlayışlarını geliştirmek, Çocuklar, ana-babalar ve öğretmenleri bilgilendirerek, kendi tepkilerini anlama ve paylaşma olanağı vermek, tepkilerinin doğal olduğunu göstermek ve normalleştirmek
Okul sistemi ile aileler arasında yaşantıların paylaşılmasını sağlamak, böylece iki sistem arasındaki iletişimi kurmak ve sağlamlaştırmak, Olumlu başa çıkma yöntemlerini vurgulayarak bunların gerektiğinde kullanılmalarını sağlamak, Çocukların tepkilerinin normale dönmesini sağlamaya uygun bir ortam oluşturarak onların öğrenme ve gelişme kapasitelerini arttırmak.
TRAVMA VE TRAVMA SONRASI STRES TEPKİLERİ Travmatik olay nedir nedir? Herhangi bir kişi için, aşırı derecede örseleyici veya başa çıkması zor olan,kişinin varlığını tehdit eden,hatta öleceğini düşündürebilen, normal yaşamın dışındaki herhangi bir olay olarak tanımlanabilir.
TRAVMA SONRASI STRES TEPKİLERİ TSST’ni 3 ana grupta toplamak mümkündür; İstenmeden akla gelen düşünce ve görüntüler, Kaçınma, Fizyolojik uyarılmışlık
KAYGI VE DEPRESYON TEPKİLERİ Depresif ya da sinirli bir ruh hali Tüm etkinliklere karşı ilginin azalması ya da bunlardan haz almama Kilo kaybı ( diyet yapmaksızın ) veya artışı Kaybedilen kişiyi özleme Sevilen birinin kaybını kabullenmeme Uykusuzluk ya da aşırı uyuma
Aşırı huzursuzluk Aşırı yavaşlık Enerji kaybı / azalması ve derin bir yorgunluk hissi Değersizlik duygusu Aşırı ya da duruma uymayan suçluluk duyguları Konsantre olmada; karar vermede zorluk Tekrarlayan ölüm düşünceleri Hayatın yaşamaya değmediğine dair tekrarlayan düşünceler
YAŞA GÖRE TSST OKUL ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR ( 7-12 YAŞ ) Okul öncesi dönemdeki davranışlara gerileme Okula gitmek istememe Okul başarısının düşmesi Tekrarlanan oyunlar Saldırganlık Gevezelik Kabuslar, uyku sorunları
YAŞA GÖRE TSST OKUL ÇAĞINDAKİ ÇOCUKLAR ( 7-12 YAŞ ) Erkek çocuklarda özellikle silahlara, savaş oyunlarına vb. ilgi gösterme Ayrılık kaygısı Doğal olaylardan ( yağmur, rüzgar gibi 9 korku Dikkat ve konuşma sorunları İsyankar davranışlar Vücutta ağrılar Yatak ıslatma
NELER YAPILABİLİR? Duygularını ifade etmelerine yardım edin, sabırlı, esnek ve ilgili davranın, Oyun oynamalarını teşvik edin, merak ettikleri şeyleri açıklayın, Dikkatleri olayca dağılabileceğinden okulda ve evde fazla çalışmalarını beklemeyin, Basit ve yapılandırılmış görevler verin, ufak sorumluluklar almalarına fırsat verin, İlerde olabilecek başka travmatik olaylardan kendisini nasıl koruyacağını anlatın.
ERGENLERDE TSST ( 13-18 YAŞ ) Dünya ve kendi gelecekleri hakkında olumsuz tutumlar Kendi korkuları ve travmaya verdikleri tepkilere ilişkin endişe ( özellikle kendilerini suçlu ve çaresiz hissetme gibi tepkilerinin normal olup olmadığını merak etme ) Risk alma veya duygularını davranışlarla dışa vurma ( örn; okuldan kaçma, madde kullanımı )
İştah ve uyku sorunları Günlük etkinliklere karşı ilgi kaybı Okul sorunları Travmatik yaşantıdan sonra almak zorunda kaldıkları sorumluluklar nedeniyle yetişkinliğe erken girme Anne-babalarla çatışma ve tartışmaların artması
NELER YAPILABİLİR? Aile ve arkadaşlarıyla duygularını paylaşmalarına ve ifade etmelerine dikkat edin, Kabul, hoşgörü ve destek gösterin, Gündelik faaliyetlere katılmalarını ve spor yapmalarını teşvik edin, Okul başarısıyla ilgili beklentilerinizi azaltın, Varsa travma sonrası yeniden yapılandırma çalışmalarına katılmaları ve başkalarına yardım etmeleri için onları teşvik edin.
OKULLARIN VE ÖĞRETMENLERİN ROLÜ VE ÖNEMİ Okulda bulunmak, oyun ve diğer oyun etkinliklerine katılmak çocuklarda, özellikle travmatik yaşantı dönemlerinde çok ihtiyaç duydukları, süreklilik, değişmezlik ve normallik hissinin oluşmasına yardımcı olur, Okulda bulunmak ve etkinliklere katılmak çocukların gereksinimlerini daha kolaylıkla iletmelerine neden olur,
Öğretmenler eğitim ve öğretim görevlerinin yanı sıra çocukların mutlu ve sağlıklı büyümelerine yardımcı olacak bir gelişme ve öğrenme ortamı yaratırlar. Çocuklarla daha çok birlikte oldukları için, onların gereksinimlerini herkesten iyi bilir ve gerektiğinde onlara yardım edebilirler. Öğretmenlerin yardımıyla, daha ileri düzeyde psikolojik yardıma gereksinim duyabilen çocuklar belirlenebilir.
ÖĞRETMENLERİN KATKISI Çocukların travmatik olayın ne olduğunu anlamalarına yardım edebilir, Travmatik olaya verilen tepkiler konusunda çocukları bilgilendirebilir, Çocukların duygusal olarak toparlanmalarına yardımcı olacak sınıf etkinlikleri düzenleyebilir,
ÖĞRETMENLERİN KATKISI Öğretim etkinliklerini çocukların gereksinimlerine göre uyarlayarak ve gereksinim duyan çocuklara daha fazla eğitim desteği verebilir, Çocuklarla özel iletişim teknikleri kullanabilir, Sınıfta sıcak ve destekleyici bir sosyal ortam yaratabilir,
ÖĞRETMENLERİN KATKISI Çocukların kayıplarla, acı veren anılar ve duygularla başa çıkmalarına yardımcı olacak etkinlikler düzenleyebilirler, Çocukların toparlanma süreçlerini kolaylaştırmak için okul ve aile arasındaki işbirliğini güçlendirebilir.
TRAVMADAN SONRA ÇOCUKLAR İÇİN İLETİŞİMİN ÖNEMİ Çocukların duygularını başkalarına anlatmaları onların acı veren bu yaşantıları daha kolay kabul etmelerine yol açabilir, Yaşantılarını ve duygularını paylaştıklarında kendilerini daha iyi hissederler, Olan b itene ilişkin farklı bir bakış açısı edinebilirler,
TRAVMADAN SONRA ÇOCUKLAR İÇİN İLETİŞİMİN ÖNEMİ Başkalarının da benzer tepkilere sahip olduğunu bilmek toparlanma sürecini başlatır ya da hızlandırır, Gelecekle ilgili daha olumlu bir bakış açısı geliştirebilirler.
ÇOCUKLAR NEDEN KONUŞMAK İSTEMEZLER? Çocuklar kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler, Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için hiç cesaretlendirilmemiş olabilirler, Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler,
ÇOCUKLAR NEDEN KONUŞMAK İSTEMEZLER? Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir, Yetişkinlerden korkuyor ya da onlara güvenmiyor olabilirler, Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler, Yetişkinleri üzmek ya da endişelendirmek istemiyor olabilirler.
İLETİŞİMİN TEMEL KURALLARI 2 Yumuşak bir sesle ve acele etmeden konuşun Gerçekçi ve belirli önerilerde bulunun Daha iyi anlamak için sorular sorun Dikkatli bir şekilde dinleyin ve dinlediğinizi davranışlarınızla belli edin Geribildirim verin
İLETİŞİMİN TEMEL KURALLARI 2 Empatik, sabırlı ve kabul edici olun Yeri ve zamanı uygun olduğunda şaka yapın ve gülümseyin Göz teması kurun Çocukla yüz yüze konuşun, gerekirse yere yanına oturun Açık uçlu sorular sorun Basit ve anlaşılır bir dil kullanın
İLETİŞİMİN TEMEL KURALLARI1 Konuşulanları yarıda kesmeyin Yargılamayın ve eleştirmeyin Kişiler hakkında yorum yapmayın Dinlerken başka şeyler yapmayın Kişileri karar vermeye, yorum yapmaya zorlamayın Savunmaya geçmeyin; sadece dinleyin
İLETİŞİMİN TEMEL KURALLARI1 Çok fazla konuşmayın Anlatılanlara gülmeyin; insanları utandırmayın Saldırgan tavırlar takınmayın Duygularınızı gizlemeye çalışmayın Zıtlaşmayın ve tartışmayın Birisi ağlamaya başladığında tedirgin olmayın
İLETİŞİM ENGELLERİ İletişimde dinlemek ve anlamak yerine hemen yargılamak Tek bir olaydan giderek kişiyi tanıdığımızı düşünmek Beklentilerimizin söyleneni yorumlamakta etkili olması
İLETİŞİM ENGELLERİ Kendimizi ifade etmekten kaçınmak, onun yerine anlaşılmayı beklemek Konuştuğumuzda da herkesin bizim düşünce ve duygularımızı hemen anlayıp onaylaması ve paylaşması gerektiğine inanmak Kendi kişisel algımızı gerçekmiş gibi düşünmek
NEDEN DİNLEMEYİZ? Eğer karşımızdakinin ne söyleyeceğini biliyorsak (bildiğimizi zannediyorsak)dinlemeyiz. Hoşumuza gitmeyen bir şeyi duymak istemeyiz. Hoşlanmadığımız bir insanın söylediklerini dinlemekte zorlanırız. Karşımızdaki daha sözüne başlar başlamaz cevap hazırlamaya başladığımız için ne dediğini duymayız.
NASIL DAHA İYİ DİNLERİZ? Konuşurken dinleyemezsiniz, konuşmayı kesin ve dinlemeye istekli olduğunuzu gösterin. Kendinizi konuşanın yerine koyun. Onun bakış açısını, tutumlarını, değerlerini ve yaşını göz önüne alarak anlamaya çalışın. Onu daha iyi anlamak için sorular sorun. Dikkatinizi konuşulana verip, duygularınızı kontrol etmeye çalışın.
BİREYLERİN TRAVMATİK OLAYLARDAN ETKİLENMELERİNİ BELİRLEYEN ETMENLER Aşırı durumlara tanık olma; Ölümden kıl payı kurtulma, yaralanma, ölmekte olan birini görme, yaralıların taşınmasını izleme Stres yaratan durumlara maruz kalma süresi; Süre ne kadar uzunsa kişinin etkilenme düzeyi o denli artar. Yaşamın tehlikede olduğunu düşünme; Kişi deprem, sel, yangın ya da kaza sonucu öleceğini düşünmüşse daha fazla etkilenir.
BİREYLERİN TRAVMATİK OLAYLARDAN ETKİLENMELERİNİ BELİRLEYEN ETMENLER Çocuğun ya da kişinin başa çıkma gücü; Kişilerde travmatik olay öncesi var olan başa çıkma gücü etkilenme düzeyini azaltır. Sosyal desteğin doğası ve derecesi; Kişinin yeterli derecede sosyal desteğinin olması etkilenme düzeyini azaltır. Anne-baba tepkileri; Anne-babaları güçlü olumsuz tepkiler gösteren çocuklar travmatik olaydan daha fazla etkilenir.
TRAVMATİK OLAYLARA DAYANIKLI BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ Kendine ve örseleyici yaşam olaylarıyla başa çıkma gücüne güven Bağımsız düşünebilme ve davranabilme Başkalarıyla almaya ve vermeye dayalı olumlu ilişkiler kurabilme Bireysel disiplin ve sorumluluk duygusuna sahip olma Açık fikirlilik ve esneklik
TRAVMATİK OLAYLARA DAYANIKLI BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ Kendisinin ve başkalarının duygu ve düşüncelerini tanıma ve anlayabilme Bu duyguları başkasına iletebilme Stres verici olaylara karşı tolerans Yaşama anlam verecek bir yaşam amacı ve felsefesine sahip olma
Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın TRAVMATİK OLAYLARA KARŞI DAYANIKLI ÇOCUKLAR YETİŞTİRMEK İÇİN NELER YAPILABİLİR? Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın Kendine güven ve öz kontrol duygusunu geliştirin Tutarlı disiplin uygulayın Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin
KATILIMINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER