Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesine Genel Bir Bakış

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Kurumlar Arasındaki Alan-Kesiştirici İşbirliği İlişkisi İçin Kerberos Güvenlik Sistemini Geliştirme: “Gelişen & Doğrulanabilir E-Toplum” İçin Yenilikçi.
ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 2/A SINIFI ÇALIŞMA SAYFASI
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Sistem Analizi ve Planlama
MIT563 Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesi
Konu Başlıkları Müfredat Oluşturulurken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Çalışmalardaki Olumsuz Örnekler ve İstatistiksel Bilgiler Anket Çalışmaları Teknik.
DERSİN AMACI: - Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim süreçlerindeki yeri ve kullanımı, öğretim teknolojileri yoluyla kendi branşınızla.
Öğretim İhtiyacını Belirleme
Çok Katmanlı Ağın Çalışma Şekli
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
MATEMATİKSEL PROGRAMLAMA
GENETİK ALGORİTMALAR (1-15.slayt).
Veri İletiminde Hata Kontrol Yöntemleri
Köylü ulusun efendisidir.
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
MATEMATİKSEL PROGRAMLAMA
BPR151 ALGORİTMA VE PROGRAMLAMA - I
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
Birinci Dereceden Denklemler
YAPAY ZEKA Genel Kavramlar hturgut.com
FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
PARAMETRİK VE HEDEF PROGRAMLAMA
Nesneye Dayalı Programlama
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
Veri – Bilgi – Karar Kuramları ve Özellikleri
Abdulkerim Karabiber Ozan Gül
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
Bilgi Sistemi Organizasyonlar içerisindeki kontrol ve karar verme mekanizmalarında kullanılacak bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması ve dağıtılmasını.
Ek-2 Örnekler.
PROGRAM TASARIMI
İKİNCİ DERECEDEN FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
DERS 3 DETERMİNANTLAR ve CRAMER YÖNTEMİ
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİNİN OLASILIK YOĞUNLUK FONKSİYONLARI
Diferansiyel Denklemler
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ 2.1. Durum Analizi -Bahçe Ziraatı Programında halen 1. Sınıfta 43 öğrenci; 2. Sınıfta 60 öğrenci olmak.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Problem Yaklaşım Temelleri, Algoritma ve Akış Şeması
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Diferansiyel Denklemler
Bilgehan Arslan, Süreyya Gülnar
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bulanık Mantık Kavramlar:
BİL3112 Makine Öğrenimi (Machine Learning)
KAYNAKLAR Ercan Öztemel, “Yapay sinir ağları”, Papatya Yayıncılık, Simon Haykin, “Neural networks and Learning Machines”, Prentice Hall, Derviş.
END 457 Sezgisel Arama ve Yapay Zeka
Bölüm 2 : Yapay Zeka nedir?
Yapay Zeka Algoritmaları
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
Yapay Bağışıklık Tabanlı Bulanık Mantık ile TENS Modellenmesi
ARAÇLAR VE AÇIK-UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
YAPAY SİNİR AĞLARININ YAPISI VE TEMEL ELEMANLARI
Öğr.Gör. Hüseyin TURGUT / Tefenni MYO hturgut.com.
Problem Çözme Yaklaşımları
YAPAY ZEKA Genel Kavramlar hturgut.com
Yapay Zeka Nadir Can KAVKAS
Yapay Öğrenme Teorisi Bölüm-1
Sunum transkripti:

Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesine Genel Bir Bakış

Günümüzde bilgisayarlar hem olaylar hakkında karar verebilmekte hem de olaylar arasındaki ilişkileri öğrenebilmektedirler. Matematiksel olarak formülasyonu kurulamayan ve çözülmesi mümkün olmayan problemler ise sezgisel yöntemler yolu ile bilgisayarlar tarafından çözülebilmektedirler. Bilgisayarı bu özelliklerle donatan ve bu yeteneklerinin gelişmesini sağlayan çalışmalar “yapay zeka” çalışmaları olarak bilinmektedir.

Yapay zeka çalışmalarında temel nokta, problemin çözümünü verecek bir algoritmanın olmadığı durumlarda bilgisayarın problemi çözebilmesidir. Bunu başarabilmek için problem durumu ile ilgili her türlü bilginin bilgisayara önceden verilmiş olması gerekmektedir. Sonuçların doğruluğu ve güvenirliği önceden bilgisayara verilen bilgilerin doğru ve geçerli olmasına bağlıdır.

Bilginin Elde Edilmesi Anketler, uzmanlar ile görüşmeler, mülakatlar, literatür taramaları vb. İşi uzmanları ile birlikte yapmak İlgili olay için gerçekleşmiş örnekleri inceleyerek bilgileri elde etme (örneklerden öğrenme)

Makine Öğrenmesi Değişik örneklere tekrar tekrar bakarak, her örnekten bir şeyler öğrenilerek zaman içerisinde ilgili olay hakkında karar verebilecek bilgi düzeyine ulaşılmasıdır.

Yapay Zeka Teknolojileri Uzman Sistemler Genetik Algoritmalar(Alışkanlıklar) Bulanık Önermeler Mantığı Zeki Etmenler Makine Öğrenmesi ve Yapay Sinir Ağları

I) Uzman Sistemler Bir problemi o problemin uzmanlarının çözdüğü gibi çözebilen bilgisayar programları geliştiren teknolojidir. Bir uzman sistemin 4 temel elemanı vardır: Bilginin Temin Edilmesi Bilgi Tabanı Çıkarım Mekanizması Kullanıcı Arabirimi

Uzman Çıkarım Mekanizması Kullanıcı Arabirimi Bilgi Temini Bilgi Tabanı Bilgi Formülasyonu

II) Genetik Algoritmalar Karmaşık optimizasyon problemlerinin çözülmesinde kullanılan bir teknolojidir. İşlem sırası: Bir problemi çözebilmek için öncelikle rasgele başlangıç çözümleri belirlenmektedir. Daha sonra bu çözümler birbirleri ile eşleştirilerek performansı yüksek çözümler üretilmektedir. Bu şekilde sürekli çözümler birleştirilerek yeni çözümler aranmaktadır. Bu arama iyi sonuç üretilemeyinceye kadar devam etmektedir.

Genetik Algoritmalarda Kullanılan Bazı Kavramlar Kromozom ve Gen: Genetik algoritmanın çözmesi istenen problemin her bir çözümünü göstermektedir. Bir problem için N adet çözüm olabilir. Genetik algoritmanın bunların arasından en iyisini arayıp bulması istenmektedir. Bir kromozomun elemanlarından her birisi çözümün bir özelliğini göstermektedir. Bunlara ise gen denir.

Çözüm Havuzu: Problemin en iyi çözümünü aramak için kullanılan ve rasgele belirlenmiş başlangıç çözüm setidir. Çaprazlama: Problem çözüm havuzunda bulunan çözümleri (kromozomları) ikişer ikişer birleştirerek yeni çözümler üretmektir.

Mutasyon: Çaprazlama neticesinde farklı çözümlere ulaşmak bazen zor olmaktadır. Yeni çözüm aramanın kolaylaştırılması ve aramanın yönünü değiştirmek amacı ile bir kromozomun bir elemanının (genin) değiştirilmesi işidir. Uygunluk Fonksiyonu: Problemin Belirlenen çözümlerin uygunluk derecelerinin ölçülmesini sağlayan bir fonksiyondur. Her problem için bir uygunluk fonksiyonunun belirlenmesi gerekmektedir. Bu fonksiyon, probleme göre değişmektedir.

Başlangıç Çözümlerini Belirle Problem Gösterimi Başlangıç Çözümlerini Belirle Çaprazlama Mutasyon Amaca Uygunluk ? Çözüm Uygunluk İyileşiyor mu? Yeniden Üretim

III)Bulanık Önermeler Mantığı Günümüzdeki bir çok olay belirsiz koşullarda gerçekleşmektedirler. Beklenmedik olaylar ortaya çıkmakta ve karar vermeyi etkilemektedir. Örn: Seyahate gitmek isteyen bir kişi yağmur sonucunda planını değiştirebilir. Bulanık mantık, bilgisayarın bu gibi durumlarda karar verebilmesi için geliştirilmiş bir teknolojidir.

Fuzzifikasyon(Bulanıklaştırma) Bulanık Önermeyi İşleme Defuzzifikasyon(Netleştirme) Bulanık Önermeler Mantığının Elemanları ve Çalışması

Bulanıklaştırma: Çözülecek problem ile ilgili bulanık önerme değişkenlerinin ve karar verme kurallarının belirlenmesi ve üyelik fonksiyonunun oluşturulması işlemidir. Bulanık Önerme İşleme: Belirlenen bulanık önerme değişkenlerinin kurallarını kullanarak problemin çözüm alanını belirleme işlemidir. Netleştirme: Bulunan çözüm alanından tek bir değer elde edilmesi işlemidir

IV)Zeki Etmenler Bağımsız kararlar verebilen bilgisayar sistemleridir. Hem donanım hem de yazılım olarak geliştirilmektedirler. Birden fazla yapay zeka tekniğini kullanabilirler. Öğrenme ve gerçek zamanlı çalışabilme özellikleri vardır. 3 temel elemanı vardır: Algılama Kavrama/İdrak Eylem

Çevre Bilgi Kaynakları Kavrama/İdrak Algılama(Sensörler) Eylem(Efektörler) Planlama Öğrenme Problem Çözme Karar Verme ...... Çevre

V) Makine Öğrenmesi ve YSA Öğrenme, zaman içinde yeni bilgilerin keşfedilmesi yoluyla davranışların iyileştirilmesi sürecidir(Simon). Makine öğrenmesi ise bu öğrenme işinin bilgisayar tarafından gerçekleştirilmesinin sağlanmasıdır. Makine öğrenmesi, bilgisayarın bir olay ile ilgili bilgileri ve tecrübeleri öğrenerek gelecekte oluşacak benzeri olaylar hakkında kararlar verebilmesi ve problemlere çözümler üretebilmesidir.

YSA dışında da, değişik öğrenme şekilleri vardır YSA dışında da, değişik öğrenme şekilleri vardır. Bu konuda değişik sınıflandırmalardan bazıları: Alışkanlık yolu ile öğrenme Görerek öğrenme Talimatlardan öğrenme Örneklerden öğrenme Analoji yolu ile öğrenme Açıklamalardan öğrenme Deney yolu ile öğrenme Keşfetmek yolu ile öğrenme

Bazı Kavramlar Farklı Çağrışım (Hetero-Association): Bu kavramda bir olay az önce belirtilen öğrenme türlerinden hangisi yoluyla olursa olsun değişik açılardan izlenerek olayın genel yönleri ortaya çıkarılmakta ve daha sonra oluşan benzeri durumda bu genel yönler kullanılarak sonuca gidilmektedir.

Öğrenme Stratejileri Öğretmenli (Supervised) Öğrenme Destekleyici (Reinforcement) Öğrenme Öğretmensiz (Unsupervised) Öğrenme Karma Stratejiler

I) Öğretmenli (Supervised) Öğrenme Bu tür stratejide, öğrenen sistemin olayı öğrenebilmesine bir öğretmen yardımcı olmaktadır. Öğretmen sisteme öğrenilmesi istenen olay ile ilgili örnekleri Girdi/Çıktı seti olarak verir. Sistemin görevi girdileri öğretmenin belirlediği çıktılara haritalamaktır. Bu sayede olayın girdileri ile çıktıları arasındaki ilişkiler öğrenilmektedir.

II) Destekleyici (Reinforcement) Öğrenme Bu tür stratejide de , öğrenen sisteme bir öğretmen yardımcı olur. Fakat öğretmen her girdi seti için olması gereken çıktı setini sisteme göstermek yerine sistemin kendisine gösterilen girdilere karşılık çıktısını üretmesini bekler ve üretilen çıktının doğru veya yanlış olduğunu gösteren bir sinyal üretir.

III) Öğretmensiz (Unsupervised) Öğrenme Bu tür stratejide sistemin öğrenmesine yardımcı olan herhangi bir öğretmen yoktur. Sisteme sadece girdi değerleri gösterilir. Örneklerdeki pararmetreler arasındaki ilişkileri sistemin kendi kendisine öğrenmesi beklenir. Sınıflandırma problemleri için kullanılan bir stratejidir. Yalnız sistem öğrenmesini tamamladıktan sonra çıktıların ne anlama geldiğini gösteren etiketlendirmenin kullanıcı tarafından yapılması gerekmektedir.

IV) Karma Stratejiler Belirtilen 3 stratejiden birkaçını birlikte kullanarak öğrenme gerçekleştiren ağlar da vardır. Bu başlık altındaki ağlar kısmen öğretmenli, kısmen ise öğretmensiz olarak öğrenme yapan ağlardır.

Öğrenme Kuralları Çevrimiçi(On-line) Öğrenme Kuralları: Bu kurallar gerçek zamanlı çalışabilmektedir. Bu kurallara göre öğrenen sistemler gerçek zamanda çalışırken bir taraftan fonksiyonlarını yerine getirmekte diğer taraftan ise öğrenmeye devam etmektedir. Çevrimdışı(Off-line) Öğrenme Kuralları: Bu sistemler, kullanıma alınmadan önce örnekler üzerinde eğitilirler. Bu kuralları kullanan sistemler eğitildikten sonra gerçek hayatta kullanıma alındığında artık öğrenme olmamaktadır.