DESTAN.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
1. Destan, yazıt ve diğer belgelerden yararlanarak, Orta Asya ilk Türk toplumlarının siyasal, ekonomik ve kültürel özelliklerine ilişkin çıkarımlarda bulunur.
Advertisements

Ey kahraman Türk kadını,
BATTALNAME Seyyid Battal Gazi'ye ait kahramanlık hikâyelerini içine alan bir eserdir. Battal Gazi, 8. yüzyılda Emevilerin Anadolu'da Bizanslılara karşı.
Mustafa Seyit Sutüven SUTÜVEN.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
DESTAN.
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
ÜNİTE 5 İPEK YOLUNDA TÜRKLER KONU: Destan Yazan Türkler
HAZIRLAYAN:BURAK KAAN AKHAVUZ 5/C 477 BAHAR COLLEGE
HAZIRLAYAN: PERİHAN KESGİN
Cömertlikte ve yardım etmede akarsu gibi ol.
Manas destanı.
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
OĞUZ KAAN DESTANI "ALTIN YAY" VE "ÜÇ GÜMÜŞ OK" "Oğuz-Kağan'ın altı oğlu hükümdarlık sembolü olan, 'altın bir yay" ile ""üç gümüş ok"u, avda bulup getirmişlerdi":
Öykü ( Hikaye ).
1 ) İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK EDEBİYATI
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLER
MASAL.
MASAL MASAL.
KONULARINA GÖRE ŞİİR TÜRLERİ
Okulun ilk günü, ilk derste profesörümüz, önce kendini tanıttı, sonra 'Bu yıl, yepyeni bir öğrencimiz var. Çok ilginç biri bakalım bulabilecek misiniz'
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
SBEP ERGENEKON DESTANI
TÜRK DESTANLARINDAKİ MOTİFLER
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
EFSANE: Eski çağlardan beri söylenegelen, olağanüstü varlıkları, olayları konu edinen hayalî hikâye, söylence. Efsanenin Özellikleri : Efsaneler dilden.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
ORTA ASYA’DA KURULAN TÜRK DEVLETLERİ
ŞEHİT VE GAZİLERİMİZİN ANISINA..
Erdoğan GÜL Sosyal Bilgiler Öğretmeni
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
MİT-(MİTOLOJİNİN KISALTMASI)
İLK TÜRK DEVLETLERİNDE DİN
DEDE KORKUT HİKAYELERİ.
TÜRK DESTANLARINDA MOTİFLER
Olay çevresinde oluşan metinler DESTAN
DEĞERLERİMİZ İYİLİK VE HOŞGÖRÜ
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ
TARİHİ RİSK! İLK TÜRK DEVLETLERİ.
Ormandaki Bisiklet (Okuma Metni 6) MEB Türkçe Ders Kitabı 1
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ DESTAN DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
Türk Kadınlar Birliği ülkemizde her yıl çocukları için büyük fedakarlığa katla­nan annelerden birini yılın annesi seçer. Yılın annesinin kişiliğinde tüm.
İSİMLER (ADLAR) Varlıkları veya kavramları karşılayan sözcüklerdir.
DESTAN.
TÜRK EDEBİYATININ DÖNEMLERİ
Cihan Aydoğdu Kayseri Atatürk Anadolu Lisei
HALK HİKAYELERİ. Gerçek ya da gerçeğe yakın olayların anlatıldığı uzun soluklu anlatım türüdür. Geleneksel bir içeriği olan, kuşaktan kuşağa sözlü olarak.
ESKİ TÜRK DESTANLARI.
DEDE KORKUT Maltepe Askerî Lisesi.
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
KAZANIMLAR 1.Destan, yazıt ve diğer belgelerden yararlanarak, Orta Asya ilk Türk toplumlarının siyasal, ekonomik ve kültürel özelliklerine ilişkin çıkarımlarda.
İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET
DEDE KORKUT. DEDE KORKUT KİTABI Kitabın asıl adı "Kitab-ı Dede Korkut Ala Lisan-ı Taife-i Oğuzan" dır. Anlamı Oğuzların Diliyle Dede Korkut Kitabı’dır.
İSLAMİYET ÖNCESİ EĞİTİM
DEDE KORKUT Maltepe Askerî Lisesi. DEDE KORKUT KİTABI Kitabın asıl adı "Kitab-ı Dede Korkut Ala Lisan-ı Taife-i Oğuzan" dır. Anlamı Oğuzların Diliyle.
Aşağıda verilen bilgileri (dönem / ulus – destan) eşleştiriniz.
Gücün maddi ve temel kaynakları. Orta Asya, çöllerden, ıssız düzlüklerden ve geniş bozkırlardan oluşur. Bu coğrafi bölgedeki bozkırların kışı çok soğuk.
TÜRKLERİN İLK YURDU Türklerin ilk ana yurdu Orta Asya’dır. Bu bölge batıda Hazar Denizi’nden doğuda Kingan Dağlarına, kuzeyde Altay Dağları ve Baykal.
Ergenekon Destanı Türk illerinde Türk oku ötmeyen, Türk kolu yetmeyen, Türk’e boyun eğmeyen bir yer yoktu. Bu durum yabancı kavimleri kıskandırıyordu.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
DESTAN 1. Deniz Hoca Youtube Kanalı ⇒
MevlanaCelalettin-i Rumi
DEDE KORKUT Maltepe Askerî Lisesi. DEDE KORKUT KİTABI Kitabın asıl adı "Kitab-ı Dede Korkut Ala Lisan-ı Taife-i Oğuzan" dır. Anlamı Oğuzların Diliyle.
TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT ANLAYIŞI. TÜRKLERDE SANAT İLK TÜRK DEVLETKERİNDE SANAT  ORTA ASYA TÜRK SANATININ TEMELİ İLK TÜRK DEVLETLERİNDE GÖRÜLEN ATLI.
DESTAN NEDİR? Destan bir ulusun yaşamını yakından ilgilendiren savaş, göç, yıkım , felaket , yangın … gibi tarih ve toplum olaylarının çerçevesi içinde.
Sunum transkripti:

DESTAN

Eski çağlarda savaş,göç ve tabii afetler gibi önemli olaylar etkisiyle söylenmiş uzun manzum,yiğitlik hikayelerine DESTAN denir.

Destanların Konusu Kainatın yaratılması Dünyanın oluşumu İnsanın yaratılışı Toplumu derinden etkileyen olaylar.

DESTANLAR 3 SAFHADAN OLUŞUR Halkın benliğinde iz bırakan çekirdek bir olay yaşanır. Bu olay halk hayaliyle ve inanışlarıyla süslenerek nesilden nesle aktarılır ve halk ozanları tarafından manzum olarak destanlaştırılır. Şair ya da yazar tarafından destan geleneğine uygun olarak yazıya geçirilir

Yapay destanların doğal destanlardan farkı anonim özellik taşımamasıdır.

BAŞLICA DOĞAL DESTANLAR Yunanlı şair Homeros’un İlyada ve Odysseia İranlı şair Firdevsi’nin Şehnamesi Finli Dr. Lönnort’un Kalevala’sı Almanların Nibelungen ve Gudrun’u Hintlilerin Ramayana ve Mahabarata’sı

BAŞLICA YAPAY DESTANLAR Milton’un Kaybolmuş Cennet’i Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın Üç Şehitler Destanı ve Yedi Mehmetler Destanı Ceyhun Atuf Kansu’nun Sakarya Meydan Savaşı Tasso’nun Kurtarılmış Kudüs’ü

DESTAN VE ÖZELLİKLERİ Destanlarda anlatılan olayların geçtiği yer ve zaman bilinmez. Kahramanlar lider ve kurtarıcı rolündedir. Ağızdan ağza dolaşmak suretiyle oluşmuşlardır. Destanlar anonim ve sözlü edebiyat ürünüdürler. Destanlarda olağanüstü olaylar ve olağanüstü özellikte kahramanlar vardır. Manzum hikâyelerdir.

Her milletin destanı yoktur Her milletin destanı yoktur.Milletlerin destanlarının olabilmesi için bazı şartlar gerekir.Bunlar: Millet,halk hayâlinin efsaneler üretmeye elverişli olduğu en eski ve iptidai devirlerde yaşamış olmalıdır. O milletin tarihinde unutulmaz tabiat olayları,büyük savaşlar,göçler,istilalar, yeni coğrafyalarda vatan tutuşlar gibi halk hayat ve hafızasını nesiller boyunca meşgul edecek olaylar bulunmalıdır.

TÜRK DESTANLARI İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK DESTANLARI İSLAMİYETTEN SONRAKİ TÜRK DESTANLARI

İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK DESTANLARI Yaratılış Destanı Saka Türklerinin -Alp Er Tunga Destanı -Şu Destanı Hun Türklerinin Oğuz Kağan Destanı Göktürklerin -Bozkurt Destanı -Ergenekon Destanı Uygur Türklerinin -Göç Destanı -Türeyiş Destanı

İSLAMİYETTEN SONRAKİ TÜRK DESTANLARI Saltuk Buğra Han Destanı Er Manas Destanı Köroğlu Destanı Battal Gazi Destanı Danişment Gazi Destanı Genç Osman Destanı Dede Korkut Hikayeleri Dini-Tasavvufi Menkıbeler

DESTAN YAPISININ İNCELENMESİ Destanda Olaylar Destanda Kişiler Destanda Zaman Destanda Çevre Uslüp Tahkiye

DESTANDA OLAY: Olağanüstü varlıkların meydana getirdiği olayların bir sentezidir. Destandaki olayları tamamen gerçek dışı sayamayız.Gerçekle gerçek dışı arası bir yerdedir.Gerçekten esinlenmiş fakat gerçek dışı motiflerle süslenmiştir.

Destanı meydana getiren olayları üç bölümde inceleyebiliriz: İnsanlarla insanlar arasında geçen romantik olaylar;aşk,intikam,kavga,kurtuluş… İnsanlarla,olağanüstü güçleri olan varlıklar (ilahlar,ruhlar,şeytanlar,periler…) ya da sert tabiat kuvvetleri arasında geçen olaylar. Dış düşmanlara karşı yapılan mücadeleler,yani milletler arası çatışmalar.

DESTANDA KİŞİLER: Destan kahramanları ilahlar,yarı ilahlar ve insanlardır. Kahramanlar hem insani hem de olağanüstü özellikleri kişiliklerinde toplarlar. Kahramanlar olağanüstü özellik göstermeseler bile,olağanüstü özelliklerle ilişkidedirler.

Büyük aşklar yaşarlar.Olağanüstü özellikler taşırlar. Kahraman insan da olsa bunlar idealize edilmiş,çeşitli özelliklere sahip tiplerdir. Büyük aşklar yaşarlar.Olağanüstü özellikler taşırlar. ÖRNEK: Gözleri alevdendir,vücudu tüylerle kaplıdır.Çok uzun mesafeleri kısa zamanda katederler.Bu kişilerin öldükten sonra ruhlarının toplumda varlıklarını sürdürdüklerine inanılır.Destan kahramanı genellikle toplumun üst kesiminden bir kişi olur.

ÖRNEK: Geldi ana göğsüne,aldı emdi sütünü, İstemedi bir daha içmek kendi sütünü Pişmemiş etler ister,aş,yemek ister oldu! Etraftan şarap ister,eğlenmek ister oldu! Ansızın dile geldi,söyler ,konuşur oldu! Kırk gün geçtikten sonra yürür oynaşır oldu! Öküz ayağı gibi idi sanki ayağı! Kurdun bileği idi sanki bileği! Benzer idi omuzu tıpkı samurunkine! Göğsü de yakın idi ,koca ayınınkine! Bir insan idi,fakat tüylerle dolu idi! Güder at sürüleri,tutar atlara biner! Daha bu yaşta iken çıkar avlara gider! Geceler günler geçti,nice seneler doldu! Oğuz da büyüyerek yahşi bir yiğit oldu!

Destanda Zaman: Zaman tam olarak tespit edilemez ;ama gerçeğe yakın bir zamandır. Tahmin edilebilir.

ÖRNEK: Bu çağda!Bu yerde! Bir büyük orman vardı,Oğuz yurdundan içre, Ne çok av hayvanları,ormanda yaşar idi, Ne çok av kuşları da üstünde uçar idi!

DESTANDA ÇEVRE: Yaşadığı toplumun bulunduğu coğrafyayla sınırlıdır.Gerçeğe yakın ele alınmıştır.Yaşanan çevre tasvir edilir.Gerçekçi çevre motifleri vardır.

ÖRNEK: Yine günlerden bir gün: Gök tüylü gök yeleli bozkurt kaybolmuş idi. Anladı ki bu yerde otağı kurmak gerek, Tarlasız,çorak yerde düşmanı vurmak gerek. Cürçed adlı bu ilin çok büyük otlakları, Çok malı,çok sığırı,vardı pek çok atları.

ÜSLUP: Tasvirlere,benzetmelere,hazır söz kalıplarına fazlaca yer verilir.Kahramanların ve çevrenin tasviri yapılırken ünvanlara ve benzetmelere yer verilir. ÖRNEK: Al kanatlı Azrail,karşı yatan kara dağlar…

TAHKİYE: Abartmalar,benzetmeler,muhteşem ifadeler kullanılır. Destanlar uzundur.(Efsaneden farkı) Destanı dinleyenlere milli ve asil duyguların aşılanması,karşısındakini etkilemeye çalışması ve destancının kendinden bir şeyler katabilmesi onun özelliğidir.

Bu devirden itibaren toplumun destan devri bitmiş demektir . NOT Destanlar yazıya geçtiği andan itibaren anlatısı durdurulduğu için yozlaşmaya başlamış olur. Bu devirden itibaren toplumun destan devri bitmiş demektir .

MİTOS Tarih öncesi devirlerde tanrılar veya tanrılaştırılmış insanlar hakkında söylenerek zamanla inanış haline gelen efsaneye mitos denir. Mitoslarda tanrılar ve insanlarla birlikte devlerin,cinlerin,perilerin ve diğer masal kahramanlarının da hikâyeleri vardır. Bir milletin mitoslarını inceleyen ilme mitoloji (mythologie) denir.Bu kelime Yunancadır.

TÜRKLERDE MİTOLOJİK UNSURLAR IŞIK AĞAÇ MADEN VE MADEN ÜRÜNLERİ BOZKURT KADIN AT YA DA TAŞI AK SAÇLI İHTİYARLAR

IŞIK Dini bir unsurdur. Destanların büyük kahramanları,bu kahramanlara kadınlık ve mukaddes Türk çocuklarına annelik yapan kadınlar çoğunlukla ilâhî bir ışıktan doğar. Ya da kahramanların yüzünde doğumlarında ilâhî bir ışık oluşur.

ÖRNEK: Yine günlerden bir gün: Oğuz kağan bir yerde tanrıya yalvarırken: Karanlık bastı birden,bir ışık düştü gökten! Öyle bir ışık indi,parlak aydan,güneşten! Oğuz kağan yürüdü,yakınına ışığın, Oturduğunu gördü,ortasında bir kızın!

İnsanlığın türeyişinde önemli yeri olduğuna inanılır İnsanlığın türeyişinde önemli yeri olduğuna inanılır.Ağaca pek çok destanda annelik ruhu verilmiştir.Pek çok kahraman ağaç kovuğunda doğmuştur.Yavrusunu ağaç kovuğunda doğuran annenin çocuğuna “Kıpçak” (oyuk ağaç) dendi. AĞAÇ

Osman Gazi rüyasında Osmanlı devletinin doğup gelişmesini,nerelere kadar yayılacağını gösteren bir ağaç görmüştü.

ÖRNEK: Ne zaman ki, gün batar, ışık gökten inermiş, Kayından sesler çıkar, herkes müzik dinlermiş. Bunu duyan Uygurlar, hep birden şaşırmışlar, Bu durumu görenler, aklını kaçırmışlar. On ay on gece kayın, ışık ile sarılmış, Bir gün tam şafakleyin, kayın birden yarılmış. Beş güzel çocuk çıkmış, kayının ortasından, Gözleri kamaştırmış, bakmışlar arkasından. Gün olmuş zaman olmuş, hepsi kocaman olmuş, Küçükleri 'Böğü-Han', Uygurlara Han olmuş.

MADEN VE MADEN ÜRÜNLERİ Türk destanlarında altın,demir, gümüş,bakır isimleri çok sık kullanılır. Maden isimleri tamamen Türkçedir.

ÖRNEK: Güneyde barkan adlı bir il var idi bu kez. Av kuşları çok olan zengin bir bucak idi, Vahşi hayvan yurduydu,havası sıcak idi. Mücevher,gümüşü çok altını da paradır, Halkın yüzünün rengi,tanrı’dan kapkaradır.

BOZKURT Türk hayat ve savaş gücünü temsil eder. Türkler kurda önce tanrı diye tapmışlar. Sonra kendilerinin bozkurt soyundan geldiklerine,böylelikle birer kurt olduklarına inanmışlardır. Savaşlarda Türkler düşman üzerine bozkurt sesleriyle atılırlardı. O yürüyerek ordular da yürümüş,o durunca ordularda durmuştu. İlk Türk bayraklarından birinde altından bozkurt başı bulunmaktadır.

ÖRNEK Bir kurt ki erkek bir kurt! Gök tüylü,gök yeleli! Bu kurt döndü Oğuz’a,bakmadan sağa sola, Dedi:’’Ey Oğuz şimdi,ordunu çıkar yola! Halkını beylerini,atlandır çıkar yola, Baş çekip göstereyim,doğru yol nerde ola!’’

KADIN Türk evinin direği,erkeğinin vefalı arkadaşı,mukaddes Türk çocuklarının annesidir. Oğuz’un ilk karısı ışıktan,ikinci karısı ağaçtan doğmuş mukaddes kadınlardır. Annelik unsuru kadını yüceltmiştir.

ÖRNEK: Bir ben vardı başında,ateş gibi ışığı, Çok güzel bir kız ki gülse gök güledurur! Kız ağlamak istese gök de ağlayadurur! Oğuz kızı görünce aklı gitti beyninden Kıza vuruldu birden,sevdi kızı gönülden

AT Destan kahramanlarının vefalı ve sevgili arkadaşıdır. Kahramanı hedefe ulaştırır. Savaşlarda kahramanın hangi ata bindiği özellikle belirtilir ve atın kahramanlığı da anlatılır. İslamiyet’ten önce olduğu gibi İslamiyet’ten sonra da attan kahraman olarak bahsedilir. Köroğlu’nun “Kır At”ı destanda Köroğlu ve Ayvaz kadar önemlidir.

ÖRNEK: Oğuz bunu görünce ne çok sevinmiş idi, Alaca aygırına severek binmiş idi, Apalaca aygırın,oğuz severdi özden Ama at dağa kaçtı,kayboldu birden gözden. Bu dağ buzlarla kaplı,çok büyük bir dağ idi, Soğuğun,şiddetinden başı da apak idi, Ne yorgunluk ne soğuk erişmez idi ona, O bey dağlara girdi,dokuz gün erdi sona Aygırı yakaladı memnun etti oğuz’u.

Destanın bir diğer anlatımında bu taş bir yüzüktür. YADA TAŞI Uygur destanında yurt bütünlüğünün ve halk saadetinin sembolü olarak bilinen tılsımlı bir yaştır. Destanın bir diğer anlatımında bu taş bir yüzüktür. Yada taşı için savaşlar yapılmıştır.

ÖRNEK: Evlendikten sonra Prenses Kiu-Lien, Sarayını Hatun Dağında kurdu Hatun dağının çevre yanı da dağlıktı ve Bu dağlardan birinin adı da Tanrı Dağıydı, Tanrı Dağının güneyinde de Kutlu Dağ derler Bir başka dağ vardı, kocaman bir kaya parçası Bir gün elçileri, falcılarıyla birlikte Kiu-Lien' in sarayına geldiler Kendi aralarında konuşup dediler ki: -Hatun Dağının varı yoğu, bütün bahtiyarlığı Kutlu dağ denilen bu kaya parçasına bağlıdır. Türkleri zayıflatıp yıkmak istiyorsak bu kayayı onların elinden almalıyız.

AK SAÇLI İHTİYARLAR Hakanların akıl danışıp öğütlerini dinledikleri güngörmüş ihtiyarlardır. Örneğin;Oğuz Kağan Destanı’ndaki Uluğ Türk adlı vezir Oğuz’a söz dinleten, devlet yönetimini öğreten kişidir.

ÖRNEK: Söz dışında kalmasın,bilsin herkes bu işi, Oğuz kağan’ın yanında,vardı bir koca kişi. Sakalı ak,saçı boz,çok uzun tecrübeli, Asil bir insan idi,akıllı,düşünceli. Ünvanı Tüşimel’di,yani kağan veziri, Uluğ Türük’tü adı,Oğuz’un seçme eri.

DESTANLARIN YAZIYA GEÇİRİLMESİ Çeşitli yollar takip edilmiştir: Bir topluluğun istiklalini tehlikeye düşüren büyük felaketler karşısında tekrar milli uyanışı sağlamak amacıyla,destan geleneğini çok iyi bilen yaşayan bir şair destancı tarafından söylenmiş olan çeşitli destan parçalarının bir araya getirilmesiyle oluşturulur. ÖRNEK:Firdevsi’nin Şehname’si.

Bir destancı tarafından değiştirilmeden,ya kendisi tarafından ya da onu dinleyen okur-yazar biri tarafından destanın kaleme alınması. ÖRNEK: Dede Korkut Hikâyeleri,Manas Destanı

Bilinçli aydınlar tarafından daha dar,kapalı çevrelerde destan geleneğinin izlerini takip ederek yazıya geçirilmesidir. Bir milletin içinde oluşmuş destanların canlı olarak yaşadıkları çağ geçip de onlardan arta kalanları bir araya getirip belirli bir düzene koyduktan sonra destanı ilk şekline getirme gayretleriyle oluşmuştur. ÖRNEK:Finlilerin Kalevela Destanı

ARA ÜRÜNLER Destandan hikâyeye geçiş ürünleridir.Arapların Müslüman oluşlarından sonra 9.yy’ın sonlarına doğru Bizans’la yaptıkları savaşlarda gösterilen kahramanlıklar destansı hikaye tarzında söylenmiştir.Buraya gelen Oğuzlar Arapların bu destansı ürünlerini kendi ürünleriyniş gibi söylemeye başlamışlardır. ÖRNEK: Malkoçoğlu ve Battal Gazi Arap’tır.Fakat Türkler kendilerine yakın gördüklerinden Battal Gazi bir Türk kahramanıymış gibi anlatılmış, günümüze de öyle aktarılmıştır.

Bu ara dönem eserlerine Futuvvet-name denir Bu ara dönem eserlerine Futuvvet-name denir.Bunlar yeni bir dini yaymak için çaba gösteren dervişlerin destanlarıdır. En ünlüsü Saru Saltuk Destanı’dır

RECEP TANRIVERDİ LİSESİ HAZIRLAYAN BERRİN TÜRKMEN DENETLEYEN VE DÜZENLEYEN EMİNE GÜL