Hadis Usûlü 12. Ders (14. hafta)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
V. ÜNİTE: HADİSLERİN TAHLİL VE TENKİDİ.
Advertisements

VI. ÜNİTE: HADİS VE SÜNNETİN ANLAŞILMASI.
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
SENETTEKİ KOPUKLUĞA GÖRE ZAYIF HADİS ÇEŞİTLERİ
VERİ İŞLEME Araştırma Sorusu Oluşturma Ve Veri Toplama
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
Evet, bildiniz: “Bismillahirrahmanirrahim” yazıyor.
Merfû hadise örnek: Muvatta, Vukutu’s-salât, 5.
ÖZGÜRLÜK Bir İnsanlık Değeri Yrd. Doç. Dr. Ali KUZUDİŞLİ
Hadis Usûlü 11. Ders (13. hafta)
حَدَّثَنِي عَبْدُ العَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، (*) Senedin başı (R6)
Hadis Usûlü 3. Ders (3. hafta)
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى قَالَ:
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Öğretmenlik Uygulaması
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ (R7)
Salim SELVİ.
حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى التُّجِيبِيُّ، (R7)
ETKİLİ OKUMA.
Hadis Usûlü 2. Ders (2. hafta)
HADİS VE SÜNNETİN ANLAŞILMASI
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.). Okul Deneyimi Dersi Kaynakça: Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi ve Öğretmenlik Uygulaması Editör: Yrd.Doç.Dr.
HANBELİ MEZHEBİ İmam-ı Hanbel (Ahmed bin hanbel)'in kendi usulüne göre şer'i deliller çıkardığı hükümlere ve gösterdiği yola Hanbeli Mezhebi denir. Ehl-i.
Giriş Hazırlayan Öner ÖNDER Eğitimci-Yazar
HADİSLERİN TAHLİL VE TENKİDİ
BAŞARILI OLMAK HOŞUNUZA GİDER Mİ? BAŞARI İÇİN NELER YAPIYORSUNUZ? BAŞARILI OLMUŞ VE HERKESCE TANINAN KİMİ TANIYORSUNUZ?
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
MEZHEPLER.
Sıhhat Derecesine Göre
Mâtürîdî (Arapça: الماتريدي‎) ya da tam adıyla Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmûd el-Mâtürîdî es-Semerkandî, Hanefi mezhebinden olanların itikad.
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
HADİS İLİMLERİ.
Öğretim Teknolojisinin Tarihsel Gelişimi
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
C – Tabiûn ve Tebeü’t-tabiîn Dönemi
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Son Dönem 9. Ders.
Tefsir İlmi ve Temel Kavramları
Son Dönem -devam 10. Ders.
Hazırlayan:Ömer Faruk Şahin
Son Dönem -devam 11. Ders.
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
HADİSLERİN BİZLERE ULAŞMA MACERASİ. حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، حَدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، مِنْ وَلَدِ عُمَرَ بْنِ
BİLGİ YARIŞMASI A Grubu B Grubu C Grubu D Grubu.
3.1. Güzel Söz Söyleyelim 3.2. Güzel Davranışlarda Bulunalım
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi
Zayıf Hadis Sahih ve Hasen hadis şartlarını taşımayan hadistir.
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
Hint Alt Kıtasında Sünnet
Oryantalistlerin Yöntemleri ve Eleştirisi
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?.
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
RİVAYET DÖNEMİ HİCRİ ASIRLAR ÖZELLİKLERİ.
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?. “Vatan sevgisi imandandır.” Bu sözün halk arasında Peygamber Aleyhisselam’a nispeti pek yaygındır. Fakat kaynaklarda bunun hadis olmadığı.
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
TEFSİR Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın.
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
Sunum transkripti:

Hadis Usûlü 12. Ders (14. hafta) HADİS İLİMLERİNİN ANA KONULARI Yrd. Doç. Dr. Ali KUZUDİŞLİ

I. CERH ve TA‘DÎL (الجرح والتعديل) Cerh: Fısk, yalancılık ve tedlîs gibi şahsî zayıflıklar veya güvenilir ravilere muhalefet gibi rivayette bulunan bir kusurdan dolayı raviyi veya rivayeti kusurlu bulmak veya reddetmek anlamına gelir. Ta‘dîl: Ravinin rivayetinin kabulünü gerektirecek güvenilirlik vasıflarına sahip olduğunu belirlemek anlamına gelir. Bu konuda yazılmış bazı önemli eserler: İbn Ebî Hâtim (ö. 327/939) el-Cerh ve’t-Ta‘dîl Tacuddîn es-Sübkî (ö. 771/1369) Kâidetü’n fi’l- Cerh ve’t-Ta‘dîl M. Abdulhay el-Leknevî (ö. 1304/1887) er-Ref ve’t-Tekmîl fi’l-Cerh ve’t-Ta‘dîl Emin Aşıkkutlu, Hadiste Ricâl Tenkidi

II. İLELÜ’l-HADÎS (علل الحديث) İlel: Hangi sebeple olursa olsunhadislerin sıhhatini zedeleyen gizli nedenlere illet (çoğ. ilel); bunları inceleyen ilme de ilelü’l-hadîs denir. Bu konuda yazılmış bazı önemli eserler: Yahya b. Maîn (ö. 233/847) et-Tarîh ve’l-İlel Ali b. el-Medînî (ö. 234/848), İlelü’l-Hadîs Ahmed b. Hanbel (ö. 241/855) Kitâbü’l-İlel ve Marifetü’r-Ricâl Tirmizî (ö. 279/892), el-İlelü’l-Kebîr İbn Ebî Hâtim (ö. 327/939), İlelü’l-Hadîs İbnu’l-Cevzî (ö. 597/1201) el-İlelü’l-Mütenâhiye fi’l-Ehâdîsi’l-Vâhiye İbn Recep el-Hanbelî (ö. 795/1393), Şerhu İleli’t- Tirmizî

III. GARÎBÜ’L-HADÎS (غريب الحديث) Garîb: Bu kelime, hadis ıstılahında iki farklı anlamda kullanılmaktadır. Metin veya isnat yönünden tek kalmış raivyetlere garîb hadis denilmektedir. İkinci anlamı, hadis metinlerinde yer alan ve az kullanılması dolayısıyla anlamı yaygın biçimde bilinmeyen kelimeler ve bunları konu edinen bilim dalı manasına gelmektedir. Bu konuda hicrî üçüncü asrın başından itibaren eserler verilmeye başlanmıştır. Bu konuda yazılmış bazı önemli eserler: Zamehşerî (ö. 538/1144), el-Fâik fi Garîbi’l-Hadîs İbnü’l-Esîr (ö. 606/1210) en-Nihâye fî Garîbi’l- Hadîs ve’l-Eser.

IV. MUHTELİFÜ’L-HADÎS (مختلف الحديث) Muhtelifü’l-hadîs: Bir hadisin diğer hadislere veya şerî delillere zıt görünmesinin nedenlerini araştırır ve bunları gidermenin yollarını arar. Bu konuda yazılmış bazı önemli eserler: Şafiî (ö. 204/819), İhtilâfü’l-Hadîs İbn Kuteybe (276/889) Te’vîlü Muhtelifi’l-Hadîs İsmail Lütfi Çakan, Hadislerde Görülen İhtilaflar ve Çözüm Yolları

V. NÂSİH MENSÛH (ناسخ الحديث ومنسوخه) Nesh: Uygulanmakta olan bir nassın kapsamına giren hükmün, daha sonraki bir nassla tamamen veya kısmen kaldırılmasına denir. Bu konuda hicri ikinci asrın sonlarından itibaren eserler verilmeye başlanmıştır. Bu konuda yazılmış bazı önemli eserler: Hâzimî (ö. 584/1188), el-İtibâr fi’n-Nâsih ve’l- Mensûh Ali Osman Koçkuzu, Hadisde Nâsih ve Mensûh.

VI. ESBÂBU VURÛDİ’L-HADÎS (أسباب ورود الحديث) Hadislerin daha iyi anlaşılması için onların hangi sebeple, nerede ve ne zaman söylendiğini araştırmaktır. Bu konuda yazılmış bazı önemli eserler: Suyûtî (ö. 911/1505), Esbâbu Vurûdi’l-Hadîs İbn Hamza el-Hüseynî (ö. 1120/1708), el-Beyân ve’t-Ta‘rîf fî Esbâbi Vurûdi’l-Hadîs.

14. Hafta dersinin sonu Aşağıdaki hadisi ezberleyiniz. (Müslim, Sahîh, İmân 1/13.) حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَأَبُو كُرَيْبٍ قَالَا: حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ، ح وحَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، وَإِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، جَمِيعًا عَنْ جَرِيرٍ، ح وحَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ، حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ، كُلُّهُمْ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عَبْدِ اللهِ الثَّقَفِيِّ، قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، قُلْ لِي فِي الْإِسْلَامِ قَوْلًا لَا أَسْأَلُ عَنْهُ أَحَدًا بَعْدَكَ - وَفِي حَدِيثِ أَبِي أُسَامَةَ غَيْرَكَ - قَالَ: " قُلْ: آمَنْتُ بِاللهِ، فَاسْتَقِمْ " İsmail Lütfi Çakan, Hadislerde Görülen İhtilaflar Ali Osman Koçkuzu, Hadisde Nâsih Mensûh Emin Aşıkkutlu, Hadiste Rical Tenkidi adlı kitapları genel olarak inceleyiniz. Bu kitapların İçindekiler bölümünü inceleyerek ilginizi çeken bir başlığı, sınıfta kısaca anlatmak için okuyunuz.