T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Pazar Araştırması ve Ülke Masaları 14 ŞUBAT 2012 / ADANA
İhracatın Firmalar İçin Önemi GÜNDEM Günümüzde İş Ortamı İhracatın Firmalar İçin Önemi Dış Pazar Araştırmasının İhracat İçin Önemi Dış Pazar Araştırması Nasıl Yapılır ? Masa Başı Araştırması Alan Araştırması Ülke Masaları ve Yurt Dışı Pazar Araştırması Desteği T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
GÜNÜMÜZDE İŞ ORTAMI Rekabet çok şiddetli. Müşteri sadakati azalıyor.Müşteri en kıt kaynak… Uluslararası ticaretteki sınırlar ve kısıtlamalar aşamalı olarak kaybolmaya başladı. Bilginin yayılma hızı firma yönetiminde esnek, etkili ve etkin olma sorumluluğunu yüklüyor. Eski iş yapma alışkanlıklarının değiştirilmesi gerekiyor. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
İhracat önemli, stratejik bir karardır. Günümüz dünyasında işletmelerin başarılı olmalarının bir yolu da ihracattır. Herkes ihracat yapmak istiyor, ama ihracat yapmak isteyenlerin cevaplaması gereken bir çok soru var.. Müşteriler kimler, müşterileri hangi ülkelerde aramak gerekir, ilk kez ihracat yapıyoruz, işe nereden başlayacağız, hedef pazar neresi olmalı gibi… Biliyoruz ki müşteri sayısı sınırlı, ürün ve firma sayısı neredeyse sonsuz. Uluslararası pazarlarda başarılı olmak ve yoğun rekabete karşı ihracatı gerçekleştirmek için pazar araştırması yapmak önem taşımakta.. 4
Sağlam bir ihracat stratejisi kurmak için “DIŞ PAZAR ARAŞTIRMASI” Neden Yapıyoruz? * İhracat kararımız doğru mu? * Hedef pazar seçimimiz doğru mu? Ne elde edeceğiz? * Hedef pazarda ürüne talep var mı? * Benim ürünümü alacaklar mı? T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 5
DIŞ PAZAR ARAŞTIRMASI NASIL YAPILIR? MASA BAŞI ARAŞTIRMASI ALAN ARAŞTIRMASI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
MASA BAŞI ARAŞTIRMASI Masa başı araştırması hedef pazarın seçimi ve hedef pazar potansiyelinin ölçülmesi işidir. Uluslararası pazarlara girmek ve ihracat yapmak için öncelikle cevaplamamız gereken sorular vardır: Müşteriler kim? Hedef Pazar Neresi? İlk kez ihracat yapacağım. Nereden başlamalıyım? Masa başı çalışması ile önce hedef pazar seçilmekte, daha sonrada bu pazarın uygunluğu konusunda bir ön araştırma yapılmaktadır. Böylece belirlenmiş pazar yada pazar bölümündeki potansiyel alıcıların firmanın teklifini satın alma gücü araştırılmaktadır. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
MASA BAŞI ARAŞTIRMASI AVANTAJLAR DEZAVANTAJLAR Verinin hızlı toplanması Düşük maliyetli Herhangi biri tarafından yapılabilir. DEZAVANTAJLAR Genel kalmaktadır. Güvenilirliğinin test edilmesi gereklidir. Çelişen istatistikler Farklı tanımlar Güncel olmayan bilgi T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
Masa Başı Araştırmasının Aşamaları Amaç ve İşin Tanımının Belirlenmesi Ürünün Sınıflandırılması Bilgi Kaynaklarının Belirlenmesi Pazar Araştırmasında Gerekli Bilgilerin Toplanması T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
Masa Başı Araştırmasının Aşamaları Amaç ve İşin Tanımının Belirlenmesi Amaç ürünlerin satılabileceği hedef bir ülkenin ve bu ülkedeki potansiyel müşterilerin belirlenmesidir. Masa başı araştırmasıyla ülkelerin rekabet yapısı, pazar büyüklüğü, kültürel, ekonomik ve coğrafi farklılıkları, müşteri istek ve ihtiyaçlarını değerlendirebilmek için hedef pazarlar hakkında detaylı bilgi toplanmakta, karşılaştırma yapılmakta, hedef olarak seçilen pazarın yapısı ortaya çıkarılmaktadır. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
Masa Başı Araştırmasının Aşamaları Ürünün Sınıflandırılması Ülkemizde dış ticaret istatistikleri “ARMONİZE SİSTEM NOMANKLATÜRÜ” esas alınarak 12'li bazda hazırlanmaktadır. Armonize sistem numarasını Gümrük ve Ticaret Bakanlığı sayfasından (http://www.gumruk.gov.tr) yada www.ibp.gov.tr adresinden başvuru kaynaklarında GTİP kod rehberi başlığı altında bulabilirsiniz. Bir örnek ile açıklamak gerekirse Türk Gümrük Tarife Cetveli’nde “Beyaz Arpa” için belirlenen pozisyon kodu ‘1003.00.10.00.11’dir. 1003.00 10 00 11 Armonize Sistem Kodu Kombine Nomanklatür Kodu Milli alt açılım kodu İstatistik kodu GTİP KOD REHBERİ 2, 4 ve 6 fasıllı HS (Harmonize System-Armonize Sistem) kodlarına, İngilizce veya Türkçe ürün adlarına göre ayrı ayrı sorgulama yapılabilmektedir. Rehber yardımıyla ürünün Türkçe veya İngilizce adını bilen kişi Armonize Sistem koduna ulaşabilmektedir. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
ÜRÜNÜ SINIFLANDIRDIĞIMIZDA; Ürün nereye ihraç edilmiştir? Ürün nereden ithal edilmektedir? Ürünün dünya ticareti (ithalat+ihracat) nedir? Ürünün son yıllardaki ticari eğilimi nedir? Ürünüz ile ilgili Gümrük Vergisi’ne ulaşabilirsiniz. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
Masa Başı Araştırmasının Aşamaları Pazar Araştırmasında Gerekli Bilgiler: 1.Ürünün özellikleri / dış ticaret sınıflandırması 2.Hedef pazardaki tüketim (pazarın büyüklüğü, bölümleri, eğilimler, tüketim eğilimleri) 3.Hedef pazarda üretim, ithalat, ihracat 4.Hedef pazarda ticaretin yapısı (dağıtım kanalları) 5.Hedef pazara giriş (kalite standartları, ambalajlama, işaretleme, etiketleme, çevre ile ilgili kısıtlamalar, gümrük vergileri, kotalar,ödeme yöntemleri, teslimat koşulları,vs) 6.Hedef pazarda fiyatlar ve kar marjları, fiyat bilgisi için kaynaklar 7.Hedef pazardaki ticari yayınlar + fuarlar 8.Hedef pazardaki potansiyel alıcılar + ilgili kurum ve kuruluşların adresleri T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 13
BİLGİ KAYNAKLARI YURTİÇİ KAYNAKLAR YURTDIŞI KAYNAKLAR Kamu Kuruluşları Özel Sektör Kuruluşları Yabancı Ülke Temsilcilikleri Ülke Masaları YURTDIŞI KAYNAKLAR Dış Temsilcilikleri Birleşmiş Milletler ITC-Uluslararası Ticaret Merkezi DTÖ-Dünya Ticaret Örgütü Bölgesel Entegrasyonlar Dış Ticaret Kuruluşları T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
ÇAĞIMIZIN TİCARİ BİLGİ KAYNAĞI: INTERNET www.ekonomi.gov.tr www.ibp.gov.tr ÇAĞIMIZIN TİCARİ BİLGİ KAYNAĞI: INTERNET www.intracen.org www.trademap.org
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 16
İHRACAT BİLGİ PLATFORMUNUN ÜLKE MASALARI ÜLKE MASALARI EKONOMİ BAKANLIĞI İHRACAT BİLGİ PLATFORMUNUN www.ibp.gov.tr BİR BÖLÜMÜDÜR www.ulkemasalari.gov.tr T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 17
ÜLKE MASALARI – ÜRÜN / HEDEF KİTLE ÜRÜNÜN NİTELİĞİ Ülke Masalarının ürünü olan ülke raporları temel olarak Pazar Araştırması niteliği taşımaktadır. Ülke Raporlarının hedef alıcıları/kullanıcıları pazar araştırması aşamasında ya da ihtiyacında olan firmalarımızdır. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 18
ÜLKE PAZAR BİLGİLERİNİN İÇERİĞİ ÜLKE MASALARI ÜLKE PAZAR BİLGİLERİNİN İÇERİĞİ Temel Sosyal ve Ekonomik Göstergeler Siyasi ve İdari Yapı Genel Ekonomik Durum ve Sektörler Dış Ticaret Dış Ticaret Politikası ve Vergiler Türkiye ile Ticari İlişkiler Yabancı Yatırımlar Pazarla İlgili Bilgiler İş Adamlarının Pazarda Dikkat Etmesi Gereken Hususlar Genel Değerlendirme ve Öngörüler Sektörel Değerlendirmeler Pazara İlişkin Haberler Fuarlar ve Yararlı Adresler T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 19
Potansiyel Sektör Değerlendirmelerinin İçeriği ÜLKE MASALARI ÜLKE PAZAR BİLGİLERİNİN İÇERİĞİ Potansiyel Sektör Değerlendirmelerinin İçeriği Hedef Ülkenin İthalatı ve Değişimi Dünya İthalatında Hedef Ülkenin Payı Türkiye'nin Toplam İhracatı Türkiye'nin Hedef Ülkeye İhracatı ve Değişimi Hedef Ülkenin İthalatında İlk 5 Ülke ve Pazar Payları Hedef Ülkenin Türkiye'ye Rakip Ülkelere Uyguladığı Vergi Oranları Hedef Pazarlarda Potansiyel Sektörlerin Değerlendirmesi T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 20
KAYITLI KULLANICI SİSTEMİ ÜLKE MASALARI KAYITLI KULLANICI SİSTEMİ T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 21
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 23
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 24
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 25
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 26
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 27
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 28
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 29
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 30
FAALİYETLER-ÜLKE RAPORLARI 1 A.B.D. 26 Fas 51 Katar 76 Portekiz 2 Afganistan 27 Filipinler 52 Kazakistan 77 Romanya 3 Almanya 28 Filistin 53 Kenya 78 Rusya 4 Angola 29 Fransa 54 Kırgızistan 79 Senegal 5 Arjantin 30 Gabon 55 Kolombiya 80 Sırbistan 6 Arnavutluk 31 Gana 56 Kosova 81 Singapur 7 Avustralya 32 Güney Afrika Cum. 57 Kuveyt 82 Slovenya 8 Avusturya 33 Güney Kore Cum. 58 Kuzey Kıbrıs T.C. 83 Sudan 9 Azerbaycan 34 Gürcistan 59 Libya 84 Suriye 10 Bahreyn 35 Hırvatistan 60 Lübnan 85 Suudi Arabistan 11 Bangladeş 36 Hindistan 61 Macaristan 86 Şili 12 Belçika 37 Hollanda 62 Madagaskar 87 Tanzanya 13 Benin 38 Hong-Kong 63 Makedonya 88 Tayland 14 Beyaz Rusya 39 Irak 64 Malezya 89 Tayvan 15 Bir. Arap Emirlik. 40 İngiltere 65 Mauritius 90 Tunus 16 Bosna Hersek 41 İran 66 Meksika 91 Türkmenistan 17 Brezilya 42 İspanya 67 Mısır 92 Ukrayna 18 Bulgaristan 43 İsrail 68 Moğolistan 93 Umman 19 Cezayir 44 İsveç 69 Moldova 94 Ürdün 20 Çek Cumhuriyeti 45 İsviçre 70 Nijerya 95 Venezüella 21 Çin Halk Cum. 46 İtalya 71 Özbekistan 96 Vietnam 22 Danimarka 47 Japonya 72 Pakistan 97 Yemen 23 Ekvator 48 Kamerun 73 Panama 98 Yunanistan 24 Endonezya 49 Kanada 74 Peru 25 Etiyopya 50 Karadağ 75 Polonya Eyalet Raporları: Texas, Washington, California, Illinois, Florida, Georgia, New York, Virginia, Ontario, Quebec T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 31
FAALİYETLER-YPA’LAR T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 32 TARİH ÜLKE YPA 2010 İran İnşaat Malzemeleri Kanada Tarım ve Gıda Sanayi Arjantin Ev Tekstili, Sofra-Mutfak Eşyaları Vietnam Mücevherat Malezya Hindistan Gıda İşleme ve Ambalaj Makineleri Çin Gıda Ürünleri ve Ev Tekstili 2011 BAE Gıda S.Arabistan Makine BAE-Dubai Oto Yan Sanayi Ürünleri Suriye-Şam Gıda Ürünleri Lübnan Ürdün Elektro Mekanik ve Makine Brezilya Otomotiv ve Yan Sanayi Meksika Gıda ve Perakende Makedonya İş Makineleri ve Yedek Parçaları Katar İnşaat Belçika Su Ürünleri Cezayir İngiltere Yan Sanayi Plastik ve Plastik İşleme Makineleri İnci Nehir Deltası Doğal Taşlar Japonya Tarım ve Gıda Ürünleri Tayland Endonezya T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 32
HEDEF PAZARIN ZİYARET EDİLMESİ Hedeflenen pazardaki potansiyel müşterilerin bir markaya olan talebin belirlenmesi Alan Araştırması T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
ALAN ARAŞTIRMASI AVANTAJLAR DEZAVANTAJLAR Doğrudan pazarda yapılmaktadır. Potansiyel müşteriler ile görüşme şansı vardır. Gerekli bilgiye göre ayarlama yapılabilir. DEZAVANTAJLAR Maliyet daha yüksektir. Zaman harcamak gereklidir. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
Alan Araştırması Nasıl Yapılır? 1. Hedef pazardaki alıcılarla yüz yüze görüşme 2. Hedef pazarda ürünün satışa sunulduğu yerleri ziyaret (perakendeciler, toptancılar, show roomlar, depolar, zincir mağazalar, marketler) 3. Hedef pazarda ürün ile ilgili bir fuarı gezme ve/veya fuara katılma T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
Alan Araştırmasında Giderlerin Bir kısmı Desteklenmektedir! Sınai ve/veya ticari şirketler ile yazılım sektöründe faaliyet gösteren şirketlerce gerçekleştirilen yurt dışı pazar araştırması gezilerine ilişkin giderler %70 oranında ve yurt dışı pazar araştırması gezisi başına en fazla 7.500 ABD Dolarına kadar desteklenir. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 36
Alan Araştırmasında Giderlerin Bir kısmı Desteklenmektedir! Yurt dışı pazar araştırması gezisi yapan en fazla 2 (iki) şirket çalışanının; Ulaşım: Yurt dışı pazar araştırması kapsamında uluslararası ve şehirler arası ulaşımda kullanılan ekonomi sınıfı uçak, tren, gemi ve otobüs bileti ücretleri ile günlük 50 ABD Dolarını, gezi başına da 500 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla araç kiralama gideri Konaklama: Gidilen ülkede araştırma yapılan süre içerisinde, şirket başına günlük 300 ABD Dolarını geçmemek kaydıyla konaklama (oda+kahvaltı) gideri destek kapsamındadır. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 37
Alan Araştırmasında Giderlerin Bir kısmı Desteklenmektedir! Yurt dışı pazar araştırması desteğinden yararlanmak isteyen şirketlerin destek başvurularını gerekli belgelerle birlikte ilk ödeme belgesi tarihinden itibaren en geç 6 (altı) ay içerisinde doğrudan veya posta ile Ekonomi Bakanlığına (İhracat Genel Müdürlüğü) ya da Bakanlığın Bölge Müdürlüklerine yapmaları gerekmektedir. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 38
ALAN ARAŞTIRMASI SONUÇLARI NELERDİR? Hedef pazara ihracata hemen başlayabilirim. Hedef pazara ihracat yapabilmek için ürünümde ya da teklifimde değişiklik yapmak gerekiyor. Hedef Pazara İhracat yapmam kısa vadede mümkün görünmüyor (rakiplerin çokluğu, yerel üretimin güçlü olması, gümrük vergileri, pazarın küçük olması, teknolojinin gelişmemiş olması gibi nedenler vb.) T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI
DIŞ PAZAR ARAŞTIRMASI NASIL YAPILIR? Geniş bilgi için: www.ibp.gov.tr/ İhracatta pratik bilgiler Dış pazar araştırması nasıl yapılır? T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 40
İhracat Genel Müdürlüğü atesagaogluu@ekonomi.gov.tr TEŞEKKÜRLER… Ümit ATEŞAĞAOĞLU İhracat Genel Müdürlüğü atesagaogluu@ekonomi.gov.tr T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 41