SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Sözsüz İletişimin Özellikleri
0-1 YAŞ BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
SAYILAR ve RAKAMLAR.
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Prof Dr Süheyla ÜNAL İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
BASKETBOLDA TEMPOLU OYUN
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Bütünleştirme uygulamaları
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
2-6 YAŞ ÇOCUK ELBİSE KALIBI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Erken Öğrenme Devinsel Beceriler ve Algısal Yetenekler
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
MOTOR ÖĞRENME KURAMLARI
ÖĞRENME STİLLERİ.
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
MOTOR KONTROL VE MOTOR PROGRAMLAR
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
ÖĞRENME.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta

Konuşma dilinin anlambilgisi, sözdizim ve edimbilgisi bileşenlerine kıyasla sesbilgisi gelişimi daha karmaşık bir yetenek ve daha özgün bir beceriklilik gerektirmektedir. Bu yeteneğin özü sesbilgisinin iki bağdaşık fakat ayrılabilir boyutuna dayandırılmaktadır:

a) Sesletim yeterliği, bireyin konuşmada yer alan organlarının ardışık, uyumlu hareketleriyle belirli bir dile ait konuşma seslerini kazanması ve doğru söyleyebilmesidir (telaffuz etme). Bu, konuşma düzeneğinde ağız-yüz bölgesi-motor becerilerde olgunlaşma/gelişme ve ustalaşmayı içerir. b) Sesbilgisel yeterlik, sesbirimleri dil bağlamında kurallara uygun (dizisel, dizimsel) kullanmayı bilmektir. Bu, anadilin sesbilgisi sistemine ilişkin bilişsel bilginin örgütlenmesini içerir.

Çocuğun üstesinden gelmesi gerektiği iki önemli süreç vardır Çocuğun üstesinden gelmesi gerektiği iki önemli süreç vardır. Birincisi, anadilin anlam ayırıcı özellikli sesbirimlerini ve bunların anlam aktarma işlevlerini ayırt edebilme ve üretebilme sürecidir. Bu süreçte algısal olarak çocuğun, karşıtlık işlevi içinde bulunan parçasal birimleri ve parça üstü birimleri akustik parametrelerine göre ayrıştırması, kümeleyebilmesi gerekmektedir. İkincisi, çocuk, edinmekte olduğu sesbilgisel karşıtlıkları dilinin kurallarına göre düzenleyebilmeli ve kullanabilmelidir. Başka bir deyişle, çocuk, dilinin dizisel ve dizimsel yapısını oluşturan hece yapılarını, sesdizimi bilgisini de edinmek amaçlara uygun kullanmak durumundadır (Topbaş, 1999; 2001).

Sesbilgisi Ediniminde Bireysel ve Dilsel Farklılıklar Gelişmenin belirli evrelerinde ve belirli nitelikteki evrenselliğinin yanı sıra, çocuklar arasındaki bireysel farklar ve dillerin farklı yapısından kaynaklanan faktörler (dillere özgü faktörler), sesbilgisi ediniminin kişisel ve dile özel yönünü göstermektedir.

Sesbilgisi edinimi çalışmaları, 20 Sesbilgisi edinimi çalışmaları, 20. yüzyılda Roman Jakobson’un ‘Çocuk Dili, Afazi ve Sesbilgisel Evrensellik' adlı kitabının İngilizceye çevrilmesi ile hız kazanmıştır. Ayırıcı Özellik Kuramı (Jakobson 1968), Üretici Sesbilgisi Kuramı (Chomsky ve Halle 1968), Bürünsel Kuram (Waterson, 1971), Biyolojik Kuram (Locke, 1980) ve Doğal Sesbilgisi (Stampe, 1969; 1972; 1979) gibi birçok kuram geliştirilmiştir. Bu kuramlar çocuk dilini açıklamada kullanıldığı gibi, çocuk dili verileri dayanak alınarak dillerin sesbilgisel özelliklerine yönelik çıkarsamalar yapılmasına ve önemli olguların anlaşılmasına ışık tutmuştur.

Bu çalışmalardan elde edilen evrensel varsayımlar şöyle özetlenebilir: Dünya üzerindeki hemen tüm çocuklar seslerin karşıtlık işlevlerini kazanmada aynı sırayı izlerler. Bu çerçevede önce çift dudak sesleri ile geniş-düz ünlü /a/ dan oluşan ünsüz- ünlü yapılarını kazanırlar [ma]; [pa]. Tüm çocuklar ağzın ön tarafında çıkartılan /b/, /t/ seslerini art tarafından çıkartılan seslerden /k/, /r/ önce kazanırlar. Tüm çocuklar patlamalı /p/ ve genizsi sesleri, sürtünmeli /s/, /z/ ve akıcılardan /l/, /r/ önce kazanırlar.

Diğer taraftan bu varsayımlar genel olarak sesbirimlerin edinim çerçevesini çizmekle birlikte, çocuklar arasında önemli bireysel farklar bulunmaktadır. Ayrıca diller arası karşılaştırmalı çalışmalar sesbirim kazanım hızı ve sırasında farklar olduğunun altını çizmektedir.