Burhan Eray Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi ***** SON DAKİKA ***** 7099 Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 10 Mart 2018 Tarihli ve 30356 (Asıl) Sayılı Resmî Gazete Kanun No. 7099 Kabul Tarihi: 15/2/2018 Burhan Eray Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
Şirket Kuruluşlarında Değişiklikler AÇILIŞ DEFTERLERİ SADECE TİCARET SİCİLİNDE ONAYLANACAK. MADDE 2-4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 223 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. Defterler anonim ve limited şirketlerin kuruluş aşamasında, şirket merkezinin bulunduğu yer ticaret sicili memuru veya noter tarafından tasdik edilir. YENİ HALİ Defterler anonim ve limited şirketler ile kooperatiflerin kuruluş aşamasında, şirket merkezinin bulunduğu yer ticaret sicili müdürlüğünce tasdik edilir.
Şirket Kuruluşlarında Değişiklikler ŞİRKET KURULUŞLARINDA SGK İŞYERİ BİLDİRGESİ BAZI HALLERDE VERİLMEYECEK. MADDE 18- 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 11. maddesinin 3. fıkrasının 2. cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve altıncı fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Şirket kuruluşunun ticaret sicili memurluklarına bildirilmesi halinde yapılan bu bildirim Kuruma yapılmış sayılır ve ilgililerce ayrıca işyeri bildirgesi düzenlenmez.” “Bu bildirimlerden hangilerinin işyerinin bildirilmesi yerine geçeceği Kurumca belirlenir, belirlenenlerle ilgili ayrıca işyeri bildirgesi düzenlenmez.”
Şirket Kuruluşlarında Değişiklikler İMZA BEYANI TİCARET SİCİLİNDE VERİLECEK. MADDE 21-13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 40. maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(2) Her tacir kullanacağı ticaret unvanını ve bunun altına atacağı imzayı sicil müdürlüğüne verir. Tacir, tüzel kişi ise unvanla birlikte onun adına imzaya yetkili kimselerin imzaları da sicil müdürlüğüne verilir. İmza beyanı, herhangi bir ticaret sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş personelin huzurunda yazılı beyanda bulunmak suretiyle verilir. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca çıkarılacak tebliğ ile belirlenir.”
Şirket Kuruluşlarında Değişiklikler MADDE 22- 6102 sayılı Kanunun 64 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının beşinci cümlesi yürürlükten kaldırılmış, (Ticaret şirketlerinin ticaret siciline tescili sırasında defterlerin açılışı ticaret sicili müdürlükleri tarafından da onaylanabilir.)aynı fıkraya altıncı cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle “Ancak anonim ve limited şirketlerin ticaret siciline tescili sırasında defterlerin açılış onayları ticaret sicili müdürlükleri tarafından yapılır.” ile aynı fıkranın mevcut yedinci cümlesine “noter” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya ticaret sicili müdürlüğü” ibaresi eklenmiştir. (Ticari defterlerin elektronik ortamda tutulması hâlinde bu defterlerin açılışlarında ve yevmiye defteri ile yönetim kurulu karar defterinin kapanışında noter veya ticaret sicili müdürlüğü onayı aranmaz. )
Şirket Kuruluşlarında İmza Beyanı artık sadece Ticaret Sicilinde yapılacak. MADDE 24- 6102 sayılı Kanunun 575 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “kurucuların imzalarının noterce onaylanması veya şirket sözleşmesinin ticaret sicili müdürü yahut yardımcısı” ibaresi “kurucular tarafından ticaret sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş personelin” şeklinde değiştirilmiştir. YENİ HALİ MADDE 575- Şirket sözleşmesinin yazılı şekilde yapılması ve kurucular tarafından ticaret sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş yetkilendirilmiş personelin huzurunda imzalanması şarttır.
Limited Şirketlerde Sermaye Blokajı kalktı. MADDE 25- 6102 sayılı Kanunun 585 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “imzalarının noterce onaylandığı veya ticaret sicili müdürü yahut yardımcısı” ibaresi “ticaret sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş personelin” şeklinde değiştirilmiş ve ikinci cümleden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Ancak nakden taahhüt edilen payların itibari değerlerinin en az yüzde yirmibeşinin tescilden önce ödenmesi şartı limited şirketler bakımından uygulanmaz.”
Burhan Eray Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi KDV Kanunu İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı VUK 492 Sayılı Genel Tebliği (İnteraktif Vergi Dairesi) Burhan Eray Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Teslim MADDE 1– 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 2 nci maddesinin (5) numaralı fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Bu Kanunun uygulanmasında arsa karşılığı inşaat işlerinde; arsa sahibi tarafından konut veya işyerine karşılık müteahhide arsa payı teslimi, müteahhit tarafından arsa payına karşılık arsa sahibine konut veya işyeri teslimi yapılmış sayılır.”
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Teslim MADDE 1– GEREKÇE “Maddeyle, arsa karşılığı inşaat işlerinde, arsa sahibi müteahhide yapılan teslimin, arsanın tamamı yerine, müteahhide kalacak konut veya işyerlerine isabet eden arsa payı itibariyle gerçekleştiğini, müteahhit tarafından yapılan işlemin de arsa payına karşılık, konut veya işyeri teslim olduğunu öngören yeni bir uygulamaya geçilmektedir.
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Teslim MADDE 1 İLE İLGİLİ DANIŞTAY KARARI Arsa karşılığı inşa edilen binanın, bağımsız bölümlerinden arsa sahiplerine yapılan teslimler, trampa ve satış niteliği taşımadığından ve kendine özgü hukuki bir işlem olduğundan, KDV’ye tabi değildir. (Dn.3.D., 12.3.2013 Tarih ve E.2013/4937, K.2013/685)
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Bedel MADDE 7– 3065 sayılı Kanunun 27 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “6. Arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin bedelin tespitinde, müteahhit tarafından arsa sahibine bırakılan konut veya işyerinin, Vergi Usul Kanununun 267 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikinci sıradaki maliyet bedeli esasına göre belirlenen tutarı esas alınır.”
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Bedel MADDE 7– GEREKÇE …Arsa sahibine kalacak konut ve işyerlerine ilişkin arsa payının müteahhide devri söz konusu olmadığından, arsa sahibine bırakılacak konut veya işyerlerinin maliyet bedelinin tespitinde arsa payı dikkate alınmayacaktır.
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Bedel İnşaat Maliyet Toplamı 3.000.000-TL Toplam 40 Daire (Daire maliyeti 75.000,00 TL)
Arsa Karşılığı İnşaat İşlerinde Bedel MADDE 2 4. Maliye Bakanlığı, kurumlar vergisi mükelleflerinin talebi üzerine, katma değer vergisi beyanlarının birleştirilmesine ilişkin olarak, en az %50 oranında ortağı olduğu diğer kurumlar vergisi mükellefleriyle birlikte, talepte bulunan kurum nezdinde grup katma değer vergisi mükellefiyeti tesis ettirmeye, kapsama dahil olacak mükellefleri sektörler, işletme büyüklükleri, iş hacimleri, doğrudan veya dolaylı ortaklık durumu ve diğer vergilerden dolayı mükellef olup olmadıklarına göre tespit etmeye, bu fıkranın uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir. 5. Maliye Bakanlığı, bu Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (3) numaralı bendinin (g) alt bendinde sayılanların talebi üzerine, en az %50 oranında ortağı olduğu iktisadi işletmeler için, bunlardan birisi adına grup katma değer vergisi mükellefiyeti tesis ettirmeye, bu fıkranın uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.”
İhracat Teslimi ve Yurt Dışındaki Müşteriler İçin Yapılan Hizmetler (KDV Madde 12 de değişiklik) 1. Bir teslimin ihracat teslimi sayılabilmesi için aşağıdaki şartlar yerine getirilmiş olmalıdır: a) Teslim yurt dışındaki bir müşteriye veya bir serbest bölgedeki alıcıya veya 27/10/1999 tarihli ve 4458 Sayılı Gümrük Kanununun 95. maddesinin (1) numaralı fıkrasına göre faaliyette bulunan gümrüksüz satış mağazalarına veya bunların depolarına ya da yetkili gümrük antreposu işleticisine yapılmalı veya mallar yetkili gümrük antreposu işleticisine tevdi edilmelidir. b) Teslim konusu mal Türkiye Cumhuriyeti gümrük bölgesinden çıkarak bir dış ülkeye veya bir serbest bölgeye vasıl olmalı ya da gümrüksüz satış mağazalarına veya bunların depolarına veya yetkili gümrük antreposuna konulmalıdır. Teslim konusu malın ihraç edilmeden önce yurt dışındaki alıcı adına hareket eden yurt içindeki firmalar veya bizzat alıcı tarafından işlenmesi veya herhangi bir şekilde değerlendirilmesi durumu değiştirmez.
Hayırsever Yatırımcılara istisna (KDV Madde 13 de değişiklik) k) Genel ve özel bütçeli kamu idarelerine, il özel idarelerine, belediyelere ve köylere bağışlanmak üzere yapılan okul, sağlık tesisi ve yüz yatak (kalkınmada öncelikli yörelerde elli yatak) kapasitesinden az olmamak üzere öğrenci yurdu ile çocuk yuvası, yetiştirme yurdu, huzurevi, bakım ve rehabilitasyon merkezi, mülki idare amirlerinin izni ve denetimine tabi ibadethaneler, Diyanet İşleri Başkanlığı denetimine tabi yaygın din eğitimi verilen tesisler, Gençlik ve Spor Bakanlığına ait gençlik merkezleri ile gençlik ve izcilik kamplarının inşası dolayısıyla bağışta bulunacaklara yapılan teslim ve hizmetler,
Sağlık Hizmetlerinde İstisna (KDV Madde 13 de değişiklik) l) Sağlık Bakanlığınca izin verilen gerçek veya tüzel kişiler tarafından, Türkiye’de yerleşmiş olmayan yabancı uyruklu gerçek kişilere, münhasıran sağlık kurum ve kuruluşlarının bünyesinde verilen koruyucu hekimlik, teşhis, tedavi ve rehabilitasyon hizmetleri (Türkiye’de yerleşmiş olmayan yabancı uyruklu gerçek kişilere söz konusu hizmetlerle birlikte sağlanan diğer teslim ve hizmetler istisnanın kapsamına dahil değildir.),
Teknokent ve Arge Hizmetlerinde İstisna (KDV Madde 13 de değişiklik) m) 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Kanun kapsamındaki teknoloji geliştirme bölgesi ile ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde, 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Kanun kapsamındaki Ar-Ge ve tasarım merkezlerinde, 3/7/2014 tarihli ve 6550 sayılı Kanun kapsamındaki araştırma laboratuvarlarında Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinde bulunanlara, münhasıran bu faaliyetlerinde kullanılmak üzere yapılan yeni makina ve teçhizat teslimleri (İstisna kapsamında alınan makina ve teçhizatın, teslim tarihini takip eden takvim yılının başından itibaren üç yıl içinde, Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetleri dışında kullanılması veya elden çıkarılması hallerinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir.”
Adi Ortaklıkların Sermaye şirketine Dönüşmesi (KDV Madde 17 de değişiklik) 3065 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin (4) numaralı fıkrasının (c) bendine “Gelir Vergisi Kanununun 81 inci maddesinde belirtilen işlemler ile” ibaresinden sonra gelmek üzere “aynı maddenin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde yazılı şartlar dahilinde adi ortaklıkların sermaye şirketine dönüşmesi işlemleri ve” ibaresi eklenmiş, (g) bendinde yer alan “atıklarının” ibaresi “atıkları ile konfeksiyon kırpıntılarının” şeklinde değiştirilmiş ve (o) bendinde yer alan “; ithalat ve ihracat işlemlerine konu mallar ile transit rejim kapsamında işlem gören mallar için verilen ardiye, depolama ve terminal hizmetleri ile” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
Adi Ortaklıkların Sermaye şirketine Dönüşmesi (KDV Madde 17 de değişiklik) 3065 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasına (e) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve mevcut (f) bendi (g) bendi şeklinde teselsül ettirilmiştir. “f) İkinci el motorlu kara taşıtı veya taşınmaz ticaretiyle iştigal eden mükelleflerce, katma değer vergisi mükellefi olmayanlardan (mükellef olanlardan istisna kapsamında yapılan alımlar dahil) alınarak vasfında esaslı değişiklik yapılmaksızın satılan ikinci el motorlu kara taşıtı veya taşınmazların tesliminde matrah, alış bedeli düşüldükten sonra kalan tutardır.”
Devreden Kdv iade olabilecek. (KDV Madde 29 da değişiklik) 2. Bir vergilendirme döneminde indirilecek katma değer vergisi toplamı, mükellefin vergiye tâbi işlemleri dolayısıyla hesaplanan katma değer vergisi toplamından fazla olduğu takdirde, aradaki fark sonraki dönemlere devrolunur ve iade edilmez. devrolunur ve oniki ay süreyle indirim yoluyla giderilememesi halinde, bu süreyi izleyen altı ay içinde talep edilmesi şartıyla, iade edilir.
Geç gelen Fatura Kdv si izleyen yıl indirim konusu yapılabilecek Geç gelen Fatura Kdv si izleyen yıl indirim konusu yapılabilecek. (KDV Madde 29 da değişiklik) MADDE 8– 3. İndirim hakkı vergiyi doğuran olayın vuku bulduğu takvim yılını takip eden takvim yılı aşılmamak şartıyla, ilgili vesikaların kanuni defterlere kaydedildiği vergilendirme döneminde kullanılabilir.
Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek. (KDV Madde 29 da değişiklik) MADDE 8– 4. Vergi Usul Kanununun 322. maddesine göre değersiz hale gelen alacaklara ilişkin hesaplanan ve beyan edilen katma değer vergisi, alacağın zarar yazıldığı vergilendirme döneminde indirim konusu yapılabilir (Şu kadar ki Vergi Usul Kanununun 323 üncü maddesine göre karşılık ayrılmak suretiyle gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınan katma değer vergisinin bu fıkra kapsamında indirim konusu yapılabilmesi için gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gelir olarak dikkate alınması şarttır.)
Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek. (KDV Madde 29 da değişiklik) Değersiz Alacaklar Madde 322 Kazai bir hükme veya kanaat verici bir vesikaya göre tahsiline artık imkan kalmayan alacaklar değersiz alacaktır. Değersiz alacaklar, bu mahiyete girdikleri tarihte tasarruf değerlerini kaybederler ve mukayyet kıymetleriyle zarara geçirilerek yok edilirler. İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin bu madde hükmüne giren değersiz alacakları, gider kaydedilmek suretiyle yok edilirler.
Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek Değersiz Alacakların Kdv si indirim konusu yapılabilecek. (KDV Madde 29 da değişiklik)) Şüpheli Alacaklar Madde 323 Ticari ve zirai kazancın elde edilmesi ve idame ettirilmesi ile ilgili olmak şartıyla; 1. Dava veya icra safhasında bulunan alacaklar; 2. Yapılan protestoya veya yazı ile bir defadan fazla istenilmesine rağmen borçlu tarafından ödenmemiş bulunan dava ve icra takibine değmeyecek derecede küçük alacaklar; Şüpheli alacak sayılır. Yukarıda yazılı şüpheli alacaklar için değerleme gününün tasarruf değerine göre pasifte karşılık ayrılabilir. Bu karşılığın hangi alacaklara ait olduğu karşılık hesabında gösterilir. Teminatlı alacaklarda bu karşılık teminattan geri kalan miktara inhisar eder. Şüpheli alacakların sonradan tahsil edilen miktarları tahsil edildikleri dönemde kar-zarar hesabına intikal ettirilir.
İndirilemeyecek KDV artık indirilebilecek İndirilemeyecek KDV artık indirilebilecek. (KDV Madde 30 da değişiklik)) MADDE 9 c) Deprem, sel felaketi ve Maliye Bakanlığının yangın sebebiyle mücbir sebep ilân ettiği yerlerdeki yangın sonucu zayi olanlar hariç olmak üzere, zayi olan mallara ait katma değer vergisi, “(Şu kadar ki VUK nun 315 inci maddesine göre Maliye Bakanlığınca belirlenen faydalı ömürlerini tamamladıktan sonra zayi olan veya istisna kapsamında teslim edilen amortismana tabi iktisadi kıymetlere ilişkin yüklenilen katma değer vergisi ile faydalı ömrünü tamamlamadan zayi olan veya istisna kapsamında teslim edilen amortismana tabi iktisadi kıymetlere ilişkin yüklenilen katma değer vergisinin kullanılan süreye isabet eden kısmı indirilebilir.)”
İstisna Edilmiş İşlemlerde İndirim (KDV Madde 32 de değişiklik) Bu Kanunun 11, 13, 14 ve 15 inci maddeleri ile 17 nci maddenin (4) numaralı fıkrasının (s) bendi uyarınca vergiden istisna edilmiş bulunan işlemlerle ilgili fatura ve benzeri vesikalarda gösterilen Katma Değer Vergisi, mükellefin vergiye tabi işlemleri üzerinden hesaplanacak Katma Değer Vergisinden indirilir. Vergiye tabi işlemlerin mevcut olmaması veya hesaplanan verginin indirilecek vergiden az olması hallerinde indirilemeyen Katma Değer Vergisi işlemin gerçekleştiği dönemi izleyen ikinci takvim yılının sonuna kadar talep edilmesi şartıyla, Maliye ve Gümrük Bakanlığınca tespit edilecek esaslara göre bu işlemleri yapanlara iade olunur.
Kdv İadesinde Yetki sınırları genişletildi Kdv İadesinde Yetki sınırları genişletildi. (KDV Madde 36 da değişiklik) MADDE 11 Bakanlar Kurulu indirim hakkını kısmen veya tamamen kaldırmaya veya yeniden koymaya ve bu şekilde indirim hakkı kısıtlanan mal veya hizmetleri belirlemeye süresi içinde iadesi talep edilmeyen katma değer vergisini gelir ve kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider olarak yazdırmaya, iade talebinde bulunulabilecek asgari tutan belirlemeye” yetkilidir. “Maliye Bakanlığı, mükellefiyet süresi, çalışan sayısı, aktif ve özsermaye büyüklüğü, ödenen vergi tutarı, vergisel ödevlerin zamanında yerine getirilip getirilmediği, sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme veya kullanma yönünde olumsuz rapor ya da tespit bulunup bulunmadığı gibi kriterler esas alınarak mükelleflerin vergisel uyum seviyeleri ve bu uyum seviyelerine göre farklı iade yöntemleri tespit etmeye, iade alacağının mahsup edileceği vergi borçlan ile iadeye ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.”
İşletme ve Serbest Meslek Kazançlarında Yeni Dönem (KDV Madde 38 de değişiklik) Hasılat esaslı vergilendirme: Ticari kazancı işletme hesabı esasına göre tespit edilenler ile mesleki kazancı serbest meslek kazanç defterine göre tespit edilenlerden, Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen sektör ve meslek grupları kapsamında yer alanların talep etmesi halinde, vergiye tabi işlemlerin karşılığını teşkil eden (kdv dahil) bedel üzerinden, bu Kanunun 28 inci maddesi uyarınca belirlenen en yüksek oranı geçmemek üzere, Bakanlar Kurulunca ilgili sektör veya meslek grubu için belirlenen oran uygulanmak suretiyle hesapladıkları kdv sini, indirilecek kdv ile ilişkilendirmeksizin beyan ederek öderler. Birinci fıkra kapsamında hasılat esaslı vergilendirme usulüne göre vergilendirilen mükelleflerin kazancının tespitinde, kendilerine yapılan teslim ve hizmetler dolayısıyla alış vesikalarında gösterilen kdv ile hasılat esaslı vergilendirme usulüne göre beyan ederek ödedikleri kdv yi işlemin mahiyetine göre gider veya maliyet, yaptıkları teslim ve hizmetler dolayısıyla hesapladıkları katma değer vergisini gelir olarak dikkate alırlar.
İşletme ve Serbest Meslek Kazançlarında Yeni Dönem (KDV Madde 38 de değişiklik) Hasılat esaslı vergilendirme: Hasılat esaslı vergilendirme usulüne geçen mükellefler, iki yıl geçmedikçe bu usulden çıkamazlar. Bakanlar Kurulu Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükelleflerinden, yıllık iş hacimleri Vergi Usul Kanununun 178 inci maddesine göre ikinci sınıf tüccarlar için geçerli olan haddin iki katına kadar olanları, hasılat esaslı vergilendirme usulü kapsamına almaya, Maliye Bakanlığı bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.”
İşletme Defterlerinde Yeni Dönem (KDV Madde 46 da değişiklik) 5. Maliye ve Gümrük Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Vergi Usul Kanunu uyarınca işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin ödeme zamanını, beyannamenin verildiği ayı takip eden ikinci ayın sonuna kadar uzatmaya, işlemin mahiyetini göz önünde tutarak Katma Değer Vergisinin işlemden önce ödenmiş olması şartını koymaya yetkilidir.
İade Süresi (KDV Madde 60 de değişiklik) MADDE 15– 3065 sayılı Kanunun mülga 60 ıncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir. Bu Kanun uyarınca iadesi gereken verginin, iadeye ilişkin tamamlanması gereken tüm bilgi ve belgelerin tamamlandığı tarihi takip eden üç ay içinde iade edilmemesi halinde, bu tutarlara üç aylık sürenin sonundan itibaren düzeltme fişinin mükellefe tebliğ edildiği tarihe kadar geçen süre için aynı dönemde 6183 sayılı Kanuna göre belirlenen tecil faizi oranında hesaplanan faiz, 213 sayılı Kanunun 120 nci madde hükümlerine göre red ve iadesi gereken vergi ile birlikte mükellefe ödenir.”
Teknokentlerde « Oyun » istisnası (KDV Geçici Madde 20 de değişiklik) 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununa göre teknoloji geliştirme bölgesinde ve ihtisas teknoloji geliştirme bölgesinde faaliyette bulunan girişimcilerin kazançlarının gelir veya kurumlar vergisinden istisna bulunduğu süre içinde münhasıran bu bölgelerde ürettikleri ve sistem yönetimi, veri yönetimi, iş uygulamaları, sektörel, internet, oyun, mobil ve askeri komuta kontrol uygulama yazılımı şeklindeki teslim ve hizmetleri katma değer vergisinden müstesnadır.
Devreden Kdv Siliniyor mu? (KDV Geçici Madde 39 -YENİ- 3065 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE 39- 31/12/2018 tarihi itibarıyla mükellefler tarafından bu Kanunun 29.maddesinde yer alan esaslar çerçevesinde indirim yoluyla giderilemeyen kdv si, VUK ve ilgili mevzuatta yer alan usul ve esaslar çerçevesinde ayrı bir hesapta izlenir. Söz konusu hesapta izlenen tutar, 1/1/2019 tarihinden itibaren ödenecek katma değer vergisi ile iade edilecek katma değer vergisine, bu Kanunun, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki hükümlerine göre yapılacak mahsup dışında, sonraki dönemlere devrolunmaz ve iade edilmez.
Devreden Kdv Siliniyor mu? (KDV Geçici Madde 39 -YENİ- Maliye Bakanlığı, birinci fıkraya göre ayrı bir hesapta izlenen katma değer vergisini, bütçe imkanlarını dikkate almak suretiyle uygun gördüğü zamanlarda, sektörlere, işletme büyüklüklerine, indirim yoluyla giderilemeyen kdv sinin kaynağına göre kısmen ya da tamamen iade etmeye, mükellefin vergi dairesine olan borçlarına, borcun tür, tutar, tahsil kabiliyeti, faaliyetin devam edip etmediğini dikkate alarak mahsup ettirmeye, gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider olarak dikkate alınmasına izin vermeye, iadeyi vergi incelemesiyle veya sektörlere, işletme büyüklüklerine ve indirim yoluyla giderilemeyen katma değer vergisinin kaynağına göre vergi incelemesi dışında belirlenecek diğer yöntemlerle yapmaya, iadeye ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
Devreden Kdv Siliniyor mu? (KDV Geçici Madde 39 -YENİ- Birinci fıkrada belirtilen hesapta izlenen katma değer vergisinin kısmen veya tamamen iadesi uygun görüldüğü takdirde, belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde talep edilmeyen vergi, hiçbir suretle indirim ve iade konusu yapılamaz, gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınamaz.”
Mali Müşavirler KDV İade Raporu Düzenleyebilecek mi? MADDE 19– 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Kanunun 8 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 8/A maddesi eklenmiştir. “MADDE 8/A- Maliye Bakanlığı, bu Kanun kapsamında yetki almış SMMM lere, beyannamelerini imzaladıkları dönem ve mükelleflerle sınırlı olmak kaydıyla, 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu kapsamında yapılacak iadeye dayanak teşkil edecek rapor düzenlettirmeye, bu kapsamda rapor düzenleyecek serbest muhasebeci mali müşavirlerde aranacak nitelik ve şartlar ile rapor düzenlenebilecek iade türlerini ve azami iade tutarlarını tespite ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
Mali Müşavirler KDV İade Raporu Düzenleyebilecek mi? MADDE 19– 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Kanunun 8 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 8/A maddesi eklenmiştir. Serbest muhasebeci mali müşavirler, iadeye ilişkin düzenledikleri raporların doğru olmasından sorumludurlar. Düzenledikleri raporun doğru olmaması halinde, rapor kapsamı ile sınırlı olmak üzere, ziya uğratılan vergilerden ve kesilecek cezalardan mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu olurlar.”
Ankara ve Antep YMM Odası Açıklamaları Yeminli mali müşavirlik, özel uzmanlığın yanında yüksek ahlak ve tecrübe sahibi olmayı da gerektirmektedir. Bilindiği gibi yeminli mali müşavir olabilmek için 10 yıl serbest muhasebeci mali müşavirliklik yapmış olmak ve zorlu bir sınavı başarmak gerekmektedir. Kanun Tasarısında rapor düzenleyecek mali müşavirlerin niteliklerini belirleme konusunda Maliye Bakanlığına bazı yetkiler tanınmış olmakla birlikte, Kanunda açıkça yer almayan niteliklerin belirlenmesinin idarenin inisiyatifine bırakılması ilerde hukuksal tartışmalara ve anlaşmazlıklara neden olacaktır.
Ankara ve Antep YMM Odası Açıklamaları Esas itibarıyla, mükelleflerin vergi iade alacağının Devlet tarafından ücretsiz olarak, makul bir sürede yerine getirilmesi gerekmektedir. Bugüne kadar YMM’ler Devlet tarafından yerine getirilmesi gereken bu hizmeti başarılı ve dürüst bir şekilde Devlete yük olmadan yerine getirmiş ve getirmektedir. Bu konuda YMM’ler devletin ve mükelleflerin haklı güvenini kazanmıştır. Bu güven yaklaşık 30 yıllık bir birikimin ve emeğin ürünüdür. Bu birikimin yok edilme girişimi hepimizi derinden üzmektedir. YMM’ler kamu görevlisi sayıldığı için söz konusu kamusal hizmeti ifa etmektedirler. Kamu görevlisi niteliklerine ve ehliyetine sahip olmayan kişilere verilecek yetkiler, ilerde telafisi güç ve imkansız zararların doğmasına neden olacaktır. Bu kapsamda zorunlu mesleki sorumluluk sigortası mutlaka devreye sokulmalıdır.
Resmi Gazete Tarih: 28.02.2018 Sayı : 30346 VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ SIRA NO: 492 (İnteraktif Vergi Dairesi) Resmi Gazete Tarih: 28.02.2018 Sayı : 30346
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN KİMLER YARARLANACAK. İnteraktif Vergi Dairesi hizmetlerinden; a) Maliye Bakanlığınca yapılan düzenlemeler kapsamında bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce kullanıcı kodu ve şifresi bulunanlar yararlanacaktır. *Kendinizin ve Mükelleflerin Beyanname ve bildirimleri göndermek üzere daha önce aldığımız ve halen kullanmakta olduğumuz “ kullanıcı kodu ve şifresi” bulunanlar yararlanacaktır *Şirketlerin daha önce aldığı “ kullanıcı kodu ve şifresi” bulunanlar yararlanacaktır b) e–Devlet şifresi bulunanlar yararlanacaktır. c) Bu Tebliğ kapsamında ilk defa şifre edinen, gerçek ve tüzel ile tüzel kişiliği olmayan teşekküller yararlanabilecektir.
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN NELER VAR? İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden öğrenilecek bilgiler; Vergi dairesi sistemlerinde kayıtlı olan kimlik bilgilerini, iletişim bilgilerini, mükellefiyet bilgilerini ve motorlu taşıtlarına ilişkin bilgilerini, Vergi dairelerince tahsil ve takip edilen tüm borçlarını, Elektronik ortamda verilen bildirimleri, beyannameleri ile bu beyannamelere ilişkin tahakkuklarını, Emanetler hesabına kaydedilen tutarları, Haklarında yapılan elektronik yoklamalara ilişkin tutanakları, Vergi dairesi tarafından banka hesapları ve/veya taşıtları üzerine uygulanan elektronik hacizleri, Elektronik tebligat sistemi kapsamında tebliğ edilen elektronik imzalı tebliğ evraklarını, Adlarına düzenlenen vergi ve ceza ihbarnamelerini, Sistem üzerinden yaptıkları başvuru, talep ve bildirimlerin sonuçlarını elektronik ortamda görüntüleyebilecektir.
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN HANGİ İŞLEMLER YAPILABİLİR? Borç ödeme, e-Tebligat sistemine dahil olmak için talepte bulunulması, Kanunun 376’ncı maddesi kapsamında vergi ziyaı, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında indirim talebinde bulunulması, Uzlaşma talebinde bulunulması, Mükellefiyet durum yazısı alınması, Borç durum yazısı talebinde bulunulması, Özelge talep edilmesi, İşe başlama bildiriminde bulunulması, Adres değişikliği bildiriminde bulunulması,
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN HANGİ İŞLEMLER YAPILABİLİR? İş yerlerinin (şubelerin) sayısında meydana gelen artış veya azalışlara ilişkin bildirimde bulunulması, İşi bırakma bildiriminde bulunulması, İzaha davet müessesi kapsamında izahta bulunulması, 6183 sayılı Kanun’un 48 inci maddesi kapsamında tecil talebinde bulunulması, Vergi türü dönem değişikliğine ilişkin talepte bulunulması, Muhtasar beyanname verilmeyeceğine dair dilekçe verilmesi, Bu Tebliğde sayılmayan iş ve işlemler için “genel dilekçe” verilmesi, Gelir İdaresi Başkanlığınca uygun görülen diğer iş ve işlemler.
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN HANGİ İŞLEMLER YAPILABİLİR? İş yerlerinin (şubelerin) sayısında meydana gelen artış veya azalışlara ilişkin bildirimde bulunulması, İşi bırakma bildiriminde bulunulması, İzaha davet müessesi kapsamında izahta bulunulması, 6183 sayılı Kanun’un 48 inci maddesi kapsamında tecil talebinde bulunulması, Vergi türü dönem değişikliğine ilişkin talepte bulunulması, Muhtasar beyanname verilmeyeceğine dair dilekçe verilmesi, Bu Tebliğde sayılmayan iş ve işlemler için “genel dilekçe” verilmesi, Gelir İdaresi Başkanlığınca uygun görülen diğer iş ve işlemler.
İNTERAKTİF VERGİ DAİRESİ SİSTEMİNDEN HANGİ İŞLEMLER YAPILABİLİR? Kağıt ortamda düzenlenip verilen bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeler ile elektronik ortamda düzenlenip gönderilen bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelerin hukuki sonuçları itibariyle hiçbir farkı bulunmamaktadır.