OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM -2 6-11 YAŞ
KOHLBERG’İN AHLAK GELİŞİMİ DÖNEMLERİ Piaget’in kuramının yeniden incelenmesi ve anlamlandırılmasıdır. 3 dönemde sıralamaktadır. Gelenek öncesi düzey Geleneksel düzey (ilk 2 düzey Piaget’in dışa bağlı dönemine denk gelir.) Gelenek sonrası düzey
Kohlberg’in ahlak gelişim modeli Aşama= gelenek öncesi düzey işlem öncesi(3-9 yaş): cezadan korktuklarından uyarlar, menfaat söz konusudur. 2. Aşama= geleneksel düzey somut işlemler(9-14 yaş): otoriteyi ve büyükleri memnun etmek için uyarlar, yasalara ve düzene uyma davranışı vardır. 3. Aşama= gelenek sonrası düzey soyut işlemler(14 + yaş): kuralların toplum yararına değişebileceğine inanırlar. Evrensel ahlak ilkelerine uyma eğilimi vardır.
KİŞİLİK GELİŞİMİ Sosyal ve kişilik gelişimi bir arada ele alınacaktır. Bu bölümde kişilik kuramlarından Freud’un “Psikoseksüel Gelişim” kuramı ile Erikson’un “Psiko-Sosyal Gelişim” kuramı 6-11 yaş geç çocukluk dönemini temel alarak incelenecektir.
A- FREUD’UN PSİKOSEKSÜEL GELİŞİM DÖNEMLERİ Adı en çok duyulan kuramlardan birisidir. Psikoanalitik döneme dayanır. Normal gelişim için gelişimin her dönemi sağlıklı geçirilmelidir. Freud’a göre kişiliğin 3 temel birimi vardır: İD Kalıtımla ilgili dürtü ve arzuları kapsar, bilinçaltı, zevk EGO İd’i denetler, akılcı, pratik, mantıklı düşünce, gerçeklik SUPEREGO Toplumsal yan
Freud’un kişilik gelişimi 5 dönemde gerçekleşir Oral dönem (0-1 yaş) Anal dönem (1-3 yaş) Fallik dönem (4-6 yaş) Latent (gizil) dönem (6-11 yaş) Genital dönem (12-18 yaş)
B- OKUL DÖNEMİ (6-11 YAŞ) (ERİKSON) Çalışma ve başarılı olmaya / karşı / aşağılık duygusu Okula gitme ile sosyal davranışlarda büyük gelişme başlar. Arkadaşların ve öğretmenin çocuk üzerine etkisi artmıştır. Beğeni toplamak arkadaşları ve yetişkinlerce takdir edilmek ister. Yeterli desteği görürse daha fazla çalışır ve başarılı olur. Güveni azalır. Çevre ile sağlıksız ilişkiler kurar uyum sorunu yaşar.