Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mutluköy İlköğretim Okulu
Advertisements

Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Doğru- Yanlış Testleri
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Çoktan Seçmeli Sınavlar
Test nedir? Kapsadığı sorulara (uyarıcı) verilen cevaplara ya da gösterilen tepkilere dayanılarak, bireyler ya da bireyin değişik özellikleri arasındaki.
HOT POTATOES.
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
TESTLERİN SINIFLANDIRILMASI
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ VE
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -8-
PISA (Programme for International Student Assessment)
YAZILI SINAVLAR (KOMPOSİZYON TİPİ)
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Sözlü Sınavlar Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
Proje, Performans Değerlendirme
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
YEŞİM KULA ÖMER MART İLKÖĞRETİM OKULU REHBER ÖĞRETMENİ
Çoktan seçmeli testleri, büyük miktarlarda katılımın söz konusu olduğu ulusal düzeyde gerçekleştirilen sınavların vazgeçilmezi hâline getiren en önemli.
3 - SÖZLÜ SINAVLAR. 3 - SÖZLÜ SINAVLAR GİRİŞ Bu bölümde öğretmenlerin, öğrencilerin başarılarını değerlendirmede kullandıkları sınav türlerinden.
Ölçme ve değerlendirme, sınıf içi öğrenme sürecinde öğrencide istenilen davranış değişikliğinin ne derece gerçekleştiğini belirlemede, eğitim sürecinin.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE Kısa Cevaplı Testler Yazılı Yoklamalar
Ölçme ve Değerlendirme Semineri
Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
PROJE VE PERFORMANS ÖDEVLERİ
KIZ KARDEŞİM MOMMO.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Mutluköy İlköğretim Okulu
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ünite Portfolyo Sunumu Penny Archer
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet KÜÇÜK
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Test Oluşturma.
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖLÇME ARAÇLARI Yazılı Yoklama Sözlü Yoklama Kısa Cevaplı Test
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 5.DERS
ABİDE Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Dereceli Puanlama Anahtarı
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Eğitimde Kullanılan Testler ve Maddeler Bir derse ilişkin öğrenmelerin ölçülmesinde çeşitli ölçme araçlarından yararlanılır. Hangi ölçme aracının kullanılacağı, yapılacak ölçmenin amacına, konu kapsamına, hangi davranış düzeylerinde maddeler/sorular hazırlanacağına, birey sayısına, ölçme aracını hazırlayacak kişinin bu konudaki deneyimlerine vb. etkenlere bağlıdır.

Bir konu alanına ilişkin öğrenmelerde bilişsel, duyuşsal ve devimsel davranışlar ölçülebilmektedir. Ancak eğitimle ilgili süreçlerde daha çok, bilişsel davranışları ölçen araçlar kullanılmaktadır. Bu araçların kullanıldığı test türleri ve bu testleri oluşturan başlıca maddeler şunlardır: Uzun yanıtlı yazılı maddeler, kısa yanıtlı maddeler, eşleştirmeli maddeler, doğru-yanlış (sınıflama gerektiren) maddeler, çoktan seçmeli maddeler, açık uçlu maddeler, performans görevleri ve projelerdir.

Bu maddeler kendi içlerinde eğitimle ilgili süreçlerde ele alınan öğrenmeleri ölçme düzeylerine bağlı olarak kendi içlerinde alt düzey düşünme süreçlerini ve üst düzey düşünme süreçlerini ölçen maddeler olarak iki grupta yer alabilirler. Bu durum aşağıdaki tabloda özetlenmiştir: Düşünme Düzeyleri Bilişsel Süreçler Maddeler/Testler Alt Düzey Düşünme • Hatırlama • Anımsama • Ezberleme Uzun yanıtlı Kısa yanıtlı Eşleştirme gerektiren Boşluk tamamlamalı Doğru-yanlış Çoktan seçmeli Ev ödevleri Üst Düzey Düşünme • Anlama • Uygulama • Çözümleme (analiz) • Değerlendirme /eleştirel düşünme • Yaratıcı düşünme Açık uçlu Performans görevi Proje

Uzun Yanıt Gerektiren Maddeler Az sayıda sorudan oluşur. Yanıtlayıcı, yanıtı düşünüp bulmak ve sonra da yazmak zorundadır. Yanıtlar sınırlandırılmış olmadığı için, yanıtlayıcı istediğini yazabilir. Bu nedenle yanıtları çoğu kez kesinlikle doğru ya da kesinlikle yanlış biçiminde ayırma olanağı yoktur. Yanıtların doğruluk derecesini, puanlayıcı belirler. Genellikle hazırlanması kolay ancak puanlanması güçtür ve hatalara neden olur. Testin, konu kapsamını temsil etme düzeyi oldukça düşüktür.

Yazılı ifade gücünün ölçülmesinde kullanılması gereken, vazgeçilmeyecek bir sınav türüdür. *Bir sınavın hazırlanması için süre az, ancak puanlamaya ayrılabilecek süre fazla ise, *Yazılı anlatım gücü ve yazım kurallarını bir metin içinde kullanabilme becerisi ölçülmek isteniyorsa, *Öğrencilerin, öğrendikleri bilgileri örgütleyerek bütünleştirmeleri ve gerekli durumlarda kullanmaları isteniyorsa kullanılabilir.

Kısa Yanıtlı Maddeler Yanıtı, bir veya birkaç sözcükten ya da en çok birkaç cümleden oluşan sorulara kısa yanıtlı soru, böyle sorulardan oluşan sınavlara da kısa yanıtlı sınavlar denir. Yanıtların kısa olması nedeniyle, fazla sayıda sorunun sorulabildiği ve öğretilen konulardan daha çok davranışın yoklanabildiği bir sınav türüdür. Daha kolay puanlanabildiği için, puanlama hataları daha azdır. Yararlarına rağmen hazırlanması emek gerektiren ve zaman alan bir sınavdır (Tekin, 1984).

Kısa yanıt gerektiren soruların hazırlanmasında dikkat edilmesi gereken kurallar şunlardır: *Sorular kesin ve tek doğru yanıtı olacak biçimde hazırlanmış olmalıdır. *Soruda kitaptan alınmış ifadeler aynen kullanılmamalıdır. Bu tür soruların kullanılması öğrencileri ezberlemeye yöneltir. *Soru herkes tarafından anlaşılacak biçimde açık ve yalın bir ifadeyle yazılmış olmalıdır. *Mümkünse her soru yalnızca bir davranışı yoklamalıdır.

*Öğrencilerin doğru yanıtı bulmalarını sağlayacak ipuçlarından kaçınılmış olmalıdır. *Testte, biri diğerinin yanıtı olacak maddeler kullanılmaktan kaçınılmış olmalıdır. *Bir ders kitabından ya da öğrencilere duyurulan bir kaynaktan belli bir cümleyi aynen alarak ve ondan bazı sözcükleri çıkarmak suretiyle “kökü eksik cümle sorusu” yazma yoluna gidilmemiş olmalıdır. *Yanıtların yazılması için, aynı uzunlukta boşlukların bırakılmış olmalıdır. *Yanıt yeri olarak bırakılan boşluklar puanlamayı kolaylaştıracak biçimde düzenlenmiş olmalıdır.

Kaynakça Tekin, H. (1984). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Eğitim Fakültesi Yayınları