NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Beşinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
TALEP (İstem).
Makro İktisat.
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Şirket Adı İş planı sunusu.
TALEP, TALEP FONKSİYONU VE TALEP EĞRİSİ
KPSS.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
İŞLETMELERİN KURULUŞU
©McGraw-Hill Education, 2014
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
IS-LM-BP MODELİ KPSS SORULARI.
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
Temel Kavramlar Belgin Akçay.
Talep, Arz ve Piyasa Dengesi
Toplam Arz- Toplam Talep
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 9 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
MAKRO İKTİSAT GİRİŞ Prof. Dr. Metin BERBER.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İkinci Bölüm Fiyat Teorisine Giriş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 7 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 5 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ Ekonomiye giriş Piyasa Dengesinin Oluşumu ve Dengeden Kaymalar NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr

Piyasa Dengesinin Oluşumu ve Dengeden Kaymalar Bu derste tam rekabet piyasası koşullarında bir malın denge fiyatının nasıl oluştuğu ve denge fiyatının ne şekilde değiştiği grafikler yardımıyla anlatılacaktır. Ayrıca devletin üreticiyi veya tüketiciyi korumak adına piyasaya doğrudan müdahalede bulunduğu durumlarda bu müdahalelerin piyasaya etkileri grafik yardımıyla incelenecektir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Piyasa Dengesinin Oluşumu ve Dengeden Kaymalar Piyasa genel olarak üretici ve tüketicilerin oluşturduğu mübadele ağı şeklinde tanımlanabilir. Tam rekabet piyasasında denge bir malın arz – talep eşitliğinin sağlanması ile gerçekleşir ve bu durumda söz konusu malın denge fiyatı ve denge miktarı belirlenir. Ancak piyasa fiyatı her zaman dengede olmayabilir. Piyasa fiyatı bazı dönemlerde yükselmesi, bazı dönemlerde de düşmesi mümkündür. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Piyasa Dengesinin Oluşumu ve Dengeden Kaymalar Ceteris paribus, bir malın piyasa fiyatı denge fiyatının üzerine çıktığında yüksek fiyattan talep azalıp arz artacağı için dengenin üzerindeki her noktada arz fazlası oluşacaktır. Malın fiyatı, denge fiyatının altına düştüğünde ise, düşük fiyattan arz azalıp, talep artacağı için dengenin altındaki her fiyattan talep fazlası oluşacaktır. Piyasa dengesinin oluşumu, arz ve talep fazlası kavramları grafik yardımıyla açıklanacaktır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Piyasa Dengesinin Oluşumu ve Dengeden Kaymalar Önceki konularda bir malın fiyatı dışındaki diğer faktörlerin arz ve talep eğrilerini bütünüyle sağa ve sola kaydırdığını öğrenmiştik. Bu durumda arz sabitken talep eğrisi, talep sabitken de arz eğrisinin kayması veya her iki eğrinin birlikte kayması söz konusu olabilecektir. Bu kaymalar sonucu denge fiyatı ve denge miktarında değişmeler ortaya çıkabilecektir. Bu çerçevede arz ve talepte ortaya çıkacak değişimlerin piyasada denge fiyatı ve denge miktarı üzerinde etkileri grafik yardımıyla incelenecektir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Piyasa Dengesinin Oluşumu ve Dengeden Kaymalar Piyasa denge konusunda hükümetin piyasaya fiyat kontrolleri yoluyla doğrudan müdahalede bulunduğu tavan fiyat politikası ve taban fiyat politikası kavramlarına da değinmek gerekir. Hükümetin tüketiciyi korumak adına bir malın piyasada satılabileceği en yüksek fiyatı belirlemek şeklinde uyguladıkları politikaya tavan fiyat politikası denilmektedir. Taban fiyat politikası ise hükümetin üreticiyi korumak adına bir malın piyasada satılabileceği en düşük fiyat düzeyinin belirlenmesidir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Piyasa Dengesinin Oluşumu ve Dengeden Kaymalar Bu çerçevede ürünlerin satış fiyatlarına azami sınır getirilmesine tavan fiyat uygulaması, asgari sınır getirilmesine ise taban fiyat uygulaması denilmektedir. Devletin piyasaya fiyat kontrolleriyle müdahalede bulunmasının piyasaya etkileri ve sonuçları grafik yardımıyla anlatılacaktır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © KAYNAKÇA Zeynel Dinler, İktisada Giriş, Ekin Kitabevi. Osman Z. Orhan ve Seyfettin Erdoğan, İktisada Giriş, Umuttepe Yayınları. Erdal Ünsal, İktisada Giriş, İmaj Yayınevi. Paul Krugman ve Robin Wells, Mikro İktisat, Palme Yayıncılık. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©