AHLAK KANITI -Bu kanıtın çeşitli türleri vardır.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
Zinde İSG Etiği DRUZ.
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
MANTIK Mantığın Konusu.
Etik ve Meslek Etikleri
AHLAK FELSEFESİ.
SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILINÇ BAŞAK KARAMAN ZEYNEP BİLİROĞLU
Felsefe Haftası.
(İstanbul Araştırma ve Eğitim Vakfı) TIP VE AHLAK ÇALIŞMA GRUBU.
GRUP ETİK SULTAN GAZAL TANRIVERDİ KEMAL KILIÇ BAŞAK KARAMAN
Bilimsel Araştırmada Etik Bilim Nasıl Etik Olur?
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
İdealist Eğitim Felsefesi
FELSEFENİN ÇEŞİTLİ ALANLARLA
ETİK NEDİR?.
İstanbul Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
SANATTA GÜZELLİK ANLAYIŞI
ŞUBAT 2015 ETİK SİSTEMLERİ Mehmet ERDEM.
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
DÜNYA FELSEFE GÜNÜ Burak YILDIRIM 9/D
HEGEL ‘İN DİYALEKTİĞİ ˜ KANT ‘IN ÖDEV AHLAKI
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
DİN FELSEFESİ A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
AHLAK FELSEFESİ.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
Tanri nin varligini kabul eden görüsler
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Pozitivizm A. Comte.
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
NESNELLİK KONUSU.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
Immanuel Kant Kimdir?
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
A) DİN FELSEFESİNİN KONUSU B) TANRININ VARLIĞINA İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR C) TANRININ VARLIĞINI KABUL EDEN YAKLAŞIMLARIN İLERİ SÜRDÜKLERİ DELİLLER D) TANRININ.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
1. FELSEFE, DİN VE DİN FELSEFESİ
4. AKIL VE İMAN: DİNİ İNANCIN TEMELSELLİĞİ
4. AKIL VE İMAN: WITTGENSTEIN’CI FİDEİZM
İMAN, DELİL VE DELİLCİLİK
2. AKIL VE İMAN: GİRİŞ Akıl ve iman ilişkisi su sorular bağlamında ele alınabilir: İman akla dayandırılabilir mi? İmanın doğruları ile aklın doğruları.
3.AKIL VE İMAN: FİDEİZM VE DELİLCİLİK
TANRI TASAVVURLARI Panteizm
TELEOLOJİK KANIT Bu kanıt kozmolojik kanıtın hudûs versiyonunda olduğu gibi alemin varlığından hareket etmez, temel olarak, alemdeki düzenliliğin Tanrı’nın.
ONTOLOJİK DELİL - Bu delil Tanrı’nın varlığını «Tanrı» kavramının çözümlemesiyle ortaya koymayı amaçlar. - Buna göre, Tanrı kavramı eğer çelişki içeren.
TANRI TASAVVURLARI Din ile Tanrı kavramları arasında çok sıkı bir ilişki vardır. Ancak yine de dinler Tanrı kavramı ile ilişkileri bakımından önemli ölçüde.
AHLAK FELSEFESİ.
ARGÜMANTASYON.
HUKUK BAŞLANGICI 3.
MÜHENDİSLİK ETİĞİ.
DİNİ TECRÜBE KANITI Bu delil diğer delillerden farklı olarak, kişinin Tanrı’nın varlığından doğrudan haberdar olabileceğini öngörür. Burada tabiattaki.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HUKUK BAŞLANGICI 1.
DİN FELSEFESİ.
18.yy ve 19.yy FELSEFESİ (AYDINLANMA FELSEFESİ)
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
Sunum transkripti:

AHLAK KANITI -Bu kanıtın çeşitli türleri vardır. -Bir kısmı, insandaki ahlak duygusunun ve vicdanın kaynağı olarak Tanrı’nın varlığını öngörür. -Diğer bir kısmı ise, ahlaki doğruların nesnelliğinin ve ahlaki gerçekçiliğin Tanrı dışında bir hipotezle açıklanamayacağını vurgular. -Ahlak kanıtı daha çok Kant ve C.S Lewis gibi filozoflarla anılmaktadır.

Kant ve İyi Niyet Kant’ın ahlak metafiziğinde «iyi niyet» kavramı merkezi bir yer tutmaktadır. Kayıtsız şartsız bir şekilde iyi diyeceğimiz tek şey «iyi niyet»tir. İyi niyet mutluluğa layık olmanın, dolayısıyla da ahlakın vazgeçilmez koşuludur. Tabiatta her şey yasalara göre işler, ancak insan ilkelere göre hareket eder. Bu onun akıl sahibi ve iradeli bir varlık olması sebebiyledir.

Kategorik Buyruk Pratik akıl, iradeyi sınırlar ve ona olması gerekeni nesnel ilkeler şeklinde gösterir. Kant bu ilkelere «buyruk» der. «Buyruk» hiçbir koşula bağlanamayacağı için «kategorik»tir ve evrenseldir. Buna göre, insan her zaman, evrensel bir yasa olacak şekilde eylemde bulunmalıdır.

En Yüksek İyi Ahlaki eylemlerin nihai gayesi «en yüksek iyi»nin gerçekleşmesidir ve Kant’a göre bu «gerçekleşme» zorunludur. Çünkü o, ahlak yasası ile belirlenmiş iradenin zorunlu nesnesidir. Ancak bu dünyada bir insanın bu ideale erişmesi imkansızdır. Bu ideale erişim ancak ruhun ölümsüzlüğü ve Tanrı’nın varlığı ile mümkün olabilir. Tanrı, dışında hiçbir şey mutluluğun ahlakla orantılı olmasını sağlayamaz.

Değerlendirme Kant’ın ahlak ile Tanrı arasında kurduğu ilişkinin amacı çok açık değildir. Kant’ın bu ilişkiyi Tanrı’nın varlığının bir kanıtı olarak mı sunduğu yoksa ahlak metafiziğindeki bir boşluğu doldurmak için mi Tanrı’nın varlığına başvurduğu hususu tartışmalıdır. Kant bir taraftan ahlakın otonomluğunu sağlamaya çalışırken diğer taraftan en yüksek iyinin gerçekleşmesinin imkanını Tanrı’nın varlığına bağlamaktadır.

Değerlendirme Mackie’ye göre en yüksek iyinin gerçekleşmesi, ahlakın otonomluğu için zorunlu bir postula değildir. Ancak böyle bir yaklaşımın gerçek anlamda ahlaki bir ideale sahip olup olmayacağı tartışmalıdır. Çünkü, en yüksek iyinin gerçekleşmesi, mutluluğun ahlakla orantılı olmasının garantörü olarak düşünülmektedir.

Ahlaki Doğruların Nesnelliği Ahlakın göreceli bir şey değil de nesnel bir şey olduğunu, yani ahlak yasalarının herkes için geçerli olduğunu kabul ettiğimizde bu nesnelliğin kaynağını da açıklamak durumundayız. Ahlakın göreceli olduğu fikri, bazen, başka insan ve toplumlarla toleransa dayalı bir ilişki kurmanın bir koşulu ve dayanağı olarak öne sürülmektedir. Ancak, bu düşünce tutarsızdır. Çünkü bizzat kendisi bir ahlaki doğruluğu (toleranslı olmamız gerektiğini) önermektedir.

Lewis’e göre ahlakın nesnelliğinin kaynağı insanların olgusal dünyaya ilişkin bilimsel tecrübeleri olamaz. Çünkü bilim bize «olan» hakkında açıklama yapar, «olması gereken»e dair bir şey söyleyemez Bilimsel yasalara uymama konusunda özgürlüğümüz olmadığı halde, ahlaki yasalara uymayabiliyoruz. Diğer taraftan, ahlakın nesnelliğinin kaynağı insan zihni de olamaz. Çünkü öyle görünüyor ki ahlaki yasaların varlığı insanın varlığına ve yokluğuna başlı değildir.

Vicdanın Kaynağı İnsandaki vicdan duygusu Tanrı’dan başka bir şeyle açıklanamaz mı? Mackie, böyle bir duygunun insana, diğer insanlar (aile, toplum) tarafından empoze edilmiş olabileceğini söyleyerek vicdanın kaynağına dair bazı natüralis ve psikolojik açıklamalar yapılabileceğini öne sürer. Ancak insan, toplumun empoze ettiği bazı şeylere karşı çıktığında herhangi bir rahatsızlık duymazken, diğer bazı karşı çıkışlarında vicdanen rahatsızlık duymaktadır. Demek ki vicdanla toplumun empoze ettiği şeyler arasında birebir bir örtüşmeden bahsetmek doğru değildir. Ayrıca natüralis ve psikolojik açıklamalar sadece, insanın bu duyguya hangi yolla sahip olduğuna dair bir şeyler söyleyecektir. Bu durumda, belirli bir yolla edinilen bir duygunun niçin insanın ahlaki sorumluluğuna kaynaklık ettiği sorusu hala cevap bekleyecektir.

Kaynaklar Copan, P. (2017). «Ahlaki Argüman», Din Felsefesi: Klasik ve Güncel Meseleler, Ed. Paul Copan ve Chad Meister, (çev. Aydın Çavdar), İstanbul: Ayrıntı Yay. ss. 180-200. Adams, R. M. (2013). «Tanrı’nın Varlığı Lehine Ahlaki Argümanlar», (çev. Hümeyra Özturan), Din Felsefesi: Seçme Metinler, ed. Michael Peterson vdğ. İstanbul: Küre, ss. 309-321. Reçber, M. S. (2016). «Tanrı’nın Varlığı’nın Delilleri», Din Felsefesi: El Kitabı, ed. Recep Kılıç ve Mehmet Sait Reçber, Ankara: Grafiker Yayınları, ss. 123-154. Peterson M. vdğ. (2003). Akıl ve İnanç: Din Felsefesine Giriş, (çev. Rahim Acar), İstanbul: Küre Yay. Reçber, M. S. (2004). Tanrı’yı Bilmenin İmkanı ve Mahiyeti, Ankara: Kitâbiyât. Kant, I., (2015). Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, çev. İoanna Kuçuradi, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. Kant, I. (2016). Pratik Aklın Eleştirisi, çev. İoanna Kuçuradi ve dğr., Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. Idziak, J. M. «Ahlak Tanrı’nın Buyruklarına Dayanır mı?» (çev. Ferhat Akdemir), Din Felsefesinde Çağdaş Tartışmalar, ed. Michael Peterson vdğ., Ankara: Elis. ss. 349-377.