NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mastarlar.
Advertisements

Doç. Dr. Hüseyin UZUN – Kaynak Eğitimi Ana Bilim Dalı Başkanı
Atalet, maddenin, hareketteki değişikliğe karşı direnç gösterme özelliğidir.

Yrd. Doç. Dr. Muharrem Aktaş 2009-Bahar
İNŞAAT TEKNOLOJİSİ UYGULAMALARI I
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
- BASİT MAKİNELER -  .
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
YAPI-ZEMİN DİNAMİK ETKİLEŞİMİ Prof. Dr. Erkan ÇELEBİ İnşaat Mühendisliği Bölümü Yapı Anabilim Dalı Ofis: M-8 Bina; 8203 Oda
Program Tasarım Modelleri
YÜZEY :Cisimlerin hava ile temas eden bölümlerine yüzey denir.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bölüm 11: Çembersel Hareket. Bölüm 11: Çembersel Hareket.
ATALET MOMENTİ 4.1. Tanımı ve Çeşitleri
Değirmendere Hacı Halit Erkut Anadolu Lisesi
KONİ.
Pazarlama Planlaması.
X-IŞINLARI KRİSTALOGRAFİSİ
YAPI STATİĞİ II Düğüm Noktaları Hareketli Sistemlerde Açı Yöntemi
-MOMENT -KÜTLE VE AĞIRLIK MERKEZİ
Ağ İşletim Sistemleri Öğr. Gör. Arif DAŞ.
AKIŞKAN STATİĞİ ŞEKİLLER
Kırınım, Girişim ve Müzik
İK MAKALESİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
KUVVET, MOMENT ve DENGE 2.1. Kuvvet
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
ŞEKİLLER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ Uçuş Teorisi Kanat Tipleri, Kanat Yerleştirme Şekilleri, Kanatçıklar NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr

Kanat Tipleri, Kanat Yerleştirme Şekilleri, Kanatçıklar Uçak kanatlarının geometrisi uçuş rejimine (düşük hız, yüksek hız, sesüstü hızlar, vb.) bağlı olmakla birlikte, gerek üst görünümlerinin gerekse kesit geometrilerinin tipik bazı özellikleri vardır. Uçakların tasarım amaçlarına uygun olarak gerekli aerodinamik kuvvetleri oluşturacak, maruz kalacağı yüklere dayanabilecek ve kanattan beklenen diğer görevleri yerine getirebilecek farklı kanat şekilleri geliştirilmiştir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Kanat Tipleri, Kanat Yerleştirme Şekilleri, Kanatçıklar Bir uçak kanadına (iki kanat bir arada) üstten bakıldığında yanlamasına doğrultuda bir uçtan diğer uca uzaklığına kanat açıklığı (b, span), gövde doğrultusundaki genişliğine ise veter uzunluğu (c, chord length) adı verilir. Dikdörtgensel üst-görünümlü bir kanat için veter uzunluğu bütün açıklık boyunca aynıdır. Kanada yukarıdan baktığımızda ortaya çıkan görünüş plan biçimi diye adlandırılır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Kanat Tipleri, Kanat Yerleştirme Şekilleri, Kanatçıklar Üstten görünüşü eliptik biçimde olan kanatlar aerodinamik verimliliği en yüksek olan kanatlardır. İkinci Dünya Savaşında İngilizlerin hava üstünlüğünü kazanmalarında önemli bir faktör olan Spitfire uçakları eliptik kanat şekline iyi bir örnektir. Ancak eliptik kanadın imalatının zorluğu ve yüksek maliyeti, yaygın olarak kullanılmasını engellemektedir NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Kanat Tipleri, Kanat Yerleştirme Şekilleri, Kanatçıklar Bu yüzden, trapez ya da dikdörtgen kanat biçimleri en uygun çözümleri oluşturmaktadır. Kanadın bir başka geometrik özelliği ve görünüş tarzı ise ok açısıdır. Uçuş hızının düşük mertebeleri için kanadın üstten görünüşü tam simetri eksenine diktir. Yani simetri düzleminin normali, kanadın kökünden ucuna doğrudur ve yaklaşık olarak kanadın simetri ekseni gibidir NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Kanat Tipleri, Kanat Yerleştirme Şekilleri, Kanatçıklar Kanatların uçak gövdesine yerleştirilmelerinde uçaktan beklenen göreve, yani işletme koşullarına ve yapısal özelliklere bağlı olarak farklı tercihler yapılabilmektedir. Genel olarak üç çeşit kanat yerleştirme şeklinden söz edilebilir; üstten kanat, ortadan kanat ve üstten kanat. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Kanat Tipleri, Kanat Yerleştirme Şekilleri, Kanatçıklar Üstten kanat düzenlemesi genellikle nakliye, küçük turizm ve eğitim uçaklarında görülür. Yüksek hızlı uçaklarda, aerodinamik sürüklemeyi azaltmanın önemi nedeniyle genellikle ortadan kanat düzenlemesi tercih edilir. En yaygın kullanılan kanat düzenlemesi olan alttan kanat düzenlemelerinde, gövde bir anlamda kanadın üzerine yerleştirilmiştir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Kanat Tipleri, Kanat Yerleştirme Şekilleri, Kanatçıklar Kanatların uçlarında, kanat açıklığının %10~20’si kadar kısmında, kanadın firar kenarına menteşe ile bağlanmış, aşağıya ve yukarıya doğru hareket edebilen yüzeylere kanatçık denir. Uçağın uzunlamasına simetri ekseni etrafında dönme hareketi yapabilmesi için kanatlardaki taşıma kuvvetlerinden birinin artırılırken diğerinin azaltılması, bir başka ifade ile kanatlar arasında dengelenmemiş kuvvet çifti meydana getirilmesi gerekir. Bu kuvvet çiftinin, taşıma kuvvetinin küçük olduğu kanat tarafına doğru bir moment meydana getirmesiyle uçak yatış hareketi yapmış olur. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Kanat Tipleri, Kanat Yerleştirme Şekilleri, Kanatçıklar Kanatlarda taşıma kuvvetlerini değiştirmek ve kanatlar arasında taşıma kuvveti farkı yaratarak yatış hareketini meydana getirmek için uygulanabilecek yöntemlerin en kolayı kanat uçlarındaki profillerin taşıma katsayılarını değiştirmektir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Kanat Tipleri, Kanat Yerleştirme Şekilleri, Kanatçıklar Kanat uçlarında firar kenarına doğru yerleştirilmiş hareketli yüzeylerin aşağı veya yukarı doğru hareket ettirilmesiyle, kanadın bu bölümündeki profillerin hücum açısı ve kamburluğu değiştirilerek taşıma katsayıları değiştirilmektedir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Kaynakça Bu ders notunun oluşturulmasında, Prof.Dr.M.Adil YÜKSELEN hazırlanan ve açık kaynak olarak kullanıma sunulan Aerodinamik Ders Notları ve Yrd.Doç.Dr. Evren ÖZŞAHİN tarafından kaleme alınıp Nisan Kitabevi aracılığı ile basılan “Uçak Ana Elemanları” kitaplarından yararlanılmıştır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©