Eşleştirilmiş/Bağımlı Örneklem t Testi SPSS ile İSTATİSTİK 4.Hafta Eşleştirilmiş/Bağımlı Örneklem t Testi (Paired Sample t Test) Wilcoxon Testi
Eşleştirilmiş/Bağımlı Örneklem t Testi (Independent t Test) Aynı grubun iki farklı ölçüm puanlarının karşılaştırılması Genellikle deneysel çalışmalarda deney öncesi ve sonrası ölçümlerin karşılaştırılması Ölçüm zamanına göre değişimin anlamlı olup olmadığı karşılaştırılır Öntest/sontest Ölçüm1/ölçüm2 Her iki ölçümünde Normal dağılım göstermesi gerekmektedir
Örnek: (Uygulama Dosyası) Katılımcıların fen bilgisi başarı ön test puanları ile fen bilgisi başarı sontest puanları arasında anlamlı farklılık var mıdır? Katılımcıların fen bilgisi tutum ön test puanları ile fen bilgisi tutum sontest puanları arasında anlamlı farklılık var mıdır?
Analyze Compare Means Paired Sample t Test Uygulama Adımları Analyze Compare Means Paired Sample t Test Paired Variables: Variable1 Fen Başarı öntest ( Ölçüm1) Variable2 Fen Başarı sontest ( Ölçüm2) OK
Ölçüm N Ort t sd p Öntest 40 15,800 -9,362 39 .000 Sontest 19,125 Tabloya göre katılımcıların fen bilgisi başarı öntest – sontest puanları arasında son test lehine anlamlı fark olduğu görülmektedir (t(39) =-9.362, p<.05). Buna göre katılımcıların fen başarı puanlarının öntestten sonteste doğru anlamlı olarak arttığı söylenebilir.
Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi Eşleştirilmiş/ bağımlı örneklem t testinin non parametrik karşılığıdır. Normal dağılım gibi ön koşul sağlanamama durumu Bir grubun sıralı ölçüm düzeyinde iki farklı ölçüm zamanında alınan puanları karşılaştırmak için kullanılır. Öntest – sontest Ölçüm1-ölçüm2 Ortalamalar yerine sıralamalar karşılaştırılır
Örnek: (Uygulama Dosyası) Katılımcıların fen bilgisi tutum ön test puanları ile fen bilgisi tutum sontest puanları arasında anlamlı farklılık var mıdır? Uygulama Adımları Analyze Nonparametric test Legacy Dialogs 2 Related Samples Test Pairs: Variable1 Fen tutum öntest Variable2 Fen tutum sontest Test Type : Wilcoxon OK
Tabloya göre katılımcıların fen bilgisi tutum öntest – sontest puanları arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Buna göre katılımcıların fen tutum puanlarının öntestten sonteste doğru anlamlı bir değişim göstermediği söylenebilir .