Spora Tarihsel Bir Bakış

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ORİJİNAL YOGA SİSTEMİ İLE BAŞARIYA GİDEN YOL
Advertisements

SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Spora Tarihsel Bir Bakış
İnsanoğlu yaradılışından itibaren barınma ihtiyacı duymuş ve ilk önce doğadan faydalanmıştır. Bunun için mağaralara sığınmıştır.
TURİZMİN GELİŞMESİNE ETKİ EDEN UNSURLAR
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
AdI : ŞENOL BÖKAY SOYADI : SEMİZ SINIF : 6/D NO : 791 KONU : SPORTİF BRANŞLAR DERS : BİLİŞİM TEK. VE YAZ. OKUL : KURTULUŞ OKULU.
ÇOCUK HAKLARI.
AYDINLANMA ÇAĞI.
Kültür.
1.DÜNYA SAVAŞI. Ünite Özeti  Bir çok dünya devletinin biraraya gelerek yaptığı 1.dünya savaşının nedenleri,savaşın ortaya çıkardığı sonuçlar incelenecek.
Zaman içinde bilim.
 DÜNYA'DA ATLETİZM Düzenli sporların en eskisi olan atletizmin temel dalları olan koşma, atma ve atlama ilk beslenme yolu olan avcılığın önemli birer parçalarıydı.
Karanlık çağ İlk çağ Orta çağ Yakın çağ
TARIM ÖNCESİ YAŞAM.
ÇOCUKTA OYUN GELİŞİMİ Oyunun Tarihçesi ve Oyun Kuramları
Salih Zeki Anadolu Lisesi
MİT-(MİTOLOJİNİN KISALTMASI)
ÇOCUK ANTRENMANINDA TEMEL HAREKET EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÜNİTE İLK ÇAĞ DÖNEMİ 2.KONU: UYGARLIKLAR
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
TARİH ÖNCESİ VE TARİH ÇAĞLARI
SPOR BİLİMLERİNE GİRİŞ
AVRUPA.
SPOR.
İLK ÇAĞLARDA ULUSLARARASI İLİŞKİLER
YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA TARİH ÖĞRETİMİ
OLİMPİYATLAR.
Çocuk ve Spor Bahadır Özdilek.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
TÜRK HALK OYUNLARINDA ANTRENMAN
BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA HAREKET EĞİTİMİ HAZIRLAYAN YRD. DOÇ. DR. FATMA ÇELİK KAYAPINAR.
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER TA®İH NOTLA®I.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
KIŞ SPORLARI BEĞÜM ŞEVVAL ÜNAL.
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
21. YY Eğitimi. Nedir? Nereden kaynaklanmaktadır? Niçin başvurulur? Nasıl önlenir? Terörizmden neden korkarız?
DÜNYA'DA ATLETİZM DÜNYA'DA ATLETİZM Düzenli sporların en eskisi olan atletizmin temel dalları olan koşma, atma ve atlama ilk beslenme yolu olan avcılığın.
YAŞAM BOYU SPOR Öğr. Gör. Elif Öz
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER Hazırlayan BARIŞ KIRCALI ÖZEL MERVE KOLEJİ.
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Tarihin Belirleyicisi Olarak Ulusların Karekterinin Rolü
Spora Tarihsel Bir Bakış
BEDEN EĞİTİMİ VE SPORUN TEMELLERİ
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
SEVGİLİ ARKADAŞLAR; TAE; Ayak, KWON; El anlamına gelmektedir. DO ise, ahlak ve fazilete ulaşmak için takip edilmesi gereken düşünce ve davranış biçimidir.
Beden Eğitimi Performans Ödevi İsimler Umut Güney Mert Ateş Ünal Aytar Yiğit Zaptiye Öğretmen Adı=Mustafa Güçlü Konu Atletizm.
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
Sosyal Bilgiler Tarih Öncesi-Sonrası Devirler Konu Anlatımı.
SOSYAL BİLGİLER 6.SINIF YERYÜZÜNDE YAŞAM ETKİNLİĞİ
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
1/14 ÜNİTE-1 Psikoloji Bilimini Tanıyalım. 2/14 Psikoloji Nedir? (Etimolojik tanım) Psikoloji kavramı, “psyche” (ruh, nefes, zihin) ve “logos” (bilgi)
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME YÖNETİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
SPOR YÖNETİMİ TARİHİ VE FELSEFESİ
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
 Vücudumuzun gücünü artıran, zi­hin güçlerimizi geliştiren, aynı zamanda eğ­lendiren, hoş vakit geçirten işlerdir. Deniz­cilik, avcılık, binicilik, kayak,
ESKİ ALFABELER Emirhan çolak 8/A 105 Öğretmen:Sevinç Sarı.
ATLETİZM.
TARIM – SANAYİ – BiLGİ ve BİLGİ ÖTESİ TOPLUMLAR
SAYILARIN TARİHİ.
Sunum transkripti:

Spora Tarihsel Bir Bakış

Tarih, bize gelecekte nasıl davranmamız ve düşünmemiz konusunda belirli bir bakış açısı sağlar. Beden eğitimi ve spor da herhangi bir insan aktivitesi olarak tarihin kullandığı metotlar aracılığıyla anlaşılabilir. Geçmiş olayların nasıl şekillendiğini ve günümüz olaylarının sonuçlarının gelecekteki olayları nasıl etkileyeceğini tarihten yararlanarak anlayabiliriz. Tarih, değişimin zaman içerisindeki bir araştırması ise, spor tarihi de sporun zaman içerisinde nasıl değişip değişmediğinin araştırılmasıdır

Spor Tarihi iki bölüm halinde düzenlenir; ilk bölümünde, eskiçağ medeniyetleri olan Antik Yunan ve Roma’da spor, Ortaçağ’ın düşünsel yapısının spora bakışı ve sonrasında Rönesans, reform ve aydınlanma çağı ile birlikte bilhassa Avrupa’da ortaya çıkan beden eğitimi anlayışları değerlendirilmiştir. İkinci bölümde ise Türklerin tarih boyunca uğraştığı sportif etkinliklerden diğer bir ifadeyle geleneksel sporlardan Tanzimat döneminden sonra ülkeye giren modern sporlara doğru görülen dönüşüm incelenecektir. Aynı bölümde spor eğitimi ve yönetiminin tarihçesine de kısaca değinilerek Cumhuriyet rejiminin spordan beklentisi ve sporun Cumhuriyet döneminde hangi amaçlarla kullanıldığı değerlendirilerek bölüm sonlandırılacaktır.

Sümer, Asur, Mısır, Çin Savunma ve saldırı içeriği Binicilik, okçuluk, kılıç kullanma, güreş, boks Savunma ve saldırı içeriği

İnsan vücudunun belirli amaçlar doğrultusunda eğitilmesi düşüncesi insanoğlunun evrendeki varlığı kadar eskidir. Canlılığın tek belirtisi olan hareketi, beden eğitiminin tarihi ile olan ilişkisinden ötürü ilk insanlardan başlayarak incelemek gerekmektedir. İnsan neslinin geçmişi kadar eski olan ve ilkel zamanlarda zorunlu yaşama faaliyeti görülen hareketler insanın yaşaması, geçim tarzı ve geçim kaygısına bağlı olarak birbirleriyle ve doğa ile mücadele etmesi ve avlanması gibi faaliyetler olarak karşımıza çıkmıştır.

Yürüme, insanın yer değiştirme ihtiyacından doğan ve içgüdü ile meydana gelen en doğal hareket şeklidir. Koşu ise yürümenin daha avantajlı bir türüdür. İnsanoğlu doğal koşullarda av hayvanına yetişebilmek ve kendinden daha güçlü bir hayvandan kaçabilmek için koşmayı, arazide yüksek ve uzun atlamayı, tırmanmayı ve asılmayı kullanmış; bu mücadelelerde başarılı olmak için de çabuk, çevik ve dayanıklı olması gerektiğini kavramıştır. İlkel insan hayvanlarla ve kendi türünden olanlarla girdiği ölüm kalım mücadelesinde yakın bir mesafeden baş etmek zorunda kalınca güreşten, aynı şekilde yumruğunu, kolun itme ve savurma gücünü kullanarak bokstan yararlanmıştır.

Savunma ve saldırı içeriğinden soyutlanmış spor niteliği taşıyan ilk aktiviteler (MÖ 300, Mısır)

Tabii ki hasmını kendi kas gücü ve ağırlığı ile yenemediği durumlarda ise taş, ağaç ve madenden oluşturulan bıçak, kılıç, balta ve mızrak gibi aletleri kullanmıştır. Rakibini uzak mesafeden, yaklaşmadan etkisiz hale getirmenin en mükemmel yolu ise yay ve ok olmuştur. İnsanoğlunun ilkel hareket şekilleri arasına suda ilerlemesi ve yer değiştirmesi, daha ileri formu olarak da kayık gibi araçları kullanarak taşıma olanakları eklenmiştir.

Kış koşullarına uyum sağlamak için karda, buzda yer değiştirme ve taşımayı kolaylaştıran hareket formları da vardır. İlk insanlar, geçim ve yaşama kaygısından kısmen uzaklaştığı zaman iç dünyalarındaki sevgi, neşe, öfke ve tasa gibi duygularını dans yoluyla dile getirmiş, birçok hareketi toplu olarak içinde barındıran oyunlar ise ilk insanlardan itibaren bütün devirlerde kullanılmıştır. İnsanlık çağlar geçtikçe yaşama koşullarını iyileştirip, kültür seviyelerini yükseltince vücut hareketleri daha sistemli bir şekilde ele alınmıştır.

Özetle insanoğlunun doğayla girdiği zorunlu mücadelesinde hayatını devam ettirme amacıyla kullandığı hareketler, zaman geçtikçe koşullardaki iyileşmelere bağlı olarak sağlıklı kalma, eğlenme, dinlenme ve boş zaman aktivitesi olarak değerlendirilmiş, zorunlu olarak yaptıkları hareketler ise barışçıl yollarla kullanılarak sürdürülmüştür (Alpman, 1971: 1-6). Kullanılan barışçıl hareketlerin spor haline nasıl dönüştüğüne değinmeden önce sporun tanımını yapmak gerekir.

Hareket ve Bilgelik Zihinsel, ahlaki, fiziksel mükemmellik (aréte) Atinalılar Hareket ve Bilgelik Zihinsel, ahlaki, fiziksel mükemmellik (aréte)

Spartalılar (MÖ 776 – MÖ 371) Savaşa hazırlık

Olimpiyatlar (MÖ 776 – MS 393) Dini temeller

Desport, disport sözcüklerinden türetilen spor kavramı oyun, oyalanma, eğlenme ve işten uzaklaşma anlamına gelir (Fişek, 1985: 5). Oyalanma ve eğlenme anlamına gelen kelimenin tam karşılığı ise alıp götürmektir (R. Brasch, 1970: 1). İnsanların var olabilmek için doğayla giriştikleri ölüm kalım mücadelesinin barışçıl bir benzetimi olan spor, o mücadelenin ölümcül tehlikelerden arındırılmış silahlarını ve araçlarını kullanır.

Güreş, boks, atletizm, okçuluk, eskrim, kayak, kızak ve yüzmeyi bu mücadelenin alanları olarak gösterebiliriz (Fişek, 1985: 8-9). Farklı bir bakış açısıyla insanoğlunun hayatını devam ettirmek için zorunlu olarak sürdürdüğü avlanma, atıcılık, kürek çekme ve yelken gibi becerilere ihtiyaç azaldığı dönemlerde bu beceriler spor halini alarak uygulanmaya devam etmiştir (Brasch, 1970: 4).

Sporun spor olabilmesi için ise beslenme, giyinme, barınma, savunma ve saldırıya yönelik olan bedensel eylemlerin nitelik değiştirmesi bu eylemlerin insanın tek ve hayati çabası olan kendini korumaktan uzaklaşması gerekir (Fişek, 1998: 14). İnsanların doğal bedensel faaliyetlerinin barışçıl yollarla spor olarak yapılabilmesi için yerleşik hayata geçmeleri ve boş zamana sahip olmaları gerekmektedir (Fişek, 1985: 10-11).

Spor, kendine yetenden fazlasını üretecek bir ekonomik gelişmişliğe ulaşmış görece ileri toplumlarda, insanların doğayla girdikleri araçlı ve araçsız savaşım yöntemlerinin artan boş zamana uygulanmasıyla doğmuştur (Fişek, 1998: 60). Bireysel sporlar bireysel boş zamana, takım sporları ise bireysel boş zamandan sınıfsal boş zamana geçiş ile bağlantılı olduğu ve Çin, Roma ile Yunan’da bu durumun örnekleri ile karşılaşıldığı bilinmektedir (Fişek, 1998: 19).

İçinde bulunduğu maddi ve düşünsel ortamdan soyutlanamayan, yönetim ve iktidar yapısını ve egemen ideolojiyi simgeleyen, toplumun çelişki ve özelliklerini ayna gerçekliğiyle gösteren sporun Eski Yunan’da beden ve ruh güzelliğini, Roma’da kana susamışlığı, Ortaçağ krallıklarında şövalyeliği, Friedrich Ludwig Jahn gibi isimlerin öğretisinde savaşçılık ve militarizmi, öze dönük arayışlarda ise barış, kardeşlik ve dostluğu simgelemesi hep bundandır (Fişek, 1998: 61).

Olimpik Program 1. Gün: Yemin Töreni, gençlerin yarışları 2. Gün: Araba yarışı, binicilik, pentatlon 3. Gün: Zeus’a kurbanların adandığı en önemli dini gün 4. Gün: Pankreas, güreş, boks, zırhlı yarış 5. Gün: Ödül töreni, Zeus’a şükranların sunulması, şölen

200 gün Gladyatör dövüşleri Vahşet Binlerce izleyici Roma İmparatorluğu 200 gün Gladyatör dövüşleri Vahşet Binlerce izleyici

“insanları tanrıdan alıkoyan büyük bir günah” Şövalye eğitimi Ortaçağ (375 – 1453) “insanları tanrıdan alıkoyan büyük bir günah” Şövalye eğitimi

Rönesans (1453 - 1650) Hümanizm “sağlam kafa sağlam vücutta bulunur” anime sana in corpare sano

Osmanlı İmparatorluğu Pehlivan tekkeleri savaş hazırlığından soyutlanmış bütünüyle spora yönelik ilk örgütsel yapı

Askeri ve sivil okullarda ilk beden eğitimi dersi (1863) Tanzimat Fermanı (1839) Askeri ve sivil okullarda ilk beden eğitimi dersi (1863)

Faik Üstünidman Riyazat-ı Bedeniye (1899)