ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ŞİİR BİLGİSİ.
Advertisements

RUBAİ.
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
MÜZİK PERFORMANS ÖDEVİ
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRKÇE / Şiir.
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
1 ) İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK EDEBİYATI
Kazanım 6. Kültürümüzün sözlü ve yazılı öğelerinden yola çıkarak doğal afetlerin toplum hayatı üzerine etkilerini örneklendirir.
TÜRK HALK MÜZİĞİ.
Kına Gecesi Manileri Kınayı getir aney Parmağın batır aney Bu gece misafirem Koynunda yatır aney.
ÂŞIK EDEBİYATI’NDA NAZIM
Türk Halk Müziği.
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
MELEK GİBİ ( ŞİİRİ ) Melek oldum rüyamda, İpekten kanatlar taktım.
HALK EDEBİYATI.
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
AŞIK TARZI HALK EDEBİYATI
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ ( ).
Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ DESTAN DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
YE Şİ M ÖZDEM İ R BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ MANZUME VE ŞİİR.
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
HALK EDEBİYATI.
Şiir: Duygu, hayal ve düşüncelerin bir düzene bağlı olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mısralar içinde aktarılmasıdır. EdebiyatEdebiyat türlerinin.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
TÜRK EDEBİYATININ DÖNEMLERİ
HALK HİKAYELERİ. Gerçek ya da gerçeğe yakın olayların anlatıldığı uzun soluklu anlatım türüdür. Geleneksel bir içeriği olan, kuşaktan kuşağa sözlü olarak.
ŞARKI Divan şiirine Türklerin kazandır- dığı bir nazım şeklidir. Divan şiirinde bestelenmeye uy- gun ölçü kalıpları ile yazılan ve çoğunlukla 4 dizelik.
KUŞADASI ŞEHİT KAYA ALDOĞAN ANADOLU LİSESİ BUKET BOZ.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
Yusuf Emre Atalay Şehit Kaya Aldoğan Anadolu Lisesi Aydın / Kuşadası.
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
YOL HAVASI
EDEB İ YAT PERFORMANS ÖDEV İ. AYNALAR ŞİİRİNİN İNCELENMESİ NAZIM BİÇİMİ: Serbest şiir NAZIM BİRİMİ: Dörtlük BİRİM SAYISI: Beş dörtlükten oluşmuştur.
Turklerin İslam dinini kabul etmelerinden sonra, halk arasında İslam öncesi Türk edebiyatı geleneğinin sürdürülmesiyle gelişen edebiyat türüdür. Türklerin.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI ÖLÇÜ HECE ÖLÇÜSÜ
ANONİM HALK ŞİİRİ.
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI SUNUSU
HAZIRLAYAN: HAZIRLAYAN: FURKAN TAFLAN FURKAN TAFLAN 10-G G 265.
KARACOĞLAN.  17'nci yüzyılda yaşadığı sanılıyor. Göçebe Türkmen obalarında yetişti. Asıl adının İsmail, Halil ya da Hasan olduğu yolunda görüşler var.

Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
TÜRK HALK MÜZİĞİ NEDİR? Türk halk müziği, Türkiye'nin çeşitli yörelerinde farklı ağızlar ve formlarda söylenen Türkçe yöresel etnik.
Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
TÜRK HALK MÜZİĞİ ve TÜRK SANAT MÜZİĞİ
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ Meşrutiyet (1908)'ten sonra memlekette başlayan ve o devirde "Türkçülük" adı verilen milliyet hareketi, "edebiyatta millî kaynaklara.
Türk Halk Müziği. TÜRKÜ NE ANLAMA GELİR? Toplumların hayatından kaynaklanan duygu, düşünce ve zevklerini işleyerek dile getiren, ait oldukları toplumun.
TÜRK EDEBİYATI EVRELERİ
GELENEKSEL TÜRK HALK MÜZİKLERİ. Türk Müziği nedir? Türk müziği, Türkler'in Orta Asya'dan beri geliştirdikleri, bugünkü özellikleri Anadolu Selçukluları.
KARACAOĞLAN
Sunum transkripti:

ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri, sözlü olduğu için halk arsında dilden dile geçerken değişikliğe uğrar. İslamiyet sonrası anonım halk edebıyatının temel ürünleri kabul edıilen atasözü, destan, masal, bılmece, mani,ağıt, vb. türünde büyük gelişme görülür.

MANİ Anonim Türk halk şiirinin en yaygın nazım biçimlerinden biridir Halk şiirinde en küçük nazım biçimidir, tek dörtlükten oluşur Hece ölçüsünün 7 li kalıbıyla yazılır Birinci, ikinci ve dördüncü dizeler uyaklı, üçüncü dize serbesttir, uyak düzeni şöyle gösterilebilir :aaxa Manilerin ilk iki dizesi, uyağı doldurmak ya da temel düşünceye bir giriş yapmak için söylenir Genellikle asıl söylenmek istenen düşünceyle anlam yönünden ilgisi pek yokmuş gibi görünse de konuya bağlı olarak yorumlanabilir.

Söyleyeni belli değildir, maniler halkın otak malıdır. Değişik konular işleyebilir. İran edebiyatına ait bir nazım biçimi olan “rubai” nin etkisiyle edebiyatımızda oluştuğu sanılmaktadır. Ülkemizim farklı bölgelerinde “mani” nazım biçimi “bayatı”,”hoyrat” gibi adlar alır. Yedekli mani, kesik mani, cinaslı mani gibi türleri vardır. İlk dizesi yedi heceli olanlar DÜZ MANİ Birinci dizesi yediden az olursa KESİK MANİ Dize sayısı dörtten fazla olursa YEDEKLİ MANİ

TÜRKÜ Türlü ezgilerle söylenen anonim halk şiiri nazım biçimidir. Söyleyeni belli olan türküler de vardır. Halk edebiyatının en zengin alanıdır. Anadolu halkı bütün acılarını ve sevinçlerini türkülerle dile getirmiştir. Halkın derdini, neşesini, dünya görüşünü yansıtır. Hecenin değişik kalıplarıyla oluşturulur. Belli bir ezgi ile söylenir. Türkülerin ilk söyleyeni zamanla unutulmuştur

Türkülerin özellikleri şunlardır: Türkü iki bölümden oluşur. Birinci bölüm asıl sözlerin bulunduğu bölümdür ki buna “bent’ adı verilir. İkinci bölüm ise bentlerin sonunda yinelenen nakarattır. Bu bölüme bağlama” ya da “kavuştak denir. Bentler ve kavuştaklar kendi aralarında kafiyelenir. Türküler, hece ölçüsünün her kalıbıyla söylenir. Daha çok, yedili, sekizli, on birli hece ölçüleri kullanılır. Her konuda türkü söylenebilir. Bunlar arasında elbette aşk, hasret ilk sırayı alır. Halk arasında heyecan uyandıran olaylarla ilgili yakılan türküler bestelenir, zamanla yurdun her köşesine yayılır. Türkü, bölgelere, konularına, ezgilerine göre değişik isimler alır. Buna göre türkünün, hoyrat, oturak, kırık gibi türleri vardır.

NİNNİ Türk halk kültüründe “ninni” anonim halk şiiri ürünü olup çocuklar emzirilir veya uyutulurken söylenen yahut söylendiği varsayılan manzumelere verilen addır. Bir başka ifadeyle, ninniler başta çocukların anneleri olmak üzere çocuklan büyüten nine, anneanne, babaanne, teyze, abla, yenge vb. gibi yakınların çocuklan uyutmak için belli bir ezgiyle söyledikleri manzum veya mensur sözlerdir. Genellikle bir dörtlük veya bir mâniden ya da değiştirilip adapte edilerek yahut aynen bir türküden alınan ninniler kendilerine özgü ezgilerle söylenirler.

NİNNİLERİN ÖZELİKLERİ Ezgi ile çocukları uyutmak için söylenir Genelde aaxa biçiminde uyaklanır ve yedili sekizli hece kalıbıyla söylenir. Nakarat bölümleride vardır Bir ya da birkaç dörtlükten oluşur

AĞIT Ölen kişilerin ardından duyulan acıyı, üzüntüyü dile getirmek için söylenen şiirlerdir. Deprem, yangın, sel gibi doğal afetlerle ilgili de ağıtlar yakılmıştır. Ağıt söyleme işine ağıt yakma, ağıt söyleyenlere ise ağıtçı denmektedir.

Ağıtların özellikleri şunlardır: Ağıtlar, başından acı bir olay geçen ya da ölen kişinin iyiliklerinden, yiğitçe davranışlarından ve yaşamındaki önemli olaylardan söz eder. Belli geleneksel hareketler eşliğinde kendine özgü ölçü ve uyaklarla söylenir. Türklerde ağıt geleneği çok eskidir. Anadolu’nun hemen her yerinde söylenir. Ağıtlar yarı anonim folklor ürünleri arasında da sayılabilir. Türkçede 7, 8 ve 10 heceli ağıtlar yaygındır. En çok rastlanılanı 8 hecelilerdir. Kimi şairler koşma nazım biçimiyle ağıtlar da söylemiştir. Ağıtın, İslamiyet öncesi Türk edebiyatında karşılığı “sagu”, divan edebiyatında karşılığı ise “mersiye’dir.