EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Gelişim Psikolojisi temel kavramlar ve ilkeler
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Psikolojinin Konuları
Bilişsel Gelişim?.
GELİŞİME GİRİŞ.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
5. BÖLÜM KİŞİLİK GELİŞİMİ
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
Eğitimin Psikolojik Temelleri
BUGÜN Freud ve Erikson’un karşılaştırılması
ÖĞRENMENİN DOĞASI.
Gelişime Giriş.
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİMİ
Derya Gülterler Uzman Klinik Psikolog
Fiziksel ve sosyal-duygusal gelişim
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
Eğitimin psikolojik temelleri
KİŞİLİK GELİŞİMİ ÖĞR.GÖR.DR.DİĞDEM SİYEZ.
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ GELİŞİM
Ahlak Gelişimi.
Kişilik Gelişimi.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
Yaşam Dönemleri ve Gelişim Görevleri Havighurst'un çeşitli yaşam dönemleri için belirlediği gelişim görevleri.
Psikososyal Gelişim Erik Erikson, Freud’un kuramını ergenlikten sonra yaşlılığa kadar genişleterek sekiz psikososyal gelişim dönemini tanımlamıştır. Gelişimde.
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
5. BÖLÜM EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğrenci bu bölümü Öğrendiğinde; Eğitim Psikolojisini açıklar kavrar, Eğitim ile psikoloji arasındaki işbirliğini.
Eğitimin Psikolojik Temelleri
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
Dr. Kerim KARABACAK Eğitim Psikolojisi
Psikososyal Gelişim Kuramı
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
Gelişimin ilkeleri *Gelişim yordanabilir bir sıra izler. Bu sıra evrenseldir. Baştan ayağa-İçten dışa.-İlk gelişen organ kalptir. Genelden özele- Basitten.
KİŞİLİK VE KİŞİLİK DÖNEMLERİ
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
ÇOCUK GELİŞİMİNDE KURAMLAR VE KARŞILAŞTIRILMASI
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
GELİŞİMİN TEMEL KAVRAMLARI
İNSAN VE PSİKOLOJİ. Psikoloji Psikoloji “insan ve hayvan davranışlarını inceleyen bilim dalı”dır (Morris, 2002). Psikoloji üç alanda bireylere fayda sağlamaktadır.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ. KİŞİLİK Kişilik, bireyi diğer bireylerden ayırt eden, tutarlı olarak sergilenen, bireye özgü özellikler bütünüdür. Kişilik= Huy + Karakter.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 7 KİŞİLİK GELİŞİMİ ve AHLAKÎ GELİŞİM
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
Kişilik Gelişimi Dr. Gökçe Karaman Benli
DOÇ. DR. MÜDRİYE YILDIZ BIÇAKÇI
GELİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM YAŞ
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
Sunum transkripti:

EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE

Psikoloji Nedir; İnsan ve hayvan davranışlarını ve bu davranışların altında yatan süreçleri bilimsel olarak inceleyen çalışma alanıdır.

PSİKOLOJİ BİLMEK ÖĞRETMENLERE NE TÜR YARARLAR SAĞLAR?

EĞİTİM PSİKOLOJİSİ GELİŞİM PSİKOLOJİSİ ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ Bireylerin her alandaki gelişim özelliklerini ve öğrenmelerini inceleyen uygulamalı bilim dalıdır Bireylerin nasıl öğrendiklerini inceler Bireylerin doğumdan önce ve sonraki bütün dönemlerini bilişsel, fiziksel ve psiko- motor açıdan ele alarak inceler.

(E)2010 (T) Gelişim psikolojisine giriş 1 1 Temel kavramlar Gelişimin ilkeleri Gelişimi etkileyen faktörler Fiziksel ve psikomotor gelişim GELİŞİM PSİKOLOJİSİ

Gelişimde temel kavramlar Gelişim; Organizmanın döllenmeden başlayarak bedensel, zihinsel, dil, duygusal, sosyal yönden, belli koşulları olan en son aşamasına kadar ileriye ve geriye yönelik sürekli ilerleme kaydeden değişmedir Büyüme; Fizyolojik nicel bir değişikliktir. Olgunlaşma; Potansiyel güçlerin öğrenmeden bağımsız olarak kendiliğinden iş görebilecek duruma gelmesidir. Öğrenme; Yaşantı sonucu meydana gelen kalıcı izli davranış değişikleridir. Hazırbulunuşluk; Olgunlaşma + Ön Öğrenme + Güdülenme

BÜYÜMEOLGUNLAŞMAÖĞRENME G e l i ş i m S ü r e c i

GELİŞİMİ ETKİLEYEN ETMENLER Kalıtım Çevre Hormonlar Anne babadan gelen genetik özellikler 1.Doğum öncesi etmenler 2.Doğum sırası etmenler 3.Doğum sonrası etmenler 1.Salgı bezleri a.Hipofiz bezi b.Troid bezi c.Paratroid bezi d.Pankreas bezi e.Böbrek üstü bezleri f.Cinsiyet bezleri

GELİŞİM İLKELERİ 1.Gelişim, kalıtım ve çevre etkileşiminin bir ürünüdür 2.Gelişim süreklidir ve belli aşamalarda gerçekleşir 3.Gelişim nöbetleşe devam eder 4.Gelişim baştan ayağa, içten dışa doğrudur 5.Gelişim, genelden özele doğrudur 6.Gelişimde kritik dönemler vardır 7.Gelişim bir bütündür 8.Gelişimde bireysel farklar vardır

GELİŞİM ALANLARI FİZİKSEL GELİŞİM BİLİŞSEL GELİŞİM AHLAK GELİŞİMİ KİŞİLİK GELİŞİM

 Ovum (Dölüt) (0-2 hafta)  Embriyo (3-9 hafta)  Fetüs (10. hafta ve sonrası) FİZİKSEL GELİŞİM A- Doğum Öncesi Dönem B- Doğum sonrası dönem  Bebeklik (0-2 ya ş )  İ lk çocukluk (oyun) (2-6 ya ş )  İ kinci çocukluk (okul) (6-11 ya ş )  Ergenlik (11-18 ya ş )  Genç yeti ş kinlik (18-30/35 ya ş )  Orta yeti ş kinlik (35-60/65 ya ş )  İ leri yeti ş kinlik (65 ya ş ve üstü)

BİLİŞSEL GELİŞİM (E)2010 (T) Bilişsel gelişim (Piaget) Bilişsel gelişim (Vygotsky)

13 TEMEL KAVRAMLAR B İ L İŞ SEL GEL İŞİ M Bilişsel gelişim, bireyin çevresindeki dünyayı anlama ve öğrenmesini sağlayan, aktif zihinsel faaliyetlerdeki gelişimdir.

14 P İ AGET’ İ N B İ L İŞ SEL GEL İŞİ M KURAMI Jean PİAGET ( )

5 Piaget, bilişsel gelişimi biyolojik ilkelerle açıklamıştır. Bilişsel gelişimin beyin ve sinir sisteminin olgunlaşması ve bireyin çevreye uyum sağlaması sonucunda ortaya çıktığını savunmuştur. Zekâ; Bireyin çevreye uyum sağlayabilme yeteneğidir

16 P İ AGET Z İ H İ NSEL GEL İŞİ M ETK İ L İ FAKTÖR ZEKA Olgunla ş ma Sosyal geçi ş (kültürel aktarım Dengeleme ÖrgütlemeUyum sa ğ lama Dengeleme Ya ş antı (deneyim) Uyma Özüm seme Örgütleme Ş ema

17 DÖNEMLER ORTALAMA YA Ş LAR Duyusal Hareket (Motor) Dönemi 0-2 yaş İş lem Öncesi Dönem 2-7 yaş Somut İş lemler Dönemi 7-11 yaş Soyut İş lemler Dönemi 11 yaş ve üstü C. P İ AGET’ İ N B İ L İŞ SEL GEL İŞİ M DÖNEMLER İ

18 PİAGET’in BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ ve ÖZELLİKLERİ Zihinsel gelişim yavaş ve aşamalıdır. Bir aşamada elde edilenler sonraki aşamaların temelini oluşturur. Zihinsel gelişim evreleri hiyerarşiktir. Gelişimde bireysel farklılıklar görülebilir. Dönemlerin sırası değişmez, her birey, evreleri atlamadan sırayla izler. Piaget‘e göre çocuk, basitten karmaşığa doğru bir sıra içinde bilişsel gelişimini sürdürür.

KİŞİLİK GELİŞİMİ

(E)2010 (T) Kişilik gelişimi (Freud) Kişilik gelişimi (Erikson)

21 Kişilik,  Bireyi başkalarından ayıran, doğuştan getirilen (Mizaç) ve sonradan kazanılan (Karakter) özellikler bütünüdür. Bireyin KİŞİLİK HUYKARAKTERKİŞİLİK

22

23 Sigmund FREUD ( ) KİŞİLİK GELİŞİMİ KURAMLARI

24 1. TOPOGRAFİK KİŞİLİK KURAMI (Bilinç sınıflaması) B İ L İ NÇ ( Ş UUR): Bireyin o an farkında olduğu duyum ve yaşantıların bulunduğu bölgeye bilinç denir. B İ L İ NÇ ÖNCES İ : Şu anda bilincinde (farkında) olunmayan, fakat biraz düşünüldüğünde ve zorlanıldığında hatırlanarak bilinç düzeyine getirilebilen, zihinsel olayları ve yaşantıları içeren düzeydir.

25 Bilinç Düzeyleri ve Kişiliğin Yapısı

FREUD’UN YAPISAL KİŞİLİK KURAMI 26 Id – İnsan varlığının ham/ilkel tabiatıdır Haz ilkesi hakimdir. Ego - İdin isteklerini gerçeğe uygun biçimde karşılamak ister. Gerçeklik ilkesi hakimdir Super Ego - Vicdanın sesi! Nasıl davranmak zorunda Olduğumuz kurallar. Ego Super Ego Id

27 Bilinç Düzeyleri ve Kişiliğin Yapısı

28

29

FREUD’un PSİKO-SEKSÜEL GELİŞİM KURAMI Freud kişilik gelişimini çeşitli dönemlerle açıklamıştır. Her dönem belli bir kritik gelişimi kapsamaktadır. 1.Oral Dönem (0-1 yaş) 2. Anal Dönem ( 1-3 yaş) 3.Fallik Dönem (3-6 yaş) 4.Gizil (Latent) Dönem ( 6-12) 5.Genital Dönem ( 12 ve sonrası)

31 PS İ KO-SOSYAL K İŞİ L İ K KURAM (ER İ KSON) Erikson, Freud’dan etkilenmiştir. Freud’un kuramını tümüyle reddetmek yerine bu kuramı genişletmiş ve geliştirmiştir. Freud’dan farklı olarak kişilik gelişiminde, biyolojik etmenlerin yanı sıra sosyal çevrenin de etkisini kabul eder. Freud normal dışı davranışlar üzerinde dururken, Erikson daha çok normal ve sağlıklı gelişim üzerinde durmuştur. Erik ERİKSON ( )

32 B. ER İ KSON’UN B İ L İŞ SEL GEL İŞİ M DÖNEMLER İ Temel güvene karşı güvensizlik (Bebeklik dönemi) 0-1 yaş Özerkliğe karşı kuşku ve utanç (İlk çocukluk dönemi) 1-3 yaş Girişimciliğe karşı suçluluk (Okul öncesi dönem) 3-7 yaş Başarıya karşı aşağılık/yetersizlik duygusu (İlköğretim dönemi) 7-11 yaş Kimliğe karşı kimlik-rol karmaşası (Ergenlik dönemi) 11/12-18 yaş Yakınlığa karşı uzaklık-yalnızlık-yalıtılmışlık (Genç-İlk yetişkinlik) yaş Üretkenliğe karşı durgunluk (Orta yetişkinlik dönemi) yaş Benlik bütünlüğüne karşı umutsuzluk (İleri yetişkinlik-Yaşlılık dönemi) 65 yaş ve üstü

AHLAK GELİŞİMİ (E)2010 (T) Ahlak gelişimi (Piaget) 1 Ahlak gelişimi (Kohlberg)

34 Ahlak; bir toplumda bireylerin benimsedikleri, uymak zorunda oldukları değerler/kurallar bütünüdür. Ahlak gelişimi ise; bireyin yaşamında değer verdiği kuralları geliştirmesi ve içselleştirmesi sürecidir. Ahlak gelişimi; bireyin doğru ile yanlışı ayırt edebilmesinde yardımcı olan ilkeler ve değerler sistemini oluşturma sürecidir. 1- AHLAK GEL İŞİ M İ

35 2- AHLAK GEL İŞİ M İ YLE İ LG İ L İ YAKLA Ş IMLAR DEWEY’İN AHLAK GELİŞİMİ PİAGETİN AHLAK GELİŞİMİ KOHLBERG’İN AHLAK GELİŞİMİ GİLLİGAN’IN AHLAK GELİŞİMİ

36 KOHLBERG’İN AHLAK GELİŞİMİ Kohlberg de tıpkı Piaget gibi ahlak gelişiminin bilişsel gelişime paralel olduğunu savunur. Kohlberg’e göre birey, karşı karşıya kaldığı bir durum hakkında ahlaki yargıda bulunurken, bir ikilem içindedir ve bu ikilemlere vereceği ahlaki tepkiler ile kendi ahlak anlayışını oluşturmaktadır. Kohlberg, ahlak gelişiminin üç düzeyde ve her bir düzeyin de içerisinde bulunan ikişer ahlak evre olmak üzere 6 evrede gerçekleştiğini belirtmiştir. Lawrence KOHLBERG ( )

37

38