Özel Eğitim Öğretmenliği Programı 2017-2018 Öğretim Yılı Güz Yarıyılı AÖE 105 ÇOCUK GELİŞİMİ Dr. Ayşegül Ergül
Çocuk Haklarına Dair Sözleşme: Birinci Kısım, Madde 1-20 Bu Sözleşme uyarınca çocuğa uygulanabilecek olan kanuna göre daha erken yaşta reşit olma durumu hariç, onsekiz yaşına kadar her insan çocuk sayılır.
Çocuk ne demek? TDK: 1. Küçük yaştaki oğlan veya kız 2. Soy bakımından oğul veya kız, evlat 3. Bebeklik ile erginlik arasındaki gelişme döneminde bulunan oğlan veya kız, uşak 4. Genç erkek 5. mec. Büyükler arasında daha az yaşlı olan kişi 6. mec. Büyüklere yakışmayacak daha çok küçüklerin yapabileceği gibi davranan kimse 7. mec. Belli bir işte yeteri kadar deneyimi ve yeteneği olmayan kimse
Tarihte Çocuk Algısı
Tepeden alt aşamalara doğru yaklaşımı Çocukluk insanlığın ilk aşamasıdır ve ahlaki bozukluk içerir. Toplum çocuğu sahiplenir ve kendine benzetmeye amaçlar. Çocuk edilgendir. «Disiplin» «Yetiştirme»
Alt aşamalardan tepeye doğru yaklaşımı Çocuklar insanlığın iyiliğinin göstergesidir. İnsan doğası saflığı ve sadeliği içerir, doğa ile uyumludur. Eğitim bu uyumu dikkate almalıdır.
Gelişimsel bakış açısı Ne doğuştan getirilen yüce bir iyilik ne de kötülük İnsan doğasında hem iyi hem de kötü yönler vardır Önemli olan çocuğun potansiyelini gerçekleştirmektir.
Çocukçu Dairesel Bakış Açısı İnsanların birbirine karşı sorumluluğu vardır Kültürler arasında etkileşim olmalıdır Toplum çocuğu etkiler, çocuk da toplumu
OLGUNLAŞMA BÜYÜME GELİŞİM GELİŞİM DÖNEMİ
BÜYÜME Fiziksel özellikler için kullanılır. Canlıyı oluşturan çeşitli hücrelerin ve görevlerin büyüyüp çoğalması sonucu yapı ve işleyişte ortaya çıkan NİCELİKLE ilgili değişimler anlamına gelir.
OLGUNLAŞMA Canlının doğuştan getirdiği potansiyelin ortaya çıkması demektir. Büyüme sürecinde bir aksaklık yoksa kendiliğinden gerçekleşir.
GELİŞİM Büyüme ve olgunlaşmayı içerir. Sadece niceliksel değil niteliksel değişiklik de gerçekleşmektedir. Bireyin bilinçli olarak çabasına gerek duyulur. Normal dışı durumlar haricinde gelişim tek ve ileri yönlüdür.
Gelişim Dönemi Çeşitli davranış örüntülerinin evsel olarak gözlemlendiği zaman aralıkları Kuramlar ya da yaklaşımlara göre değişen özellikler Kritik dönem: kazanılması gereken gelişim döneminde elde edilemeyen beceriler ve davranışlar
Kalıtım Çevre
Soylu azmaz, bal kokmaz. Anasına bak kızını al, kenarına bak bezini al Soylu azmaz, bal kokmaz. Anasına bak kızını al, kenarına bak bezini al. Taşa çıkan keçinin ağaca çıkan oğlağı olur. MU? Baba beyliği ile çocuk adam olmaz.
KALITIM ÇEVRE ÇOCUK
NEDEN ÇOCUK GELİŞİMİ BİLMELİYİM? Öğrenme ortamı düzenlemesi Eğitimsel etkinlikleri gelişim dönemine göre hazırlama Değerlendirme yapabilme Bireysel farklılıkları fark edebilme ve eğitim sürecine katabilme Doğru benlik saygısı ve özgüven gelişimi