BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI EVRELER
DUYU-DEVİNİM DÖNEMİ(KABACA 0-2) Nesne sürekliliği 0-4 ay: görmüyorsam yoktur 4-8 ay: acaba varlar mı? 8-12: ilk örtü 12-18: en son nerde görmüştüm? 18-24: her yerde olabilir
Döngüsel hareketler Birincil döngüsel hareketler (0-6) İkincil döngüsel hareketler (6-12) Üçüncül döngüsel hareketler (12. ay ve sonrası)
ERTELENMİŞ TAKLİT Taklit davranışı, dönemin sonuna doğru, model kaybolduktan sonra görülür
İŞLEM ÖNCESİ DÖNEM (2-7 yaş) gerçek benim kafamda!! İŞLEM…..Düşüncede sembolik olarak yürütülebilen eylemlerdir.
Sembolik dönem; Zihinsel temsil (DIŞ DÜNYA GÖZÜMDE RESİM ARTIK) -mış gibi oyunları, (ŞİMDİ BU KOLTUK UÇAKMIŞ…BEN DOKTORMUŞUM…) sihirli düşünceler (BEN DE UÇABİLİRİM…)
Animizm (canlandırmacılık) (BAŞIMI KOYUNCA YASTIĞIN CANI ACIMAZ MI?) Yapaycılık Benmerkezcilik (bütün dünya bamyadan nefret ediyor olmalı) Toplu monolog ve paralel oyun
SEZGİSEL DÖNEM (5-7) -Neden? -İşte… KORUNUM KAZANILMAMIŞTIR Korunum: çocuk nesnenin son görüntüsünün etkisi altındadır. Nesnenin görünüşü değişse bile bir şey eklenip çıkarılmadıkça niceliğinin aynı kalacağını anlayamaz.
.......... . . . . . . . . . .
- Odaktan Uzaklaşamama - Tersine çevirememe (şimdi ve burada) KORUNUMUN KAZANILMASININ ÖNÜNDEKİ SINIRLILIKLAR - Odaktan Uzaklaşamama - Tersine çevirememe (şimdi ve burada) “PİAGET bir deneyinde 10 vazoyu ve 13 çiçeği, her ikisi eşit uzunlukta olacak şekilde dizmiştir. Çocuk sıralar eşit olduğu için vazoların ve çiçeklerin ssayısının aynı olduğunu düşünmüştür. Ancak araştırmacı, çocuktan çiçek ve vazoları eşlemesini istediğinde üç tane çiçeğin arttığını görmüştür. Daha sonra Piaget çocuğun önünde vazoları seyrek dizmiş ve çiçekleri topluca bırakmıştır. ŞİMDİ HANGİSİ ÇOK?
TEK BOYUTLU SINIFLAMA “ PIAGET, çocuklara mavi-kırmızı renklerde, büyük-küçük kareler ve dairelerden oluşan kümeler vermiş ve ortak özelliklerine göre sınıflandırmalarını istemiştir. Tek bir özelliğe göre sınıflayabilen işlem öncesi çocuklar, büyük mavi ve kare olanları sınıflandırmaları istendiğinde zorlanmışlardır”
SOMUT İŞLEMLER DÖNEMİ (7-11) BEN MERKEZCİLİK KORUNUM (Özdeşlik ve ödünleme) ODAKTAN UZAKLAŞMA TERSİNE ÇEVRİLEBİLİRLİK SINIFLAMA ve SIRALAMA
SOYUT İŞLEMLER DÖNEMİ (12 VE SONRASI) “ŞİMDİ VE BURADA” ile sınırlı olan düşünme biçiminden mantıklı, bilimsel, soyut, olasılıklı düşünme biçimine geçiş SOYUT DÜŞÜNME HİPOTETİK DÜŞÜNME OLASILIKLI DÜŞÜNME BİLİMSEL DÜŞÜNME ERGEN BEN-MERKEZCİLİĞİ (hayali seyirci ve kişisel efsane)
-Ergenin doğumdan bugüne geçirmiş olduğu bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimin niteliği, -Ergenin doğumdan bugüne geçirmiş olduğu yaşantılarda etkileşime girdiği uyarıcıların zenginliği ve niteliği, -Ergenin soyutlama becerilerini geliştirmeye başladığı dönemde, aile içi yaşamın dinginliği,
-ergenin soyutlama becerilerini geliştireceği dönemde, eğitim kurumunun, buna yapacağı desteğin varlığı (dersler, sosyal aktiviteler, projeler...Vb.) -Ergenin kendisi ile baş başa kalabileceği bir özel mekanın varlığı,