NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ Görsel iletişime giriş Anlatı oluşumu 02 NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Sanat Tasarım Fakültesi stf.nisantasi.edu.tr
Anlatı türleri 4 Non- Lineer (Doğrusal Olmayan): Sinemada daha yaygın olarak karşılaşılan bu anlatı türünde anlatı parçalı, kopuk, veya atlamalı olabilir.
Video: Kuleshov Deneyi, 1919. https://www. youtube. com/watch
Kuleshov deneyi Montaj kavramı üzerine yoğunlaşan kuramcılarından Lev Vladimirovich Kuleshov (1899-1970), montajlanarak yan yana getirilen planların birbiriyle ilgisi ya da bağlantısı olmamasına rağmen, izleyenin zihninde birbiriyle bağlantılandırılarak hikâyeselleştiğini ortaya koyan bir deney (Kuleshov Deneyi, 1919) yaparak, montajın anlatı oluşturmada ne kadar etkin bir yöntem olduğunu ortaya koymuştur. Kuleshov Deneyi, planların yan yana getirilmesiyle anlam yaratılabileceğini ve izleyenin yan yana getirilen planlardan yönetmenin söylemek istemediği bir hikâye çıkarabileceğine ya da birden çok hikâyenin oluşabileceğine işaret ederek, montajın manipülatif olması üzerinden temellenen sorunsallar ortaya koymuştur.
500 Days of Summer.
Andy Warhol: Jackie Onasis
Mark Danielewski : House of Leaves
Mark Danielewski : House of Leaves
5 Anlatı türleri Dairesel: Başladığı noktada biten anlatı. Örnek: Duane Michals. Duane Michals, Things Are Queer
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar Barthes, R. (2000) Camera Lucida. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları. Burke, P. (2000) Tarih ve Toplumsal Kuram, çev. Mete Tuncay. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Crow, D. (2010) Visible Signs, 2nd edition. Lausanne: AVA Books. Dora, S. (2003) Büyüyen Fotoğraf Küçülen Sosyoloji. İstanbul Babil Yayınları. Ertan, G. & Sansarcı, E. (2017) Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık. Gombrich, E.H. (2011) Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi. Gombrich, E.H. (2015) Sanat ve Yanılsama: Resim yoluyla betimlemenin psikolojisi. çev.Ahmet Cemal. İstanbul: Remzi Kitabevi. Günay, V. & Parsa, A. (2012) Görsel Göstergebilim. İstanbul: Es Yayınları. Hall, S. (2012) This Means This This Means That: A User’s Guide to Semiotics, 2nd Edition. London: Laurence King Publishing. Oskay, Ü. (1999) İletişimin ABC’si. İstanbul: DER Yayınevi. Price, M. (2004) Fotoğraf: Çerçevedeki Gizem. İstanbul: Ayrıntı Yayınları Steichen, E. (1984) Fotoğraf İnsanlığın Tanığı ve Kayıt Aracı, çev. Abdullah Ersoy, ed. Ahmet Tolungüç. AFSAD Fotoğraf Dergisi, Ocak 1984, 14(2). Walter, J. A. (1985) bir Fotoğraf Üzerine Notlar. AFSAD Fotoğraf Dergisi, çev. Ahmet Tolungüç, ed. Ahmet Tolungüç. sayı: 1-2 NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©