NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ SANAT VE TASARIM FELSEFESİ Sanat nesnesini tanımak III: Marxist Sanat anlayışında sanat nesnesi NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Sanat Tasarım Fakültesi stf.nisantasi.edu.tr
Sanat nesnesini tanımak III Marxist Sanat anlayışında sanat nesnesi NEDİR? NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
MARXİST SANAT ANLAYIŞI Marx, sanat konusunu tarihsel materyalizm ve sanatın toplumsal gelişimi ilişkisi açısından ele alır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
ALT YAPI ÜST YAPIYI BELİRLER Marksizmin temel savlarından biri olan tarihsel materyalizme göre toplumsal değişmenin temelinde ekonomik unsur yer alır. Bu ekonomik unsur aynı zamanda insan varlığını, toplumsal konumunu ve bilincini belirler. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
LUKACS’IN SANAT ANLAYIŞI Lukacs, sanat eseri için genellik, özgünlük ve bireylik olmak üzere üç varlık kategorisi olduğunu savunur. Ona göre, felsefe tarihi sanatın özgünlük kategorisini ihmal etmiştir. Lukacs, gerçekçi bir estetik anlayışı savunur. Ona göre, başarılı bir sanat eseri ortaya çıktığı toplumun sınıfsal, ahlaki, düşünsel, değersel yapısını yansıtır. Bu anlamda diğer Marksist düşünürlerde olduğu gibi bağlamcı bir sanat anlayışını benimser NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
SANATIN ÜÇ FARKLI KATEGORİSİ Çok genel anlamda, bu kategorilerin nesnel olarak sürekli bir karşılıklı diyalektik içerisinde olduğunu; sürekli olarak birinin diğerine geçtiğini; dahası, öznel olarak, gerçekliği yansıtma sürecinde yer alan kesintisiz hareketlerin bir uçtan diğerine gittiğini anlamak da gereklidir. SANATIN ÜÇ FARKLI KATEGORİSİ NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar Parsons, Glenn, 2016, The Philosophy of Design, Cambridge: Polity Press. İsmail Tunalı, 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın. İsmail Tunalı, 1998, Estetik, Remzi Kitabevi. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©