NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
Altıncı Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
Beşinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
İŞLETME YÖNETİMİ-I Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
TALEP (İstem).
10.OLİGOPOL PİYASASI.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TALEP, TALEP FONKSİYONU VE TALEP EĞRİSİ
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
©McGraw-Hill Education, 2014
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
8. TAM REKABET PİYASASI.
11.OLİGOPOL PİYASASI.
PAZARLAMADA FİYATLAMA
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 9 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-2.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM 5: PAZAR ÇEŞİTLERİ VE FİYAT OLUŞUMU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 7 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ MİKRO EKONOMİ Monopolcü Rekabet Piyasası NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr

Monopolcü Rekabet Piyasası Daha önceki derste iki uç örnek, tam rekabet ve tekeli incelenmiştir. Gerçek yaşam ise ikisi arasında bir yerdedir. Örneğin bir çok firma olmakla birlikte, firmalar fiyatları etkileyebilmekte veya birçok firma olmakla birlikte bir firma fiyat belirlenmesinde daha güçlü durumda olabilmektedir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Monopolcü Rekabet Piyasası Piyasasının rekabet veya tekele yakın olduğu konusunda bir ölçüt yoğunlaşmadır. Yoğunlaşma konusunda iki ölçüden söz edebilir: l) Dört firmanın yoğunlaşma oranı, 2) Herfindahl–Hirschmen İndeksi NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Monopolcü Rekabet Piyasası Dört firma yoğunlaşma oranı ölçütünde, endüstride en büyük dört firmanın satışlarının değerinin yüzdesi ölçü olarak alınır. Örneğin dört firmanın satışlarının değerinin yüzdesi %70 ise yoğunlaşma oranı %70 dir. İkinci bir ölçüt, Herfindahl–Hirschmen indeksidir. İndeksin hesaplanmasında en büyük elli firmanın piyasa payının karesi alınmaktadır NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Monopolcü Rekabet Piyasası Yoğunlaşma oranı hesaplamasının arkasında yatan piyasada rekabet derecesi hakkında bilgi sağlamaktır. Örneğin dörtlü yoğunlaşma oranı ölçütüne göre, oran düşükse rekabet derecesi yüksektir. Gerçekten yoğunlaşma oranı rekabet derecesini ölçer mi? Anahtar problemler şunlardır: 1. Piyasanın coğrafi alanı; yoğunlaşma oranı genellikle ulusal ölçekte hesaplanmaktadır. Fakat somutta bazı mallar daha çok bölgesel, bazıları ise küresel düzeyde satılmaktadır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Monopolcü Rekabet Piyasası 2. Giriş engelleri ve devir hızı; yoğunlaşma ölçüleri, giriş engellerinden söz etmemektedir. Bazı mallarda yüksek yoğunlaşma oranı olmakla birlikte piyasaya giriş çok kolaydır. Firmaların devir hızı oldukça yüksek olabilir. Örneğin mahalli lokantaları ele alalım. Az sayıda lokanta vardır. Ama bir kaç yıl arayla incelediğimizde, sahiplerinin değiştiğini veya kapatılanın yerine yenisinin hemen açıldığını gözlemleyebiliriz. Giriş–çıkış yüksektir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Monopolcü Rekabet Piyasası 3. Piyasa ve endüstri; firmalar yalnız bir endüstride yer almayabilir. Bir firma birden fazla endüstride faaliyette bulunabilmektedir. Bütün problemlere karşın, yoğunlaşma oranı yine de rekabet derecesi hakkında bazı ip uçları sağlamaktadır. Buna göre, yoğunlaşmanın düşük olduğu endüstride giriş engelleri nispeten azdır. Tam rekabete yakındır. Yüksek yoğunlaşma oranının olduğu endüstride giriş engelleri daha fazladır. Tekele daha yakındır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Monopolcü Rekabet Piyasası Tekelci rekabet koşullarının geçerli olduğu bir piyasada çok sayıda firma vardır, ancak firmalarca üretilen mallar birbirlerinden farklılaştırılmışlardır. Ürün farklılaştırması iki biçimde olabilir; a) fiziksel görünüş ve nitelikte farklılaşma. Bunlar tasarım, sitil, renk, paket, kalite, bileşim, performans, yeni özellikler, aksesuar biçiminde olabilir. b) Reklam ve satış promosyonu ile farklılaşma. Bu çeşit farklılaşma subjektifdir. Daha iyi, daha iyi yıkar gibi reklamlar örnek olarak verilebilir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Monopolcü Rekabet Piyasası Dolayısıyla, her firma negatif eğimli talep eğrisine sahiptir. Bununla birlikte, diğer firmalarca çok yakın ikame edilen mallar üretildiğinden bireysel firmalara ait talep eğrileri yüksek fiyat esnekliğine sahiptir. Endüstride çok sayıda firma bulunması ve bunların birbirlerinin eylemlerinden hemen hemen hiç etkilenmemesi, söz konusu firmaların rakiplerinin tepkilerini dikkate almadan atomistik olarak hareket etmesine neden olmaktadır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Monopolcü Rekabet Piyasası Dolayısıyla her satıcı fiyatı artırdığında müşterilerinin bazılarını elde tutabileceğini ve fiyatı azaltmakla satışlarını bir miktar (çok değil) artırabileceği düşüncesindedir. Firma talep eğrisinin fiyat esnekliği yüksektir, ama firmanın piyasaya sürdüğü, kısmen farklılaştırılmış ürüne olan tüketici bağımlılığı sonucu talep sonsuz esnekliğe sahip değildir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Monopolcü Rekabet Piyasası Endüstriye giriş serbest ve kolaydır. Kısaca, 1. Her firma aşağıya eğimli (negatif) talep eğrisine sahiptir. 2. Giriş serbestisi vardır. 3. Çok sayıda firma vardır. 4. Her firma aşağıya doğru eğimli talep eğrisine sahip olduğundan, firma fiyat ve çıktıyı seçebilir. Firmaların MR'si, talep eğrilerinden (D) farklıdır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Kaynakça Zeynel Dinler, Mikro Ekonomi, Ekin Kitabevi. Erdal Ünsal, Mikro İktisat, Bigbang Yayınları. Paul Krugman ve Robin Wells, Mikro İktisat, Palme Yayıncılık. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©